Sir Skrevet 30. september Forfatter Skrevet 30. september Drunkenvalley skrev (59 minutter siden): Tangentielt relatert så ynskje kyrkjå å beklage for holdningane dei har holdt mot skeive. https://www.vg.no/nyheter/i/Gy4Lz9/den-norske-kirke-vil-si-unnskyld-til-skeive https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/aktuelt/den-norske-kirke-vil-si-unnskyld-til-skeive/ Men polygami er fortsatt ulovlig, både i statskirken og i staten Norge. Virker selektiv denne moralen om at alle skal ha like rettigheter.
leticia Skrevet 30. september Skrevet 30. september Colin. skrev (16 timer siden): Jo, det har med meninger å gjøre. Jeg aksepterer ikke en definisjon på hva et ekteskap er, bare fordi trosløse går rundt og innbiller seg hva det er for noe, mens de skiller seg dagen derpå.... Mye enklere å skille seg i hytt og pine, når man ikke ser på det som hellig itillegg. Jeg går utifra hva Bibelen sier vedrørende hva som er ekteskap eller ei. 😊 Du innbiller deg altså at ekteskapet er en hellig greie, selv om ekteskapet ble utført i forhistorisk tid, lenge før kristendommen infiserte landet vårt. Ikke overraskende da. Kristendommen var ganske flinke på å "stjele" / overta andres skikker og fremstille dem som deres egne.. Datofestinga av Jesu fødselsdag, 25. desember, skjedde på 300-tallet. At denne datoen ble valgt var ikke tilfeldig. Det er da det er vintersolverv i følge den gamle julianske kalenderen som var i bruk fram til år 1700. I følge romersk tradisjon var dette solfesten – dagen for solgudens fødsel. Andre hedenske fester hadde også glidd inn i den kristne feiringa, f.eks. den romerske nyttårsfesten 1. januar ga man gaver, tok varsel for det kommende året og lot bordet stå dekket hele natta. Fra hedensk til kristen jul - Norsk Folkemuseum 5
Drunkenvalley Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) Forøvrig er det ikkje berre "vantro" som skilje seg. Sjå berre til klovnen i kvite huset, som kristne har valgt til sin representant i det landet... Endret 30. september av Drunkenvalley 6
leticia Skrevet 30. september Skrevet 30. september Drunkenvalley skrev (11 minutter siden): Forøvrig er det ikkje berre "vantro" som skilje seg. Sjå berre til klovnen i kvite huset, som kristne har valgt til sin representant i det landet... At man kan skille seg, (og også tjene egne penger) er en god ting. Både for kvinnen, mannen og barna. At de kan vokse opp og se at mor og far er likeverdige, både i samfunnet, på jobb og i hjemmet. Tenk bare på de ekteskap som var voldelige, og at man samtidig ikke hadde midler til å stå på egne bein og komme seg bort fra det. T.o.m i dag så forekommer det økonomisk vold, psykisk / fysisk vold, og i noen tilfeller drap når den andre vil skille seg. Jeg ser så altfor mange tilfeller om folk (oftest kvinner, men også menn) som har blitt ført bak lyset i forhold til familiens økonomiske stilling, og som forsøker å bli lurt når bruddet er et faktum. Beskyldninger om vold kan også bli brukt i saker om barnefordeling / samvær ved et brudd. Man er helt avhengig av å ha likeverdige rettigheter for å hindre mye av dette. Omfanget hadde nok vært større av både det ene og det andre om det var vanskelig å skille seg. 2 1
Drunkenvalley Skrevet 30. september Skrevet 30. september Just now, leticia said: At man kan skille seg, (og også tjene egne penger) er en god ting. Både for kvinnen, mannen og barna. At de kan vokse opp og se at mor og far er likeverdige, både i samfunnet, på jobb og i hjemmet. Tenk bare på de ekteskap som var voldelige, og at man samtidig ikke hadde midler til å stå på egne bein og komme seg bort fra det. T.o.m i dag så forekommer det økonomisk vold, psykisk / fysisk vold, og i noen tilfeller drap når den andre vil skille seg. Jeg ser så altfor mange tilfeller om folk (oftest kvinner, men også menn) som har blitt ført bak lyset i forhold til familiens økonomiske stilling, og som forsøker å bli lurt når bruddet er et faktum. Beskyldninger om vold kan også bli brukt i saker om barnefordeling / samvær ved et brudd. Man er helt avhengig av å ha likeverdige rettigheter for å hindre mye av dette. Omfanget hadde nok vært større av både det ene og det andre om det var vanskelig å skille seg. Joda, eg er heilt enig at skilsmisse er eit veldig viktig verktøy; det er berre snodig når nokon prøve å male svart over "hedningene" når dei ikkje akkurat er unntatt fra "synden" dei prøver å male folk med. 4
leticia Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) Drunkenvalley skrev (33 minutter siden): Joda, eg er heilt enig at skilsmisse er eit veldig viktig verktøy; det er berre snodig når nokon prøve å male svart over "hedningene" når dei ikkje akkurat er unntatt fra "synden" dei prøver å male folk med. Faktisk så var jeg overrasket over at det var "trosløse" og ikke "feminister" jeg ble møtt med i tilsvaret hans. 😅 Kanskje det er likeverdige skjellsord @Colin. ?Jeg tror han er fullstendig klar over at også kristne skiller seg. Så dette er nok bare hans personlige mening om hva et ekteskap skal / bør være, at man må være helt sikker på at personen man inngår et ekteskap med, er den rette og at man derfor aldri trenger å skille seg. Jeg tror ikke han tar høyde for at i livet så er ingenting sikkert, og at folk kan endre seg slik at de ikke lenger kan eller bør være sammen. Det jeg kan være enig med han i er at noen ganger så hopper folk litt for kjapt inn i ekteskapet, og også noen ganger gir litt for lett opp. Men årsaksforklaringene og antifeminismen som ligger bak er jeg altså sterkt uenig i. Endret 30. september av leticia endret i setning 3
Drunkenvalley Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) 10 minutes ago, leticia said: Faktisk så var jeg overrasket over at det var "trosløse" og ikke "feminister" jeg ble møtt med i tilsvaret hans. 😅 Kanskje det er likeverdige skjellsord i @Colin. sitt univers? Jeg tror han er fullstendig klar over at også kristne skiller seg. Så dette er nok bare hans personlige mening om hva et ekteskap skal / bør være, at man må være helt sikker på at personen man inngår et ekteskap med, er den rette og at man derfor aldri trenger å skille seg. Jeg tror ikke han tar høyde for at i livet så er ingenting sikkert, og at folk kan endre seg slik at de ikke lenger kan eller bør være sammen. Det jeg kan være enig med han i er at noen ganger så hopper folk litt for kjapt inn i ekteskapet, og også noen ganger gir litt for lett opp. Men årsaksforklaringene og antifeminismen som ligger bak er jeg altså sterkt uenig i. Ja, mykje som kan skje i livet... Det var alltid ymse morsomt å tenke på korleis livet ville vore om fattern ikkje hadde hjerneblødning. Ville foreldrene mine likevel skilt seg om han ikkje blei eit rasende, direkte farlig menneske? 🤔 Han var eit heilt anna menneske. Hugse eg snakka med ei kollega. Ho var gift med ein mann som var flott og heilt til han hadde hjerneblødning. Rar tilfeldighet, sida dei bodde knapt to kilometer fra oss. Der brøt det totalt sammen fordi han etter å kommet hjem begynte å kaste bort penger til dei var på randen av konkurs om eg hugse rett. Ho måtte skilja seg frå han for å forsvare seg sjølv og barna, før alt var borte. Og sjølv då var det han som direkte tvang ho til å skilja seg frå han. Endret 30. september av Drunkenvalley 3 1
Jojimbo Skrevet 30. september Skrevet 30. september 32 minutes ago, Drunkenvalley said: Joda, eg er heilt enig at skilsmisse er eit veldig viktig verktøy; det er berre snodig når nokon prøve å male svart over "hedningene" når dei ikkje akkurat er unntatt fra "synden" dei prøver å male folk med. Kristendommen løfter ekteskapet til noe mer enn følelser som kommer og går, men det vil dere aldri forstå. Colin har rett, dere har feil. 1
Drunkenvalley Skrevet 30. september Skrevet 30. september 4 minutes ago, Jojimbo said: Kristendommen løfter ekteskapet til noe mer enn følelser som kommer og går, men det vil dere aldri forstå. Colin har rett, dere har feil. Nei. 6 2
leticia Skrevet 30. september Skrevet 30. september Drunkenvalley skrev (19 minutter siden): Ja, mykje som kan skje i livet... Det var alltid ymse morsomt å tenke på korleis livet ville vore om fattern ikkje hadde hjerneblødning. Ville foreldrene mine likevel skilt seg om han ikkje blei eit rasende, direkte farlig menneske? 🤔 Han var eit heilt anna menneske. Hugse eg snakka med ei kollega. Ho var gift med ein mann som var flott og heilt til han hadde hjerneblødning. Rar tilfeldighet, sida dei bodde knapt to kilometer fra oss. Der brøt det totalt sammen fordi han etter å kommet hjem begynte å kaste bort penger til dei var på randen av konkurs om eg hugse rett. Ho måtte skilja seg frå han for å forsvare seg sjølv og barna, før alt var borte. Og sjølv då var det han som direkte tvang ho til å skilja seg frå han. Huff da. Trist å lese Men ja, det er f.eks akkurat slike tilfeller jeg tenker på. Håper det likevel har gått godt med dere, forholdene tatt i betraktning ❤️ 2 1
Drunkenvalley Skrevet 30. september Skrevet 30. september 2 minutes ago, leticia said: Huff da. Trist å lese Men ja, det er f.eks akkurat slike tilfeller jeg tenker på. Håper det likevel har gått godt med dere, forholdene tatt i betraktning ❤️ Det har gått. 😃 Både for meg og familien, og for ho som var kollega. Forøvrig direkte stygt og ondsinnet når kristne meine dei har monopol på kjærlighet. Nei, den type skit tilhøyre ingen plasser. Kun svarte sjeler som kan påstå noko slikt. 5 1
leticia Skrevet 30. september Skrevet 30. september Drunkenvalley skrev (6 minutter siden): Det har gått. 😃 Både for meg og familien, og for ho som var kollega. Forøvrig direkte stygt og ondsinnet når kristne meine dei har monopol på kjærlighet. Nei, den type skit tilhøyre ingen plasser. Kun svarte sjeler som kan påstå noko slikt. Så bra Kunne ikke vært mer enig i ditt nederste avsnitt. "There is no hate like christian love". 3
Subara Skrevet 30. september Skrevet 30. september Jeg har også begynt å se på debatter med Kirk. En del spørsmålstillere er veldig unge, både mumler og stammer og synes kanskje det er litt skummelt å ta mikrofonen. Har fundert over universelle verdier og at det er Kirk i mot. Tenkte ikke en gang over muligheten at alle verdiene plasseres inn det ekstreme kristenpolitiske synet hans, alle de universelle verdiene befinner seg der. Ellers synes jeg han sjelden gikk i dybden av problemene og gir enkle svar. Bla. en ung mann som er i mot at ulovlige immigranter skal deporteres, da de bidrar til økonomien i USA og at familier vil splittes etc. Den unge mannen ser på de humane sidene. Svaret fra Kirk var, at de allerede gjorde noe ulovlig da de passerte grensen, så de skal ut. Ingen konsekvenstenking. Kaller en spade for en spade og that's it. Dessuten om hvor dårlige offentlige skoler var el., uten å trekke inn fattigdom i området og manglende donasjoner. Reagerer på at en kristen kunne være så lite imøtekommende. Kristne har ord på seg å hjelpe fattige og sårbare. Medfølelse og ydmykhet er også stikkord. Spoiler Al/google Ordet "ydmyk" beskriver en person som har lave tanker om seg selv, er beskjeden, saktmodig og underdanig. Det kan også bety at man viser stor respekt for noe mektig, for eksempel Gud, eller at man er respektfull og måteholden i sin holdning. Ydmykhet er det motsatte av stolthet og innebærer selvinnsikt og aksept av egne begrensninger ---- Hvorfor omtaler Aftenposten, VG og NRK Charlie Kirk som «konservativ»? Andreas Bjørnbekk (abonnementsperre). Medienes merkelapp avgjør hvordan vi forstår politikk. Å kalle Kirk «konservativ» er ikke bare feil – det kan bli en hvitvasking av ekstremisme. - «Empati er skadelig» Charlie Kirk var en rasist som konstant pratet om at svarte amerikanere umulig kunne være kvalifisert til jobbene sine. Flere ganger uttalte han at han var bekymret når piloten eller legen hans var svart. Han sa at dødstallene etter Texas-flommen i juni 2025 ville vært lavere hvis det ikke hadde vært for «DEI» (Diversity, Equity, and Inclusion), en hundefløyte amerikanske nazister og fascister for øvrig bruker for å omtale den «urettferdige» ansettelsen av svarte, kvinner og andre minoriteter. Han sa svarte kvinner ikke har hjernekapasiteten til å bli tatt seriøst og må «stjele» hvite personers arbeid for å lykkes. Charlie Kirk sa at empati er et oppdiktet «new age»-uttrykk, og som gjør mye skade. Han mente at barn burde bli tvunget til å se på offentlige henrettelser på en «hellig måte». ---- Hårreisende! ---- Svar her: Svartmaling av Charlie Kirk Tobias Skogen (abonnementsperre). Løsrevne sitater er ikke nok for å forstå Charlie Kirk, skriver Tobias Skogen. - Andreas Bjørnbekk hevder Kirk mente «empati er skadelig», men hopper glatt over at Kirk kritiserte bruken av empati som politisk verktøy, ikke menneskelig omtanke. ---- Kirk bruker ikke empati i retorikken. Hvor blir den av, da? 3 1
Red Frostraven Skrevet 30. september Skrevet 30. september Jojimbo skrev (57 minutter siden): Kristendommen løfter ekteskapet til noe mer enn følelser som kommer og går, men det vil dere aldri forstå. Colin har rett, dere har feil. Ateisme løfter ekteskapet enda høyere, da beviser og logikk tilsier at det ikke finnes noen guder, som blir et bedre fundament for kjærlighet enn ekteskap inngått i ørkenguder, fra midtøsten, med domenene vær og krig, sitt navn. 5 1
Sir Skrevet 30. september Forfatter Skrevet 30. september Subara skrev (14 minutter siden): Kirk bruker ikke empati i retorikken. Hvor blir den av, da? Du tenker vel på medfølelse, ikke empati? 1
Drunkenvalley Skrevet 30. september Skrevet 30. september 17 minutes ago, Subara said: ... Sitatet fra Kirk om empati blei ikkje bedre om du tar med kontekst. Han berre formidler klinkende klart at han ikkje forstår konseptet i det heila tatt, og ser attpåtil ekstra dum ut når han fortel me burde bruke sympati i staden. Disse konseptene er mildt sagt søsken, men når sympati er å gjenkjenne smerte fra avstand så er empati å kunne kjenne erfaringen sjølv uten å direkte oppleve den. 4
Subara Skrevet 30. september Skrevet 30. september Sir skrev (5 minutter siden): Subara skrev (21 minutter siden): Du tenker vel på medfølelse, ikke empati? Om det heter det ene eller det andre, var det lite å spore hos vedkommende. 1 1
Ballalaika Skrevet 30. september Skrevet 30. september Subara skrev (25 minutter siden): Empati er skadelig» Charlie Kirk var en rasist som konstant pratet om at svarte amerikanere umulig kunne være kvalifisert til jobbene sine. Flere ganger uttalte han at han var bekymret når piloten eller legen hans var svart. Han sa at dødstallene etter Texas-flommen i juni 2025 ville vært lavere hvis det ikke hadde vært for «DEI» (Diversity, Equity, and Inclusion), en hundefløyte amerikanske nazister og fascister for øvrig bruker for å omtale den «urettferdige» ansettelsen av svarte, kvinner og andre minoriteter. Han sa svarte kvinner ikke har hjernekapasiteten til å bli tatt seriøst og må «stjele» hvite personers arbeid for å lykkes. Charlie Kirk sa at empati er et oppdiktet «new age»-uttrykk, og som gjør mye skade. Han mente at barn burde bli tvunget til å se på offentlige henrettelser på en «hellig måte». ---- Hårreisende! Hårreisende at Aftenposten trykker en nidvise av løgner? Enig 3
Sir Skrevet 30. september Forfatter Skrevet 30. september Subara skrev (2 minutter siden): Om det heter det ene eller det andre, var det lite å spore hos vedkommende. Det skal du selvfølgelig få lov til å mene, jeg spurte fordi du etterspurte empati fra Kirk når han selv sa at han ikke likte begrepet, som tyder på at du misforstå sitatene dine. Kirk hadde nok som eksempel både mer medfølelse og empati enn de fleste andre for ufødte barn. Men han hadde kanskje ikke medfølelse for de samme tingene som deg, og da er det lettere å si at han ikke hadde noe medfølelse. 2 1
Subara Skrevet 30. september Skrevet 30. september Sir skrev (2 minutter siden): Det skal du selvfølgelig få lov til å mene, jeg spurte fordi du etterspurte empati fra Kirk når han selv sa at han ikke likte begrepet, som tyder på at du misforstå sitatene dine. Kirk hadde nok som eksempel både mer medfølelse og empati enn de fleste andre for ufødte barn. Men han hadde kanskje ikke medfølelse for de samme tingene som deg, og da er det lettere å si at han ikke hadde noe medfølelse. Er det på flere områder enn det ufødte barn? Der gjelder det fra sædcellen treffer eggcellen. 1
Anbefalte innlegg