Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Burde norske kvinner åpner seg opp litt og ikke være så avvisende?

Gjest b82f4...bc1

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

De aller fleste tenker sånn, også menn, det er koda direkte inn i dna'et vårt, de siste årene har enkelte spredd dette narrativet om at det er bare kvinner som føler på  å frykt alene i mørket, men det stemmer ganske enkelt ikke, vi er alle veldig var på de potensielle farene som lurer rundt hjørnet, det er ikke en moderne kvinnegreie det er en menneskegreie.  

Jeg har aldri i hele mitt liv vært redd for å møte en kvinne i mørket.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Overfall er overfall, det er farlig uansett, man er sjeldent forberedt, og blir man overfalt av en kvinne som mann er det stor sjanse for at noe blir brukt som våpen.  

Språk er gøy. Angsten en mann føler på for å bli overfalt av en kvinne kan ikke sammenliknes med angsten en kvinne føler på for å bli overfalt av en mann er bare å snu om på utsagnet.

(at noe ikke kan sammenliknes med noe annet sier bare at det ikke er likt, men det høres jo da ut som det førstnevnte er det verste - selv om så ikke er tilfelle)

Så kan en jo heller ikke sammenlikne angsten følt av Per med angsten følt av Pål, siden de er to ulike individer som faktisk føler helt ulike ting. Det blir litt snodig om vi skal generalisere slik at alle kvinner føler samme type angst, og alle menn det samme. Når premisset for debatten blir noe som åpenbart er urimelig, vet jeg ikke hvor fruktbar den er. Grunnpoenget, og jeg tipper vi er helt enige om det, er at alle til tider vil føle at de må passe seg litt.

Endret av knopflerbruce
Skrevet

Veit ikkje om eg ville gå så langt som å si aldri, men nærmeste eg kan komme meg er frykten for å oppleves som at eg forfølge nokon i mørket, berre fordi me tilfeldigvis går samme vegen. 🤣

Jævlig kleint, men ikkje ein reell frykt for anna enn andres komfort på gata.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
knopflerbruce skrev (4 minutter siden):

Ja, OK, men sannsynligheten for å faktisk BLI overfalt er større om man er mann. Det er statistikkene for vold tydelige på.

Men ikke av kvinner. Selv om tallene er ganske jevne mellom kjønnene når det kommer til vold i nære relasjoner(mener jeg å huske) så er skadeomfanget som kvinner påfører menn betydelig mildere.

Det er ikke et forsøk på å bagatellisere situasjonen til menn som lever i voldelige relasjoner. Det er svært alvorlig, men dynamikken er sjeldent at mannen er mer eller mindre forsvarsløs når kvinner utøver vold.

Menn, i de aller, aller fleste tilfellene, har ikke grunn til å frykte kvinner slik kvinner har grunn til å frykte menn 🤷‍♂️ 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
knopflerbruce skrev (10 minutter siden):

Jeg presiserte poenget i posten over, men tar det gjerne igjen: du sier HVIS de blir overfalt. Ja, OK, men sannsynligheten for å faktisk BLI overfalt er større om man er mann. Det er statistikkene for vold tydelige på.

Statistikkene er veldig tydelig på hvem som utfører overfallene. Det gir derfor lite mening at du skal være redd for at en kvinne (eller flere) skal angripe deg når du er ute og går i mørket (eller ved dagslys for den saks skyld). 

• Liker 2
Skrevet (endret)
leticia skrev (20 minutter siden):

Aaah - apropos, de fleste kvinner jeg kjenner har fått enten dickpics tilsendt (inkludert meg selv) eller at noen har vist frem k*ken sin helt uoppfordret til dem, fullt edru, så ja, det er mange weirdos der ute 😅

Det er et interessant fenomen. Akkurat dette med å uoppfordret sende nakenbilder er nok ikke helt uvanlig andre veien heller, men de blir nok ofte mye bedre tatt imot 😅 Kvinner bruker det kanskje også sjeldnere som et synonym til "hallo" =P 

Ellers tror jeg faktisk det handler mye om den samme mangelen for forståelse for forskjellene i interaksjoner for menn og kvinner. Jeg ville tro at de aller, aller fleste menn som uoppfordret sender dickpics ville blitt henrykt dersom en kvinne uoppfordret sende nakenbilde til dem, og har en slags forventning til at det også generelt gjelder andre veien.

Men jeg vet ikke. Det er en snodig, snodig greie. 😅

Endret av Griever
Skrevet
Griever skrev (4 minutter siden):

Men ikke av kvinner. Selv om tallene er ganske jevne mellom kjønnene når det kommer til vold i nære relasjoner(mener jeg å huske) så er skadeomfanget som kvinner påfører menn betydelig mildere.

Det er ikke et forsøk på å bagatellisere situasjonen til menn som lever i voldelige relasjoner. Det er svært alvorlig, men dynamikken er sjeldent at mannen er mer eller mindre forsvarsløs når kvinner utøver vold.

Menn, i de aller, aller fleste tilfellene, har ikke grunn til å frykte kvinner slik kvinner har grunn til å frykte menn 🤷‍♂️ 

Det er bare å ta en kikk på partnerdrapsstatistikken for å se hvor rett du har. Ifølge denne oversikten så er andel utført av  88 % menn versus 12 % kvinner. 

https://www.vg.no/spesial/drap-norge/partnerdrap/statistikk/

Utgangspunktet for diskusjonen  var egentlig også frykt for overfall som ikke er en del av nære relasjoner. Kvinner stiller svakere fordi de er fysisk svakere. 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Utgangspunktet for diskusjonen  var egentlig også frykt for overfall som ikke er en del av nære relasjoner.

True. Erfaringsmessig så blir det bare ofte tatt opp når man sier at menn sjeldnere blir utsatt for vold av kvinner, så jeg valgte å legge det til. Men en litt svak overgang, skal jeg innrømme 😅

• Liker 2
Skrevet
Griever skrev (4 minutter siden):

Det er et interessant fenomen. Akkurat dette med å uoppfordret sende nakenbilder er nok ikke helt uvanlig andre veien heller, men de blir nok ofte mye bedre tatt imot 😅 Kvinner bruker det kanskje også sjeldnere som et synonym til "hallo" =P 

Ellers tror jeg faktisk det handler mye om den samme mangelen for forståelse for forskjellene i interaksjoner for menn og kvinner. Jeg ville tro at de aller, aller fleste menn som uoppfordret sender dickpics ville blitt henrykt dersom en kvinne uoppfordret sende nakenbilde til dem.

Men jeg vet ikke. Det er en snodig, snodig greie. 😅

Kunne gjort det i et forhold, men ikke til noen man knapt kjente eller har lyst til å bli kjent med. 

Jeg syns du viser stor innsikt her med denne kommentaren. Se det uthevede. 

• Liker 2
Skrevet
Griever skrev (16 timer siden):

Fra hva jeg har forstått går det jeg refererte til mye på manipulasjon og slikt, så det var ment som en spøk. Men kan godt hende det er noe som bare gir økt selvtillit osv også 👍

Ironi på nett er ikke min styrke 😁

Skrevet
Griever skrev (17 minutter siden):

Da teller du ikke med psykisk vold. 

Griever skrev (18 minutter siden):

Dette utsagnet kan enn lett snu på, og det er like sant.

Kvinner, i de aller, aller fleste tilfellene, har ikke grunn til å frykte menn slik menn har grunn til frykte kvinner.

Skrevet
Ole-Br skrev (2 minutter siden):

Ironi på nett er ikke min styrke 😁

Ikke min heller. Jeg blir som regel misforstått 😅

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Da teller du ikke med psykisk vold. 

Det er korrekt.

skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Dette utsagnet kan enn lett snu på, og det er like sant.

Kvinner, i de aller, aller fleste tilfellene, har ikke grunn til å frykte menn slik menn har grunn til frykte kvinner.

huh-what.gif

• Liker 1
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (44 minutter siden):

Det blir litt snodig om vi skal generalisere slik at alle kvinner føler samme type angst, og alle menn det samme. Når premisset for debatten blir noe som åpenbart er urimelig, vet jeg ikke hvor fruktbar den er

Men det har aldri vært premisset for debatten at alle kvinner og alle menn føler det samme.

Poenget er at kvinner har en god grunn for å passe ekstra godt på, da de som regel stiller svært dårlig i en fysisk konfrontasjon med en eller flere menn. Statestikken viser at de fleste angrep på kvinner gjøres av menn. Om en kvinne likevel skulle overfale en annen kvinne, vil de som regel stille likere enn om angrepet ble utført av en mann. 

Fysiske konfrontasjoner er jo noe alle burde passe seg for, men menn og kvinner har ikke samme utfordringen der.

Endret av Griever
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Griever skrev (7 minutter siden):

Det er korrekt.

Med andre ord, det du skriver er kort og godt feil?

Om det var noe du ikke forsto så er det bare å spørre😉

Men jeg kan si såpass, min versjon er ikke noe snålere enn din, selv om du kanskje føler at den er det.

Griever skrev (5 minutter siden):

Poenget er at kvinner har en god grunn for å passe ekstra godt på, da de som regel stiller svært dårlig i en fysisk konfrontasjon med en eller flere menn.

God grunn til å ikke starte en slåsskamp med en mann som kvinne, men det skjer veldig ofte, ta en tur på byen en gang, kvinner er flinke til å starte krangel og vold, menn ender kanskje opp som de som avslutter det ,og ender med det opp som synderen, men det viser bare at rettssystemet er partisk mot kvinner, noe generelt høyere straff til menn også viser. 

Gjest b82f4...bc1
Skrevet

Trådstarter her igjen. Bare steng denne tråden, moderator. Nå er det bare kaos her....

Anonymous poster hash: b82f4...bc1

Gjest b82f4...bc1
Skrevet

@Uderzo Steng denne tråden. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (24 minutter siden):

Med andre ord, det du skriver er kort og godt feil?

Det kan godt hende. Hva er det som er feil? 😅 Vi snakket nå om fysisk vold, derfor inkluderte jeg ikke psykisk vold. Jeg burde forøvrig ikke dratt inn vold i nære relasjoner, da det var ukjente det var snakk om.

Gjerne forklar meg hva jeg bommer på. 😊

• Liker 1
Skrevet
Gjest b82f4...bc1 skrev (22 minutter siden):

Trådstarter her igjen. Bare steng denne tråden, moderator. Nå er det bare kaos her....

Dette er da interessant? Og det handler jo om hvorfor kvinner har grunn til å være ekstra forsiktig i møte med fremmede menn...🤷‍♂️

• Liker 1
Skrevet
Griever skrev (Akkurat nå):

Det kan godt hende. Hva er det som er feil? 😅 Vi snakket nå om fysisk vold, derfor inkluderte jeg ikke psykisk vold.

Vold er vold, psykisk vold leder til fysisk vold, det er ikke mye redelig å utelate det aspektet av vold mellom kvinner og menn, det har bare et formål, fjerne kvinnen fra ligningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...