Gå til innhold

Droneangrep på flyplasser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nebrewfoz skrev (7 minutter siden):

Jeg roper ikke ulv ulv.

Nei..men mange gjør da vitterlig det flere steder? De finner jo ingenting...er det da ingenting...eller?

Skrevet
nebrewfoz skrev (33 minutter siden):

Jeg roper ikke ulv ulv.

det ropes ganske mye ulv i denne tråden(ikke nødvendigvis rettet mot deg). Noe som først og fremst tjener kremlins interesser.

Skrevet (endret)
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Nei, det var et politihelikopter ...
(Og den lille greia som kom først vet jeg ikke hvor de hadde kjøpt.)

Da så, da kan jeg ikke si noe om størrelsen.

Dog vet jeg ikke du kan definere den som liten, da det er mulig den bare er lengre unna.

Endret av MrL
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Litt mye ulv ulv nå?

Ingen pågrepet..ingen nedskytinger..

Det er innkalt til krisemøte i Belgia. 

Hva mener du egentlig med dette, at man ikke skal ta det seriøst?

Skrevet

Det er garantert mange feilobservasjoner her. Leste så seint som i dag at danske soldater skøt med håndvåpen mot noe som viste seg å være et fly. Heldigvis fløy det altfor høyt for håndvåpen.

Skrevet
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Det er garantert mange feilobservasjoner her. Leste så seint som i dag at danske soldater skøt med håndvåpen mot noe som viste seg å være et fly. Heldigvis fløy det altfor høyt for håndvåpen.

Det kan selvsagt være noen tilfeller med det. 

Likevel:

»Dette er semiprofesjonelle droner som fløy i formasjon – noe ikke hvem som helst får til. Det er flere indikasjoner som peker mot en strukturert operasjon, sier forsvarsministeren.»

Skrevet
MrL skrev (4 minutter siden):

Det skal tas seriøst men det gjelder å finne rette balansen. Kreml ønsker at vesten skal bekymre seg om egne flyplasser og redusere støtten til Ukraina, dessuten ønsker de å skape et inntrykk av svakhet. Vi har femtekolonnister som gladelig bygger opp om begge de narrativene. Problemer er selvfølgelig at det finnes hundrevis av objekter i europa som *burde* ha dronebeskyttelse og vi er ikke en gang sikre på at de observasjonene vi ser er ekte(det er nok en blanding).

Vi har satt i gang 'operation eastern sentry' som sender et tydelig signal. 

• Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (23 minutter siden):

Det er også i Kremls interesse å diskreditere lokale observasjoner og å latterliggjøre våre myndigheters håndtering av disse.

Hvem er det som løper Kremls ærend sa du ?……

Skrevet
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Kreml ønsker at vesten skal bekymre seg om egne flyplasser og redusere støtten til Ukraina

Kreml har mer enn nok med Ukraina og hvis de hadde kapasitet til å stenge de viktigste militærflyplassene i USA og Europa - "at will" og uten tap - ville krigen vært over for lengst. Vi kunne begynt å lære oss russisk med en gang for vi ville vært teknologisk helt underlegne.

Men frykt ikke: Dette er ikke russerne. Hvorvidt det er et bedre alternativ, eller verre gjenstår å se, men jeg tror vi vil finne ut ganske snart. 

Skrevet
MrL skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig skal man ta det seriøst. Man har ingen andre valg.  Det er det at de ikke klarer å finne noen som indikerer at man kanskje er på total villspor. Hva er det de ser? Er det droner eller noe annet man i ren paranoia forveksler med droner?

Jeg  vet ikke hva det er,men at en fremmed makt skulle fly rundt og risikere å bli tatt med  buksene nede fremstår jo heller ikke rasjonelt. Hva om det er russere og at man får tak i en drone og personene bak..hva da? Det gir lite mening at en fremmed makt som f.eks Russland skulle drive på med slikt da nedsiden ved en slik handling kan bli full krig med Europa i ytterste konsekvens og total ydmykelse i den andre enden. Så sånn sett tror jeg mer på feilobservasjoner eller at noen tilbakestående aksjonister prøver å konstruere ett scenario de ikke evner å se rekkevidden av. 

Håper vi snart får noen håndfaste svar.

Skrevet
sedsberg skrev (5 timer siden):

Tipper russland via tredjepart. Sånn som skipene som kapper kabler rundt skandinavia og omegn.

Jepp. 'Crime as a service' er en greie. Russerne kan enkelt betale kriminelle for å fly drone i nærheten av en flyplass. Betalingen vil være i en eller annen form for krypto som ikke kan spores. De som utfører dette trenger ikke en gang å vite hvem som er oppdragsgiver.

• Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (5 timer siden):

Tipper russland via tredjepart. Sånn som skipene som kapper kabler rundt skandinavia og omegn.

Jeg velger å tro at de ikke er så idioter. Men jeg vet ikke. Om noen  blir tatt og man kan koble dem til Russland så er det en kraftig eskalering. Det er ikke Russland tjent med. Uansett synes jeg lovverket i alle land i Europa bør skjerpes slik at ulovlig flyging med droner kan straffes som terror. Her må en selvfølgelig kunne bevise forsett osv.

Skrevet
Vokteren skrev (8 timer siden):

Det er også i Kremls interesse å diskreditere lokale observasjoner og å latterliggjøre våre myndigheters håndtering av disse.

Her bommer du. Kreml har en klar interesse i at genuine observasjoner 'multipliseres' takket være panikk. Det gir større effekt uten at de trenger øke innsatsen.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Jeg velger å tro at de ikke er så idioter. Men jeg vet ikke. Om noen  blir tatt og man kan koble dem til Russland så er det en kraftig eskalering. Det er ikke Russland tjent med. Uansett synes jeg lovverket i alle land i Europa bør skjerpes slik at ulovlig flyging med droner kan straffes som terror. Her må en selvfølgelig kunne bevise forsett osv.

Her undervurderer du russernes vilje til å ta risiko. Den pågående hybridkrigen viser klart at russerne ikke lenger bryr seg om sitt eget rykte i særlig grad. Enn så lenge er det utført NULL faktisk skade, kun indirekte skade i form av kanselleringer osv.

Å utføre faktisk skade er på en måte et logisk neste skritt men er samtidig så ekstremt at tilogmed russerne vil betenke seg, særlig når mild trakassering gir så stor uttelling allerede.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...