Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kreve EU godkjenning av bruktbil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på bruktbil hos forhandler. Fristen for EU godkjenning er i mars neste år. Er det innafor å kreve å få bilen EU godkjent før kjøp, selv om det er 6 mnd til fristen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det er innenfor. Isåfall må du regne med at prisen på bilen går litt opp. 

Du kan ikke prøve å finne en bil som nylig er EU- godkjent i stedet for da? Tror nok ikke jeg hadde kjøpt en bil som hadde hatt så kort tid igjen til neste EU- kontroll. 

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt bruktbil av forhandler med 6 måneder til kontroll. En redelig forhandler hadde hatt bilen på kontroll før de la den ut for salg, så enten har de med vilje ikke gjort dette, eller bilen har vært usolgt i ett og et halvt år. Begge deler er store røde flagg.

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Jeg syns ikke det er innenfor. Isåfall må du regne med at prisen på bilen går litt opp. 

Du kan ikke prøve å finne en bil som nylig er EU- godkjent i stedet for da? Tror nok ikke jeg hadde kjøpt en bil som hadde hatt så kort tid igjen til neste EU- kontroll. 

Men hvis selgeren mener at bilen er velholdt og i god stand, så burde det vel være i forhandleren sin interesse at den er godkjent?  I hvertfall når den selges med 12 mnd bruktbilgaranti (uten at man kan være sikker på hva det betyr 😅)  

Skrevet

Jeg kjøpte en bil med 9 måneder til PKK, fra forhandler, utsett på andre sida av landet. Kastet meg på et fly og kjørte bilen hjem Det har gått helt fint.

Skrevet (endret)
31 minutes ago, muummi said:

Men hvis selgeren mener at bilen er velholdt og i god stand, så burde det vel være i forhandleren sin interesse at den er godkjent?  I hvertfall når den selges med 12 mnd bruktbilgaranti (uten at man kan være sikker på hva det betyr 😅)  

Det er en garanti de får billig, for det ligger i kortene at garantiselskapet vil sende deg en påminnelse om å fornye garantien når året nærmer seg.

Vanligvis dekker det reparasjoner på for eksempel 75k inntil bilen blir x år gammel og så en lavere sum som dekkes etter at bilen passerer 8–10 år.

Endret av BadCat
Skrevet
muummi skrev (36 minutter siden):

Jeg tror nok det er vanlig praksis at de godkjenner dem før de selges, så som @likferd sier, så er det stort rødt flagg her. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanlig å godkjenne biler i lang tid før de egentlig skal godkjennes. Kontrollene er tett nok uansett, trenger ikke 1 i året. Sjekk tid og kilometerstand siden den ble tatt sist, har den gått lite er det lav sannsynlighet for feil. 

• Liker 2
Skrevet
kremt skrev (15 minutter siden):

Det er ikke vanlig å godkjenne biler i lang tid før de egentlig skal godkjennes. Kontrollene er tett nok uansett, trenger ikke 1 i året. Sjekk tid og kilometerstand siden den ble tatt sist, har den gått lite er det lav sannsynlighet for feil. 

Neida er vel vanligvis ikke nødvendig med 1 kontroll i året. Men synes jo at 5-6 mnd er relativt kort tid til neste kontroll. Ser forøvrig at bilen har gått 43 000km siden forrige kontroll i mars i fjor, noe som må sies å være mye. 

Skrevet
muummi skrev (1 time siden):

Ser på bruktbil hos forhandler. Fristen for EU godkjenning er i mars neste år. Er det innafor å kreve å få bilen EU godkjent før kjøp, selv om det er 6 mnd til fristen? 

En bil skal godkjennes annet hvert år. Normalt godkjenner man bilen innen to måneder før fristen går ut. "Ingen" sender bilen til EU-kontroll seks måneder i forveien. 

Så nei, det er ikke innenfor å kreve dette. Om du er usikker på bilen, be om å få ta den på en NAF-test. 

Skrevet (endret)

Smør på flesk å ta pkk på en bil som allerede er gjennomgått.

For 20 år siden kjøpte jeg en bil med juks på PKK-en. Alt var ok, men i praksis holdt både bremser, styrestag og hjuloppheng på å ramle av.

Se an selgeren, PKK garanterer ikke at bilen er uten feil.

Endret av BadCat
Skrevet (endret)
Kajac skrev (8 minutter siden):

En bil skal godkjennes annet hvert år. Normalt godkjenner man bilen innen to måneder før fristen går ut. "Ingen" sender bilen til EU-kontroll seks måneder i forveien. 

Så nei, det er ikke innenfor å kreve dette. Om du er usikker på bilen, be om å få ta den på en NAF-test. 

Tipper det ikke er uvanlig at dette forhandles om. Vil vel tro at de fleste kjøpere av bruktbil ønsker et så trygt bilkjøp som mulig. Så jeg kommer nok til å forhandle om dette. Som sagt i tråden her, så er det røde flagg om forhandler ikke vil gå god for, og å få godkjent en bil de selger. 

Endret av muummi
  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (3 minutter siden):

Smør på flesk å ta pkk på en bil som allerede er gjennomgått.

For 20 år siden kjøpte jeg en bil med juks på PKK-en. Alt var ok, men i praksis holdt både bremser, styrestag og hjuloppheng på å ramle av.

Se an selgeren, PKK garanterer ikke at bilen er uten feil.

Ja den er gjennomgått for 9 mnd siden, men den har jo faktisk gått over 40 000km siden den ble godkjent 

Skrevet
1 minute ago, muummi said:

Ja den er gjennomgått for 9 mnd siden, men den har jo faktisk gått over 40 000km siden den ble godkjent 

Har ikke forhandleren gått gjennom bilen før salg? Den jeg kjøpte var gjennomgått og byttet slitedeler på.

Skrevet
BadCat skrev (Akkurat nå):

Har ikke forhandleren gått gjennom bilen før salg? Den jeg kjøpte var gjennomgått og byttet slitedeler på.

Han har vel sikkert det, men det er jo ikke lett å vite hva det  innebærer.  

Skrevet

PKK er en billig og enkel sjekk av at ting er i forsvarlig stand, ikke nødvendigvis god stand. Å kjøpe en bil med eldste enn 1 år siden sist PKK og det ikke er et vrak til under 10.000.-, så er det helt kurant å få den gjennom en PKK hos en tredjepart. Er det noe gnål om dette så la vær å kjøp. PKK er kun en sjekk at den ikke er seriøst utenfor minimumskrav, det er langt fra OK PKK til at den har fulgt service.

En PKK kan taes når som helst, og gir igrunn kun en indikasjon på generell tilstand på viktige komponenter og funksjoner, men ikke hvorvidt den er godt stelt. 

• Liker 2
Skrevet
muummi skrev (14 minutter siden):

Tipper det ikke er uvanlig at dette forhandles om. Vil vel tro at de fleste kjøpere av bruktbil ønsker et så trygt bilkjøp som mulig. Så jeg kommer nok til å forhandle om dette. Som sagt i tråden her, så er det røde flagg om forhandler ikke vil gå god for, og å få godkjent en bil de selger. 

En EU-kontroll fra en forhandler er ikke verd noe som helst. Om de har eget verksted, så godkjenner de sikkert bilen ved å gjøre det absolutte minimum for å lovlig kunne kalle den godkjent. Og om de er litt useriøse kan det hende de godkjenner den uten at den egentlig bør være godkjent, bare for å få solgt den. 

Men du må jo bare spørre om du kan få den ferdig godkjent. Bare husk at når bilen kontrolleres såpass lenge før fristen går ut, vil den få ny frist neste gang den skal på kontroll. Så om de f.eks. kontrollerer den i dag vil neste frist bli 27. september 2027. Ikke sikkert det betyr noe for deg, men kan være greit å ha i bakhodet.

Skrevet (endret)

Hvis forhandleren vil lure deg, hjelper ikke PKK.

https://www.tv2.no/broom/tatt-for-juks-trekker-tilbake-eu-godkjenning-for-34-biler/10902592/

https://www.bilnorge.no/forbrukertips/mye-juks-med-eu-kontroller/1201848

Et bilverksted i Trondheim har meldt fra om at over 90 EU-kontroller kanskje ikke er gjennomført i henhold til regelverket.

En ansatt ved verkstedet er mistenkt for å stå bak jukset, som trolig involverer at kontroller er blitt registert uten at de faktisk er utført.

Statens vegvesen er varslet og etterforsker saken.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
muummi skrev (2 timer siden):

Er det innafor å kreve å få bilen EU godkjent før kjøp, selv om det er 6 mnd til fristen? 

Nei! Men det er en ekstra ytelse som du sikkert kan betale for å få gjennomført for egen regning før du signerer. På samme måte som det å reservere en bil til man rekker å reise til selger og prøve den før kjøp. Vanligvis svarer selger bare nei på forslag om reservasjon, med mindre du betaler for tjenesten.

Å bruke dette kravet som prutings-kort synes jeg virker rart. Da skal det være en god del prutingsmonn og støv på salgsobjektet før det blir interessant for selger.

Men be gjerne om bruktbilgaranti fram til PKK datoen. Den skal jo godkjennes før det, gjerne inntil 2 mnd før (for det påvirker ikke datoen i neste runde), så da har du tid til å benytte garantien dersom de finner noe dyrt på PKK.

Endret av Simen1
Skrevet
muummi skrev (1 time siden):

Det var mye på bare 9 mnd. Er den taxikjørt? I så fall kan du regne med mye slitasje på alle setene, bagasjerommet, dørterskler og at den har vært spydd i og renset noen ganger. Hvis den har vært kjørt av en lang-pendler eller bilferie-entusiast så er antagelig passasjersetene lite slitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...