Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mobilabonnent registrert på ENK, angrerett?

*F*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay, dette er saken:

Jeg kom hjem på jobb og kona sa hun hadde sagt ja til en mobilavtale fra et underselskap av Telenor fra en som ringte, hun ble av selger litt pushet til å si ja og akseptere via link i melding under samtalen og heller "se over avtalen etterpå". Med sutrende baby i armene er det fort gjort og bare klikke uten å lese så godt over, og sånn gikk det.

Greit nok tenkte jeg, man har jo altid angrerett på slike avtaler, men når jeg hørte navnet på selskapet "SMB Mobil" ante jeg ugler i mosen.
Og det jeg mistenkte hadde skjedd var det som hadde skjedd.

Leser man SMS-en som ble mottatt litt nøyere så ser man at det er snakk om salg til min kones ENK, ikke til henne som person. Skikkelig sleipt må jeg si selv, heldigvis er ikke avtalen så altfor gal, men hun er bundet i to år...

Så, hvilke muligheter har man til å tre ut av en slik avtale, om noen?

Legger ved info

avt.thumb.png.d327edd6307355652431483bc3999160.png

SMS:

Sitat

Hei Fornavn Etternavn. Velkommen til SMB Mobil, en selvstendig norsk mobiloperatør med full Telenor-dekning. Avtale om bedriftsabonnement med ordrenr 00000 vil bli registrert på ETTERNAN(ENK) med organisasjonsnummer xxx

Produkt: 100 GB 329,- 24 MND avtaletid.

Vi gir prisgaranti på fastprisabonnement i hele avtaleperioden. Alle priser er oppgitt eksl. mva

Les våre standard vilkår her: www.smbmobil.no/vilkar

For mer informasjon om din bestilling og bekrefte avtale: https://smbmobil.nextcom.no/r/xxx

For å bekrefte bestillingen og akseptere våre vilkår bruk BankID.

SMS:

Sitat

Takk for at du valgte SMBmobil som din mobiloperatør! Vår målsetning er å være prisleder for mindre bedrifter som vil ha full Telenordekning. I tillegg får alle våre kunder den høyeste datahastigheten, uten ekstra kostnad. Velkommen til oss! Med vennlig hilsen oss i SMBmobil

SMS:

Sitat

Hei NAVN. Deres nye SIM-kort er på vei til: XXX. I brevet finner du informasjon om overføringsdato. Dette vil også bli sendt til deg på SMS senere. Har du spørsmål, vennligst kontakt kundeservice på telefon. 21936161 eller på e-post: [email protected].

Med vennlig hilsen
SMB Mobil

s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen angrerett for kjøp du gjør som næringsdrivende. Denne avtalen er nok inngått av din kone som næringsdrivende, og med mindre avtalen gir henne rett til det så har hun ikke rett til å avbestille eller angre. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 hours ago, *F* said:

Så, hvilke muligheter har man til å tre ut av en slik avtale, om noen?

Det er rett nok ingen angrerett for en avtale som er inngått som næringsdrivende, men det vil jo være selger som har bevisbyrden for at kjøper opptrådte i rollen som næringsdrivende og ikke som privatperson, når avtalen ble inngått.

I utgangspunktet så vil det jo være den avtalen man mente å inngå som gjelder, for eksempel som privatperson, og ikke et avtaleinnhold som selge legger til i ettertid, som gjelder. Selger kan ikke redefinere en avtale med privatperson til å være en avtale med en næringsdrivende, på eget initiativ. 

Synes dette kan høres ut som et firma som driver med noe som kan ha karakter av økonomisk bedrageri. Det vil komme ann på hva som eksakt ble sagt i løpet av salgsprosessen. 

Hadde det vært min "situasjon" så hadde jeg gitt tilbakemelding om at avtalen ble inngått som privatperson og ikke som næringsdrivende, hvis dette er tilfellet, og at jeg nå benytter meg av angreretten.

Hvis selger så ikke aksepterer at angreretten blir benyttet, så kan vi jo kanskje se litt nærmere på dette firmat, og deres forretningvirksomhet, som en videreføring av denne tråden. 

Vil nok mene at det bør være en ganske god sjanse for å nå fram med et kravf om å benytte seg av angrerett, med mindre det framgikk klart ved salget at det dreide seg om salg til en næringsdrivende, i rollen som næringsdrivende, og på vilkår som for næringsdrivende.

Endret av arne22
Skrevet (endret)

Her er SMB MObil sin tilbakemelding til en annen "kunde":

Først og fremst vil jeg si beklager hvis en av våre selgere ga feilaktige opplysninger ved å utgi seg for å være fra Telenor. Dette er alvorlig og helt i strid med våre retningslinjer og verdier. Vi tar dette på største alvor og dette følges opp internt.

Når det gjelder prisene, er de oppgitt eks. mva ettersom det er snakk om en bedriftsavtale. Dette skal kommuniseres klart og tydelig i samtale med selger, samt i SMS som sendes før avtaleinngåelse. Vi beklager dersom selger ikke har vært tydelig på dette.

https://www.bytt.no/erfaringer/mobilabonnement/smb-mobil/egwezv/dette-er-svindel

Det kan vel tydeligvis skje litt feilinformasjon i forbindelse med salget. (Freelance selger som skal ha flest mulige salg?)

Tror noik ikke at jeg hadde valgt å gå på den limpinnen, jeg for min del.

Hvis man først blir oppmerksom på avtalens påståtte innhold i forbindelse med bekreftende sms/mail, så er det jo fortsatt mulig å trekke seg, og det bør vel skje ganske omgående. 

Endret av arne22
Skrevet
arne22 skrev (17 minutter siden):

Det er rett nok ingen angrerett for en avtale som er inngått som næringsdrivende, men det vil jo være selger som har bevisbyrden for at kjøper opptrådte i rollen som næringsdrivende og ikke som privatperson, når avtalen ble inngått.

I utgangspunktet så vil det jo være den avtalen man mente å inngå som gjelder, for eksempel som privatperson, og ikke et avtaleinnhold som selge legger til i ettertid, som gjelder. Selger kan ikke redefinere en avtale med privatperson til å være en avtale med en næringsdrivende, på eget initiativ. 

Synes dette kan høres ut som et firma som driver med noe som kan ha karakter av økonomisk bedrageri. Det vil komme ann på hva som eksakt ble sagt i løpet av salgsprosessen. 

Hadde det vært min "situasjon" så hadde jeg gitt tilbakemelding om at avtalen ble inngått som privatperson og ikke som næringsdrivende, hvis dette er tilfellet, og at jeg nå benytter meg av angreretten.

Hvis selger så ikke aksepterer at angreretten blir benyttet, så kan vi jo kanskje se litt nærmere på dette firmat, og deres forretningvirksomhet, som en videreføring av denne tråden. 

Vil nok mene at det bør veøre en ganske god sjanse for å nå fram med et kravf om å benytte seg av angrerett, med mindre det framgikk klart ved salget at det dreide seg om salg til en næringsdrivende, i rollen som næringsdrivende, og på vilkår som for næringsdrivende.

Dette er ikke annet enn en helt vanlig dag i norsk bedriftsmarked. 

Denne praksisen (desverre) er helt normal. 

SMSen her som hun godtok er soleklar på at dette inngåes for bedrift. Faktisk er det en av de ryddigere jeg har sett.

At den begås under tidspress hjelper ikke. Aldri signer eller godta noe som helst over telefon når man driver bedrift, les igjennom alle mulige betingelser. Vilkår kan være gjemt i standard avtaletekst. Pass på å si opp avtalen i tide, mange avtaler har idiotiske forlengelser på f.eks 1 år og andre gebyrer.

Det er nesten bare å ønske "velkommen" til bedriftsmarkedet. Denne velkomsten er det mange som har hatt, og det er en tragedie at hele markedet holder på sånn.

Man får ta det som en lærepenge.

• Liker 2
Skrevet
arne22 skrev (24 minutter siden):

Vil nok mene at det bør veøre en ganske god sjanse for å nå fram med et kravf om å benytte seg av angrerett, med mindre det framgikk klart ved salget at det dreide seg om salg til en næringsdrivende, i rollen som næringsdrivende, og på vilkår som for næringsdrivende.

Har du lest de siterte meldingene? 

"Hei Fornavn Etternavn. Velkommen til SMB Mobil, en selvstendig norsk mobiloperatør med full Telenor-dekning. Avtale om bedriftsabonnement med ordrenr 00000 vil bli registrert på ETTERNAN(ENK) med organisasjonsnummer xxx [...] For å bekrefte bestillingen og akseptere våre vilkår bruk BankID."

Lykke til med å si at du inngikk den avtalen som privatperson. 

Det kan selvfølgelig være at de har løyet på telefon. Kan du sannsynliggjøre at de har gjort det, så kan du kanskje ha en sak på at avtalen er ugyldig. Lykke til med det. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Herr Brun said:

Har du lest de siterte meldingene? 

"Hei Fornavn Etternavn. Velkommen til SMB Mobil, en selvstendig norsk mobiloperatør med full Telenor-dekning. Avtale om bedriftsabonnement med ordrenr 00000 vil bli registrert på ETTERNAN(ENK) med organisasjonsnummer xxx [...] For å bekrefte bestillingen og akseptere våre vilkår bruk BankID."

Lykke til med å si at du inngikk den avtalen som privatperson. 

Her er jo ikke avtalen inngått før man har bekreftet med BankID. Når man avviser å bekrefte og at det finnes noen avtale, så finnes det ingen avtale.

Har man bekreftet, da finnes det en avtale som rett nok er bindende.

Skulle ikke være særlig vanskelig å komme ut av dette, så sant man ikke har bekreftert avtalen.

Endret av arne22
Skrevet

Det er jo uansett ikke ulovlig å forsøke å benytte angreretten. Jeg hadde en lignende sak med dama noen år tilbake, der hun hadde kjøpt en forsikring hun ikke egentlig hadde behov for. Der hadde selgeren ikke gitt en korrekt fremstilling over telefonen, så selv om hun formelt hadde sagt ja ved å bekrefte SMSen, frafalt forsikringsselskapet kravet. Det utløsende ble at vi ba om å få lydopptaket fra samtalen. I det tilfellet hadde selgeren gitt villedende informasjon rundt hva det å bekrefte SMSen innebar.

Skrevet (endret)
5 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Det utløsende ble at vi ba om å få lydopptaket fra samtalen.

I dette tilfellet så er det også gitt et skriuftlig avtaletilbud som sier at man kan la være å akseptere med bankid, og da vil ikke en gang et lydopptak kunne sikre selgerens sak.

Man har fått et avtaletilbud om å ikke akseptere, og det gjør man da selvfølgelig ikke.

Endret av arne22
Skrevet
1 minute ago, arne22 said:

I dette tilfellet så er det også gitt et skriuftlig avtaletilbud som sier at man kan la være å akseptere med bankid, og da vil ikke en gang et lydopptak kunne sikre selgerens sak.

Les førsttet innlegg ein gong til. Ho stadfesta avtalen.

Skrevet
1 minute ago, barfoo said:

Les førsttet innlegg ein gong til. Ho stadfesta avtalen.

Jeg leser se slik at det ble gitt et "ja" over tilefon, og at det så kom et skriftlig avtaletilbud, som så kan avvises.

Dette må trådstarter ha en eksakt oversikt over.

Hvis man har bekreftet avtaletilbudet med BankID, da er det jo for sent.

Skrevet
52 minutes ago, arne22 said:

Jeg leser se slik at det ble gitt et "ja" over tilefon, og at det så kom et skriftlig avtaletilbud, som så kan avvises.

Dette må trådstarter ha en eksakt oversikt over.

Hvis man har bekreftet avtaletilbudet med BankID, da er det jo for sent.

Det er ingen grunn til å anta om en har normal tekstforståelse:

18 hours ago, *F* said:

hun ble av selger litt pushet til å si ja og akseptere via link i melding under samtalen og heller "se over avtalen etterpå".

Skrevet (endret)
*F* skrev (19 timer siden):

hun ble av selger litt pushet til å si ja og akseptere via link i melding under samtalen og heller "se over avtalen etterpå".

Altså, for min del høres dette ut som ganske tilsvarende saken jeg refererte til*. Hvis selger har fremstilt det som at du har mulighet til å se over avtalen etterpå, følger det naturlig at man må ha en mulighet for å trekke seg når man har fått sett gjennom den. Hvis denne muligheten allikevel ikke er der, har selger gitt villedende informasjon.

*I tilfellet med dama mi hadde jo hun angrerett, men hun hadde blitt gitt villedende informasjon om at SMSen innebar at hun faktisk signerte en avtale. Dermed forstod hun ikke at hun måtte benytte seg av angreretten for å komme ut av den, noe som gjorde at angrefristen var utgått da første fakturaen tikket inn.

Så igjen: Be om lydopptaket av samtalen.

Endret av Hugo_Hardnuts
Skrevet (endret)

Det er vel ikke helt uvanlig i juridiske saker, at det kan være viktig å få fram hva som egentlig er "sakens faktum" og at det kan være uklarheter rundt dette, som kan lede til et utfall i den ene eller den andre retning.

Da bør man jo avklare det. Trådstarter bør jo sånn sett kjenne til om avtalen er bekreftet eller ikke.

Jeg leser ikke "trykke på en link" som "bekreftet med PersonID", men det kan være slik.

Ingen grunn til ikke å nevne denne problemstillingen f0or trådstarter. 

Endret av arne22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...