RaymondK Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden I dag bladde jeg meg gjennom bilene som skal auksjoneres bort på Økern bilauksjon. Regner med at prisene som står er utropspris? Kunne ikke finne en eneste bil der som var spesielt rimelig. Ingen kupp å gjøre der altså. Så hvorfor da kjøpe bruktbil på auksjon når man sier fra seg alt av reklamasjonsrettigheter? Må da være mye bedre å kjøpe privat eller hos vanlig forhandler?
onkel_jon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Er vel mest brukt bil forhandlere tenker jeg, auksjonen.no er og kanskje bedre.
sesar Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Er ikke så mye kupp på auksjonen.no heller. Kan like godt kjøpe hos forhandler eller privat. Er på utkikk etter en bil, men auksjoen.no prisene blir ikke billigere enn andre salgskanaler for bil. 1
sedsberg Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Er vel mest for selgere, så de kan kvitte seg med problembiler?
Zeph Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden RaymondK skrev (56 minutter siden): I dag bladde jeg meg gjennom bilene som skal auksjoneres bort på Økern bilauksjon. Regner med at prisene som står er utropspris? Kunne ikke finne en eneste bil der som var spesielt rimelig. Ingen kupp å gjøre der altså. Så hvorfor da kjøpe bruktbil på auksjon når man sier fra seg alt av reklamasjonsrettigheter? Må da være mye bedre å kjøpe privat eller hos vanlig forhandler? Er det andre rettigheiter mtp. reklamasjon ved kjøp på auksjon? Kvifor?
Føniks Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Zeph skrev (19 minutter siden): Er det andre rettigheiter mtp. reklamasjon ved kjøp på auksjon? Kvifor? Nei det er ikke andre regler. Det som avgjør er hvem som selger deg bilen. Er det en privatperson så er det kjøpsloven som gjelder. Er det en profesjonell selger så gjelder forbrukerkjøpsloven. At det er en auksjon endrer ikke på dette.
Hanhijnn Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden ALLE kan kjøpe bil på auksjon. Har gjort det selv på Økern Bilauksjon. Det var en morsom og surrealistisk opplevelse, men det gikk helt fint for min del. Gikk rundt og sjekket bilene så godt det lot seg gjøre på forhånd. Så meg ut 4 - 5 biler som var aktuelle, og fikk tilslaget på en av dem til en grei pris. Og bilen viste seg å være gulle god i ettertid. Men dette er endel år siden. Kjenner ikke prisnivået der nå.
The Avatar Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Zeph skrev (28 minutter siden): Er det andre rettigheiter mtp. reklamasjon ved kjøp på auksjon? Kvifor? Både kjøpslova og forbrukerkjøpslova omtaler auksjonsalg. Etter forbrukerkjøpslova så kan ikkje kjøparen kreve prisavslag ved kjøp av brukt ting på auksjon ein hadde anledning til å være tilstades på, som igjen betyr at eventuelle manglar må ordnast gjennom retting eller omlevering. Vil tru at dette er ein regel ved auksjonssalg for at ein på auksjon ikkje skal kunne avtale ein kunstig høg auksjonspris som deretter blir justert ned til realistisk kjøpsom ved å bruke reglane for prisavslag ved mangel. I slike tilfeller så burde sjølvsagt også andre budgivarar ha lik sjanse til å by ein realistisk sum på ein gjenstand med mangel. Etter kjøpslova så er ein bestemmelse om at vurderinga av manglar når ting er solgt "som den er" berre gjeld så langt det passer.
RaymondK Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden (endret) 2 hours ago, sedsberg said: Er vel mest for selgere, så de kan kvitte seg med problembiler? Må vel være like mye for kjøpere for at det skal gå rundt tenker jeg 1 hour ago, Hanhijnn said: ALLE kan kjøpe bil på auksjon. Har gjort det selv på Økern Bilauksjon. Det var en morsom og surrealistisk opplevelse, men det gikk helt fint for min del. Gikk rundt og sjekket bilene så godt det lot seg gjøre på forhånd. Så meg ut 4 - 5 biler som var aktuelle, og fikk tilslaget på en av dem til en grei pris. Og bilen viste seg å være gulle god i ettertid. Men dette er endel år siden. Kjenner ikke prisnivået der nå. Så da var prisnivået lavt? Nå er ikke jeg noen bruktbilforhandler, men syntes som sagt ikke at noen av dagens objekter var spesielt attraktivt priset. Å det er jo før auksjonen i det hele tatt har startet, så ser for meg at prisene kan gå langt høyere... 1 hour ago, Føniks said: Nei det er ikke andre regler. Det som avgjør er hvem som selger deg bilen. Er det en privatperson så er det kjøpsloven som gjelder. Er det en profesjonell selger så gjelder forbrukerkjøpsloven. At det er en auksjon endrer ikke på dette. Tror du tar feil. Bilauksjonen er jo aldri eier av bilen. Samtidig er jo privatpersonen som selger bilen ferdig med handelen etterpå. Nytter ikke å reklamere til personen i etterkant. Fra vilkårene til Økern bilauksjon: " Økern Bilauksjon har intet ansvar for registerrem eller registerkjede, turbo, motor, gir, elektronikk, aggregater, bensintank, bensinmåler, klimaanlegg, parkeringssensorer, stereoanlegg, instrumentbelysning og vannlekkasjer. Økern Bilauksjon har heller intet ansvar for at ettermontert utstyr som radio, navigasjon, alarm etc. virker." En vanlig bilforretning kan da ikke reservere seg mot alt dette? Endret 1 time siden av RaymondK
Hollabaloo Skrevet 57 minutter siden Skrevet 57 minutter siden Jeg vant en bilauksjon her forleden på auksjonen.no, da endte prisen under selgers ønskede minstepris og selger avslo mitt bud. Fra de få auksjonene jeg har fulgt med på så har prisen endt ganske gunstig, men jeg mistenker at endel auksjonsvinnere erfarer det samme som meg, spesielt på biler som selges for private.
Hanhijnn Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden RaymondK skrev (54 minutter siden): Så da var prisnivået lavt? Nå er ikke jeg noen bruktbilforhandler, men syntes som sagt ikke at noen av dagens objekter var spesielt attraktivt priset. Å det er jo før auksjonen i det hele tatt har startet, så ser for meg at prisene kan gå langt høyere... Ja, dengang så var auksjonsprisene markant lavere enn bruktbilmarkedet ellers. Var derfor jeg var der. Det har tydeligvis endret seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå