Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AML BRUDD

Gjest 844b9...0bd

Anbefalte innlegg

Gjest 844b9...0bd
Skrevet

Hei,

Jeg har begynt på en ny avdeling - og ting er helt annerledes. På min forrige avdeling i helseforetaket jeg jobber på var det fullstendig kaos. Man kunne jobbe 3-400timer årlig i overtid. Personlig taklet jeg det ganske bra, lite sykefravær og god lønn. Den nye avdelingen jeg har begynt på i samme foretak er helt stille. Ikke noe overtid å få. Jeg nektes også å ta vakter på min tidligere avdeling fordi nåværende sjef får aml bruddene. Er det noen muligheter for å få b arbeidsgiver til å ta bruddene (altså min gamle avdeling)Har 100% fast stilling forøvrig.

Føler man blir sett på vent når man vil gi gass og jobbe på. Man tjener penger og hjelper til forsvarlig drift. Avdelingen som har behov leier meg inn, men nåværende sjef nekter. Jeg taper mange 100 tusen på dette i året…

Anonymous poster hash: 844b9...0bd

Videoannonse
Annonse
Gjest 844b9...0bd
Skrevet
Loko skrev (18 minutter siden):

Bytt avdeling/jobb 

Den nye avdelingen jeg har begynt på er luksus. Helt stille og rolig. Er de tyngre avdelingene som gir ut overtiden. Jeg har blitt spurt om flere overtidsvakter men sjefen nekter meg. Er eneste løsning å bytte avd?

Gjest 844b9...0bd
Skrevet
krikkert skrev (45 minutter siden):

Nei, du kan ikke tvinge arbeidsgiver til å pålegge deg overtid. 

Er frivillig overtid, hvor en annen avdeling i samma foretak ønsker å bruke meg. Jeg ønsker å jobbe. Min hovedarbeidsgiver nekter. Hun kan vel bare begrunne bruddene med at den andre avdelingen trenger tilstrekkelig fagfolk med god kompetanse?

Gjest 4356b...521
Skrevet
Gjest 844b9...0bd skrev (3 minutter siden):

Er frivillig overtid, hvor en annen avdeling i samma foretak ønsker å bruke meg. Jeg ønsker å jobbe. Min hovedarbeidsgiver nekter. Hun kan vel bare begrunne bruddene med at den andre avdelingen trenger tilstrekkelig fagfolk med god kompetanse?

Hun kan jo ikke det når det er hun som må betale overtiden... det du må gjøre er å finne ut om den andre kan betale overtidsarbeid, men hvis ikke det går så er det jo ikke riktig at den avdelingen du jobber 100% for skal betale for at du jobber et annet sted

Anonymous poster hash: 4356b...521

Gjest 844b9...0bd
Skrevet
Gjest 4356b...521 skrev (4 minutter siden):

Hun kan jo ikke det når det er hun som må betale overtiden... det du må gjøre er å finne ut om den andre kan betale overtidsarbeid, men hvis ikke det går så er det jo ikke riktig at den avdelingen du jobber 100% for skal betale for at du jobber et annet sted

Avdelingen som leier meg inn på overtid er de som betaler overtiden. Problemet er at hovedarbeidsgiver (100%) får aml bruddene… hun er veldig vrang på de bruddene, til tross for at avdelingen så og si ikke har noe.

Gjest 21bb3...04c
Skrevet

Hun er vrang og vanskelig som ikke vil la deg bryte loven på hennes bekostning?
Du høres ut som en fyr hun burde kvitte seg med så fort som mulig

Anonymous poster hash: 21bb3...04c

Gjest 844b9...0bd
Skrevet
Gjest 21bb3...04c skrev (1 minutt siden):

Hun er vrang og vanskelig som ikke vil la deg bryte loven på hennes bekostning?
Du høres ut som en fyr hun burde kvitte seg med så fort som mulig

Anonymous poster hash: 21bb3...04c

Dette er helsevesenet, og AML brudd er ikke noe big deal. Tror du politi kommer på døra pga noen små brudd? Har du sett antall aml brudd i helsevesenet? Ingen reagerer noe verdens tid på ansatte som jobber 3-400 timer overtid. 

Skrevet
4 minutes ago, Guest 844b9...0bd said:

Avdelingen som leier meg inn på overtid er de som betaler overtiden. Problemet er at hovedarbeidsgiver (100%) får aml bruddene… hun er veldig vrang på de bruddene, til tross for at avdelingen så og si ikke har noe.

Så... få lovbrot er argument for å bryte lova?

Spenstig.

• Liker 2
Gjest 844b9...0bd
Skrevet
barfoo skrev (2 minutter siden):

Så... få lovbrot er argument for å bryte lova?

Spenstig.

Hva tenker du om at helsevesenet i 2019 hadde 800k AML brudd? Er vel noen som burde bli fengsla eller?

Skrevet

Jeg tror det sitter svært langt inne for en leder å skulle begrunne unntak fra AML på vegne av en annen avdeling. Den eneste farbare veien her vil jeg tro er at du ber lederen for avdelingen som ønsker deg inn å snakke med din nåværende leder.

Når det er sagt, er jo 3-400 timer overtid i året noe som høres helt uholdbart ut. Hvis jeg forstår regelverket korrekt, er 300 timer det absolutte maksimale med mindre det foreligger særlig tillatelse fra Arbeidstilsynet. Hvis dette nærmest er normen ved den avdelingen, høres det ut som de som sliter alvorlig med driften og kanskje heller ikke holder seg innenfor regelverket? Hvis sistnevnte er tilfellet, er gjerne det slikt ledere ved andre avdelinger er klar over, noe som godt kan gi ekstra stor motstand mot å låne ut egne ansatte.

Gjest 4356b...521
Skrevet

Eneste måten å unngå brudd på.er å jobbe for en annen hovedarbeidsgiver

Gjest 844b9...0bd
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (36 minutter siden):

Jeg tror det sitter svært langt inne for en leder å skulle begrunne unntak fra AML på vegne av en annen avdeling. Den eneste farbare veien her vil jeg tro er at du ber lederen for avdelingen som ønsker deg inn å snakke med din nåværende leder.

Når det er sagt, er jo 3-400 timer overtid i året noe som høres helt uholdbart ut. Hvis jeg forstår regelverket korrekt, er 300 timer det absolutte maksimale med mindre det foreligger særlig tillatelse fra Arbeidstilsynet. Hvis dette nærmest er normen ved den avdelingen, høres det ut som de som sliter alvorlig med driften og kanskje heller ikke holder seg innenfor regelverket? Hvis sistnevnte er tilfellet, er gjerne det slikt ledere ved andre avdelinger er klar over, noe som godt kan gi ekstra stor motstand mot å låne ut egne ansatte.

I tunge akutt psykiatriske enheter, deriblant akutt og sikkerhet, er dette normen. Folk blir skadet, utmattet etc. jeg på min side har nesten ikke sykefravær iår til tross for 400 timer overtid. Jeg takler kjøret helt fint. Det er samme foretak og igjen, forstår ikke hvorfor hun ikke kan begrunne det med at det trengs fagfolk på den avdelingen for forsvarlig drift. Lønnsinntektene mine daler nedover pga det her.  Er heller ikke noe overtid å få på denne nye avdelingen da det er helt stille og rolig. Hvordan kan en avdeling på et sykehus rett og slett «drite» i aml bruddene mens en annen tar det på liv og død?

Gjest 4356b...521
Skrevet
Gjest 844b9...0bd skrev (4 minutter siden):

I tunge akutt psykiatriske enheter, deriblant akutt og sikkerhet, er dette normen. Folk blir skadet, utmattet etc. jeg på min side har nesten ikke sykefravær iår til tross for 400 timer overtid. Jeg takler kjøret helt fint. Det er samme foretak og igjen, forstår ikke hvorfor hun ikke kan begrunne det med at det trengs fagfolk på den avdelingen for forsvarlig drift. Lønnsinntektene mine daler nedover pga det her.  Er heller ikke noe overtid å få på denne nye avdelingen da det er helt stille og rolig. Hvordan kan en avdeling på et sykehus rett og slett «drite» i aml bruddene mens en annen tar det på liv og død?

Men da må du jo bare bytte til den andre avdelingen da, så enkelt er det 

Gjest 844b9...0bd
Skrevet
Gjest 4356b...521 skrev (10 minutter siden):

Men da må du jo bare bytte til den andre avdelingen da, så enkelt er det 

Yes. Har tenkt på det. Om man splitter opp 70% på den rolige jobben og 30% i en ny kontrakt med ulik stillingsid på en annen avdeling får da hovedarbeidsgiver bruddene eller?

Skrevet
Gjest 844b9...0bd skrev (6 minutter siden):

Altså, jeg forstår godt hvorfor din leder ikke mener hun har grunnlag for å gi en begrunnelse for AML brudd på vegne av en avdeling hun ikke er leder for. Det blir litt som å be en lege sette en diagnose på en pasient hen ikke har møtt, basert på hva noen andre sier. Som sagt tror jeg det eneste farbare er at du får de to lederne til å snakke sammen, alternativt at du bytter tilbake til den aktuelle avdelingen.

Jeg jobbet for øvrig for en del år tilbake ved et psykiatrisk sykehus med både akutt- og døgnposter, og det var på ingen måte normen der at man brøt AML. Det var én sommer hvor det var noen sykemeldinger i kombinasjon med få vikarer, hvor en del av oss dro på oss i overkant mange overtidstimer ila et par uker, men det var da en svært begrenset periode. Så jeg vil rolig mene at det høres ut som om den avdelingen der har noen alvorlige problemer med driften. Man kan jo lure på om ikke pipa får en annen låt den dagen den avdelingen ev. får et tilsyn og blir ilagt foretaksstraff...

Gjest 844b9...0bd
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (2 minutter siden):

Altså, jeg forstår godt hvorfor din leder ikke mener hun har grunnlag for å gi en begrunnelse for AML brudd på vegne av en avdeling hun ikke er leder for. Det blir litt som å be en lege sette en diagnose på en pasient hen ikke har møtt, basert på hva noen andre sier. Som sagt tror jeg det eneste farbare er at du får de to lederne til å snakke sammen, alternativt at du bytter tilbake til den aktuelle avdelingen.

Jeg jobbet for øvrig for en del år tilbake ved et psykiatrisk sykehus med både akutt- og døgnposter, og det var på ingen måte normen der at man brøt AML. Det var én sommer hvor det var noen sykemeldinger i kombinasjon med få vikarer, hvor en del av oss dro på oss i overkant mange overtidstimer ila et par uker, men det var da en svært begrenset periode. Så jeg vil rolig mene at det høres ut som om den avdelingen der har noen alvorlige problemer med driften. Man kan jo lure på om ikke pipa får en annen låt den dagen den avdelingen ev. får et tilsyn og blir ilagt foretaksstraff...

Et forsøk er vel å få ledern på andre avdelingen til å kontakte, ja, men det er vel det.  Er vel på ingen måte noe problem å begrunne AML brudd med at en annen avdeling i samma foretak trenger tilstrekkelig fagfolk for sikker drift. Avd leder kommer ikke å bli tatt på noen som helst måte.

Vet ikke hvor du har jobbet, men akutt og sikkerhet hos oss kaster ut overtid. Voldelige pasienter, manikere og dyssosiale i hytt og pine genererer mye overtid. Folk klarer rett og slett ikke å stå i det. Er  vanskelig å rekruttere i tillegg. Folk starter og slutter etter 1 mnd da de ser trykket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...