Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Skrevet
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Alt du sier her er "alle som jeg ikke er enig med er dumme og de som er imot meg er fascister"

Jeg snakket ikke om "alle". F.eks er jeg uenig med Høyre og FrP, men jeg kaller dem ikke fascister av den grunn.

Når det gjelder Trump og MAGA så kaller jeg en spade for en spade. Og den spaden er brun.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Lærdom fra livets harde skole?

Jeg har gått på høyskole og universitet. Dessverre var det lite interesse i å utvide intellektuelle horisonter og utforske ideer. Det gikk heller i to ting: få den utdanningen foreldrene har bestemt at ungen skal ha og få en godt betalt jobb, eller prøve å overbevise hvorfor Karl Marx' ideer er best for økonomien etter at vi får til en væpnet revolusjon. I norsk akademia er det enten de som stemmer Rødt eller Høyre som går, ofte i arv fra foreldre. Ikke mye egen-tenking der. Det finner man først når man møter mennesker i samfunnet ellers. Blant bønder, selvstendig næringsdrivende, fiskere, musikere etc.

• Liker 1
Skrevet

Dette kan bli stygt gitt! 

President Trump announced on Friday that a suspect was in custody for the killing of far-right activist Charlie Kirk. Although the motive has not yet been established, Trump has escalated his attacks on the political left, saying, "We just have to beat the hell out of them." Democracy Now! speaks with Mehdi Hasan, editor-in-chief and CEO of Zeteo, who says that the right is using Kirk's killing to smear the left. "There's a real rewriting of history going on. It's what far-right regimes do after tragedies like this: They try and weaponize them to go after their enemies," says Hasan. "None of us should celebrate political violence, because it's a threat to all of us," he adds.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Dette er meget typisk enkelte, slenger ut påstander om dunning kruger effekten, og at enkelte er så rammet av dette, uten noen tanke om at det kanskje er hos seg selv at dette er problemet.. 😏

Innlegg som selvsikkert beskriver den stemmeberettigede majoriteten av et helt land på over 300 millioner mennesker som "idioter" tillater jeg meg å hinte om Dunning-Kruger. Jeg tror amerikanerne er minst like smarte som oss, som velger slik de gjør, når vi her hjemme stemmer frem MDG og Rødt...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Jeg har gått på høyskole og universitet. Dessverre var det lite interesse i å utvide intellektuelle horisonter og utforske ideer. Det gikk heller i to ting: få den utdanningen foreldrene har bestemt at ungen skal ha og få en godt betalt jobb, eller prøve å overbevise hvorfor Karl Marx' ideer er best for økonomien etter at vi får til en væpnet revolusjon. I norsk akademia er det enten de som stemmer Rødt eller Høyre som går, ofte i arv fra foreldre. Ikke mye egen-tenking der. Det finner man først når man møter mennesker i samfunnet ellers. Blant bønder, selvstendig næringsdrivende, fiskere, musikere etc.

Hjelpe meg. Sånn går det tydeligvis med FrPere som entrer et universitet. Kommer ut uten grad men med masse bitterhet mot universitetet og studentmiljøet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
Skrevet
Folkflesk skrev (9 minutter siden):

Når det gjelder Trump og MAGA så kaller jeg en spade for en spade. Og den spaden er brun.

Du kaller konservative for nazister, da er du en del av problemet og i samme leir som drapsmannen til Krik. Republikanerne er ikke nazister og Demokratene er ikke kommunister. Det er akkurat denne polariseringen og flytting av "goal post" som gjør at enkelte føler at vold er legitimt å bruke istedenfor debatt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Du kaller konservative for nazister, da er du en del av problemet og i samme leir som drapsmannen til Krik.

De er ytre høyre i norsk sammenheng. Vi er nordmenn og ikke amerikanere. Og dette er folk som er godt til høyre for FrP. Det er du som er på bærtur og tydelig begrepsforvirret når du kommer med dette "konservativ"-påfunnet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Folkflesk skrev (2 minutter siden):

Hjelpe meg. Sånn går det tydeligvis med FrPere som entrer et universitet. Kommer ut uten grad men med masse bitterhet mot universitetet og studentmiljøet.

Jeg har to fullførte grader, en bachelor fra høyskolen og en master fra universitetet.

Jeg stemmer ikke FrP, eller Høyre. Disse partiene er for globalister som liker EU og svak nasjonal styring.

Hva stemmer du? Norges Kommunistiske Parti (NKP)?

Er det vanlig at man er synsk og kan se hva andre stemmer i ml-bevegelsen?

Jeg er heller ikke bitter, men synes det er rart at min professor forteller meg at jeg bør stemme rødgrønt før forelesningen starter. Mattelæreren min på høyskolen snakket stadig om hvor bra programmet til Rødt er.

Kan jeg som student få fred til å fokusere på studiet mitt og ikke bli indoktrinert i det norske, offentlige propagandasystemet takk?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (17 minutter siden):

Still deg selv dette spørsmålet:

Om du skal ha en livsviktig operasjon, for eksempel utført av hjernekirurg, ønsker du da den som er best kvalifisert, eller "folk med ulike utfordringer"?

jeg tror ikke NAV og ordningen inkluderende Arbeidsliv sysler med å ansette hjernekirurger?

forøvrig, man kan være bekymret ved kontakt med helsevesenet generelt, pasientskadenemnda utbetaler over 1 milliard kr. i året til over tusen personer som har blitt påført skade og varige men, dødsfall, etc. på grunn av feilbehandling.

• Liker 1
Skrevet
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

De er ytre høyre i norsk sammenheng. Vi er nordmenn og ikke amerikanere. Det er du som er på bærtur og tydelig begrepsforvirret når du kommer med dette "konservativ"-påfunnet.

Nei, da har du nok flyttet målet ditt. Ingen republikanere i senatet eller Trumps administrasjon har tatt til orde for at alle jøder skal utryddes eller at alle afrikanere skal settes tilbake i slavearbeid eller sendes tilbake til afrika. Artig nok er det flere jøder i administrasjonen til Trump og til og med i familien hans. Artig at du da forvirret forsøker å kalle de for "brune".

I motsetning har flere venstreekstreme tatt til orde for sosialisme og kommunisme, mye farligere ideologier som har ført til mange hundre millioner drepte de siste hundre årene.

Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Jeg stemmer ikke FrP, eller Høyre. Disse partiene er for globalister som liker EU og svak nasjonal styring.

Hva stemmer du? Norges Kommunistiske Parti (NKP)?

Jeg stemte AP for noen dager siden.

Hvis du er en slik Norgesdemokrat så er du definitivt ytre høyre.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (26 minutter siden):

Innlegg som selvsikkert beskriver den stemmeberettigede majoriteten av et helt land på over 300 millioner mennesker som "idioter" tillater jeg meg å hinte om Dunning-Kruger. Jeg tror amerikanerne er minst like smarte som oss, som velger slik de gjør, når vi her hjemme stemmer frem MDG og Rødt...

Jeg tror at amerikanerne over flere tiår har blitt forledet av fjernsynet. Leser man bøker om hvorfor USA er så mislikt i deler av verden så er det nettopp en isolasjonisme som beskrives. Det er en manglende forståelse av hvordan resten av verden funker fordi de er blitt fortalt over mange tiår at de er det beste i denne og for denne verden. De har rett og slett bare lært å se verden gjennom amerikanske øyne. Det er en grunn til at man må undre seg over geografilærerne deres fordi det ser ut som at de gjør en dårlig jobb. Det er amerikanere som tror at Afrika er et land. Det er de som ikke klarer å peke ut India, Kina og Russland på verdenskartet. Og dette er nasjoner deres ledere snakker veldig mye om på tv. De hater russere, men klarer ikke å peke ut landet på et kart.

Det er klart mange flere faktorer som spiller inn, men dette perspektivet spiller også inn. For øvrig godt beskrevet i denne boken:

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/hvorfor-hater-sa-mange-usa-9788278220702

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ikke overrasket, takk for enda høyere inflasjon og stadig høy rente. En trygg styring mot avvikling av norsk næringsliv.

Gratulerer med 0,7%.

• Liker 3
Skrevet
24 minutes ago, FrihetensRegn said:

Kanskje det er akkurat det som er problemet ditt, du vet ikke om en annen verden enn akademia. Jeg omgås folk fra alle krinker og kroker i livet, noen høyt utdannede og noen uten noen som helst utdanning. Og selv om de med høyt utdanning som oftest har mye kunnskap om sitt fagfelt, så er de smarteste og klokeste menneskene jeg har møtt uten noen formell utdanning. Mye kunnskap om ett snevert fagområde gjør ikke en person til en smart og klok person. En idiot kan gå tiår i akademia og fortsatt være en idiot mens et geni kan gå hele livet uten å sette foten på akademia og fortsatt være et geni.

Ikke noe problem det nei, omgås alle slags mennesker. Men jeg forstår nå av andre innlegg at det skjeve verdensbildet ditt sannsynligvis er medfødt. Trenger ikke diskutere det mer. Mitt inntrykk av akademia fra flere plasser i Norge og internasjonalt er veldig forskjellig fra ditt. 

• Liker 5
Skrevet
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at amerikanerne over flere tiår har blitt forledet av fjernsynet. Leser man bøker om hvorfor USA er så mislikt i deler av verden så er det nettopp en isolasjonisme som beskrives. Det er en manglende forståelse av hvordan resten av verden funker fordi de er blitt fortalt over mange tiår at de er det beste i denne og for denne verden. Det er klart mange flere faktorer som spiller inn, men dette perspektivet spiller også inn. For øvrig godt beskrevet i denne boken:

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/hvorfor-hater-sa-mange-usa-9788278220702

USA har, helt naturlig, et voldsmonopol på geopolitikk etter seier i annen verdenskrig og Sovjets fall. Om USA slipper opp jobben som verdenspolitiet, oppstår det et maktvakuum som umiddelbart vil fylles av andre land som Kina.

Det er interessant å observere at noen mener USA ikke skal få lov å ta aktiv styring i global geopolitikk samtidig som de samme individene syter om at USA ikke gjør nok for Ukraina.

• Liker 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

USA har, helt naturlig, et voldsmonopol på geopolitikk etter seier i annen verdenskrig og Sovjets fall. Om USA slipper opp jobben som verdenspolitiet, oppstår det et maktvakuum som umiddelbart vil fylles av andre land som Kina.

Det er interessant å observere at noen mener USA ikke skal få lov å ta aktiv styring i global geopolitikk samtidig som de samme individene syter om at USA ikke gjør nok for Ukraina.

Hadde de vært rettferdige og ikke drevet av grådighet så kunne de funket som verdenspoliti. Men slik har det ikke vært de siste 70 årene. 

Den aktive rollen som du løfter frem, hva innebærer den for deg? Er det for eks. at CIA skal fortsette å velte statsfolk i diverse land som de har gjort gjennom historien? Er det å bruke vetoretten sin aktivt for Israels fordeler i FN osv?

Hva er det med nordmenn som på liv og død må fremstille USA så positivt enda det er ganske mange amerikanere som har innsett hvilken rolle AIPAC har hatt, og hva den har gjort for livene deres?

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet
Feynman skrev (1 minutt siden):

Ikke noe problem det nei, omgås alle slags mennesker. Men jeg forstår nå av andre innlegg at det skjeve verdensbildet ditt sannsynligvis er medfødt. Trenger ikke diskutere det mer. Mitt inntrykk av akademia fra flere plasser i Norge og internasjonalt er veldig forskjellig fra ditt. 

Nei, det er ikke medfødt. Jeg var en NPC som stemte AP akkurat slik besteforeldrene og foreldrene mine gjorde første gangen jeg fikk stemme. Det endret seg raskt med en gang jeg ble mer voksen, fikk min egen jobb, bolig, betalte regningene selv og var aktiv i næringslivet. Akademia hadde mye positivt, blant annet en veldig god realfagslærer som var veldig god på å lære fra seg fysikk, samt gode medstudenter. Akademia var derimot også en av infytelsene på meg om hvor viktig det er å tenke selv, og ikke bare følge flokken og ta alt norsk akademia sier for god fisk når det kommer til politikk og verdensbilde. For eksempel da lærere innen geografi, samfunnsfag og til og med norsk forsøkte å overbevise oss om at vår (vestens) historie i majoritet bunner i rasisme og slavehandel.

Skrevet

Det er en stor vesensforskjell på å ubedt stikke sine egoistiske fingre i andre lands pai, og å oppfylle sine NATO-forpliktelser.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...