Gjest ac571...d24 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Hei, jeg leier 42 kvm 2-roms i dag for 6.000,- i mnd. I tillegg kommer strøm på 900,- og internett på 750,-. Totalt 7650,- i mnd. Og da undrer jeg: hvor billig måtte den leiligheten vært for at det faktisk er lurere å bo her, enn å kjøpe meg en leilighet med tilsvarende størrelse? Jeg har godt med egenkapital, fast jobb og har 43.000,- utbetalt i måneden. Anonymous poster hash: ac571...d24
Kakkelfant Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Hva mener du lønner seg å leie fremfor å eie? Eiendom er noe av det som er best å investere i her i landet, når du er ferdig med lån osv eier du faktisk noe. Du kan leie hele livet og ikke ha noe som helst igjen for det, kanskje du til og med har rukket å nedbetale noen andres leilighet med din leie. Endret 10 timer siden av Kakkelfant 1
toralfb Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Et lån på 1,1 million til 5% rente koster ca 6400 kr pr mnd. i 25 år. Pga. skattefradrag blir faktisk kostnad ca 5500 kr. Ved å låne 1,2 million blir det ca 6000 kr pr mnd etter skattefradrag. Utgifter til strøm, internett vil være som før om du eier. Tillegg som kan komme når en eier: - Utbedre mangler i leiligheten, elektrisk, vann, apparater som vaskemaskin, kjøleskap osv - Fellesutgifter til borettslag / sameie. - Kommunale avgifter. - Forsikring av bolig ( Ofte inkludert i fellesutgifter i borettslag og sameier.) - Eiendomsskatt Endret 10 timer siden av toralfb
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Umulig å si, for det er for mange ukjente variabler. Som prisvekst på ny leilighet, prisutvikling på leiligheten du leier, hvor lenge får du bo der? Osv. generelt sett svarer det seg nok å kjøpe om en har muligheten, men gjør ett godt kjøp. i tillegg er det en annen side, å slippe å forholde seg til denne eieren. Det er verdt mye!
Jarmo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden toralfb skrev (26 minutter siden): Fellesutgifter til borettslag / sameie. - Kommunale avgifter. - Forsikring av bolig ( Ofte inkludert i fellesutgifter i borettslag og sameier.) - Eiendomsskatt Disse henger i hop ang. fellesutgifter. Avvik kan forekomme. Sameier har egne føringer. Sjekk ut om aktuelt. Innbo må man ta seg av selv.
Mr.M Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Gjest ac571...d24 skrev (50 minutter siden): Hei, jeg leier 42 kvm 2-roms i dag for 6.000,- i mnd. I tillegg kommer strøm på 900,- og internett på 750,-. Totalt 7650,- i mnd. 6000 er ikke spesielt mye nå for tiden, i enkelte nybygg betaler man rundt dette i felleskostnader pr. mnd selv om man har kjøpt leiligheten/selveier. så, hvis du har utsikter til at husleien forblir på noenlunde samme nivå videre fremover, ville jeg klort meg fast. 1
barfoo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Det lønner seg om avkastninga er større enn du kunne fått ved å plassere EK i alternative investeringer. For min del er regnestykker ca. følgande: 1M i lån, 2M i EK, ergo utlegg på ca. 5k i mnd i renter som reell utgift. Avdrag utover renter er tross alt ikkje utgift per se. Kåken har gått opp 2M på ti år, så dobling av verdi er meir enn eg kunne forventa i avkastning av EK på nogenlunde saklige investeringsformer. Ergo er realiteten at eg har fått betalt for å bu - eg har betalt ~3-400k i renter, og hatt verdioppgang på 2M. 1
SpecialForce Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Det er ingenting som tilsier at du ikke kan fortsette dette leieforholdet og samtidig kjøpe en bolig for utleie. Har du snakket med din bank om egen økonomi og om mulighetene for lån og finansieringsbevis for å finne noen gode investeringer?
Gjest ac571...d24 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Salvesen. skrev (2 timer siden): Umulig å si, for det er for mange ukjente variabler. Som prisvekst på ny leilighet, prisutvikling på leiligheten du leier, hvor lenge får du bo der? Osv. generelt sett svarer det seg nok å kjøpe om en har muligheten, men gjør ett godt kjøp. i tillegg er det en annen side, å slippe å forholde seg til denne eieren. Det er verdt mye! Utleier øker kun husleien tilsvarende hva KPI øker med. Han er forresten en meget stabil husleievert der leieforholdet er perfekt. Han eier bare denne boligen jeg leier i pluss den han bor i selv et annet sted. Anonymous poster hash: ac571...d24
leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg ville sagt at i all hovedsak er det bedre å eie uansett. Vil du kaste penger ut av vinduet til en utleier, når du kan betale ned på din egen bolig i stedet for? EDIT: Kan legge til at da vi gikk fra å leie til å eie så ble månedsbeløpet som gikk til huslånet halvert i forhold til det vi betalte i leie. Men det varierer sikkert veldig hvor du tenker å kjøpe, versus hvor du leier. Endret 6 timer siden av leticia edit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå