Gå til innhold

Høyresidens nyttige idioter: Hvordan milliardærenes PR-maskin fikk arbeidsfolk til å tro at formuesskatten angår dem.

Anbefalte innlegg

Skrevet
halnes1 skrev (40 minutter siden):

Og jeg er ikke rik.
Jeg er uføre etter en stygg arbeidsulykke.
Og jeg klarer å se hvor skadelig denne skatten er for landet.

Eksempel: 2 bedrifter i Bodø rett ved siden av hver andre som produserer det samme og tjener ca. like mye. Eierne i ene bedriften må betale formueskatt
mens eierne av den andre slipper å betale formueskatt for eierne der er fra og bor i Kina.
Den kinesisk eide bedriften har da råd til å senke prisene på varene sine og tar over hele markedet for det de 2 bedriftene produserer i løpet av noen år.
Da mister Bodø en bedrift som har støttet lokal samfunnet i generasjoner.
Og flere og flere bedrifter vil havne i utenlandske hender.

Er det målet til partiene på venstre siden, vel da gjør de en god jobb.

Se på Røkke som jobbet som fisker og bygde opp kapital.
Det har kommet mange selskaper ut av Aker konsernet.

Men hatet mot de som lykkes er jo stort blant venstre partiene, Røkke flyttet da ut av Norge til Sveits.
Selv om han er eier og med eier av mange selskaper i Norge så har nå begynt å investere mer utenlandsk.

Hvor skal privat kapital komme fra når venstre siden ber de rike reise til helvete.
Du skaper ikke ett nærings vennlig samfunn, men også et samfunn der en ser ned på de som lykkes og en driver vekk investerings viljen når en blir behandlet slik av LO og deres blod røde partnere på venstre siden.

Her blander du jo kortene.
Eierne må betale formueskatt, ikke bedriften.
Bedriften tappes ned av eierne for å betale egen formueskatt.

Eierne skaper ikke nok verdier for å skatte.
Siden alle er så redde for utenlandske eiere, hvorfor selges ikke bare bedriften til seg selv?
Fremfor å betale utbytte til eieren, kan ebdriften heller kjøpe egne aksjer, og så la de ansatte eie disse aksjene sammen.
Da vil man løse hele problemet med "utenlandske eiere" og vil bevare denne fantastiske bedriften som har støttet lokalt samfunn i generasjoner (det lokale samfunnet er da eieren og hans nære familie)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutes ago, wampster said:

Du kan jo vise til påvirkningskampanjene rikingene holder på med. Altså kampanjer.. ikke uttalelser/intervjuer.

Så skal jeg lete frem kampanjene til LO

Er mye snakk ompåvirkningskampanjer mot formueskatt:

https://www.dagsavisen.no/debatt/na-er-det-eneste-rette-a-oke-formuesskatten/9949660

https://www.smp.no/nyheter/i/5BOgWK/vil-bruke-40-millioner-i-kampen-mot-formuesskatten

( betalingsmur 😞 )

• Liker 1
Skrevet
halnes1 skrev (46 minutter siden):

Og jeg er ikke rik.
Jeg er uføre etter en stygg arbeidsulykke.
Og jeg klarer å se hvor skadelig denne skatten er for landet.

Når FRP tar fra deg trygden så blir du nok motivert til å gå på jobb igjen. Du er jo bare en lat slask som snylter på staten.
Dette er det Sylvi og Erna mener om DEG. Det er ikke det andre de snakker om når de skal ta fra folk trygden, det er faktisk deg. 

• Liker 1
Skrevet
Abigor skrev (3 minutter siden):

Gjorde jeg ikke nettopp det?

Du linket til en som mener at det har pågått en påvirkningskampanje, så nei

Kanskje vi burde få noe på det rene her. Hva mener du er en påvirkningskampanje?

Skrevet (endret)

Jo jeg linket nettopp til det. For eksempel å betale 40 mill i kampen mot formueskatten. Selv blinde kan se at dette har spredt seg over alt i det siste. Og om ingen er kjøpt og betalt, er det da plutselig blitt en folkevekkelse omkring akkurat dette temaet? Det er litt kjedelig å krangle på det, du kan like godt som meg google og finne kilder. Og om jeg først finner så nekter du på det. Skal jeg bruke mer tid på å google for deg?

Endret av Abigor
Skrevet
Abigor skrev (3 minutter siden):

Jo jeg linket nettopp til det. For eksempel å betale 40 mill i kampen mot formueskatten. Selv blinde kan se at dette har spredt seg over alt i det siste. Og om ingen er kjøpt og betalt, er det da plutselig blitt en folkevekkelse omkring akkurat dette temaet? Det er litt kjedelig å krangle på det, du kan like godt som meg google og finne kilder. Og om jeg først finner så nekter du på det. Skal jeg bruke mer tid på å google for deg?

Ok, så betalings artikkelen er det som skal snakke om kampanjen, så det får jeg ikke lest/sett. 
Hvem er det som skulle betale 40 millioner?

Skrevet
3 hours ago, Villfaren said:

Eg lurer på hvordan tilværelsen er for de som hyller formueskatten høyest. Eg kan ikkje forstå at de blir så fyrt opp fordi noen ikkje liker formueskatten. Eg kan ikkje forstå at de ikkje ser hvor "lite" formue som skal til før den begynner å slå kraftig ut. 

Dykk er jævlig rare ass.

Høgresida tok plutselig og fokuserte ekstremt på formueskatten. Venstresiden er villig til å diskutere eit alternativ som løser problemene. Høgresida syter så over at venstresida "hyller formueskatten"?

Treng me promillekontroll her eller noko? Er det så vanskelig å holde styr på kven som er så fokusert på denne skatten?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
20 hours ago, JornHansen said:

1. Hvem betaler formuesskatt – og hvor mange er vi snakk om?

I 2023 var det rundt 14,3 prosent av skattebetalerne som faktisk betalte formuesskatt – omtrent én av sju.

Bunnfradraget ligger på 1,7 millioner kroner i nettoformue for enkeltpersoner, og 3,4 millioner for ektepar. Har du mindre enn det, betaler du ingen formuesskatt.

Du glemte et ganske viktig tall.

44-45% av de som betaler formueskatt er 67 år eller eldre.

Hvorfor det tro?

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Ratleto said:

Du glemte et ganske viktig tall.

44-45% av de som betaler formueskatt er 67 år eller eldre.

Hvorfor det tro?

No er eg nysgjerrig kva du meine det er, for eg har fleire ideer. 😉

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Jeg betaler over 100.000 i formueskatt i året. Jeg har hatt formue i mange år...Jeg har aldri tatt opp lån foruten byggelån en gang. Jeg har spart en del millioner opp gjennom årene...og ALLE kan få til dette. Det handler bare om å forbruke mindre. Jeg har en god inntekt, men ikke noe ekstremt. Men jeg har EKSTREMT lite forbruk i forhold til normalen... Som liten samlet jeg flasker...og hadde allerede når jeg skulle studere nok til både bil og hybel. Og som student tjente jeg gode penger - aldri følt meg så rik som da faktisk. Jeg var sikkert en slik Onkel Skrue type mhp å bruke penger - jeg likte det ikke - ga meg ingenting - så jeg sparte heller....Jeg anser det ikke vanskelig å bli formuende i Norge. Huset bygde jeg selv også. Alle kan få til dette om de gidder. Men folk i dag står ikke opp kl 0500 og jobber til 22.00 år etter år  - helger som hverdager. Og kombinasjonen hardt arbeid og lite forbruk...det gir deg garantert formue. Men det er klart du må forsake mye - sånn er det bare.  

Kan signere på dette uten å være i nærheten av dine summer. Jeg fikk til stor forandring på bare 5 år her. Fra -25.000 og bare rot på Mastercard til snart å måtte betale formueskatt mye pga fond. Dette er mulig for alle så lenge man kan fikse en vanlig norsk jobb eller for min del til lavere enn snittlønna også.

Skrevet
3 hours ago, Neptun1 said:

Nettopp derfor babord side omtaler "de rike" på inn -og utpust.
Samtidig som de forakter rike og samfunnet har de veldig store forventninger til begge deler.
Slabbedaskene krever "rettferdig" fordeling :yes:

Du kritiserer fordeling som om det er et onde? Skal vi ikke bidra etter evne?

Skrevet
1 hour ago, Zepticon said:

Her blander du jo kortene.
Eierne må betale formueskatt, ikke bedriften.
Bedriften tappes ned av eierne for å betale egen formueskatt.

Eierne skaper ikke nok verdier for å skatte.
Siden alle er så redde for utenlandske eiere, hvorfor selges ikke bare bedriften til seg selv?
Fremfor å betale utbytte til eieren, kan ebdriften heller kjøpe egne aksjer, og så la de ansatte eie disse aksjene sammen.
Da vil man løse hele problemet med "utenlandske eiere" og vil bevare denne fantastiske bedriften som har støttet lokalt samfunn i generasjoner (det lokale samfunnet er da eieren og hans nære familie)

Virker ikke som du helt forstår hvordan formueskatt eller aksjer fungerer. Formuesskatt er på eieren, ikke bedriften. Eieren må hente penger et sted for å betale formueskatt, som regel gjennom utbytte eller lønn og da tappes selskapet for likviditet.

Å kjøpe egne aksjer hjelper ikke, det gjør bare situasjonen verre fordi selskapet må bruke mer penger uten at eierens formuesskatt blir mindre. Det kan også føre til at verdien på aksjene øker, noe som fører til høyere formueslatt.

Og ansatte blir ikke eiere bare fordi selskapet kjøper egne aksjer de må få dem som bonus eller kjøpe dem selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...