Gå til innhold

vannlig aggregat, inverter aggregat eller powerstasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må finne en løsning for å ha strøm når strøm går borte. 

Har 3 frysere og en kjøleskap. Hver stykk bruker ikke så mye. 80-100Watt. Men...

Compressorer til denne trekker mye strøm ved oppstart men jeg aner ikke hvor mye. Hørte opptil 50A. 

Kan neste ikke ble så mye, når det er sann skulle lys i huset blinker litt.

Noen det har erfaring? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Invertere i riktig størrelse fra velrennomerte produsenter takler kjøleskap/fryser fint, men ikke nødvendigvis hvis alle starter på likt.

Endret av mobile999
Skrevet

De 50 A startstrøm for en 100W frysekompressor har jeg ikke noe tro på. Tipper opp til 3 gangern - 300W.

Er selv plaget av relativ ustabilt strømnett og kjøpte først inverteraggregat på 2 kW for mange år siden til bruk for brønnpumpa.

Men da det ifjor var strømbrudd på noen sekunder etter 2 timer 3D-printing og jeg måtte begynne på nytt kjøpte jeg også ECOFLOW-powerstation - går ikke an å la aggregatet dure i flere timer. Den driver permanent både PCen (as we speak), TV og 3D-printer og lades fra nettet (og litt solcellepaneler - var en "lavthengende frukt": MPPT innganger følger med). Skjøteledning ligger klart til å forsyne andre forbrukere om behovet oppstår og aggregatet kan settes opp rett utenfor og lade den om strømbruddet skulle vare lenge.

Skrevet

Takk alle!

Ja 300W høres mer logisk ut.  Har lest noe på internet, og mye er på engelsk, men da kommer vi i USA med den triste 120V. Tja da har vi dobbelt strøm. (og støre fryser)

Så jeg har lurt noe i tyskland og det viser seg at jeg ikke eneste i verden det vil vet dette.

https://www.diesteckdose.net/viewtopic.php?t=16867

Så jeg vil begynne med en inverter aggregat med cirka 2000W. Da er det i alle fall mulig å koble frysere en etter en. Kanskje 2 stykker sammen. Det er bra nok. 

At livet er litt primitivt uten Tensio strøm er ikke det største problem.

Kanksje neste investering er en ecoflow. Delta 3 sees bra ut. Ulempe er at når batteri er tomt, denne er tomt. Så da trenger jeg en aggregat likevel.

Jeg vet nok. Igjen takk til alle!

Skrevet
3 hours ago, importViking said:

Ulempe er at når batteri er tomt, denne er tomt. Så da trenger jeg en aggregat likevel.

Du kan koble Ecoflowen til en stikkontakt og stille inn på hvilen ladeprosent den skal holde seg. Jeg har som sagt også solcellepaneler koblet til og styrer de enkelte parametrene med smarthome-systmet.

• 230V-lading om ladeprosent < 50
  • om solcelleladingen er bra settes ladeprosenten opp til 80
  • +++ som blir for komplisert å forklare her.
Skrevet

Ja det er tyddelig, men hva je mener:

Når strøm er borte kan jeg koble frysere til en powerstation. En etter en, eller to med en gang.

Men når batteri er tomt fra powerstasjonen må denne opplades. Det går ikke når strøm er borte. Ja jeg kan kjøre rund med bilen noen timer for å lade, ellers jeg trenger en aggregat. Med annet ord, aggregat trenger jeg uansett.

Solceller skulle ikke levere mye strøm da det er often skyet eller mork når strøm er borte (vind eller annet dårlig vær).

Skrevet
11 minutes ago, importViking said:

Men når batteri er tomt fra powerstasjonen må denne opplades. Det går ikke når strøm er borte. Ja jeg kan kjøre rund med bilen noen timer for å lade, ellers jeg trenger en aggregat. Med annet ord, aggregat trenger jeg uansett.

Det er sjelden med straumbrott som varer lenge. Frysere er heller ikkje på kontinuerleg, typisk om du ikkje åpner den så er den i drift en fjerdedel av tida eller deromkring. I tillegg tar det tid før ting tiner.

Så for det første er ikkje fryseren så farlig før straumbrotet alt har vart 3-4 ttimer minimum. For det andre vil du kunne kjøre fryseren en time, og kjøpe deg nye 3-4 timer. 

Så er du sikker på at du beskytter deg mot relevant risiko her?

• Liker 1
Skrevet

Ikke så lenge siden foreldrene mine i trøndelag var uten strøm litt over 1 uke (forrige vinter), og det er rett som det er uten strøm både 2 og 3 dager.

Så en ecoflow o.l. som fryser er påkoblet 24/7 som en type "in-line" UPS med kontinuerlig ladding er ikke så dumt.

Skrevet
importViking skrev (1 time siden):

Ja det er tyddelig, men hva je mener:

Når strøm er borte kan jeg koble frysere til en powerstation. En etter en, eller to med en gang.

Solceller skulle ikke levere mye strøm da det er often skyet eller mork når strøm er borte (vind eller annet dårlig vær).

Men en fryseboks trekker ikke strøm kontinuerlig - den trekker strøm kun når kompressoren går. Og det er kun når temperaturen inni boksen blir for høy. Mens et aggregat må naturlig nok kjøre hele tiden og selv om mindre belastning gir lavere forbruk og (litt) mindre støy så er det fortsatt i gang med både støy og forurensing.

Derfor er det ofte bedre totalt sett å ha en batteribank du kan lade opp til 100% mens aggregatet går, og så stoppe aggregatet helt når batteribanken er ferdig oppladet. Og så driver du fryseboksene fra batteribanken og da vil de kun gå når de trenger det.

Spørsmålet her er og hvor lenge er det snakk om? De fleste steder i dag har sjeldent strømbrudd over mange timene. Og samtidig er det og verdt å tenke på at en fryseboks ofte klarer å holde en ganske grei temperatur i 10+ timer helt selvstendig. Ofte lengre og.

Skrevet

En annen ting å tenke på er at innboforsikringen dekker ødelagt mat ved f.eks. lengre strømbrudd. Upraktisk og "sløsing", men verdt å tenke på før man kaster 10.000 på et aggregat + batteribank.

Skrevet

Jeg bor i Trøndelag og siste vinter var vi noen dager uten strøm. Lyykelig ikke en uke slik N|troXx's sin foreldrene. Og ja det er dekket av innboforsikring men da har vi egenrisko, så det har uansett kostet mye penger. Og etterpå viste det seg at det var mer i fryser en antatt......Også mye grønt og bær fra grønsakehage. Det er dyp trist å kaste dette. Så ja jeg vil bruker noen penger for å ha frysebokser gående.

Tensio skriver nå allerede på sin hjemmeside ved strømbrud at rettelse kan ta lenger en normalt. Normalt? Er strømbrud normalt? Og fordi de ikke gjører vedlikehold skal det ble verre og verre. Og de bruker 'ekstremt vær' gjerne. Når kosten min blåser over vet jeg allerede at vi skulle ha strømbrud.

Det stemmer at frysere ikke kjøre hele tiden, og at en powerstation skal holde lenge, men ikke flere døgn.

En aggregat må ikke kjøre hele tiden heller. Når strømbrud er 5-6 timer er det tid for aggregat. Når første fryser er ferdig, er det tid for neste fryser og da holder de noen timer igjen.

Stor fordel av en powerstation er at de også holder frysere kald når jeg ikke er hjemme noen dager og det er strømbrud. Og kanskje en endå større fordel er at denne flytes rund i huset, så det er ikke nød for skjøtekabel fra utsiden til innsiden.

Ulempe er at de er dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...