Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Treningstråden

Boing_80

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En av mine store interesser er trening (i tillegg til gaming). Jeg liker å drive med styrketrening og trener 2-3 ganger i uken og har samtidig fullt fokus på kostholdet. Det hender at jeg glipper, men det må være lov. Med denne tråden håper jeg at flere treningsglade personer på dette forumet kan fortelle og dele om sin trening. Jeg kan starte.

Denne uken skal jeg kjøre baseøvelser og da ser det slik ut:

- mandag: Oppvarming 10 minutter. Markløft 3x10, benkpress 3x8 (begynner på 70 kg og går så ned til 60 kg) med tunge vekter og diverse mageøvelser. Ca 1 time.
- torsdag: Oppvarming 10 min. Knebøy 3x10 og biceps curl med Z-stang 3x10. Ca. 1 time.

Siden baseøvelsene er ganske krevende blir det bare to treningsøkter denne uken og jeg skal passe på å få hvile i mellomtiden. Kostholdet er mye proteiner, karbohydrater, fiber, fett fra nøtter og salat.

Forrige uke kjørte jeg et treningsprogram som heter RYP (Reach Your Potential) og trente 3 dager. Da har jeg følgende øvelser med tunge vekter (dette treningsprogrammet varierer mellom 50% intensitet og hele veien opp til 80%. Så jeg kjører 3 sett med 8-10 rep. en uke, 4 sett med maks. 8 rep en annen uke. Så er det en uke hvile før jeg er i gang igjen.

- skråbenk 3x10
- skulderpress med manualer, sittende. 3x10
- Arnold press, sittende, 3x10
- triceps Z-stang eventuelt benkpress med smalt grep, 3x10
- nedtrekk, veksler mellom bredt og smalt grep, 3x10
- roing sittende, veksler mellom bredt og smalt grep, 3x10

Og selvsagt må jeg ha musikk! Det går mye i indie/industrial metal og trance. Ellers mye heavy metal av typen Metallica, Slayer, Testament og Rammstein. Til de roligere øktene har jeg på Goa trance, Cafe de Anatolia/Billy Esteban - herlig musikk.

Hva med dere?

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er lite treningsprat her inne for tida. Nokre år bakover i tid var det ganske god aktivitet bla. i Den store treningstråden som har over 78.500 innlegg: 

Det var litt aktivitet der i år. Om du drar litt i den dukkar det kanskje opp fleire.

Eg hadde ein lengre periode pause pga. familie og livet generelt, men trener no tre økter per veke. I tillegg blir det ein del tur i skog og mark. Der det for 10-15 år sidan var eit poeng med muskelvekst og styrke er fokuset i dag (snart 40 år) vel så mykje på å halde kroppen ved like og sterk til andre halvdel av livet. Det gjer sjølvsagt ingenting å sjå betre ut i badehallen heller.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Skrevet
Zeph skrev (2 timer siden):

Det er lite treningsprat her inne for tida. Nokre år bakover i tid var det ganske god aktivitet bla. i Den store treningstråden som har over 78.500 innlegg: 

Det var litt aktivitet der i år. Om du drar litt i den dukkar det kanskje opp fleire.

Eg hadde ein lengre periode pause pga. familie og livet generelt, men trener no tre økter per veke. I tillegg blir det ein del tur i skog og mark. Der det for 10-15 år sidan var eit poeng med muskelvekst og styrke er fokuset i dag (snart 40 år) vel så mykje på å halde kroppen ved like og sterk til andre halvdel av livet. Det gjer sjølvsagt ingenting å sjå betre ut i badehallen heller.

Jeg er 45 år selv og fant ut at det er bare å kjøre på. Blir 50 år om fem år og så går det vel nedover med det ene og det andre. Like greit å få trent meg opp :D

Skrevet

Jeg har aldri likt å trene. Jeg vet jo det er lurt, og av og til får jeg så dårlig samvittighet at jeg prøver å ta litt tak i det. Perioden fra januar til juni var ganske bra, jeg trente flere ganger i uka og hadde progresjon, men så kom sommerferien og da datt alt sammen igjen.

Jeg har bare ikke den Indre motivasjonen. Løfte tungt, løpe langt, bli andpusten og svett. Det er dritt, det suger, jeg hater å gjøre det.

Kudos til dere som greier det.

• Liker 1
Skrevet

Styrketrening, boksesekk, cardio, sprint og behagelige gåturer i by, skog og mark. Stresser ikke voldsomt med noe program eller kosthold, det er bare det å få kroppen i gang som er målet. Jeg er i ålreit form, men hadde nok hatt noen kilo ekstra om jeg ikke trente jevnlig. Det er jo også noe euforisk etter knallharde økter.  

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid vært sporty, men jeg har ikke trent jevnlig. Når jeg hadde tid, syklet jeg, gikk på fjellturer eller drev med vintersport. De siste årene ble det bare litt aktivitet, fordi vi kjøpte hus og jeg hadde mye annet å gjøre (og kanskje var jeg også litt lat når det gjaldt å trene regelmessig 😅).

For ett år siden begynte jeg å sykle igjen – og det eskalerte ganske fort! Etter to–tre måneder ville jeg bli bedre, så jeg startet med treningsplan. Jeg tok også en test for å finne tallene mine på VO2max, FTP osv.

Om sommeren syklet jeg ute, og om høsten og vinteren trente jeg inne mellom 10 og 20 timer i uka. Målet mitt var å delta i Ötztaler Radmarathon i Østerrike 31. august – et amatørritt på 225 km og 5500 høydemeter. Men i år, 15. august, hadde jeg en sykkelulykke og brakk lårbeinet. Jeg ble operert og fikk satt inn en spiker. Heldigvis har helbredelsen gått veldig bra, og for noen dager siden begynte jeg å gå uten krykker. Jeg er også tilbake på sykkelen, og målet nå er å komme tilbake i gammel form – og gjerne enda bedre.

Jeg liker treningen og å se framgangen fra økt til økt. Selv om øktene kan være tunge, gir det en god følelse å ha gjennomført. Jeg liker å se hva kroppen min kan prestere, og jeg liker å bli bedre – å sykle opp stigninger enklere og raskere. Og selvfølgelig liker jeg å sykle bare for å oppleve naturen og landskapet mens man ruller av gårde. Det er motivasjonen min.

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (På 16.9.2025 den 23.01):

En av mine store interesser er trening (i tillegg til gaming). Jeg liker å drive med styrketrening og trener 2-3 ganger i uken og har samtidig fullt fokus på kostholdet. Det hender at jeg glipper, men det må være lov. Med denne tråden håper jeg at flere treningsglade personer på dette forumet kan fortelle og dele om sin trening. Jeg kan starte.

Denne uken skal jeg kjøre baseøvelser og da ser det slik ut:

- mandag: Oppvarming 10 minutter. Markløft 3x10, benkpress 3x8 (begynner på 70 kg og går så ned til 60 kg) med tunge vekter og diverse mageøvelser. Ca 1 time.
- torsdag: Oppvarming 10 min. Knebøy 3x10 og biceps curl med Z-stang 3x10. Ca. 1 time.

Siden baseøvelsene er ganske krevende blir det bare to treningsøkter denne uken og jeg skal passe på å få hvile i mellomtiden. Kostholdet er mye proteiner, fiber, fett fra nøtter og salat.

Forrige uke kjørte jeg et treningsprogram som heter RYP (Reach Your Potential) og trente 3 dager. Da har jeg følgende øvelser med tunge vekter (dette treningsprogrammet varierer mellom 50% intensitet og hele veien opp til 80%. Så jeg kjører 3 sett med 8-10 rep. en uke, 4 sett med maks. rep en annen uke. Så er det en uke hvile før jeg er i gang igjen.

- skråbenk 3x10
- skulderpress med manualer, sittende. 3x10
- Arnold press, sittende, 3x10
- triceps Z-stang eventuelt benkpress med smalt grep, 3x10
- nedtrekk, veksler mellom bredt og smalt grep, 3x10
- roing sittende, veksler mellom bredt og smalt grep, 3x10

Og selvsagt må jeg ha musikk! Det går mye i indie/industrial metal og trance. Ellers mye hevay metal av typen Metallica, Slayer, Testament og Rammstein. Til de roligere øktene har jeg på Goa trance, herlig musikk.

Hva med dere?

Nice! 👍 Kult at du deler så detaljert.

For tiden trener jeg bare grappling, da i all hovedsak brasiliansk jiu jitsu, både gi og nogi. Blir litt judo og bryting også, men det er for å bygge jiu jitsuen.

Tidligere har jeg vært veldig aktiv med striking. Trent mye boksing, muay thai og kickboxing, men nå som jeg har bikka 40 kjente jeg for noen år siden at strikingdagene var over. Reaksjonstiden er tregere, og hurtighet og fotarbeid klarer ikke lengre å holde følge med ferdighetene. Jeg var ikke noen world beater i utgangspunktet, så når de få ferdighetene jeg har ikke er tilgjengelig lengre så er det ikke så gøy 😅

Så, for to års tid siden sluttet jeg med det og gikk over til grappling. Var fantastisk å være nybegynner igjen og få muligheten til å dykke ned i en, for meg, ukjent verden innen kampsport.

Jeg har til og med sluttet med styrke og cardio. Det er nok ikke så lurt, men jeg har aldri likt den typen trening. Treningstiden er kraftig redusert etter at småbarna kom, og livet mitt handler for det meste om viktigere ting enn meg. Så, i en periode tillater jeg meg at "meg tiden" kun er ting jeg faktisk har kjempelyst til.

Men, skal etter planen på igjen med styrke neste år. Hadde vært kult å fått til 250kg markløft som gamling, så tenker å gjøre en innsats der. Får se om det skipet har gått eller ikke 😅

• Liker 1
Skrevet
Crooked Cracker skrev (1 minutt siden):

Apropo markløft, Hafthor Björnsson aka 'The Mountain' fra GoT satte nylig ny rekord med utrolige 510 kg.

Det er så sykt det! Tenk hvordan det må føles å være så latterlig sterk 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg også er veldig glad i styrketrening, i tillegg til litt svømming. Men de siste åra har det gått mest i styrke, gjerne  3-5 ganger i uken. Begynte når jeg var rundt 20 år å trene seriøst(i forsvaret )selv om interessen begynte allerede som tenåring hvor jeg begynte så smått med benkpress og trening med manualer :) 

Klarte endelig på slutten av fjoråret å nå 200kg i knebøy som lenge har vært ett mål. Kunne nok klart det enda raskere med et bedre og mer seriøst treningsprogram. Liker å trene tungt, og det går mye i baseøvelser. Favorittøvelsen er knebøy med benkpress som en god nr to. Markløft liker jeg ikke noe særlig, selv om det er den jeg løfter mest i. Jeg hører også på musikk når jeg trener, gjerne noe som hyper meg godt opp. Nå er egentlig målet å bli litt mer lean, men fortsette å trene tung styrke og legge inn litt mer løpeøkter på mølle i høst/vinter. Vært moro å kommet seg opp på 150+ kg i benk igjen, er 10 kg unna nå så det kommer seg :) 

Skrevet (endret)
Crooked Cracker skrev (52 minutter siden):

Apropo markløft, Hafthor Björnsson aka 'The Mountain' fra GoT satte nylig ny rekord med utrolige 510 kg.

Det verste er at det så ut som han hadde mer inne! Tror han faktisk kan klare minst 515 kg, hvis ikke 520kg holder han seg skadefri. Han virker rett og slett ustoppelig nå om dagen og tar treningen, kostholdet og restitusjon ekstremt seriøst. Skader ikke å ha en genetikk ut av en annen verden heller 🤣

Endret av Iterion
Skrevet

Blir som regel styrketrening 5 ganger i uka + noen fjellturer hvis anledningen byr seg. Har vært småbarnsfar i over 20år så det begrenser seg selv. Gjør som regel unna styrketreningen i lunsjen på jobb + noen prehab.øvelser hjemme. Begynner å bli en gammel mann med noen varige skader etter et langt liv med rovdrift så prøver å finne en bærekraftig tilnærming til trening som er forebyggende. Fordelen med å skade seg er at man til syvende å sist blir tvunget til å tilegne seg kunnskap for å holde seg oppegående, har blant annet slukt bøkene til Stuart Mcgill på høykant.

• Liker 1
Skrevet

Holdt styrketreningen gående i over 10 år nå. Prøver trene styrke 3 ganger uka og buldre en gang. Skulle gjerne buldret mer men blir litt reisevei og knotete å få til utenom helg. Styrkeøktene er typisk Bein/mage, Rygg/skuldre og bryst. Hatt noe irriterende  greier i bakreskulder øvre rygg i flere måneder som endelig ble bra, så noen uker etterpå skjedde det noe i front av samme skulder. Har ikke begrenset meg veldig, men nok til at jeg begynner kjenne at det er lenge siden jeg har hatt god flyt i øktene. 

• Hjerte 1
Skrevet
barezell skrev (1 minutt siden):

Holdt styrketreningen gående i over 10 år nå. Prøver trene styrke 3 ganger uka og buldre en gang. Skulle gjerne buldret mer men blir litt reisevei og knotete å få til utenom helg. Styrkeøktene er typisk Bein/mage, Rygg/skuldre og bryst. Hatt noe irriterende  greier i bakreskulder øvre rygg i flere måneder som endelig ble bra, så noen uker etterpå skjedde det noe i front av samme skulder. Har ikke begrenset meg veldig, men nok til at jeg begynner kjenne at det er lenge siden jeg har hatt god flyt i øktene. 

Samme her :) Begynner å få et bra treningsgrunnlag da 😉Kjipt med skader! Håper du blir bra igjen kjapt. Vært veldig heldig selv å holdt meg skadefri, men nå er jeg jo forholdsvis ung enda også. Kommer sikkert med alderen si 🤪 Men prøver alltid å varme opp godt og fokusere på god teknikk fremfor egolifting som de så fint kaller det. Dog litt nysgjerrig på hva du mener med buldret? 

Skrevet

Apropos styrke så er det motiverande med sånne menneske: https://www.aftenposten.no/sprek/i/63LRlQ/foer-var-hun-benskjoer-naa-er-70-aaringen-verdensmester-i-styrkeloeft

Kanskje betalingsmur. Kort oppsummert så er det ei dame (i dag 70 år) som fekk diagnosen beinskjør for 14 år sidan og starta med styrkeløft. Ho var fysisk aktiv før det, men hadde aldri løfta vekter. No er rekorden i markløft 160 kg på trening.

Powertrainer skrev (12 minutter siden):

Blir som regel styrketrening 5 ganger i uka + noen fjellturer hvis anledningen byr seg. Har vært småbarnsfar i over 20år så det begrenser seg selv. Gjør som regel unna styrketreningen i lunsjen på jobb + noen prehab.øvelser hjemme. Begynner å bli en gammel mann med noen varige skader etter et langt liv med rovdrift så prøver å finne en bærekraftig tilnærming til trening som er forebyggende. Fordelen med å skade seg er at man til syvende å sist blir tvunget til å tilegne seg kunnskap for å holde seg oppegående, har blant annet slukt bøkene til Stuart Mcgill på høykant.

Moro at McGill dukka opp i tråden. Eg ramla over han etter problem med korsryggen ein del år tilbake, mest sannsynleg pga. disc bulge. Boka hans var ein viktig grunn til at eg klarte å fungere igjen i kvardagen. Eg kjenner det framleis i ryggen og det kom meir med trening, så eg har lese Back Mechanic igjen, starta med eit opplegg og bestilt Fitness-boka. I det daglege har eg fokus på minst mogleg bøying av ryggen, og det er veldig merkbart. I tillegg blir beina sterkare og mobiliteten har blitt betre. Ein liten haldningsendring har òg vore bra for generell velvære i ryggmusklane. Det var ganske interessant å kjenne på musklane ved ryggsøyla og kva som skjer om du har litt framoverlent haldning eller på andre måtar ikkje står nøytralt.

Eg droppa knebøy og markløft for mange år sidan. Om ryggen speler på lag og mobiliteten blir betre så veit ein aldri, men det er ikkje noko stort problem å trene utan dei to.

Stiller meg 100% bak anbefalinga av bøkene hans. Verdt det til full pris, men du kan òg kome over dei på Finn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Zeph skrev (9 minutter siden):

Apropos styrke så er det motiverande med sånne menneske: https://www.aftenposten.no/sprek/i/63LRlQ/foer-var-hun-benskjoer-naa-er-70-aaringen-verdensmester-i-styrkeloeft

Kanskje betalingsmur. Kort oppsummert så er det ei dame (i dag 70 år) som fekk diagnosen beinskjør for 14 år sidan og starta med styrkeløft. Ho var fysisk aktiv før det, men hadde aldri løfta vekter. No er rekorden i markløft 160 kg på trening.

Moro at McGill dukka opp i tråden. Eg ramla over han etter problem med korsryggen ein del år tilbake, mest sannsynleg pga. disc bulge. Boka hans var ein viktig grunn til at eg klarte å fungere igjen i kvardagen. Eg kjenner det framleis i ryggen og det kom meir med trening, så eg har lese Back Mechanic igjen, starta med eit opplegg og bestilt Fitness-boka. I det daglege har eg fokus på minst mogleg bøying av ryggen, og det er veldig merkbart. I tillegg blir beina sterkare og mobiliteten har blitt betre. Ein liten haldningsendring har òg vore bra for generell velvære i ryggmusklane. Det var ganske interessant å kjenne på musklane ved ryggsøyla og kva som skjer om du har litt framoverlent haldning eller på andre måtar ikkje står nøytralt.

Eg droppa knebøy og markløft for mange år sidan. Om ryggen speler på lag og mobiliteten blir betre så veit ein aldri, men det er ikkje noko stort problem å trene utan dei to.

Stiller meg 100% bak anbefalinga av bøkene hans. Verdt det til full pris, men du kan òg kome over dei på Finn.

Innenfor trening og rehabilitering av korsrygg så er det nok det mest kunnskapsrike jeg har lest. Leste back mechanic for en tid tilbake. Har fulgt opplegget ganske slavisk noen måneder med noen personlige tilpasninger etter at jeg leste " ultimate back performance and fitness-boka'". Holder i skrivende stund på med å skumlese "low back disorders", betegnet som "bibelen" av mange behandlere. Har hatt 12 tilbakevendende prolaps de siste årene, de to nederste skivene i korsryggen er temmelig falitt og varig skadet, men jeg greier å håndtere det bedre med kunnskapen fra Mcgill, spesiellt innenfor bevegelsesteknikker,bekkenposisjonering og verdifulle tips for å få ned smertesensitiviteten og totalbelastningen.

Skrevet (endret)

Enig @Zeph :) Styrketrening i seg selv er ekstemt viktig og bra for kroppen. Kommer nok aldri til å slutte med det. Glad for at jeg begynte tidlig med det og har holdt det gående i mange år. 

Og nei som du sier kan du fint klare deg uten både knebøy og markløft, selv om de gjerne kalles kongeøvelsene av en grunn. Men da må man selvsagt ha en fungerende rygg, kne og bein. Og gjerne være litt myk i ankler og kne så man kommer seg helt ned og opp.

Men heldigvis finnes det mange andre øvelser man kan gjøre for å holde seg i form og for å bli sterk eller opprettholde styrken. Beinpress, planke, nedtrekk, roingøvelser og hipthtrusts f.eks. For overkropp er det også bra med litt egenvekt i form av hang ups, chin ups og pull ups. Tungt og veldig effektivt! 

Endret av Iterion

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...