DukeNukem3d Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sir skrev (10 timer siden): Når man står og ser på en mann 2 kilometer unna sitt eget politiske ståsted, så ser det meste likt ut i det området «borti der». Det forklarer kanskje sammenligningen med ABB. Godt observert 4
Crooked Cracker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Dette politiske drapet avslører en del usunne holdninger på venstresiden. Det har vært usmakelige gladklipp, forsøk på endring av motiv, nedrig sverting av offeret eller snu skylda mot konservative. Ikke et pip om å gå i seg eller sin egen retorikk. Mon tro hvordan disse mer ekstreme venstretypene hadde reagert om en av deres egne frontfigurer hadde blitt myrdet,massive opprør og hysteri ville ikke overraske meg. 1 1
Peter Johansen Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden (endret) leticia skrev (9 timer siden): Riktig, hvis man tar utgangspunkt i Norge. Hadde plassert han et sted mellom partiet Norgesdemokratene og Konservativt (tidligere partiet de kristne). Her syns jeg de bommer litt. Det er et stykke fra CK til ABB. Men Høyre er jo ikke lengre et reelt konservativt parti, kun i navn. Hvis noen er for *ekte* konservative ideer - mer tradisjonelle familieverdier, stiller seg kritiske til fokuset på LGBTQ, pronomen og regnbueflagg, ønsker seg mindre radikal grønn poltikk som ikke fører til deindustrialisering (industrien flytter bare til Asia), og vil begrense ikke-vestlig innvandring etter flere tiår med radikal demografisk forandring i Vesten - da er man "ytre høyre" i følge NRK og co. Den "godkjente" offentlige diskursen stadig flyttes lengre ut på venstresiden (mot SV, Rødt og MDG i Norge), fordi venstresiden i Vesten har blitt så aggressiv i sin retorikk, og de såkalte "høyre-partiene" gir stadig flere innrømmelser - hvor man tilslutt blir et venstreparti med litt lavere skatter. Men hvorfor bruker ikke NRK begrepet "ytre venstre" om SV og Rødt, eller am. politikere som AOC? Begrepet "ytre høyre" er hersketeknikk fra venstresiden for å styre debatten på deres premisser. Jeg linker igjen til undersøkelsen fra Pew Research, som viser at det er demokratene i USA som fjerner seg fra sentrum, ikke republikanerne. Dette er stikk i strid med NRKs versjon av virkeligheten. https://www.investors.com/politics/editorials/pew-research-center-study-shows-that-democrats-have-shifted-to-the-extreme-left/ Endret 3 timer siden av Peter Johansen 1
Snikpellik Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Charlie Kirk var en aktivist på ytre høyre i USA. Dette er fakta. Han hadde også noen utsagn og meninger de fleste nok vil anse som ekstreme, men han var ikke høyreekstrem. Skulle vi plassert han i et parti her i Norge, ville det nok blitt i ytre høyre-partiet Norgesdemokratene. Dette partiet deler hans synspunkter om svært mye, og bruker dehumaniserende retorikk om innvandrere osv. Jeg ser derfor ikke problemet med at NRK omtaler han som ytre høyre-aktivist. Det betyr jo ikke at alle tilhengerne hans er å betegne som ytre høyre, eller enig i alt han stod for og mente. Eller at det er galt å være en aktivist på ytre høyre. Det er ikke "ifølge NRK" at Kirk brukte samme retorikk som Breivik, men en forsker de intervjuer som påpeker dette. Så det er en snodig fremstilling av trådstarter her. Forskeren mener han brukte retorikk som overlapper mye med den Breivik gjorde, om "kulturmarxismens farer". Dette er det vel ingen tvil om at stemmer. Kirk delte også The Great Replacement/Eurabia-konspirasjonsteoriene, som Breivik baserte mye av sitt syn på. Endret 4 timer siden av Snikpellik 9
Selfuniverse Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 5 minutes ago, Crooked Cracker said: Dette politiske drapet avslører en del usunne holdninger på venstresiden. 19 minutes ago, Crooked Cracker said: Mon tro hvordan disse mer ekstreme venstretypene hadde reagert om en av deres egne frontfigurer hadde blitt myrdet, Jeg kunne aldri ha tenkt meg å si til folk i forskjellige ordelag, eller hint, om at det er personens egen feil pågrunn av det personen har sagt i det offentlig rom, f.eks.
Griever Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Crooked Cracker skrev (17 minutter siden): Dette politiske drapet avslører en del usunne holdninger på venstresiden. Det har vært usmakelige gladklipp, forsøk på endring av motiv, nedrig sverting av offeret eller snu skylda mot konservative. Ikke et pip om å gå i seg eller sin egen retorikk. Mon tro hvordan disse mer ekstreme venstretypene hadde reagert om en av deres egne frontfigurer hadde blitt myrdet,massive opprør og hysteri ville ikke overraske meg. Omtrent som de som hadde vist samme dårlige oppførsel på høyresiden, dersom en profilert person på venstre siden ble drept, reagerer nå. Det er artig at folk tilsynelatende later som det er en stor forskjell i reaksjonsmønstrene på høyre og venstre side. Å sammenligne CK og ABB er forresten eksepsjonelt tullete, sånn for å kommentere på tråden. 😅 4
Crooked Cracker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Griever skrev (2 minutter siden): Det er artig at folk tilsynelatende later som det er en stor forskjell i reaksjonsmønstrene på høyre og venstre side. Jeg kan ikke erindre noen 'godte seg' videoer fra mange konservative etter at noen fra motparten har blitt drept, ei heller store opptøyer eller byer i brann som følge av attentatforsøket på Trump. Det er også påfallende hvordan stormediene, inkludert NRK, vinkler slike hendelser politisk. 1 1
Cyrio Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Folkflesk skrev (41 minutter siden): Det er fortsatt folk i Norge som kjøper bilen til denne mini-Adolfen. Vet du, jeg orker ikke å legge meg så mye opp i hva han sier hele tiden og etter å ha vært eier av en i et par år nå, så er jeg egentlig ikke så fan av Tesla. (Helt ok biler, men ikke noe spesielt utover det) Men å vite at noen har såpass utfordringer i livet at de trigges av det gjør nok at jeg lander på samme bilmerke neste gang jeg skal handle meg ny bil også. Ser ingen utfordringer med å legge igjen penger hos Tesla. 1
Peter Johansen Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) Griever skrev (1 time siden): Omtrent som de som hadde vist samme dårlige oppførsel på høyresiden, dersom en profilert person på venstre siden ble drept, reagerer nå. Det er artig at folk tilsynelatende later som det er en stor forskjell i reaksjonsmønstrene på høyre og venstre side. Å sammenligne CK og ABB er forresten eksepsjonelt tullete, sånn for å kommentere på tråden. 😅 Det finnes dårlige epler på begge sider av spektret åpenbart, er enig der. Men etter drapet på Charlie Kirk fikk vi ikke masse plyndring, ødeleggelse av statuer, nedbrente nabolag, voldelige demonstrasjoner etc. - slik som med George Floyd og BLM. Ødeleggelser som ble bagatellisert og rasjonalisert av NRK, fordi bevegelsen var assosiert med demokratene og venstresiden - delvis framprovosert av am. anti-Trump media som brukte Floyd-saken for alt det var verdt. Senest denne uken dukket opp en video av en ung ukrainsk flyktning i USA, brutalt drept med kniv foran kamera på T-bane av en sort mann. NRK har ignorert saken, men skrev om George Floyd i månedsvis. Hvis man fikk en protestmarsj for Iryna eller Kirk, ville NRK garantert brunbeiset den som "ytre høyre". Folk er lei av venstresidens dobbeltstandarder. https://apnews.com/article/charlotte-stabbing-ukrainian-refugee-iryna-zarutska-cc9ec826660468830b3f18a71e1a9aaf Endret 3 timer siden av Peter Johansen 1 1
Griever Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Crooked Cracker skrev (5 minutter siden): Jeg kan ikke erindre noen 'godte seg' videoer fra mange konservative etter at noen fra motparten har blitt drept, ei heller store opptøyer eller byer i brann som følge av attentatforsøket på Trump. Det er også påfallende hvordan stormediene, inkludert NRK, vinkler slike hendelser politisk. Jeg kan ikke erindre at en så profilert (og hatet) person som Kirk har blitt myrdet offentlig på venstresiden. Du ser det som sannsynlig at ingen hadde godtet seg på høyresiden om for eksempel Kamala Harris ble drept før valget? Endret 4 timer siden av Griever Lord almighty. Der var det mye rot. Skal være ryddet opp nå. 1
Crooked Cracker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Griever skrev (4 minutter siden): Jeg kan ikke erindre at en så profilert (og hatet) person som Kirk har blitt myrdet offentlig på venstresiden. Du ser det som sannsynlig at ingen hadde godtet seg på høyresiden om for eksempel Kamala Harris ble drept før valget? Sikkert noen skrullinger her og der, men jeg tviler på noen profilerte aktører hadde tatt en slik 'hun fikk jo som fortjent' slik vi ser med CK. 1 1
Snikpellik Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Crooked Cracker skrev (18 minutter siden): Jeg kan ikke erindre noen 'godte seg' videoer fra mange konservative etter at noen fra motparten har blitt drept Paul Pelosi ble med et nødskrik ikke drept, men det var haugevis av slikt etter det grusomme hammer-angrepet på ham. Inkludert fra Trump, Elon Musk og andre fra aller høyeste hold i det republikanske partiet, Donald Trump Jr. og så videre. Og fra Charlie Kirk. Etter to demokratiske politikere ble drept av en MAGA-tilhenger i sommer, ble det spredt drøssevis av "humor", falske nyheter og desinformasjon. Også fra presidenten. Flere republikanske kongressrepresentanter hevdet drapsmannen var en "marxist", "far left" og "democrat". Elon Musk sa at "venstresiden" hadde drept dem. Og så videre. How the right spread ‘brutal and cruel’ misinformation after Minnesota lawmaker killings https://www.theguardian.com/us-news/2025/jun/17/minnesota-lawmaker-killings-misinformation-rightwing Endret 4 timer siden av Snikpellik 7 1
Griever Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Peter Johansen skrev (5 minutter siden): Det finnes dårlige epler på begge sider av spektret åpenbart, er helt enig der. Men legg merke til at etter drapet av Charlie Kirk, så fikk vi ikke masse plyndring, ødeleggelse av statuer, nedbrente nabolag, voldelige demonstrasjoner etc. - slik som med George Floyd og Black Lives Matter. Ødeleggelser og plyndring som ble bagatellisert og rasjonalisert av NRK, fordi bevegelsen var en surrogat av demokratene og venstreisden, og provosert fram av am. anti-Trump media som brukte Floyd-saken for alt det var verdt. Senest denne uken dukket opp en video av en ung ukrainsk flyktning i USA, som ble brutalt stukket i hel med kniv foran kamera på en T-bane av en sort mann, tilsynelatende blant likegyldige passasjerer. NRK har helt ignorert saken, men skrev om George Floyd i månedvis. Hvis man fikk en protestmarsj mot Iryna eller Kirk, ville NRK (og CNN) garantert beskrevet den som "ytre høyre" (i beste fall). Er dette rimelig? https://apnews.com/article/charlotte-stabbing-ukrainian-refugee-iryna-zarutska-cc9ec826660468830b3f18a71e1a9aaf Jeg håper at flere folk våkner, og ser den enorme dobbeltstandarden som eksisterer i vestlige medier. Og det var ingen fra venstresiden som tok seg inn noe sted når Trump vant valget. Denne meningsløse ballen kan kastes at og frem i evig tid, uten å komme frem til noe nyttig. Floyd saken var annerledes. Jeg ser det som en kulturell trykkoker som plutselig gav etter. Det var mye som lå til grunn der. Men du får ikke noe argumenter på at medier ikke kunne gjort en bedre jobb fra meg. Men all media er delvis styrt av propaganda, og spesielt medier som NRK er også delvis styrt av samfunnshensyn. Jeg prøver å alltid huske på det når jeg ser nyheter. Som, blant annet av de grunnene, er sjeldent. Utover det vet ikke om påstanden din er rimelig eller ikke. Jeg bryr meg ikke nevneverdig om hva NRK ville omtalt det som. Kanskje en svakhet fra min side, men sånn er det. 3
Crooked Cracker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Snikpellik skrev (10 minutter siden): Paul Pelosi ble med et nødskrik ikke drept, men det var haugevis av slikt etter det grusomme hammer-angrepet på ham. Inkludert fra Trump, Elon Musk og andre fra aller høyeste hold i det republikanske partiet, Donald Trump Jr. og så videre. Og fra Charlie Kirk. Etter to demokratiske politikere ble drept av en MAGA-tilhenger i sommer, ble det spredt drøssevis av "humor", falske nyheter og desinformasjon. Også fra presidenten. Flere republikanske kongressrepresentanter hevdet drapsmannen var en "marxist", "far left" og "democrat". Elon Musk sa at "venstresiden" hadde drept dem. Og så videre. How the right spread ‘brutal and cruel’ misinformation after Minnesota lawmaker killings https://www.theguardian.com/us-news/2025/jun/17/minnesota-lawmaker-killings-misinformation-rightwing Ang Pelosi så ble det jo forsøkt knyttet tll høyrepolitisk motiv før det viste seg å være en mer hjemlig disputt, så noen så vel sitt snitt til å harselere med det, plus en noe bisarr situasjon visuelt sett. En vesentlig forskjell er at Pelosi overlevde. Den andre saken kjenner jeg ikke til så ingen kommentar foreløpig, utover at det selvsagt er kritikkverdig om det stemmer. 1 2
Peter Johansen Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) Griever skrev (1 time siden): Og det var ingen fra venstresiden som tok seg inn noe sted når Trump vant valget. Denne meningsløse ballen kan kastes at og frem i evig tid, uten å komme frem til noe nyttig. Floyd saken var annerledes. Jeg ser det som en kulturell trykkoker som plutselig gav etter. Det var mye som lå til grunn der. Men du får ikke noe argumenter på at medier ikke kunne gjort en bedre jobb fra meg. Men all media er delvis styrt av propaganda, og spesielt medier som NRK er også delvis styrt av samfunnshensyn. Jeg prøver å alltid huske på det når jeg ser nyheter. Som, blant annet av de grunnene, er sjeldent. Utover det vet ikke om påstanden din er rimelig eller ikke. Jeg bryr meg ikke nevneverdig om hva NRK ville omtalt det som. Kanskje en svakhet fra min side, men sånn er det. Ok, men må arrestere deg litt mht. venstresiden og Trumps valgseier. Store mengder Antifa var ute i gatene og angrep Trump-velgere under den første innsettelsesseremonien til Trump, og i flere andre tilfeller. Problemet er at NRK og norsk presse ikke skriver om dette, og mørklegger hva "svartskjortene" på venstresiden driver med i USA. NRK vil ikke engang omtale Antifa som "ytre venstre", de er kun "motdemonstranter". NRK er stort sett klipp-og-lim fra CNN, MSNBC, NYT og co, og vi får dermed kun servert am. politikk fra et venstre/demokrat-orientert perspektiv. Endret 3 timer siden av Peter Johansen 2
Delvis Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Boing_80 skrev (1 time siden): Så ja, betyr det at du har vært opptatt med ditt og dermed ikke sett hva som rører seg i folkedypet? Eller var du den som så verden i svart hvitt der alle innvandrere er kjeltringer og alle lyshudede de som har den høyeste etikken og moralen? Har nok langt på vei vært det første du nevner. Var på VG forumet (VGD debatt), men var stort sett på musikkforumet o.l. der. Kan ikke engang huske å ha vært innom politiske kategorier der, selv om det antagelig forekom en sjelden gang. Var som her, bruker der siden 2002 så ikke godt å huske alt. Det synet du beskriver i den neste linja, tar jeg som de fleste avstand fra.
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Snikpellik skrev (1 time siden): Charlie Kirk var en aktivist på ytre høyre i USA. Dette er fakta. Han hadde også noen utsagn og meninger de fleste nok vil anse som ekstreme, men han var ikke høyreekstrem. Skulle vi plassert han i et parti her i Norge, ville det nok blitt i ytre høyre-partiet Norgesdemokratene. Dette partiet deler hans synspunkter om svært mye, og bruker dehumaniserende retorikk om innvandrere osv. Jeg ser derfor ikke problemet med at NRK omtaler han som ytre høyre-aktivist. "George Floyd's Prior Criminal Record Floyd had an extensive criminal record that included drug charges, armed robbery, and trespassing. From 1997 to 2005, he served multiple jail terms for these offenses. In 2007, he was charged with aggravated robbery with a deadly weapon after entering an apartment by impersonating a water department worker and threatening a woman." Har dermed ikke noe problem med at norske medier presenterte det som "KRIMINELL NARKOMAN OG RANER DØDE AV SKADENE etter en konfrontasjon med politiet". Oh wait, man valgte ikke den overskriften... Endret 3 timer siden av DukeNukem3d 1 1
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden DukeNukem3d skrev (Akkurat nå): "George Floyd's Prior Criminal Record Floyd had an extensive criminal record that included drug charges, armed robbery, and trespassing. From 1997 to 2005, he served multiple jail terms for these offenses. In 2007, he was charged with aggravated robbery with a deadly weapon after entering an apartment by impersonating a water department worker and threatening a woman." Jeg ser derfor ikke problemet med at man først og fremst omtaler George Floyd som en kriminell narkoman, en raner, en som gjør innbrudd og en som solgte dop. Og som deretter døde av skadene etter en konfrontasjon med politiet. Oh wait Den skjønte jeg ikke. Er det et problem at George Floyd ble omtalt som kriminell? 4
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Delvis skrev (2 minutter siden): Det synet du beskriver i den neste linja, tar jeg som de fleste avstand fra. Det er godt å lese fordi inntrykket mitt er folk flest i dette landet ikke er slike. Det er de som skriker høyest og som er i mindretall som får de store overskriftene. Folk flest omgås hverandre og det ser ut til å gå ganske bra også. VGD husker jeg veldig godt og der var diskusjonene på høygir når vi snakker om subforumet Politikk og samfunn. 1
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Snikpellik skrev (Akkurat nå): Den skjønte jeg ikke. Er det et problem at George Floyd ble omtalt som kriminell? Nå tror jeg du spiller dum. Fokuset var på at han døde av skadene etter denne knelingen til politiet. Det var ikke først og fremst viktig å påpeke hvor kriminell han var, selv om det sikkert også ble dekket. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå