Gå til innhold

Tradwife-debatten

Tussi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (59 minutter siden):

Ikkje byrje å påstå at eg har sagt anna

Du har rett, det skulle jeg ikke insinuert. Beklager.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (18 minutter siden):

Denne artikkelen oppsummerer det hele, om hvorfor det er viktig at "kvinner ikke går tilbake til kjøkkenbenken

Nei. Den kommer med få gode argumenter. 

" Tallene er klare: Regjeringen anslår at Norge trenger 150.000 flere i arbeid innen 2030 for å finansiere velferden. Samtidig er norsk konkurransekraft svekket, blant annet fordi vi ikke lykkes med å mobilisere hele arbeidsstyrken." 

Hvor skal de komme fra? Innvandring? 

20251007_165721.jpg

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (56 minutter siden):

Enig! Og det er jo derfor det er latterlig å kreve penger for å være hjemme å gjøre husarbeid, hvem skal betale for dette når skattebetalere blir husmødre betalt av det offentlige?

Sjørøver skrev (34 minutter siden):

" Tallene er klare: Regjeringen anslår at Norge trenger 150.000 flere i arbeid innen 2030 for å finansiere velferden. Samtidig er norsk konkurransekraft svekket, blant annet fordi vi ikke lykkes med å mobilisere hele arbeidsstyrken." 

20251007_165721.jpg

Fra de som ikke er i jobb? Som en del kvinner?

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Grønn420 said:

Og mennene som gnåler om tradisjonelle kjønnsroller og hva som er naturlig for kvinner, og hvordan menn skal være, er så lite maskuline... 

Maskulinitet og feminitet, handler mest om mindset.

6 hours ago, Grønn420 said:

Men her er forskjellen på meg og disse mennene. Jeg sitter ikke her og forteller menn hvordan de skal leve livet sitt. Jeg har ikke sterke meninger om hva de bør bruke tiden sin på.

Hvis jeg ikke tar feil, så kan jeg huske at du tydelig har rettet en pekefinger mot menn som er i f.eks 40 - årene, som møter kvinner i 20-årene i utlandet. Da har det ikke vært måte på hvordan disse mennene beskrives, som for alt du vet, kan behandle sine partnere mye bedre enn hvem som helst andre. Så den der at du ikke forteller menn hvordan leve livet sitt, den tror jeg ikke på. Du har jo allerede insinuert at menn som ikke får nærkontakt med det motsatte kjønm, bare skal sitte stille i båten selv om det gjør dem ulykkelige.

• Liker 3
Skrevet
mandodiao skrev (5 timer siden):

Ser du noe 'end game' i denne økningen, eller ett balansepunkt?

Tar du høyde for behov av ressurser, tilgang til ressurser, teknologi sett opp mot menneskers nytte/helse etc.

Er det utelukkende eldrebølge? Eller andre faktorer som Norge isolert sett opp mot andre deler av verden? Eller noe annet?

Det er så lenge til det blir et problem at det ikke er aktuelt. Om hundre år kan vi sende folk til mars eller lignende. 

For hele vesten så blir det total kollaps om ikke folk får barn når de er yngre, samtidig som vi får færre barnløse. Historisk har rundt 15% vørt utek barn, nå nærmer vi oss halvparten. 

Skrevet
Klote skrev (6 timer siden):

Det jeg argumenterer for er at noen oppgaver egner seg best for det ene kjønnet. Mer komplisert er det ikke. 

De fleste oppgaver er kjønnsnøytrale. Så finnes det noen oppgaver, som f.eks fysisk styrke som egner seg bedre for menn. Å hente ting fra høye skap egner seg også bedre for menn fordi de er høyere, men det løser seg greit for kvinner ved å hente frem en stol å stå på. Kvinner er gjerne ofte bedre planleggere, organisatorer og ledere. (Det er oftest hun som styrer / leder hjemmet). (3.skiftet). 

Det beste er at kvinner og menn begge løser alle oppgaver som gjøres i tilknytning til å ha et hjem / husholdning. Årsaken til at jeg mener dette er fordi det er tider i livet hvor man blir stående uten partneren sin. Da er det dumt å ikke få ting til som er godt å kunne når man bor alene. Endel kvinner setter seg for lite inn i egen / felles økonomi som et eksempel. Da jeg bodde alene så satte den mannlige naboen min veldig pris på at jeg hadde måket innkjørselen for snø og frem til døra hans da han kom hjem fra nordsjøturnusen sin, som et eksempel på at det er nyttig at begge kjønn gjør begge deler. 

• Liker 3
Skrevet
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Det mener du, jeg syns den oppsummerer veldig godt hvorfor kvinner ikke skal holdes borte fra arbeidslivet. 

Sjørøver skrev (2 timer siden):

Tallene er klare: Regjeringen anslår at Norge trenger 150.000 flere i arbeid innen 2030 for å finansiere velferden. Samtidig er norsk konkurransekraft svekket, blant annet fordi vi ikke lykkes med å mobilisere hele arbeidsstyrken." 

De kommer iallefall ikke hvis vi skal la være å arbeide fordi vi er kvinner. Når det gjelder innvandring så må man skille mellom innvandring som er en kostnad (slik som fra avisbildet du la ved), og innvandring som bidrar positivt, som  ren arbeidsinnvandring. Så er det en kombinasjon av disse også, vi har innvandrere som utgjør en nettokostnad når de kommer hit, men som etterhvert bidrar positivt ved å skaffe seg betalt arbeid. Her må også vi nordmenn være flinkere, med å redusere noen av holdningene  / fordommene våre, slik at det blir lettere for disse innvandrerne å komme seg inn på arbeidsmarkedet. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (7 minutter siden):

De fleste oppgaver er kjønnsnøytrale

De aller fleste vil jeg si, i utgangspunktet. Men det er jo som oftest kroppen du bruker for å løse en oppgave, og da er det kropp først og fremst som utgjør en forskjell, og det er en del forskjeller på kvinner og menn, kroppslig. At du kan gjøre en jobb betyr ikke at du bør gjøre jobben. Den som egner seg best bør gjøre jobben etter min mening. Men som du sier, det er nyttig at begge kan gjøre jobben, det ligger en god sikkerhet i det, og en avlastning for den andre. Kvinner kan unntaksvis også være best egnet til typiske mannejobber, det finnes kvinner som kan måle seg med menn fysisk. Men det er jo unntaket.

• Liker 1
Skrevet
Griever skrev (6 timer siden):

Nå bor jeg godt ut på landet, og har svært mange oppgaver som passer godt til mine evner, interesse og fysikk. Jeg vet også godt at det maskinelle ofte fremdeles i aller høyeste grad involverer tungt fysisk arbeid, krever kompetanse og/eller koster veldig mye penger. Det er ikke få år og arbeidstimer som ligger bak kompetent bruk, evne til reperasjoner osv, så jeg føler ikke eksistensen av maskiner utfordrer min "nytteverdi". Men jeg kan se for meg at om jeg bodde midt i byen ville jeg raskt blitt trist og rastløs. Kan godt hende det ville gått på selvfølelsen også. Så du er nok inne på noe. De fleste vil vel føle seg kompetente og nyttige på områder som betyr noe for dem og menneskene nær dem.

Jeg må ta litt tak i dette.

Tror du ikke at din oppvekst på landet har bidratt til dette? Og tror du ikke også at kvinner som har hatt omtrent samme oppveksten som deg også er opplært til å gjøre de fleste praktiske oppgaver? Mine søstre er vokst opp på gård. Jeg er det ikke. Selv om også jeg liker praktiske oppgaver / jobbe med kroppen, så er det ikke i nærheten av den opplæringen som de har fått. De ble altså opplært i alt av praktiske oppgaver samtidig som de ble opplært i typiske inneoppgaver. Brødrene ble derimot kun opplært til de praktiske oppgavene. 

Tror du ikke at kvinner slik som mine søstre har en fordel i livet? Tror du ikke at de også har en fordel i forhold til menn som ikke har den samme brede erfaringen / opplæringen? Og i forhold til kvinner som ikke har den brede erfaringen / opplæringen? 

Jeg mener bestemt at det er her vi ser de største forskjellene. De forskjellene som ikke er biologiske, men hvordan våre foreldre og samfunnet lærer oss opp, om hva vi passer best til. Vi får ikke brukt vår potensiale og utviklet oss hvis vi ikke får muligheten til å velge fritt og uavhengig pga kjønnet vårt.  Jeg ønsker at alle skulle få en bred opplæring, slik at folk i mye større grad får lov å være seg selv, ikke bli presset inn i en kjønnsboks de kanskje ikke føler seg hjemme i. Evt en kjønnsboks de tror de hører hjemme i, bare pga hvordan kulturen vår har bestemt  / opplært oss til at vi skal interessere oss for. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
On 10/7/2025 at 12:08 PM, leticia said:

Kvinner har ikke like stort behov for å føle seg nyttig overfor en mann som en mann har for å føle seg nyttig overfor en kvinne. Kvinner trives mye oftere som single enn det menn gjør som single. 

On 10/7/2025 at 12:19 PM, leticia said:

Blitt nok en gang lurt av en clickbait uten å ha sett på selve studiet? D-verdiene er nede i 0,09, og selv den største differansen på de fire nevnte områdene er ikke noe stor. Hvis dette er den oppdaterte forskningen som underbygger påstanden din om at kvinner (i Norge) trives mye oftere som single enn menn, er det nok en gang lavmål fra deg.

Apropos lavmål. Du vet jo godt at dette er tall fra motsatt side av verden og at vi har gode data fra SSB + FHI her i Norge. Så hvorfor forholder du deg ikke til tall fra Norge som du er kjent med, og som vi har gått gjennom flere ganger tidligere? Eksempelvis. Det virker merkelig at du, som tidligere har påpekt at vi som bor i Norge bør bruke tall fra Norge, nok en gang velger å ignorere nettopp disse tallene.

Jeg skjønner ikke helt behovet enkelte feminister har for å fremstille single kvinner som så mye mer lykkelige enn single menn, når begge disse gruppene er "statistiske tapere".

Realiteten er at både single menn og kvinner i Norge rapporterer relativt lik tilfredshet, noe som i grunn ikke er verdt å henge seg veldig opp i. (I visse aldersgrupper er det faktisk menn som er mer lykkelige sammenlignet med kvinnene.) De store forskjellene ligger ikke mellom single menn og single kvinner. Vinnerne generelt er kvinner og menn som er i forhold med barn, deretter menn og kvinner som er i parforhold, og til slutt single. 😉

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/artikler/darligere-livskvalitet-blant-enslige

Blant single er det for eksempel bare 21 % som rapporterer høy tilfredshet. Antallet som rapporterer høy tilfredshet blant de som er i forhold med barn er nesten dobbelt så høyt.

https://www.fhi.no/he/fr/folkehelserapporten/samfunn/livskvalitet-i-norge/

Endret av P7SA
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Jeg mistenker at det finnes mange kvinner der ute som er misunnelige på tradwives og langt flere kvinner kunne nok tenke seg å leve midlertidig som tradwife etter å ha fått barn. 

-Fødselsraten ligger på 1,4.

-Røflig 90% av kvinner ønsker barn

-Menn ønsker over 2 barn i snitt. For kvinner er det enda litt høyere.

Dette tyder på at mange kvinner ikke får i nærheten så mange barn som de ønsker. Noe de lettere kunne fått til om fokuset var på å starte familie i 20-årene.

De fleste kvinner vil tilbringe mer tid med barna hjemme og velger i økende grad å gå i ulønnet permisjon for å gjøre det. Dette er et tydelig tegn på at mange kvinner ønsker å bruke mer tid hjemme med barna, fremfor å sjonglere arbeidsliv med barneoppdragelse.image.thumb.jpeg.ff5158d540cec3bea5a2727420a8e92e.jpeg

Noen, ofte karrierekvinner, peker på at vi trenger kvinner i arbeid for å holde industrien i gang. Ironisk nok er det slik at karrierekvinner med lang utdanning får færre barn enn gjennomsnittet, mens kvinner som lever mer som "tradwives" får flere. Flere barn er på lang sikt fordelaktig for industrien, men det er også fordelaktig for kvinnene selv, for mennene, for fødselsraten og for livskvalitet generelt. Kvinner med 2-3 barn rapporterer ofte høyere livskvalitet enn kvinner med ett. Jeg tenker også at man ikke nødvendigvis trenger å se sort-hvitt på dette. Kun fordi noen velger å leve som "tradwife" når de har små barn, betyr ikke at de skal gjøre det hele livet.

Endret av P7SA
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Klote skrev (35 minutter siden):

De aller fleste vil jeg si, i utgangspunktet. Men det er jo som oftest kroppen du bruker for å løse en oppgave, og da er det kropp først og fremst som utgjør en forskjell, og det er en del forskjeller på kvinner og menn, kroppslig. At du kan gjøre en jobb betyr ikke at du bør gjøre jobben. Den som egner seg best bør gjøre jobben etter min mening. Men som du sier, det er nyttig at begge kan gjøre jobben, det ligger en god sikkerhet i det, og en avlastning for den andre. Kvinner kan unntaksvis også være best egnet til typiske mannejobber, det finnes kvinner som kan måle seg med menn fysisk. Men det er jo unntaket.

Ok. Så typiske jobber jobber i helsevesenet som sliter på kvinners kropper pga mangel på fysisk styrke, bør altså utføres av menn? 

Fint at du kan enes om at de fleste oppgaver er kjønnsnøytrale i utgangspunktet. 

• Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (2 timer siden):

Enig! Og det er jo derfor det er latterlig å kreve penger for å være hjemme å gjøre husarbeid, hvem skal betale for dette når skattebetalere blir husmødre betalt av det offentlige?

Det går selvsagt ikke opp. Vi må som nevnt tidligere allerede hente inn penger fra oljefondet hvert eneste år for å få budsjettet til å gå i balanse. 

• Liker 3
Skrevet
20 minutes ago, P7SA said:

Jeg mistenker at det finnes mange kvinner der ute som er misunnelige på tradwives og langt flere kvinner kunne nok tenke seg å leve midlertidig som tradwife etter å ha fått barn. 

-Fødselsraten ligger på 1,4.

-Røflig 90% av kvinner ønsker barn

-Menn ønsker over 2 barn i snitt. For kvinner er det enda litt høyere.

Dette tyder på at mange kvinner ikke får i nærheten så mange barn som de ønsker. Noe de lettere kunne fått til om fokuset var på å starte familie i 20-årene.

De fleste kvinner vil tilbringe mer tid med barna hjemme og velger i økende grad å gå i ulønnet permisjon for å gjøre det. Dette er et tydelig tegn på at mange kvinner ønsker å bruke mer tid hjemme med barna, fremfor å sjonglere arbeidsliv med barneoppdragelse.

Jeg mistenker at det finnes mange mennesker som heller kunne tenke seg å være hjemme med barna sine.
Jeg tror derimot ikke det er synonymt med å ønske å bli presset inn til oppgaver basert på ens kjønn.
Mistanken din om at mange heller kunne tenke seg å være hjemme, kan godt stemme, men jeg tror ikke det er det samme som å ønske å underlegge seg en konservativ ideologi, hvor ens roller bestemmes utifra trange idéer om biologi.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (32 minutter siden):

Ok. Så typiske jobber jobber i helsevesenet som sliter på kvinners kropper pga mangel på fysisk styrke, bør altså utføres av menn? 

Fint at du kan enes om at de fleste oppgaver er kjønnsnøytrale i utgangspunktet. 

Selvsagt trengs det menn til tunge løft.

Skrevet
Tussi skrev (2 timer siden):

Om kvinnen får feks 1 mill pr barn så trenger hun ikke lønn til husarbeide. 1 mill er ingen sak for oss å betale. Det er mindre enn hva mange innvandrere koster. Og 1 mill er en engangskostnad. Det ville vært den beste investeringen for oss. Men det var før politikerne bestemte at det beste var å bytte oss ut med utlendinger. Så det toget er gått dessverre.

• Liker 1
Skrevet
Klote skrev (Akkurat nå):

Om kvinnen får feks 1 mill pr barn så trenger hun ikke lønn til husarbeide. 1 mill er ingen sak for oss å betale. Det er mindre enn hva mange innvandrere koster. Og 1 mill er en engangskostnad. Det ville vært den beste investeringen for oss. Men det var før politikerne bestemte at det beste var å bytte oss ut med utlendinger. Så det toget er gått dessverre.

1 mill er to års moderat lønn, eller mener du det skal komme i tillegg til lønn? Det vil si 52 000 000 000kr per år, det er en vanvittig sum. Da er det bedre med skattereduksjon på f eks 50 000 per barn, og da mener jeg ikke grunnlag for reduksjon, men en reell reduksjon.

Skrevet
Klote skrev (4 minutter siden):

Selvsagt trengs det menn til tunge løft.

Nettopp. Så derfor bør flere menn jobbe i helsevesenet, og flere kvinner i yrker som ikke krever samme fysiske styrke. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...