Gå til innhold

Helselønninger, Arbeiderpartiet viser handlekraft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ironi

https://www.vg.no/nyheter/i/GyoLlx/regjeringen-skal-se-paa-loenningene-til-helsetopper

Mens sykehusene kutter i tilbud, sier opp ansatte og går i massiv minus, stemmer Stortinget med AP i spissen imot å be helseforetakene holde seg til statens maksimallønnsnivå på 2 104 000 kr i fremtidige ansettelser. 

Dette kommer etter de vanvittige lederlønningene i helse Nord der lederen får 3.2 mill for å kjøre økonomien på ræva og si opp ansatte mens pasientene må reise stadig lengre 

Kommunikasjonsdirektøren  har en massiv lønnspakke for den mest tragiske kommunikasjonen vi har sett i et offentlig foretak på lenge

Og regjeringen? De stemte imot en fornuftig regulering av lederkønnkngene som har provosert helsearbeidere i hele Norge

Nå skal man se på det. Moderasjon er åpenbart ikke for ledere i offentlig sektor. Det er de private rike som skal tas. Igog pengene gis til Støres kompiser

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer oppriktig hva konsekvensen ville blitt om en reduserte lønningene med en drøy million. Ville en fått gode nok søkere? 2.1 millioner høres forlokkende ut for de fleste av oss, men jeg kjenner samtidig at det er en jobb jeg ikke misunner dem. Særlig gjennom skandaler og en periode med økt trykk og trolig mindre ressurser som nødvendigvis vil føre mye konflikter med seg.

Er man godt kvalifisert er det kanskje nok av andre arbeidsgivere som er villig til å betale det samme i en mindre ‘brennbar’ stilling. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (10 minutter siden):

Jeg lurer oppriktig hva konsekvensen ville blitt om en reduserte lønningene med en drøy million. Ville en fått gode nok søkere? 2.1 millioner høres forlokkende ut for de fleste av oss, men jeg kjenner samtidig at det er en jobb jeg ikke misunner dem. Særlig gjennom skandaler og en periode med økt trykk og trolig mindre ressurser som nødvendigvis vil føre mye konflikter med seg.

Er man godt kvalifisert er det kanskje nok av andre arbeidsgivere som er villig til å betale det samme i en mindre ‘brennbar’ stilling. 

Spørsmålet er også hvilken legitimitet sparetiltak vil ha når arbeiderne ikke kjenner seg igjen i ledernes forhold i det hele tatt? 

Vil jeg være villig til å løpe ekstra fort hvis jeg vet at leder over meg har 2.5 mill i lønn og kaffeautomat og gratis julebord, samt flere dager fri j året,mens jeg blir trukket i lønn for den sure kaffen på jobb?

Hvis lederne vil ha lojalitet til behovet for å spare penger,vør de i det minste være villig til å møte oss et lite skritt på veien

Det handler om godt lederskap. 

Begynner man med å kreve 5 ganger sykepleier lønn, mens foretakets beskjed om å kutte 500 stillinger, så er man ikke em god leder, da har man allerede tapt de ansattes vilje til å spille på lag.

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet

338 direktører i helsenorge, flere direktører enn antall intensivplasser. Med så mange er det vel bare å peke på en annen hvis noe går galt, dermed har de trolig i praksis veldig lite ansvar, og svært smalt ansvarsområde. Eks direktør for papirinnkjøp, direktør for vaskemiddel etc etc. 

• Liker 1
Skrevet

https://sykepleien.no/meninger/2025/10/helse-nord-snakker-om-apenhet-men-skjuler-seg-bak-makten

Så forøvrig Lind fikk en lønnsøkning på 400 000, Carl I Hagen som sa det. Det er grunnlønna til.en ufaglært det, i lønnsøkning, når økonomien er i dass

Her får økonomidirektør 2 mill for å slutte 

https://www.nordlys.no/unn-leder-gikk-pa-dagen-fikk-to-millioner-for-a-slutte/s/5-34-2161303

Men de kutter altså "miflertidig" haha, halvparten av sengene på kreftavdelingen 

https://www.nordlys.no/kutter-nar-halvparten-av-sengene/s/5-34-2218043

Hadde jeg vært sykepleier der.... oi

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

Problemet er primært at disse folkene har jobber som ikke har noen funksjon. Man ansetter en kommunikasjonsdirektør fremfor å bruke ressursene på pasientbehandling.

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (12 minutter siden):

https://sykepleien.no/meninger/2025/10/helse-nord-snakker-om-apenhet-men-skjuler-seg-bak-makten

Så forøvrig Lind fikk en lønnsøkning på 400 000, Carl I Hagen som sa det. Det er grunnlønna til.en ufaglært det, i lønnsøkning, når økonomien er i dass

Her får økonomidirektør 2 mill for å slutte 

https://www.nordlys.no/unn-leder-gikk-pa-dagen-fikk-to-millioner-for-a-slutte/s/5-34-2161303

Men de kutter altså "miflertidig" haha, halvparten av sengene på kreftavdelingen 

https://www.nordlys.no/kutter-nar-halvparten-av-sengene/s/5-34-2218043

Hadde jeg vært sykepleier der.... oi

Sykepleiere er jo notoriske på å klage på lønna. Da er det ikke snakk om sengeplasser som forsvinner… 

Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Spørsmålet er også hvilken legitimitet sparetiltak vil ha når arbeiderne ikke kjenner seg igjen i ledernes forhold i det hele tatt? 

Vil jeg være villig til å løpe ekstra fort hvis jeg vet at leder over meg har 2.5 mill i lønn og kaffeautomat og gratis julebord, samt flere dager fri j året,mens jeg blir trukket i lønn for den sure kaffen på jobb?

Hvis lederne vil ha lojalitet til behovet for å spare penger,vør de i det minste være villig til å møte oss et lite skritt på veien

Det handler om godt lederskap. 

Begynner man med å kreve 5 ganger sykepleier lønn, mens foretakets beskjed om å kutte 500 stillinger, så er man ikke em god leder, da har man allerede tapt de ansattes vilje til å spille på lag.

Det kan du si, men unner du egentlig lederen 2.1 millioner og vil det i noen særlig grad døyve bitterheten mot lederne?

Jeg er oppriktig usikker på hvilke tilfang en egentlig har av gode lederkandidater for disse stillingene, og i hvilken grad en klarer å rekruttere og beholde med lavere lønn. Du beskriver en situasjon med voldsom bitterhet mot lederskapet og der en leder må inn og ta ansvar for det som vil være veldig upopulære endringer, både internt og eksternt. Det høres ærlig talt ut som en ganske forferdelig jobb, og om du fjerner goder og reduserer lønn ser jeg for meg at egnede kandidater fort vil klare å finne seg en mindre "strevsom" jobb med tilsvarende betingelser. 

Hugo_Hardnuts skrev (4 minutter siden):

Problemet er primært at disse folkene har jobber som ikke har noen funksjon. Man ansetter en kommunikasjonsdirektør fremfor å bruke ressursene på pasientbehandling.

Det kan godt hende, jeg kjenner alt for lite til hvordan styringen egentlig foregår, men da tenker jeg det er organisering heller enn lønn som er problemet. 

Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Sykepleiere er jo notoriske på å klage på lønna. Da er det ikke snakk om sengeplasser som forsvinner… 

Sykepleiere tapaet allerede på utdanning ift helsefagarbeidere,finnoe annet å klage på enn de som løper ræva av seg på gulvet

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
herzeleid skrev (Akkurat nå):

Det kan du si, men unner du egentlig lederen 2.1 millioner og vil det i noen særlig grad døyve bitterheten mot lederne?

Jeg er oppriktig usikker på hvilke tilfang en egentlig har av gode lederkandidater for disse stillingene, og i hvilken grad en klarer å rekruttere og beholde med lavere lønn. Du beskriver en situasjon med voldsom bitterhet mot lederskapet og der en leder må inn og ta ansvar for det som vil være veldig upopulære endringer, både internt og eksternt. Det høres ærlig talt ut som en ganske forferdelig jobb, og om du fjerner goder og reduserer lønn ser jeg for meg at egnede kandidater fort vil klare å finne seg en mindre "strevsom" jobb med tilsvarende betingelser. 

Det kan godt hende, jeg kjenner alt for lite til hvordan styringen egentlig foregår, men da tenker jeg det er organisering heller enn lønn som er problemet. 

Ja. Jeg tror at hvis lederne har en mer moderat lønn så vil forståelsen blant de ansatte øke, vi snakker om smålige kutt med ledere som har en lønnsøkning på ni med grunnlønna til enkelte ansatte

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Sykepleiere tapaet allerede på utdanning ift helsefagarbeidere,finnoe annet å klage på enn de som løper ræva av seg på gulvet

Poenget er at en snakker om senger som forsvinner når en ser på enkelt individer som får noen hundretusener i lønnsøkning. Det er ingenting! Å øke lønna til sykepleiere og helsefagarbeidere osv koster titalls milliarder pr år. Det dreper plasser det!

en må tenke litt lengre i disse sakene. Selv om jeg også synes det er horribelt med lønnsfest til de grader for de på toppen må en heller ikke glemme at det stadige lønnsjaget til spesielt sykepleierene også går hardt utover budsjettet og plasser. 

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Poenget er at en snakker om senger som forsvinner når en ser på enkelt individer som får noen hundretusener i lønnsøkning. Det er ingenting! Å øke lønna til sykepleiere og helsefagarbeidere osv koster titalls milliarder pr år. Det dreper plasser det!

en må tenke litt lengre i disse sakene. Selv om jeg også synes det er horribelt med lønnsfest til de grader for de på toppen må en heller ikke glemme at det stadige lønnsjaget til spesielt sykepleierene også går hardt utover budsjettet og plasser. 

Du snakker om lønnskampen for en gruppe som taper på utdanning, og som flere helseforetak allerede taper kampen om

Hvor mye skal vi gå med i reallønn fordi vi er mange for å bevare sengeplasser tenker du vi skal gå? 

Vi er en høylytt, men langt fra høylønnet gruppe

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (6 minutter siden):

Du snakker om lønnskampen for en gruppe som taper på utdanning, og som flere helseforetak allerede taper kampen om

Hvor mye skal vi gå med i reallønn fordi vi er mange for å bevare sengeplasser tenker du vi skal gå? 

Vi er en høylytt, men langt fra høylønnet gruppe

Jeg sier bare at dere må tenke litt lengre enn nesetippen av og til. Og jo, sykepleiere har god lønn nå etter mange år med høylytt kamp. Snittet ligger nær snittlønn, det er mer enn folk flest tjener. 

helsefag er nok noe lavt ift noen tilsvarende yrker innenfor industrien men også over andre innenfor mer service yrker som restaurant etc. 

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Jeg sier bare at dere må tenke litt lengre enn nesetippen av og til. Og jo, sykepleiere har god lønn nå etter mange år med høylytt kamp. Snittet ligger nær snittlønn, det er mer enn folk flest tjener. 

helsefag er nok noe lavt ift noen tilsvarende yrker innenfor industrien men også over andre innenfor mer service yrker som restaurant etc. 

At vi ligger nær snittet inkludert tillegg , det er ikke grunnlønna, med 3 år universitetsutdannelse og en skrikende mangel skulle faktisk bare mange. Det er ikke egoisme at helseforetak betaler helsearbeidere en anstendig lønn, de fleste kommuner betaler også mer. Det er en avsporing å snakke om sykepleierlønn når Lind får en lønnsøkning lønnsøkning som tilsvarer 80% av grunnlønna til en nyutdannet sykepleier 

Da prøver man å få fokus bort fra hva man faktisk diskuterer her

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

At vi ligger nær snittet inkludert tillegg , det er ikke grunnlønna, med 3 år universitetsutdannelse og en skrikende mangel skulle faktisk bare mange. Det er ikke egoisme at helseforetak betaler helsearbeidere en anstendig lønn, de fleste kommuner betaler også mer. Det er en avsporing å snakke om sykepleierlønn når Lind får en lønnsøkning lønnsøkning som tilsvarer 80% av grunnlønna til en nyutdannet sykepleier 

Da prøver man å få fokus bort fra hva man faktisk diskuterer her

Snittlønn inkluderer også tillegg… igjen, dere tjener mer enn folk flest men skriker høyest av alle. Denne gangen også.

det er absolutt ikke avsporing, det koster titals milliarder denne skrikingen deres. Det er her det ryker plasser, ikke de få hundre tusen de får i toppen. Da snakker vi millioner… 

tenk.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Snittlønn inkluderer også tillegg… igjen, dere tjener mer enn folk flest men skriker høyest av alle. Denne gangen også.

det er absolutt ikke avsporing, det koster titals milliarder denne skrikingen deres. Det er her det ryker plasser, ikke de få hundre tusen de får i toppen. Da snakker vi millioner… 

tenk.

Ja, du får mene sykepleierne er problemet og ikke lederne. Du om det

• Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ja, du får mene sykepleierne er problemet og ikke lederne. Du om det

Du får begynne å lese det jeg skriver og bruke matematikk. Har hjulpet nok sykepleiere med medisin beregning før eksamen slik at jeg forstår at det kan være vanskelig for mange av dere… 

men det er enkel matematikk å se hvor det går store penger. Det betyr ikke at jeg er enig med lønnsøkningene i toppen, tvert i mot har jeg skrevet tvert om..

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Du får begynne å lese det jeg skriver og bruke matematikk. Har hjulpet nok sykepleiere med medisin beregning før eksamen slik at jeg forstår at det kan være vanskelig for mange av dere… 

men det er enkel matematikk å se hvor det går store penger. Det betyr ikke at jeg er enig med lønnsøkningene i toppen, tvert i mot har jeg skrevet tvert om..

Det går store penger fordi helseforetak, sjokk, trenger helsearbeidere, mange helsearbeidere. Det sier seg selv

Og jeg trenger ikke hjelp lmed medisinregning, jeg besto den eksamen helt av meg selv 

Jeg laget en tråd om vanvittige lederlønninger og regjeringen som faktisk ikke  setter foten ned, mens presset på.de ansatte øker, og tjenestene kuttes. Ikke for å diskutere at enkelte mener sykepleiere har for høy lønn når helseforetakene faktisk sliter med å tiltrekke seg tilstrekkelig helsepersonell,  det være leger, sykepleiere og jordmødre.

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet

Er fokuset hva enkelt-ledere tjener eller hva sykepleierlønna generellt er?
Skal man fordele f.eks Lind sin lønnøkning utover sykepleiere så snakker man ett tillegg på ca 3kr i året. At Lind tjener så mye er kanskje ikke riktig avgjørelse uten at jeg har satt meg inn i det, men det er altså ikke Lind som drar med seg brorparten av lønnsøkningen her.
Tar man for seg bare Helse Nord, som har ca 20 000 ansatte, snakker man om ett tillegg på 160kr pr ansatt om man kvitter seg med Lind og ikke ansetter en erstatter.

Ikke at jeg er enig i lønnsøkningen til toppene, men ser man større på det, så er det på ingen måte der pengene forsvinner.

Husk at helsenorge har ca 400 000 ansatte, det er ikke en "håndfull" ansatte i ledelsen som har flere millioner i lønn som utgjør det meste av lønnsutgiftene..

Sett heller fingeren der den hører hjemme, de som bevilger penger til sykepleierlønna.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg tror en del overser hva en direktør i helseforetakene med lønn på 2 millioner eller mer har å velge i.

Den personen kan velge å jobbe for et helseforetak og dermed måtte stå i kritikk og tunge utfordringer i som nesten aldri tar slutt. Eller ta seg en jobb i det private næringsliv og dermed motta antagelig bare 20-30% av samme mengde kritikk og tunge utfordringer. For samme lønna. 

Jeg kommenterer her bare direktørenes handlingsrom.

Om det er for mange direktører har jeg ikke sjans til å mene noe om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...