Gå til innhold

Sydenferie til Middelhavet snart utdatert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klimaendringene gjør at vår tradisjonelle sydenferie til middelhavsområdet i sommermånedene, har mistet sin popularitet.
Jeg spår at denne ferieformen blir mer eller mindre avviklet i løpet av få år.

https://www.nrk.no/nyheter/skogbranner-i-sor-europa-1.13606772

Endringene skjer i høyt tempo og stadig nye sør-europeere kommer til Norge i ferien for å unngå heten, tørken og skogbrannene.

Hvilke konsekvenser dette får for berørte lands økonomi og fremtid, gjenstår å se.
Hvis dette utløser massive strømmer av klimaflyktninger, er dagens flyktningproblemer som en dråpe i havet ……

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse skogbrannane påvirker turistane i relativ liten grad. Det har vært nokre episoder med evakuering frå små greske øyer og slikt, men totalt sett så skal det mykje til for at du får ferien din "øydelagt" fordi det er ein skogbrann i nærheita.

Sjølv med klimaendringar så er det massevis av nordmenn som ønsker meir varme enn det dei får her i Norge. At stadig fleire turistar kjem til norge for coolification med dårlig vær endrar ikkje nordmenns behov for å sol og varme.

Det som fort kan endre seg er kvar nordmenn reiser på sydenferie. Det er ikkje gitt at det er Spania eller Hellas som også i framtida blir dei openbare reisemåla. Her får nok prisen større betydning enn temperaturen. Mellom anna så er det stadig fleire som tek sydenferien i Tyrkia eller Bulgaria, og det handlar mykje om kostnadsnivået. Samtidig så ser vi også ei aukning av nordmenn som ferierer i Italia, og det er nok fordi at til tross for at Italia er eit forholdsvis dyrt land å feriere i så priseforskjellen mellom å feriere i Italia flata ut i forhold til andre EU land langs Middelhavet. Det viser at vi også har ei stor gruppe nordmenn som har god råd. Denne gruppa kan fort finne på å droppe Middelhavet til fordel for meir fjerne reisemål som Thailand, Brasil, eller USA.

Skrevet
19 minutes ago, Vokteren said:

Klimaendringene gjør at vår tradisjonelle sydenferie til middelhavsområdet i sommermånedene, har mistet sin popularitet.
Jeg spår at denne ferieformen blir mer eller mindre avviklet i løpet av få år.

https://www.nrk.no/nyheter/skogbranner-i-sor-europa-1.13606772

Endringene skjer i høyt tempo og stadig nye sør-europeere kommer til Norge i ferien for å unngå heten, tørken og skogbrannene.

Hvilke konsekvenser dette får for berørte lands økonomi og fremtid, gjenstår å se.
Hvis dette utløser massive strømmer av klimaflyktninger, er dagens flyktningproblemer som en dråpe i havet ……

Det er ingenting som tyder på tradisjonelle sydenferie til middelhavsområdet har mistet sin popularitet, selv om norske aviser liker å skrive om det. Hellas, Spania, Portugal og Italia er på rekordnivåer midt på sommeren og prisnivået er skyhøyt. 

Det er heller ikke korrekt at det kommer masse flere turister til Skandinavia. Norge er på samme nivå som 2017 og Finland er lavere.

• Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (5 minutter siden):

Det er ingenting som tyder på tradisjonelle sydenferie til middelhavsområdet har mistet sin popularitet, selv om norske aviser liker å skrive om det. Hellas, Spania, Portugal og Italia er på rekordnivåer midt på sommeren og prisnivået er skyhøyt. 

Det er heller ikke korrekt at det kommer masse flere turister til Skandinavia. Norge er på samme nivå som 2017 og Finland er lavere.

Joda, det er flere piler som peker i andre retninger enn typiske «sydenland»:

https://www.nrk.no/norge/nordmenn-droppar-syden-ferien_-_-no-er-det-noreg-som-gjeld-1.17500039

Jeg et særdeles fornøyd med norgesferien i år og at jeg utsatte sydenturen til november.

Skrevet

I mine reisevalg, ville jeg aldri bestilt en reise til de omraadene i sommerhalvaaret ihvertfall.

Det blir jo like varmt, som den temperaturen, jeg setter stekeovnen paa, naar jeg skal holde maten varm.

Skrevet

Jeg flyr mye. Sitter på en flyplass i utlandet akkurat nå og har 4 fly til i løpet av neste 5 dagene..

jeg ser en helt klar økning på folk som flyr de siste årene. Selv om Gardemoen har et ganske dårlig utvalg på flyselskaper så skal man ikke lengre enn til Kastrup hvor Emirates har satt in A380 uten first class så nesten 600 passasjer daglig..

veldig mange reiser også ikke til syden pga varme, men for og komme seg bort litt, gå ut og spise uten og bli flådd. Har flere arbeids kolleger som reiser til syden par ganger i året for og sykle.

• Liker 1
Skrevet
13 minutes ago, Vokteren said:

Joda, det er flere piler som peker i andre retninger enn typiske «sydenland»:

https://www.nrk.no/norge/nordmenn-droppar-syden-ferien_-_-no-er-det-noreg-som-gjeld-1.17500039

Jeg et særdeles fornøyd med norgesferien i år og at jeg utsatte sydenturen til november.

Det er hovedsakelig fordi kronen har halvert seg.

Hadde det bare handlet om at det er for varmt i syden, så ville ikke Norgesferie vært alternativet, men kaldere destinasjoner som Kanada, England og Danmark.

• Liker 1
Skrevet

For 10 år siden var euroen på 8 tallet
For 5 år siden var euroen på 9-10 tallet

Et tap av kjøpekraft på 20-50% i løpet av 5-10 år er kanskje en medvirkende faktor for nordmenn også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...