Nimrad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden MailMan13 skrev (Akkurat nå): At forskriften nevner PoE injectors spesifikt indikerer, om noe, at PoE-klienter ikke trenger egen inngang. Det gir jo mening, strømforsyningen til et PoE-system sitter på injektor-siden og hvis den er USB-C, så burde kravet være tilfredstilt. Hehe, veldig godt poeng Jeg tenkte ikke så langt. Godt catchet. Da er jeg beroliget enn så lenge. 1
Nimrad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden The Avatar skrev (17 minutter siden): Eg kan ikkje huske sist eg såg ein ladekloss med fastmontert kabel. Apple har det fortsatt på HomePod Mini…
Nimrad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Så lenge det er mulig å bruke usb-a i bokser (evt kjøpe slike videre)på det som allerede eksisterer, så er vel dette en god nyhet? Hater at alt skal lades på ørten ulike vis Alt som lades kreves allerede levert med USB-C i dag. Det som nå skjer er å utvide scopet til å inkludere en del nye produkter, slik som PC-skjermer, spillkonsoller osv. som typisk har en slik rund plugg eller lignende og ofte er "fast"montert på en og samme plass. 2
Gavekort Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (2 timer siden): Pluss det faktum at USB-C skal støtte alt! Nettverk, USB1, 2, 3++, Video, lyd, PCIe, 5V, 9V, 12V etc. Eneste som skjer er at det blir enda mer uoversiktlig. Ikke egentlig. Det eneste USB-C støtter er strøm og data. Hva slags strøm og data som går over er definert av bla. USB 3.2, USB PD og Thunderbolt. Man kan gjerne kritisere noen av disse standardene for å være kompliserte, men å beslutte at selve den fysiske pluggen og kabelen blir en europeisk norm synes jeg er rimelig. 1
Nimrad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gavekort skrev (3 minutter siden): Man kan gjerne kritisere noen av disse standardene for å være kompliserte, men å beslutte at selve den fysiske pluggen og kabelen blir en europeisk norm synes jeg er rimelig. Ikke bare rimelig. Det er helt fantastisk. Det er litt irriterende at vi må ha både TB- og USB-standarder, men enn så lenge de virker om hverandre er problemet overraskende lite. Men så enormt mange teknologier er det intet annet enn imponerende at alt går over samme kabel. PCIe, USB PD, DP Alt Mode, you havenot. At "alle" har klart å enes om én plugg er jo nesten utrolig. Jeg skjønner dog frustrasjonen over nummereringen av USB-/TB-versjoner og at det kan være vanskelig å vite hvilken kabel som støtter hva.
trikola Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 1 hour ago, N|troXx said: Hva med TV og Monitorer? Kan man ha USB-C her?? for da får jeg jo en forbasket stor klump på kabelen nede ved veggkontakten, og ikke via C13 kabel og inn i innebygget trafo som nå... Virker noe dårlig gjennomtenkt denne løsningen Det meste har en overgangsperiode. Jeg har lagt merke til veggkontakter ("Schuko") med dobbelt innebygget USB-kontakt. På skjøteledninger er dette jo kjent i minst 10 år. Dermed forsvinner etterhver også 'forbaskede klumper på veggen'. legger til: Jeg har noe sånt: Ekstremt praktisk synes jeg. Nå tenk deg i tillegg 2-3 USB-C kontakter nederst eller øverst for å plugge inn parallel med veggen - må bli en drøm. Endret 1 time siden av trikola
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Nimrad skrev (19 minutter siden): Alt som lades kreves allerede levert med USB-C i dag. Det som nå skjer er å utvide scopet til å inkludere en del nye produkter, slik som PC-skjermer, spillkonsoller osv. som typisk har en slik rund plugg eller lignende og ofte er "fast"montert på en og samme plass. Jeg tror PC min lades med USB c, men krever jo mer enn en telefonlader da. Smartklokka mi har ikke USB c
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 hours ago, trikola said: PoE-utstyr trenger ikke lader - de har jo ikke innebygget batteri De kunne godt ha usb c istedenfor den vanlige strømkontakten (alternativ til PoE). 1
Nimrad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Jeg tror PC min lades med USB c, men krever jo mer enn en telefonlader da. Smartklokka mi har ikke USB c "Wearables" virker fortsatt å få fritak pga størrelse, men nå vil det bli påkrevd USB-C i begge ender for trådløse ladere, så det påvirker jo f.eks. Apple sin smartklokkelading. 1
Axefjord Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 13 minutes ago, trikola said: Det meste har en overgangsperiode. Jeg har lagt merke til veggkontakter ("Schuko") med dobbelt innebygget USB-kontakt. På skjøteledninger er dette jo kjent i minst 10 år. Dermed forsvinner etterhver også 'forbaskede klumper på veggen'. legger til: Jeg har noe sånt: Ekstremt praktisk synes jeg. Nå tenk deg i tillegg 2-3 USB-C kontakter nederst eller øverst for å plugge inn parallel med veggen - må bli en drøm. Definitivt pent og praktisk! Men kontakt pluss elektrikerarbeid blir jo fort 2-3k / stk, eller mer om man kun monterer et par stykker? Det virker temmelig dyrt siden USB-standarden oppdateres jevnlig og man må bytte rundtomkring hvert 5. til hvert 7. år for å kunne lade de fleste nye produkter. Greit for "lav-spennings" produkter da, uten kjapplading eller større effektbehov.
Nimrad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden trikola skrev (27 minutter siden): Nå tenk deg i tillegg 2-3 USB-C kontakter nederst eller øverst for å plugge inn parallel med veggen - må bli en drøm. Problemet er at USB-C krever mer innmat for å konvertere strømmen til riktig spenning, en chip for å kommunisere hvilken spenning man skal sende og motta o.l. Problem nummer to er at teknologien forandrer seg raskere her. Vi byttet kontor for noen år siden og da fikk alle pulter en USB-A-utgang. To år senere fikk vi enda et nytt kontorbygg og da var USB-C greia. Jeg tror nok USB-C vil overleve en del år, men neppe like lenge som schuko som snart fyller 100 år.
AndersT2 Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden Nimrad skrev (2 timer siden): Jeg prøvde å lese litt gjennom den faktiske oppsummeringen og jeg klarer ikke annet enn å lese at det gjelder PoE-utstyr også. Det er jo veldig overordnet, så tiden vil vise, men de nevner spesifikt at det gjelder for aktive PoE-injectors med det nye utvidete scopet: Egne PoE injektorer er noe annet enn PoE. Det er jo egen strømtilførsel til den enkelte enhet. Så de er ikke noe problem får USB C tilførsel, selv om de fleste i dag bruker C13 eller "Mikke Mus" kontakten av de jeg har vært borti. Men syntes USB C vil være litt for løs til slikt, da de sitter dårligere enn andre kontaktene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå