agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden afterall skrev (1 time siden): Tja, hvis svaret er at en har 6-8 millioner i formue, og en ergrer seg over f.eks. en årlig formueskatt på 2000 kr, så tenker jeg en har andre ting å fokusere på. Nei, fordi det er 2000,- som vedkommende burde beholde selv, beskatte en verdi er feil, man bør beskatte inntekten verdien gir deg. Det er ett veldig enklet prinsipp. 2 1
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Neptun1 skrev (1 minutt siden): Tanken er som jeg skriver at flid og nøysomhet ikke skal lønne seg i Norge. Staten aksepterer ikke at vi er gjeldfrie og således fritatt fra å betale renter. Betaler som deg masse i formueskatt fordi jeg har prioritert å betale ned gjelden og har spart penger på bok. Jeg har knapt hatt gjeld i mitt liv. Har spart,kjøpt tomt for sparte penger og bygd bolig for sparte penger. Mao selvberget fra dag 1. Eneste var en kort periode med byggelån.. Så fort huset var ferdig og jeg flyttet sammen med samboer forsvant all gjeld. Jeg har betalt enormt med skatt opp gjennom årene,men opplever nå de siste 5-7 år at reallønnen går ned og skatten opp. Jeg opplever staten som grådig og når jeg ser hva andre rundt meg betaler i skatt og reellt sett sitter på av verdier så vil jeg hevde skattesystemet er veldig urettferdig. 1
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden SuperKrokodille skrev (57 minutter siden): Det store flertallet rammes åpenbart ikke særlig hardt av formuesskatten direkte, men samtidig skjønner mange at den norske økonomien står overfor enorme utfordringer, særlig i en fremtid som virker å bli preget av økende geopolitiske spenninger, en oljenæring på hell og store demografiske endringer. Enkelt, vi får fjerne belønningen for og ha gjeld, så man hadde betalt formuesskatten uansett gjeldsgrad, da hadde denne skatten blir endret på dagen.
Mr.M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (9 minutter siden): Det stemmer. Formuen er ca 10 mill. En sum som er spart opp siste 20 år. Og betalt formueskatt i mange,mange år. Hvor mange ganger skal man egentlig skatte av dette? på den annen side, 8 millioner på sparekonto i banken til 4,5 rente, gir deg 360.000 i renteinntekt. Minus 22% skatt på de, og du sitter igjen med kr. 280.000 til å betale formueskatten som utgjør kr. 100.00 ergo et nettooverskudd på 180.000 du har til salt på maten da?
Kakkelfant Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Formueskatten er et abbonement i "riking klubben", en innbetaling på allerede skattlagte kroner som rammer alle som ikke lever fra hånd til munn. Det finnes andre måter å utagere janteloven på, som ikke rammer "folk flest" i middel klassen og de som forsøker å drive butikk/etablere virksomhet her i landet. 8 minutes ago, Mr.M said: på den annen side, 8 millioner på sparekonto i banken til 4,5 rente, gir deg 360.000 i renteinntekt. Minus 22% skatt på de, og du sitter igjen med kr. 280.000 til å betale formueskatten som utgjør kr. 100.00 ergo et nettooverskudd på 180.000 du har til salt på maten da? 8 m trekker fra bunnfradraget 1,75 m = 6,25 m / 100 x 1 = 62500 i baksmell (formueskatt) hvert år, og det er uten å legge til andre eiendeler, renteinntekter, hus, bil, osv Endret 2 timer siden av Kakkelfant
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Just now, Kakkelfant said: Formueskatten er et abbonement i "riking klubben", en innbetaling på allerede skattlagte kroner som rammer alle som ikke lever fra hånd til munn. Det finnes andre måter å utagere janteloven på, som ikke rammer "folk flest" i middel klassen og de som forsøker å drive butikk/etablere virksomhet her i landet. Kva i alle dager har formueskatt og "folk flest" med kvarandre å gjere? 4
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mr.M skrev (Akkurat nå): på den annen side, 8 millioner på sparekonto i banken til 4,5 rente, gir deg 360.000 i renteinntekt. Minus 22% skatt på de, og du sitter igjen med kr. 280.000 til å betale formueskatten som utgjør kr. 100.00 ergo et nettooverskudd på 180.000 du har til salt på maten da? Visste at den ville komme..men realverdien av pengene går jo ned år for år. Min bankrente er kun 3% også. Jeg kunne plassert dem annerledes, men er så forbanna på skattesystemet at jeg heller gir f. Jeg klarer meg jo,men jeg vil ikke at staten skal sko seg mer på mine penger så ofrer dem heller enn å investere/plassere dem fornuftig. Neste trinn er å si opp jobben og gradvis bruke formuen opp..deretter gå på NAV når alt er borte. Følelsen av urettferdighet er totalt ødeleggende faktisk.
mandodiao Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden agvg skrev (14 minutter siden): Nei, fordi det er 2000,- som vedkommende burde beholde selv, beskatte en verdi er feil, man bør beskatte inntekten verdien gir deg. Det er ett veldig enklet prinsipp. Kunne stilt meg bak en sånn type modell, uten å ha satt meg for mye inn i potensielle utfordringer. Ser for meg da at man kan arve f.eks. en bolig, eller noen sin aksjeposisjon, men så fort det omsettes, som i salg av arvet bolig så utløses det fullverdig skatt. 1
Kakkelfant Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 3 minutes ago, Drunkenvalley said: Kva i alle dager har formueskatt og "folk flest" med kvarandre å gjere? "folk flest" i middel klassen, skrev jeg, med anførseltegn Endret 2 timer siden av Kakkelfant 1
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 11 minutes ago, Kakkelfant said: "folk flest" i middel klassen, skrev jeg, med anførseltegn Ok, så sida du tydeligvis ikkje tar poenget: Kva har dei med formueskatten å gjere? "Folk flest," eller middelklasse, kva enn du velje kalle dei så skal det ein del til for at dei fleste er berørt i det heila tatt av formueskatten. 3
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (5 minutter siden): Neste trinn er å si opp jobben og gradvis bruke formuen opp tviler jeg på. Du greier neppe bruke de pengene, fordi det byr deg imot. Denslags er et kjent fenomen, det er tilogmed uteliggere som viser seg ha millioner gjemt, de greide ikke bruke av de (samlemani) så i stedet for å nyte livet som riking ved å koste på deg (og evt. familie) sorgløse feriedager i Syden osv. har du i stedet havnet i en mental kamp mot Staten om formueskatt. 1
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mr.M skrev (13 minutter siden): tviler jeg på. Du greier neppe bruke de pengene, fordi det byr deg imot. Denslags er et kjent fenomen, det er tilogmed uteliggere som viser seg ha millioner gjemt, de greide ikke bruke av de (samlemani) så i stedet for å nyte livet som riking ved å koste på deg (og evt. familie) sorgløse feriedager i Syden osv. har du i stedet havnet i en mental kamp mot Staten om formueskatt. Ja. Det er urettferdigheten i skattesystemet som jeg blir opphengt i. For det ER en urettferdighet der mhp skattefradrag for gjeld og ekstra skatt på formue. Er man sparsom så får du skattepisken. Sånn er det jo..det kan man ikke bortforklare. Og jeg føler min livsstil kolliderer med statens ønsker. De vil at folk skal ta opp gjeld..de vil ødelegge natur og miljø..de vil straffe folk som sparer. Hele systemet er satt opp slik. Og sparer man mye og havner på riking listen så kan SV fortelle løgner om hvordan du er..hvilket liv du lever og hvor grusom man er som riking. Fakta betyr ingenting..det er fordommer og en vridd ensidig forståelse av virkeligheten som styrer. 1 1
Klote Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (14 minutter siden): Ja. Det er urettferdigheten i skattesystemet som jeg blir opphengt i. For det ER en urettferdighet der mhp skattefradrag for gjeld og ekstra skatt på formue. Er man sparsom så får du skattepisken. Sånn er det jo..det kan man ikke bortforklare. Og jeg føler min livsstil kolliderer med statens ønsker. De vil at folk skal ta opp gjeld..de vil ødelegge natur og miljø..de vil straffe folk som sparer. Hele systemet er satt opp slik. Og sparer man mye og havner på riking listen så kan SV fortelle løgner om hvordan du er..hvilket liv du lever og hvor grusom man er som riking. Fakta betyr ingenting..det er fordommer og en vridd ensidig forståelse av virkeligheten som styrer. Gode poeng du har der. Skattesystemet straffer de som anstrenger seg for å klare seg selv i alt for stor grad. Om du fester bort alt du har, og har store lån i tillegg, da er det fordelaktige regler som hjelper deg. Det oppmuntrer til en likegyldig holdning og tar bort mye av det personlige ansvaret som vi tross alt alle har. Det er faktisk ikke all elendighet som du opplever, som er bare uflaks og urettferdighet. Det er sjelden uflaks om du lever over evne.
JornHansen Skrevet 57 minutter siden Forfatter Skrevet 57 minutter siden nirolo skrev (6 timer siden): Det er fascinerende hvordan du flytter målstengene. Først rammet skatten bare de rikeste, nå har samfunnet urelaterte støtteordninger så da er det greit at hvermannsen betaler formuesskatt ... Høres mest ut som du er den nyttige idioten og ikke de som faktisk har et nyansert syn på dette. Formuesskatten blir ikke riktig eller treffsikker av at samfunnet har andre gode ordninger. Formuesskatten har store problemer slik den er i dag uavhengig av alle andre ordninger. Det betyr ikke automatisk at den burde fjernes fullstendig, men det er åpenbart at det store flertallet av de som betaler formuesskatt ikke er den gruppen du og venstresidens politikere hevder at dere er ute etter å treffe. Det er også ganske påfallende at dere ikke evner å se hvordan dere lett kunne ordnet opp i dette. Flytter målstreken? Jeg tenker du flytter målstreken ved å si at 1 av 7 kalles Hvermannsen. Ikke bare det...det er tross alt en av syv som betaler alt fra 1 krone i formueskatt til de virkelig store summene. 1
obygda Skrevet 54 minutter siden Skrevet 54 minutter siden Mr.M skrev (49 minutter siden): tviler jeg på. Du greier neppe bruke de pengene, fordi det byr deg imot. Denslags er et kjent fenomen, det er tilogmed uteliggere som viser seg ha millioner gjemt, de greide ikke bruke av de (samlemani) så i stedet for å nyte livet som riking ved å koste på deg (og evt. familie) sorgløse feriedager i Syden osv. har du i stedet havnet i en mental kamp mot Staten om formueskatt. Selvfølgelig kan jeg bruke opp formuen.Er jo bare å si opp jobben og leve livet som før..da forsvinner jo formuen fort. Har aldri opplevd sorgløse feriedager i syden - interesser meg langt der bak. Men ser jo at mange til og med tar opp kredittkortgjeld for å oppleve en tur til syden. Lever man og agerer man litt utenfor A4 boksen - så blir man mobbet i dette landet - spesielt der det handler om rikdom. Jeg er møkk lei av å bli feilstemplet som en som er med på å ødelegge livet på denne planeten gjennom forbruk..BARE fordi man har verdier på bok. Man snakker så fint om inkludering og bruker store ord på at man må ta vare på naturen og kllima. Men lever man et slikt liv - så ender det med formue og man blir stemplet som en stygg jævel som ødelegger planeten.
JornHansen Skrevet 35 minutter siden Forfatter Skrevet 35 minutter siden Drunkenvalley skrev (1 time siden): Kva i alle dager har formueskatt og "folk flest" med kvarandre å gjere? Ingenting selvsagt. Det føles som man diskuterer med en gjeng flatjordere. 1
Mr.M Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden obygda skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig kan jeg bruke opp formuen.Er jo bare å si opp jobben og leve livet som før..da forsvinner jo formuen fort. Har aldri opplevd sorgløse feriedager i syden - interesser meg langt der bak. Men ser jo at mange til og med tar opp kredittkortgjeld for å oppleve en tur til syden. Lever man og agerer man litt utenfor A4 boksen - så blir man mobbet i dette landet - spesielt der det handler om rikdom. Jeg er møkk lei av å bli feilstemplet som en som er med på å ødelegge livet på denne planeten gjennom forbruk..BARE fordi man har verdier på bok. Man snakker så fint om inkludering og bruker store ord på at man må ta vare på naturen og kllima. Men lever man et slikt liv - så ender det med formue og man blir stemplet som en stygg jævel som ødelegger planeten. du dramatiserer for mye, om en skatt som er kun 1% som i tillegg ikke koster deg noe hvis du har formuen på sparekonto med 4-5 % rente, til å betale den ene prosenten. det er ingen som stempler deg som "stygg jævel som ødelegger planeten" 9-10 millioner er riktignok mye penger, men det er ikke i divisjonen til de store kaksene/"miljøsvin" som flyr privatjet og konene bruker flyet på shopping-tur til Paris etc. 1
JornHansen Skrevet 33 minutter siden Forfatter Skrevet 33 minutter siden DukeNukem3d skrev (8 timer siden): Disse kan jo uansett bare stikke til Sveits eller andre land hvis skattesystemet blir for ille her. Vi andre som også rammes av at sosialistene skal ha verdens høyeste skatter på fond osv kan ikke nødvendigvis det. Du kan takke "sosialistene" for at du har noe i det hele tatt. Hadde det ikke vært for sosialdemokratiet så hadde Norge solgt all oljen til USA på 60 tallet og vi ville fortsatt levd av fiske og tømmer. 1
obygda Skrevet 6 minutter siden Skrevet 6 minutter siden Mr.M skrev (9 minutter siden): du dramatiserer for mye, om en skatt som er kun 1% som i tillegg ikke koster deg noe hvis du har formuen på sparekonto med 4-5 % rente, til å betale den ene prosenten. det er ingen som stempler deg som "stygg jævel som ødelegger planeten" 9-10 millioner er riktignok mye penger, men det er ikke i divisjonen til de store kaksene/"miljøsvin" som flyr privatjet og konene bruker flyet på shopping-tur til Paris etc. Vel - det er jo dine ord. For meg som sitter i det føles det annerledes. Jeg er kanskje en person som reagerer på slikt - ville gjort det selv om det ikke rammet meg selv også. Det er ikke bærekraftig å ha ordninger som premierer folk som løper til banken og tar opp så mye gjeld som mulig - og så straffe dem som vil klare seg selv og prøver å leve på en bærekraftig måte. Man kan ikke ha ordninger som ødelegger motivasjonen til å stå i jobb. Selv om jeg er for et progressiv skattesystem - så er hele konseptet med formueskatt slik at det KAN virke ødeleggende for mennesker å ville stå i arbeid. Det er tross alt ikke motiverende år etter år å betale formueskatt på penger som tidligere er skattet..og skattet...og skatte på år etter år. Og så når man blir eldre så ser man at reallønnen faller...man opplever at staten skal ha stadig mer andel skatt..Hadde man 6 millioner på konto for 8 år siden og nå har spart til 9 , mens realinntekten har falt...så blir jo skattebyrden med formueskatten bare verre og verre og verre......Hvor skal dette egentlig ende? Hvorfor i det helt tatt orke å stå i jobb? Hvorfor ikke bare begynne å bruke opp formuen og glemme å bidra mer med arbeidskraften man har i samfunnet? Det er jo dette som er så forbasket sykt med formueskatten - den er destruktiv for viljen til å stå i arbeid ettersom man etterhvert begynner å se seg selv som en slave av systemet. Og nå får vi vel arveskatten også - tenker nok SV kommer med den. Så nå kan man ikke arbeide for at neste generasjon skal kunne arve det man selv har skapt uten at de nok en gang - skal forsyne seg. Det er jo så meningsløst å arbeide og skape noe som helst i dette landet. Jeg tror faktisk at er man for "flink" til å skape verdier - så straffes man i dette landet. Samfunnet vil gjerne ha deg som slave, men de legger alt tilrette for at du skal mistrives med skattesystemet som mulig. De som bare skal leve livet, ta opp lån og la humla suse -de får vinger under armene og rett og slett dyttes frem. Og festen - den skal betales av de som tar ansvar for eget liv og økonomi. De bruker jo ikke opp alt - så de trenger sikkert ikke pengene - så da tar vi dem isteden...litt slik moral er det jo som understøtter formueskatten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå