Gjest 0d33b...c21 Skrevet 26. september Skrevet 26. september Jeg ser at DnB på vanlig sparekonto gir 2,25% innskuddsrente. Ikke noe rart at de tjener milliarder. Det finnes faktisk banker gir lavere rente, men det er mindre lokale banker. Det er vel slike konti hundretusener av oss har som bufferkonto og kanskje til større beløp også. På Finansportalen er det lett å finne banker med sparekonti med frie uttak med renter på 4,5 - 4.9%. Nesten like mye som på fastinnskudd. Når tydeligvis mange, kanskje ofte pensjonister, lar seg bli lurt, foreslår jeg at de som har eldre i familien tar en prat om problemet. Anonymous poster hash: 0d33b...c21
Locrin Skrevet 29. september Skrevet 29. september Bankene elsker passive kunder. Folk flest kunne spart tusenlapper i måneden på å flytte forsikringer, lån og sparekonto. Men det er lett å være lat. 3
Salvesen. Skrevet 29. september Skrevet 29. september Har 4% på min i DnB. Gått ned med rente nedsettingen men synes det er helt ok. 1
kremt Skrevet 29. september Skrevet 29. september 17 minutes ago, Locrin said: lett å være lat. DYRT 1 1
BadCat Skrevet 29. september Skrevet 29. september Eldre er ofte engstelige for å bytte bank. Fra noe kjent til ukjent bank. Noen forstår seg ikke på det, andre er redd for å tape pengene. Alle hører i nyhetene om eldre som blir svindlet.
xlarge Skrevet 29. september Skrevet 29. september BadCat skrev (2 timer siden): Eldre er ofte engstelige for å bytte bank. Fra noe kjent til ukjent bank. Noen forstår seg ikke på det, andre er redd for å tape pengene. Alle hører i nyhetene om eldre som blir svindlet. Hold unna de svenske nisjebankene. De bruker ikke samme rentedager som norske. Dette er særlig tydelig på fastinnskudd hvor forfall på en lørdag først blir tilgjengelig for disponering mandag og tidligst på brukskonto o.a. i annen bank tirsdag. Bruk de norske mindre bankene! Det er også viktig å flytte penger før "clearing-time" for at overføringen blir utført samme dag. Vanligvis kl. 1300-1400. Varierer noe fra bank til bank. (Unntak Vipps).
Trulss Skrevet 30. september Skrevet 30. september xlarge skrev (21 timer siden): Hold unna de svenske nisjebankene. De bruker ikke samme rentedager som norske. Dette er særlig tydelig på fastinnskudd hvor forfall på en lørdag først blir tilgjengelig for disponering mandag og tidligst på brukskonto o.a. i annen bank tirsdag. Bruk de norske mindre bankene! Det er også viktig å flytte penger før "clearing-time" for at overføringen blir utført samme dag. Vanligvis kl. 1300-1400. Varierer noe fra bank til bank. (Unntak Vipps). Det vel slik hos alle banker, at forfall på lørdag eller helligdager utføres førstkommende arbeidsdag? 2
Jarmo Skrevet 30. september Skrevet 30. september Trulss skrev (7 minutter siden): Det vel slik hos alle banker, at forfall på lørdag eller helligdager utføres førstkommende arbeidsdag? Alle banker som opererer i Norge må følge denne loven: Finansavtaleloven regulerer avtaler mellom deg og banken eller andre tjenesteleverandører, og den beskriver rettigheter og plikter du og banken har. Den nye loven har blant annet som formål å styrke forbrukervernet, forebygge gjeldsproblemer og regulere flere tjenester. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2020-12-18-146
xlarge Skrevet 30. september Skrevet 30. september Trulss skrev (1 time siden): Det vel slik hos alle banker, at forfall på lørdag eller helligdager utføres førstkommende arbeidsdag? Ja, men jeg har selv opplevd følgende: Fastrenteinnskudd forfalt fredag, disponeres først neste virkedag,dvs. mandag, men renteregnes bare til og med forfall fredag. Jeg har selv tapt renter for lørdag, søndag og mandag da pengene først kom til en annen bank tirsdag. Da dette faktisk var et 3 mdr. innskudd med 5,2% rente ble den "reelle" renten mye lavere (3 dagers rente) dvs. 5,029%. Forskjellen er 0,071% og virker kanskje ubetydelig, men hvis det er store innskudd, blir det mye penger i det lange løp. En annen ting er at disse svenske nisjebankene *) ALLTID regner 3 mdr. innskudd = 90 dager og 6 mndr. til 180 dager uansett når de starter på året. Dette betyr at en må holde tunga rett i munnen når en skal finne riktig dag for å gjøre innskuddet med tanke på at en må unngå forfall fredag til søndag. Dette ble tidlig i år sjekket med alle de svenske som "urettsmessig" topper innskuddsbarometeret i Finansportalen. *) De norske bankene jeg har brukt renteregner fastinnskudd frem til mandag hvis forfall er lørdag eller søndag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå