Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig har jeg ingenting imot søndagsåpent, men i det store og hele virker det fullstendig unødvendig når vi tross alt har åpne butikker fra 07:00 til 23:00 mandag til lørdag, avhengig av bosted (små tettsteder vs. byer/større byer).

MÅ man absolutt ha søndagsåpent, burde det holde med de små eksisterende "Brustadbuene" og seks timers åpningstid burde være nok. Man skal vel ha en veldig spesiell jobb/arbeidstid/jobbe natt eller en rimelig tettpakket timeplan for å ikke få handlet i vanlig åpningstid eller klare å vente til det blir mandag.
De høyere prisene på bensinstasjon vil jo gå mest utover de som har dårlig råd, så akkurat den biten forstår jeg.

• Liker 2
Skrevet
N-4K0 skrev (11 minutter siden):

Personlig har jeg ingenting imot søndagsåpent, men i det store og hele virker det fullstendig unødvendig når vi tross alt har åpne butikker fra 07:00 til 23:00 mandag til lørdag, avhengig av bosted (små tettsteder vs. byer/større byer).

MÅ man absolutt ha søndagsåpent, burde det holde med de små eksisterende "Brustadbuene" og seks timers åpningstid burde være nok.

Enkelte brustadbuer er nå ubemannet å søndagsåpent, det åpnes med app eller kort eller noe sånt noe mins jeg, jeg ser egentlig ingen grunn til at ikke større butikker ikke kan ha ett lignende opplegg, om de er villige til å ta kostnaden. Automatisering, ki og lignende kan selvfølgelig ta seg av deler av jobben.

Det er klart om det leder til at automatisering og ki tar over jobben resten av uka også, ja da er vel det også ett problem 😟

Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Enkelte brustadbuer er nå ubemannet å søndagsåpent, det åpnes med app eller kort eller noe sånt noe mins jeg, jeg ser egentlig ingen grunn til at ikke større butikker ikke kan ha ett lignende opplegg, om de er villige til å ta kostnaden. Automatisering, ki og lignende kan selvfølgelig ta seg av deler av jobben.

Det er klart om det leder til at automatisering og ki tar over jobben resten av uka også, ja da er vel det også ett problem 😟

Enig, men noen hadde vel samme bekymringen ang. selvbetjente kasser også, uten at det har blitt et problem, meg bekjent.

Det største problemet, både med selvbetjeningskasser og evt. selvbetjeningsbutikker/sjapper, er vel det å forsikre seg om at kundene er ærlige og scanner og betaler for alle varene og ikke gir etter for fristelsen ved å snike unna ting.

• Liker 2
Skrevet
N-4K0 skrev (2 minutter siden):

Enig, men noen hadde vel samme bekymringen ang. selvbetjente kasser også, uten at det har blitt et problem, meg bekjent.

Det største problemet, både med selvbetjeningskasser og evt. selvbetjeningsbutikker/sjapper, er vel det å forsikre seg om at kundene er ærlige og scanner og betaler for alle varene og ikke gir etter for fristelsen ved å snike unna ting.

kreves nok en del av overvåkning ja, der jeg tenkte ki kunne ta seg av litt jobben, altså om en ki kan se/overvåke på cctv og finne de som putter ting i lommene eller noe lignende.

Det er klart folk flest stjeler vel ikke så altfor mye, det er stadig vekk selvforsynings-buer ved veiene f.eks med egg, honning, frukt o.l, de står jo ennå, og jeg tror mange respekterer dem uansett, men jeg tror mange igjen ikke har helt den samme moralen når de er på dagligvaren, disse store monopolene med milliarder eiere, det er ikke like sjarmerende eller like personlig. En ting er sikkert, mange sånne selvbetjeningskasser forsvinner nå like fort som de dukket opp. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjemmer meg litt over Norge overfor turistene som kommer hit.

Det er jo turistene som må tilpasse seg det landet de reiser til, men likevel jeg synes vi virker veldig konservativt og bakstreversk som ikke har åpent på søndager.

Vi henger også litt etter våre naboer i Sverige og Danmark. Etter hva jeg har funnet ut så i Sverige og Finland er kjøpesentre ofte åpne kl.11–17 på søndager. Danmark har søndagsåpent i større byer, men ikke overalt. Selv om noen norske byer er klassifisert som turistby og har fått lovt å ha søndagsåpent.

Prøvde å sjekke litt ut hvordan det ser litt ut rundt i Europa:
* Nord- og Mellom-Europa (Norge, Tyskland, Østerrike, Sveits): Søndag = stengt.
* Storbritannia, Irland, Norden (utenom Norge), Benelux: Søndag = åpent, men begrenset.
* Sør-Europa og turistområder: Søndag = åpent, ofte som vanlige hverdager.

I første omgang kunne lørdag og søndag vært likestilt.

Endret av DJViking
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
N-4K0 skrev (1 time siden):

Vil påstå at du må heilt ned til små bygder for å finne butikkar som ikkje held opent til kl. 23. Dei aller fleste stadar som har så kompakt busetting at det er naturleg å bruke nemninga tettstad så har dei ofte også ein Kiwi butikk som er open til kl. 23 nesten uavhengig av folketalet.

skaftetryne32 skrev (58 minutter siden):

Eg synes dette er eit godt kompromiss for å ha butikkar som er opne både om natta og på søndagar utan at det medfører behov for at mange må være på jobb på disse tidspunkta.

Erfaringa frå dei butikkane som har innført ubetente butikkar er at det fungerer godt, men at det er nokre utfordringar mellom regelverk og teknologi. Mellom anna så har Helsedirektoratet satt ned foten for alkoholsalg frå sjølvbetente butikkar, til tross for at det er innført fullgode tekniske løysingar for alders og ID-kontroll ved at den som handler må ha stadfesta sin identitet på appen via BankID, og ved bruk av ringeklokke og webkamera for menneskleg kontroll av at den som prøver å slå inn øl i sjølvbeteningskassa både er den samme som eigaren av appen, og ikkje minst at ein ikkje framstår som så berusa at salget må nektast. I forhold til salgstidspunkter for øl så er dette forlengst ivaretatt i alle butikkar ved at kassasystemet ikkje tillater scanning av alkoholholdige varer etter kl. 19.59.59.

Kostnaden ved slik teknologi er veldig fort innspart ettersom arbeidskrafta i Norge er forholdsmessig dyr.

DJViking skrev (23 timer siden):

Tviler på at Tromsø vinner fram.
Haugesund hadde i vår kommunestyrevedtak på å definere sentrum som turiststad ved anløp av cruiseskip, det satte statsforvaltaren foten ned for. Eg tviler på at Statsforvaltaren i Troms og Finnmark er meir liberal. Med mindre Tromsø er villige til å ta kampen heilt opp til Regjeringsnivå med formål for å endre lova så er er ikkje vilkåra tilstades.

Det er lov om helligdar og helligdagsfred som regulerer dette med søndagsopne butikkar, med formål om at det skal være ro på søndagar. Det er likevel lagt inn ei rekke unntak frå kravet om søndagsstenging i § 5:

Sitat

Dette gjelder ikke for

1. utsalgssteder som i det vesentlige selger kiosk- eller dagligvarer, og som har en samlet salgsflate som ikke overstiger 100 kvm
2. bensinstasjoner med en samlet salgsflate som ikke overstiger 150 kvm
3. utsalgssteder på campingplasser i campingsesongen
4. utsalgssteder på områder som etter vedtak av statsforvalteren regnes som typiske turiststeder, se sjette ledd
5. salg fra serveringssted
6. salg ved auksjon
7. salg av utstilte gjenstander fra kunstgallerier og lignende
8. salg fra tidsbegrensede utstillinger og varemesser som finner sted i lokaler som normalt ikke blir brukt til salgsvirksomhet
9. utsalgssteder som i det vesentlige selger blomster, planter og andre hageartikler
10. utsalgssteder som i det vesentlige selger lokale husflids- og suvenirvarer
11. utsalgssteder i bygninger for inn- og utsjekking av passasjerer på lufthavner som har tillatelse til avgiftsfritt salg
12. salg av varer i tilknytning til produksjonssteder mv. som er tilrettelagt for turisme.

Der punkt 1. er den berømmelege Brunstad-bua med maks salsflate på 100m²

Og litt lengre ned i paragrafen så står det: 

Sitat

Statsforvalteren kan etter søknad fra kommunen ved forskrift bestemme at et område skal regnes som typisk turiststed, se annet ledd nr. 4, for hele året eller deler av året. Som typisk turiststed kan bare regnes område der salget i de aktuelle periodene hovedsakelig skjer til turister.

Det viktigaste vilkåret for å få unntak som turiststad er at salet skal hovudsakleg skje til turistar.
I forarbeida til lova så framgår det i tillegg at man med typisk turiststad primært tenker på små bygder der det er få innbyggarar samanlikna med talet på turistar, då slike bygder ikkje har eit innyggartal/kundegrunnlag som er høgt nok til å overleve. Og det står at byar og større tettstadar som opplever økt omsetting i turistsesongen ikkje gir grunnlag for å bli turiststad.

Skal Tromsø få søndagsopne butikkar så må det ei lovendring til, verken kommunestyre eller Statsforvaltaren har mandat til å gi slikt unntak.

Eg synes likevel at det er heilt på sin plass med ein revisjon av lova, eg synes at fleire av unntaket frå kravet om å holde søndagsstengt er relativt vide til tross for at eg kan sjå for meg kva lovgivar har tenkt på når lova vart innført.
Til dømes unntaket for auksjon, ein tenker nok her på auksjonar som på loppemarked og liknande som skjer ein og anna gong, men om ein ser det opp mot lovas målsetting om at søndagen skal være prega av ro og verdigheit så finn eg det i direkte konflikt med ein auksjon som kan til tider kan være særdels støyande.

Samme med unntaket for dei som selger planter og hageartiklar. Eg skjønner at det før var behov for betning på jobb også på søndagar for å vatne plantene, men i dag burde det være unødvendig. I tillegg så synes eg at fleire av dei store blomsterbutikkane har sklidd langt uti sitt varesoretment. Det er berre eit spørsmål om tid før Rema 1000 setter fram litt ekstra sekkar med blomsterjord og kaller seg hagebutikk med dagligvarer for å påberope seg unntaksregelen slik at også dei kan ha heile butikken open på søndagar.

Skrevet
N-4K0 skrev (5 timer siden):

De høyere prisene på bensinstasjon vil jo gå mest utover de som har dårlig råd, så akkurat den biten forstår jeg.

Når jeg ser på luksusfellen så er det en gjenganger at de kaster penger ut av vinduet ved å handle på bensinstasjonen, i stedet for å handle på butikken. Ofte totalt fraværende planlegging av innkjøp. Jeg tror ikke løsningen er å tilpasse samfunnet til de som skyter seg selv i foten, men å hjelpe disse til å få orden på livene sine.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Med tanke på at det er tre søndagsåpne butikker bare i området jeg bor i, og alle er alltid fulle av folk på søndager, så er det absolutt marked for det. 

Endret av Wheeljack
Skrevet
Wheeljack skrev (2 timer siden):

Med tanke på at det er tre søndagsåpne butikker bare i området jeg bor i, og alle er alltid fulle av folk på søndager, så er det absolutt marked for det. 

Men de tre butikkene tar jo da hele markedet. Hvis alle butikkene i området åpner på søndager, blir disse menneskene fordelt på alle butikkene. Det spørs om det gir så mye større merfortjeneste for alle butikkene at de tjener penger på det.

Skrevet
Nukleosid skrev (47 minutter siden):

Men de tre butikkene tar jo da hele markedet. Hvis alle butikkene i området åpner på søndager, blir disse menneskene fordelt på alle butikkene. Det spørs om det gir så mye større merfortjeneste for alle butikkene at de tjener penger på det.

Samme som det er for Mandag til Lørdag uansett. De får fortjeneste, men må dele det med alle de andre butikkene som vanlig.

• Liker 1
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Samme som det er for Mandag til Lørdag uansett. De får fortjeneste, men må dele det med alle de andre butikkene som vanlig.

Sterkt resonnement. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...