Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prolaps

Gjest 9de0f...a31

Anbefalte innlegg

Gjest 9de0f...a31
Skrevet

Noen som har hatt prolapser og lever et verdig liv nå? Historier, tips og triks?

29 år her, og har daglige smerter i korsryggen. Ingen stråling men korsryggen er konstant vond. Brgrenser meg id sglige aktiviteter jobb og trening ++

Anonymous poster hash: 9de0f...a31

Videoannonse
Annonse
Gjest 3c21c...57c
Skrevet

Har en pågående prolaps nå som har vart siden mai/juni, hadde prolaps ifjor m sykehusinnleggelse som var bra i en 3mnd's tid før årets runde.

Skal på mr nå til uka, så blir det avklaring om det blir operasjon. Fysio hjalp ingenting. 

Av tips jeg kan dele, ikke sitt mye iro sånn at du stivner. Sitter du en halvtime, opp å rør på deg en 10 minutts tid om mulig. Det er bedre å ligge en å sitte, iallefall for min del. 👍

Anonymous poster hash: 3c21c...57c

Skrevet (endret)

prolaps og 4 tørrlagt skiver nederst i korsryggen

snakk med fysioterapeut om øvelser, du må trene deg opp igjen på rett måte

unngå å gå på harde flater som grus og asfalt - maks hardhet: gress, helst i terreng men også kunstgress er mykt nok for mengdetrening - gå mye, dette styrker kroppen rundt prolapset (tilpass egen form/smerter)

unngå nedtrekk med tung vekt, samme med knebøy og markløft, snakk med fysio om trening

tøy og strekk, men ikke på feil plass (snakk med fysioterapeuten om hvor du skal tøye)

hvis du tøyer feil sted kan du ende opp med for lange nervetråder som kommer i klem og mer smerte.

Endret av Kakkelfant
Skrevet

Jeg har hatt flere med stråling i ben. Jeg har fortsatt litt problemer med benet etter sist men ryggen er bedre.

Stort sett har jeg fikset det med Behandling som massasje, kiropraktor og fysioterapi. Samt bevegelse.

Jeg har nok dog ikke hatt de værste, enda. Men gruer meg, det er helt forferdelig!

Gjest 9de0f...a31
Skrevet
Gjest 3c21c...57c skrev (34 minutter siden):

Har en pågående prolaps nå som har vart siden mai/juni, hadde prolaps ifjor m sykehusinnleggelse som var bra i en 3mnd's tid før årets runde.

Skal på mr nå til uka, så blir det avklaring om det blir operasjon. Fysio hjalp ingenting. 

Av tips jeg kan dele, ikke sitt mye iro sånn at du stivner. Sitter du en halvtime, opp å rør på deg en 10 minutts tid om mulig. Det er bedre å ligge en å sitte, iallefall for min del. 👍

Yes. Må få en ny MR selv. Irritasjonen er at det er null stråling kun lokale smerter. Er så forbanna lei. Hemmer meg i alt av styrke til boksetrening. Går utover jobben og. Må bare holde psyken på plass, for iblant ser man ikke noe håp.

Kakkelfant skrev (30 minutter siden):

prolaps og 4 tørrlagt skiver nederst i korsryggen

snakk med fysioterapeut om øvelser, du må trene deg opp igjen på rett måte

unngå å gå på harde flater som grus og asfalt - maks hardhet: gress, helst i terreng men også kunstgress er mykt nok for mengdetrening - gå mye, dette styrker kroppen rundt prolapset (tilpass egen form/smerter)

unngå nedtrekk med tung vekt, samme med knebøy og markløft, snakk med fysio om trening

tøy og strekk, men ikke på feil plass (snakk med fysioterapeuten om hvor du skal tøye)

hvis du tøyer feil sted kan du ende opp med for lange nervetråder som kommer i klem og mer smerte.

Føler fysioer gir de samma øvelsene uten forbedring. Birddog, planken, mckenzi øvelsene, knebøy med kroppsvekt etc. fungerer ikke :( 

Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Jeg har hatt flere med stråling i ben. Jeg har fortsatt litt problemer med benet etter sist men ryggen er bedre.

Stort sett har jeg fikset det med Behandling som massasje, kiropraktor og fysioterapi. Samt bevegelse.

Jeg har nok dog ikke hatt de værste, enda. Men gruer meg, det er helt forferdelig!

Ja. Er virkelig ille. De som ikke har hatt det har ikke peiling på hvor ille det er. Sykt det ikke er noen bedre behandlingsmåter for det her.

Skrevet
Gjest 9de0f...a31 skrev (18 minutter siden):

Ja. Er virkelig ille. De som ikke har hatt det har ikke peiling på hvor ille det er. Sykt det ikke er noen bedre behandlingsmåter for det her.

Jepp det er nok på nippet til det væreste en kan ha, sånn foruten de virkelig syke tinga. Men jeg kjenner en dame som har født to barn samt hatt prolaps med flere operasjoner. Å føde er barnemat sier hun i forhold. PS sorry til alle damer jeg fornærmer nå, I am just the messenger 😛

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Har hatt to. Dritvondt. Men gjør alt for å unngå operasjon, spes i nakke. Ventet det ut.

Livredd kiropraktorer som skal leke dr.knekk, uten å vite hva problemstillingen handler om. Og er du riktig heldig med en slik en er det bare å ringe etter rullestol.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Skrevet
Gjest 9de0f...a31 skrev (10 minutter siden):

Yes. Må få en ny MR selv. Irritasjonen er at det er null stråling kun lokale smerter. Er så forbanna lei. Hemmer meg i alt av styrke til boksetrening. Går utover jobben og. Må bare holde psyken på plass, for iblant ser man ikke noe håp.

Føler fysioer gir de samma øvelsene uten forbedring. Birddog, planken, mckenzi øvelsene, knebøy med kroppsvekt etc. fungerer ikke :( 

Fysioterapauter og kiropraktorer har dessverre som regel for manglende kompetanse til å komme med noe fornuftig rehabiliteringsprogram etter skiveskader. Man må opp på professornivå i biomekanikk for å få noen fornuftige svar. Les "Back mechanic" av Stuart Mcgill, derretter "Ultimate back fitness and performance" og "Low back disorders". Er også mange podcaster på youtube der Stuart Mcgill er gjest og blir intervjuet, de er absolutt verd å se. Jeg har selv hatt 12 tilbakevendene prolaps og de to nederste skivene i korsryggen er falitt. Kunnskapen til Mcgill hjelper meg å håndtere skadene så jeg kan ha smertefrie perioder.

Gjest 3c21c...57c
Skrevet
Gjest 9de0f...a31 skrev (42 minutter siden):

Håper oppriktig at det løser seg på noe vis etterhvert for deg. 👍

Har ikke så mye stråling nå, men venstrefoten driver å svikter innimellom. Farlig å gå i trapp om jeg ikke er hyperfokusert på foten. 😅

Skrevet

Jeg pådro meg skiveprolaps for ca 8-9 år siden, med press på nervene som ligger rundt der. Stråling ned venstrebenet til tærne.

Jeg hadde et lengre opphold på Cato Senteret som hjalp meg godt, så det kan jeg anbefale på det varmeste. Hverken kiropraktor eller fysio på meg. Nå i dag fungerer jeg så og si som normalt  igjen, men å stå oppreist over lengre tid kan trigge smerter i korsryggen. 

Husker en  periode hvor jeg brukte nesten 45 minutter  på å komme meg opp av senga en morgen for å ringe jobben, uansett hvilken bevegelse jeg tok så hogg det til. 

Ønsker deg lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...