Gå til innhold

Høyre-FRP tapte valget, en katastrofe avverget.

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det har jeg ikke sagt, og det tror jeg du vet, ting oppstår vel ikke ut av intet? Hvem tror noe sånt. 

Kampen for like rettigheter, for alle har vi hatt lenge, og det er ikke noe å skamme seg over. Kjønnsideologi, jeg vet knapt hva det er for å være ærlig, jeg har ikke noe problem med å se at seksualitet er på et spektrum, men det er ikke et faktum som er funnet på av noen venstreside, det er jo bare naturvitenskap?  

Og om det var skapt av venstresiden er det alt som skal til for at det skal anses som noe som ikke er bra for samfunnet?

Hva er egentlig galt med woke? Er det virkelig så ille å være var på urettferdighet i samfunnet? Er det ikke bra at vi er var på urettferdighet, spesielt mot minoriteter som er spesielt utsatt?  

Dersom du har hørt på noe fra f.eks Mr Kirk,så ser du jo hvor langt unna man er fra sunn fornuft lenger. Sunn fornuft slik jeg og du ser det,men som veldig mange mener nå det totalt motsatte.

Det er vi som er de galne. Vi er søppelet,mens de tar rollen som det elitistiske folkeslaget. Vi har blitt et splittet folk,der er det jo ingen tvil. Til og med familjer splittes jo i Norge i dag pga politikk. Er helt hinsides. Man regnes som dum og enkel dersom man stemmer venstresiden. Mens alt som skjer på høyresiden ikke bare er riktig,men også den moralske høyborg. Slike diskusjoner ender som regel med at en hel haug med middelaldrende menn som rotter seg sammen, og slår ned på absolutt alt som ikke omfavner deres egen idèologi.  

Det hele ender bare med at de sitter der å kokkelerer enda mer radikale tanker mens motparten ikke orker høres på,og det hele bare forverres. Dette har jo allerede tatt dominans på X. Det finnes facebook grupper som ville fått selv en Nazi i 40 årene til å heve øyenbrynet. Vi er så doomed. Det kommer til å ende styggt før det blir bedre. Vi er vel sån ca nådd 30 tallet nå,sån historisk sett. Alt kommer jo til å gjenta seg. Jeg mener,er det i det hele tatt noen som lurer på det på dette tidspunkt?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kone skrev (Akkurat nå):

Farlig side sier programvaren min så jeg holder meg unna, beklager. 

Kone skrev (1 minutt siden):

Man skal presse pride, regnbueflagg og Woke inn i alt som er, folk blir lei.

Går du i Pride så er det ditt valg, du trenger ikke å gå i pride, du trenger ikke se på det, ingenting, jeg ser ikke problemet med denne festivalen eller paraden eller hva det nå enn er, pride hadde knapt vært synlig for meg om ikke noen på død og liv skulle klage på denne pride greia hvert eneste år. 

og diverse ideologier er blitt presset inn i våre liv siden vi var barn, vi ble forsøkt hjernevasket med kristen ideologi når jeg var barn, jeg går ikke lenger i kirken, det er et valg jeg tar, det er et valg du også kan ta om du ikke liker f.eks pridefestivalen.

Kone skrev (8 minutter siden):

Å man trenger ikke være Homofob eller rasist for det.

Nei man trenger ikke, men som sagt om man ikke liker noe, hvorfor tilsynelatende aktivt oppsøke det hele tiden? Gjør man det så tror jeg det er en reel sjanse for at man er homofob og/eller rasist. Det sies at det motsatte av kjærlighet ikke er hat, men likegyldighet, hvorfor bry seg om det prideflagget man ser dinglende, hvorfor er det noe som gjør at folk blir så leie av det, tilsynelatende mye mer enn noe annet i samfunnet?

• Liker 3
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (31 minutter siden):

Farlig side sier programvaren min så jeg holder meg unna, beklager. 

Går du i Pride så er det ditt valg, du trenger ikke å gå i pride, du trenger ikke se på det, ingenting, jeg ser ikke problemet med denne festivalen eller paraden eller hva det nå enn er, pride hadde knapt vært synlig for meg om ikke noen på død og liv skulle klage på denne pride greia hvert eneste år. 

og diverse ideologier er blitt presset inn i våre liv siden vi var barn, vi ble forsøkt hjernevasket med kristen ideologi når jeg var barn, jeg går ikke lenger i kirken, det er et valg jeg tar, det er et valg du også kan ta om du ikke liker f.eks pridefestivalen.

Nei man trenger ikke, men som sagt om man ikke liker noe, hvorfor tilsynelatende aktivt oppsøke det hele tiden? Gjør man det så tror jeg det er en reel sjanse for at man er homofob og/eller rasist. Det sies at det motsatte av kjærlighet ikke er hat, men likegyldighet, hvorfor bry seg om det prideflagget man ser dinglende, hvorfor er det noe som gjør at folk blir så leie av det, tilsynelatende mye mer enn noe annet i samfunnet?

Problemet er ikke at det er "denne ene festivalen"

Nå er det Formel 1 som skal ha dette,

Samme sak jeg linket til i forrige innlegg.

https://sportsorca.com/f1/verstappen-boycott-f1-pride-night/

Det er i skole og barnehage

https://www.nrk.no/buskerud/aril-holder-barn-hjemme-pa-grunn-av-pride-undervisning-i-barnehagen-1.16890293

Endret av Kone
Skrevet (endret)
Kone skrev (16 timer siden):

Du sier det ja.

Ganske sprøtt å være lei venstre/høyre maset, men samtidig mene det er helt legitimt å være venstreradikal, mens høyreradikal, da er man automatisk en voldelig rasist. 

Hykleri.

Bare fordi du tilsynelatende har et perverst ønske om å dra alle ned i en fordummende skyttergravskrig, så vil jeg nådigst be deg om å ikke direkte lyve og forvrenge det jeg skriver?

Jeg er veldig tydelig på at jeg mener både "venstreradikal" eller "høyreekstrem"-merkelappene er hysteri fra media og en befolkning som gjennom årevis med skremselspropaganda og fordumming, er blitt livredde for å alle saklige debatter om innholdet i hva folk tror på. 

Hvis du leser hva jeg skriver, så stiller jeg spørsmål hva "høyreradikal" er. Hva er årsaken til at du ignorerer dette, er du her for å trolle meg, eller leser du det du vil lese? Uansett - kutt ut - det er dårlig oppførsel. Jeg har overhodet ikke skrevet det du hevder jeg har skrevet.

Hovedbudskapet i mitt innlegg er å legge vekk denne skittkastingen og merkelapper. Se på etterspillet av drapet i USA nå, med høyrepolitikere i Norge som går ut og babler om "transideologi". Altså, når f*** i h** ble det å kjempe for egen frigjøring og få lov til å være hvem man vil, en farlig ideologi som må bekjempes? Hva får vi ut av det tullet der? Det som må bekjempes, er dumskapen. 

Det betyr ikke at jeg avviser høyreekstremisme eller radikale folk generelt. Men igjen: Hvem er de vi snakker om her? "Radical left" er jo strengt tatt alt til venstre for FRP. Snakker vi om kommunister? Er det ikke lov å være kommunist? Er det farlig? 

Hvis vi snakker om voldelige grupperinger så er jeg helt enig, men "radikal venstre" er neppe ensbetydende med verken voldelig eller farlig.

Sånn som du holder på her får vi bare mer splittelse, mer fanatisme og mer høyreekstrem eller ventreradikal atferd.

Løft kardemommeloven. 

Mentalt oppegående, voksne og modne menensker trenger ikke noe mer. 

Endret av sjamanen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Kone skrev (15 minutter siden):

Problemet er ikke at det er "denne ene festivalen"

Problemet er vel strengt tatt at det globalt er en lang vei å gå før lgbtq folk har like rettigheter som alle andre, og enhver motstand mot like rettigheter vil jo bare forlenge denne kampen.

Kone skrev (16 minutter siden):

Som sagt det er mye dritt som fremdeles er i skolen, men dette er faktisk helt uproblematisk satt opp mot den ekstreme mobbingen som mange lgbtq barn blir utsatt for, dette har ikke noe med politikk å gjøre, men å endre holdninger og fordommer hos barn, ikke glem at forskjellige varianter av homo, bøg skinkerytter osv osv er blant de mest brukte skjellsordene brukt på barneskolen, sammen med jøde. Blir det for politisk at vi har holdningskampanjer mot nazismen for eksempel? Om noe handler dette i verste fall om barns liv. Å bekjempe fordommer å mobbing greier jeg ganske enkelt ikke å se som et problem. 

Denne personen kan selvfølgelig gjøre som han vil, men problemet ser jeg ikke. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Problemet er vel strengt tatt at det globalt er en lang vei å gå før lgbtq folk har like rettigheter som alle andre, og enhver motstand mot like rettigheter vil jo bare forlenge denne kampen.

Som sagt det er mye dritt som fremdeles er i skolen, men dette er faktisk helt uproblematisk satt opp mot den ekstreme mobbingen som mange lgbtq barn blir utsatt for, dette har ikke noe med politikk å gjøre, men å endre holdninger og fordommer hos barn, ikke glem at forskjellige varianter av homo, bøg skinkerytter osv osv er blant de mest brukte skjellsordene brukt på barneskolen, sammen med jøde. Blir det for politisk at vi har holdningskampanjer mot nazismen for eksempel? Om noe handler dette i verste fall om barns liv. Å bekjempe fordommer å mobbing greier jeg ganske enkelt ikke å se som et problem. 

Denne personen kan selvfølgelig gjøre som han vil, men problemet ser jeg ikke. 

Men der er mange uenige med deg, og det må du bare akseptere, mange vil ikke ha Pride inn i barnehage og skole, å dra den diskusjonen der utover i det uendelige her nå, gidder jeg ikke.

Endret av Kone
Skrevet
Kone skrev (1 minutt siden):

Men der er mange uenige med deg, og det må du bare akseptere

Hvor sier jeg at jeg ikke aksepterer det? Jeg skriver jo svart på hvitt at folk kan gjøre som de vil, men denne synliggjøringen av lgbtq i skole og barnehage har altså et positivt formål som er viktig for lgbtq barn, det handler ikke om politikk, det er ikke en venstreledet agenda for å gjøre alle barn til transer, det handler bare om at alle skal ha det så bra som mulig, det handler forebygging av mobbing, og like rettigheter for alle, det er kanskje noe du bør akseptere. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kone skrev (10 minutter siden):

Men der er mange uenige med deg, og det må du bare akseptere, mange vil ikke ha Pride inn i barnehage og skole, å dra den diskusjonen der utover i det uendelige her nå, gidder jeg ikke.

Kanskje fordi du er tom for noe fornuftig å bidra med i diskusjonen?

Utrolig hvordan alle disse rettighetsmotstanderne ikke ser hvordan det er deres egen kamp mot tyngdekraften som medfører akkurat det de er mest redd for - pride-tog i barnehagen.

Hadde ikke vært nødvendig det - med bedre holdninger i samfunnet.

Endret av sjamanen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kone skrev (1 time siden):

Ting som dette;

http://newtodayll.online/archives/6646

Man skal presse pride, regnbueflagg og Woke inn i alt som er, folk blir lei.

Å man trenger ikke være homofob eller rasist for det.

Sitat

Nå er det Formel 1 som skal ha dette

Denne «nyheten» du deler, fra en svært luguber nettside, er åpenbart falsk.

Verstappen er ikke imot dette, og har aldri uttalt noe av det som hevdes i artikkelen du deler.

Faktasjekk:

Clickbait websites falsely accuse celebrities of boycotting Pride
https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.666D963

AFP identified a series of clickbait websites that falsely accused multiple celebrities, including Formula One driver Max Verstappen and tennis star Novak Djokovic, of speaking out against Pride celebrations. The articles do not cite official sources, have several factual inconsistencies and contain characteristics of AI-generated "slop" and low-quality content designed to generate revenue through online advertising. There is no evidence Verstappen, Djokovic or any other celebrities mentioned made the remarks attributed to them.

"Max Verstappen announces his refusal to celebrate Pride Month in June -- he says 'WOKE' doesn't deserve to be commemorated," claims a June 3, 2025 Facebook post, which has garnered more than 140,000 reactions. In the first comment below the post there is a link to an article that claims to explain the reasons Verstappen has spoken out, including the increased politicization of sports.

Pride is celebrated in various countries in June and is used by the LGBTQ community to call for equal rights and acceptance. Pride parades are held in many cities around the world, with WorldPride hosted in the US capital Washington in 2025.

AFP, however, found no evidence that Verstappen ever said or wrote this statement.

The blog articles about Max Verstappen contain various alleged quotes, including the statements: "'WOKE' culture has gone way too far" and "I will not be a part of this show."

But Paul Smith, director of communications for Red Bull Racing, Verstappen's F1 team, told AFP on July 2 that the claims were "absolute nonsense."

"Max has never said such things," he said.

None of the articles on the ad-filled WordPress websites provided direct evidence of or a link to Verstappen's purported statement. The articles also had no specific author.

Apart from the blog posts, AFP found no evidence of Verstappen's statement in video or written form.

As of July 8, 2025, Verstappen has not posted any similar statements on his social media accounts. There is no mention of the comment when searching for the terms "woke" and "pride" on Verstappen's Twitter account (archived here and here). Similarly, searching on Verstappen's Instagram page (archived here), there is no post containing the statement.

An internet search of the words "Verstappen pride" on July 8, 2025 did not yield a similar statement from an agency or news service, but rather a stream of articles from ad-filled website that claimed the post to be real, except for one article exposing the story as false.

A Google search of the same phrase by AFP on July 1, 2025 in Dutch activated Google's AI assistant, Gemini, which presented the false story as if it were real and used unsubstantiated Facebook posts as a source.

67a7c329856c6949bc3ea5d6abe91e87-en.jpeg

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
sjamanen skrev (23 minutter siden):

Kanskje fordi du er tom for noe fornuftig å bidra med i diskusjonen?

Utrolig hvordan alle disse rettighetsmotstanderne ikke ser hvordan det er deres egen kamp mot tyngdekraften som medfører akkurat det de er mest redd for - pride-tog i barnehagen.

Hadde ikke vært nødvendig det - med bedre holdninger i samfunnet.

Er det du skal avgjøre hva som er fornuftig å ikke?

Når barn skal sitte i barnehagen å tvile på om de er gutt, jente eller en tvekjønnet zebra for å sette det litt på spissen, så har ikke pride og kjønnsideologi noe å gjøre der.

Dette er en politisk agenda.

Endret av Kone
Skrevet (endret)
Kone skrev (11 minutter siden):

Er det du skal avgjøre hva som er fornuftig å ikke?

Når barn skal sitte i barnehagen å tvile på om de er gutt, jente eller en tvekjønnet zebra for å sette det litt på spissen, så har ikke pride og kjønnsideologi noe å gjøre der.

Nå må jeg spørre om oppklaring fra deg Kone. Men det blir mer basert på hvordan du leser følgende:

Jamført  rammeplan til barnehage , den er fra 2017 står det:

Sitat

Likestilling og likeverd Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet. Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling og ikkediskriminering og bidra til at barna møter og skaper et likestilt samfunn. Alle skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i fellesskap i alle aktiviteter i barnehagen. Personalet må reflektere over sine egne holdninger for best mulig å kunne formidle og fremme likeverd og likestilling.

Videre fra UDIR:

Sitat

Aktuelle kompetansemål

Samfunnsfag etter 2. trinn

• samtale om følelser, kjønn og seksualitet og hvordan egne og andre sine grenser kan uttrykkes og respekteres 

Naturfag etter 4. trinn

• samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon

Samfunnsfag etter 7. trinn

• reflektere over variasjoner i identiteter, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og egne og andre sine grenser knyttet til følelser, kropp og seksualitet og drøfte hva en kan gjøre om grenser blir brutt

Kristendom, religion, livssyn og etikk

• gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn

Samfunnskunnskap etter vg1/vg2

• reflektere over utfordringer i sammenheng med grensetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp

Ut i fra hva som faktisk utføres av rammeplan, så høres det ut som du frykter at man fraviker rammeplanene og heller skal ha barnet til å tvile på hva ens eget kjønn er? Om dette stemmer, hvor hen har du det fra? Rammeplanene er veldig tydelig på at man skal fra tidlig alder lære aksept at andre i samfunnet er annerledes og la dem få ytre seg på sin måte uten at enn skal skal agere eller reagere. 

Dette betyr ikke at og står heller ikke at man fordrer til indre refleksjon om du har inn- eller utovertiss selv.

Endret av ole_marius
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kone skrev (8 minutter siden):

Det store spørsmålet er jo om det faktisk er en problemstilling som er reel, poenget med informasjon er jo ikke å forvirre, det har det aldri vært, om du tror det så er du feilinformert. Har du noe dokumentasjon som viser at denne problemstillingen faktisk er reel?

Kone skrev (10 minutter siden):

Ja det er det faktisk, men den er ledet av ytre høyre, denne agendaen om at barn plutselig blir forvirret av informasjon på skolen, det er en politisk agenda, men den kommer ikke fra venstresiden eller engang høyresiden som støtter opp om lgbtq rettigheter, men ytre høyre. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Ja det er det faktisk, men den er ledet av ytre høyre, denne agendaen om at barn plutselig blir forvirret av informasjon på skolen, det er en politisk agenda, men den kommer ikke fra venstresiden eller engang høyresiden som støtter opp om lgbtq rettigheter, men ytre høyre. 

Da er vi tilbake på "garasje argumentet" jeg ga tidligere.

1: Man innfører noe.

2: Folk protesterer.

3: Det er de som protesterer som er problemet, og det er alltid "Ytre høyre" ifølge deg ser det ut som, ikke overaskende da det ligger ganske klart i kortene hvor du står politisk.

Det samme ser vi jo også i innvandringsdebatten, hvor venstresiden skyver alt ansvar over på "ytre høyre" å later som det ikke er noe problemer, mens det er de selv som står for en ekstremt liberal innvandringspolitikk (dette gjelder flere land).

Og man ser dette i Woke diskusjonen. Det er bare å se på Disney Acolyte som floppet, et krem-eksempel på Woke.

Det er ikke noe galt å lære om mangfold i skole og barnehage, det gikk fint da jeg gikk på skolen for mange år siden, og vi hadde folk både fra Bosnia, Vietnam og Somalia. 

Endret av Kone
Skrevet
Kone skrev (2 minutter siden):

3: Det er de som protesterer som er problemet, og det er alltid "Ytre høyre" ifølge deg.

Nå må du gi deg med stråmennene, jeg har aldri sagt dette, det at du driver å påstår at jeg sier det og det ,det er kort og godt løgn du driver med! Konstruer noen argumenter, finn kilder til påstandene dine, men slutt å si at jeg har skrevet ting jeg ikke har skrevet, det er ikke redelig debatt. 

https://snl.no/stråmann

En stråmann sies å brukes når man i diskusjon eller debatt tillegger andre meninger de ikke har, og argumenterer mot disse. Slik argumentasjon kalles stråmannargumentasjon. Man diskuterer da mot meninger eller personer som ikke finnes.

Kone skrev (5 minutter siden):

Det samme ser vi jo også i innvandringsdebatten, hvor venstresiden skyver alt ansvar over på "ytre høyre" å later som det ikke er noe problemer, mens det er de selv som står for en ekstremt liberal innvandringspolitikk (dette gjelder flere land).

Høyresiden har vært med på å forme vår politikk like mye som venstresiden, de har selvfølgelig sin del av ansvaret, kapitalismen er avhengig av arbeidere, høyresiden liker næringsliv dette er ikke veldig komplisert, Det skyves ikke noe ansvar det bare nevnes at alle partier faktisk har sin del av ansvaret, om venstresiden har skylda for innvandring, akkurat hva gjorde høyresiden for å stoppe den? Du må prøve å nyansere bittelitt, alt er jo tilsynelatende enten svart eller hvitt i din verden.

Men fakta er at akkurat denne agendaen mot lgbtq i skolen er politisk, adoptert først fra russland, og så senere fra usa, og det er en ytre høyre agenda for å svekke vestlige land noe de har lyktes godt med for øvrig, det er i praksis langt på vei hybridkrig. 

Kone skrev (9 minutter siden):

Og man ser dette i Woke diskusjonen. Det er bare å se på Disney Acolyte som floppet, et krem-eksempel på Woke.

Ja og de som vil se den kunne gjøre det, hva er problemet med det da? Om du ikke liker innhold som du selv mener er woke, så ikke se på det, er det et problem med tv serier som du selv ikke liker? Bør de ikke produseres, fordi du ikke liker dem? Eller hva er det egentlige problemet her?

Om jeg mener at et show er dårlig, av den ene eller andre grunnen så ser jeg ikke på det, problem løst. Om det er en for meg usmakelig agenda, som f.eks copaganda, gidder stort sett ikke se på det, om det er f.eks en såpe, gidder ikke se på det, er dette så komplisert?  

Kone skrev (11 minutter siden):

Det er ikke noe galt å lære om mangfold i skole og barnehage, det gikk fint da jeg gikk på skolen for mange år siden, og vi hadde folk både fra Bosnia, Vietnam og Somalia. 

Så da går det vel fint nå og da? Eller, hva har endret seg? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
ole_marius skrev (4 timer siden):

For å kanskje snevre inn dette med hva er ekstreme, så tenker man er tjent med å bruke bruk det politiske kompasset, ettersom generelt en forenkling med venstre og høyre er veldig forenklet. Med en ekstra akse med liberal og autoritær blir det lettere å ta denne sidediskusjonen.

image.thumb.png.1ae0f6867a7dd5941de192a790991673.png

Et par eksempelland:

image.thumb.png.f212f241069c2ed536cfad2b5001c73b.png

Og så til slutt et par kjente verdensledere:

image.thumb.png.2e677d84c16f4987fe8f336f30f82238.png

Du kan ikke bruke ChatGPT til å gjøre denne typen analyser. chatgpt baserer seg på tilgjengelig informasjon fra nettet, og i Norge omtales frp nettopp som et ytre høyre-parti. Dette til tross for at partiets politikk er langt mer liberal enn de ytre høyre-partiene i andre land, som for eksempel sd(sverige), afd(tyskland), RN(frankrinke) og PVV(nederland).

Faktisk fører Arbeiderpartiets søsterparti i Danmark en strengere innvandringspolitikk enn det frp har nedfelt i sitt partiprogram.

Skrevet
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke bruke ChatGPT til å gjøre denne typen analyser. chatgpt baserer seg på tilgjengelig informasjon fra nettet, og i Norge omtales frp nettopp som et ytre høyre-parti. Dette til tross for at partiets politikk er langt mer liberal enn de ytre høyre-partiene i andre land, som for eksempel sd(sverige), afd(tyskland), RN(frankrinke) og PVV(nederland).

Faktisk fører Arbeiderpartiets søsterparti i Danmark en strengere innvandringspolitikk enn det frp har nedfelt i sitt partiprogram.

Ser du linken jeg hadde i innlegget mitt var den til et spesifikk nettside. Er kommentaren din rettet mot nettsiden jeg viser til under? Eller er det at du frykter skaperne av The Political Compass bruker ChatGDP til slike analyser?

For at jeg skal kunne svare på det du spør om er det viktig at du avklarer hvem som bruker ChatGDP.

image.thumb.png.970a5caddbf125d902779b5caa0a69c7.png

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
ole_marius skrev (4 minutter siden):

Ser du linken jeg hadde i innlegget mitt var den til et spesifikk nettside. Er kommentaren din rettet mot nettsiden jeg viser til under? Eller er det at du frykter skaperne av The Political Compass bruker ChatGDP til slike analyser?

For at jeg skal kunne svare på det du spør om er det viktig at du avklarer hvem som bruker ChatGDP.

image.thumb.png.970a5caddbf125d902779b5caa0a69c7.png

Plassere rødt og mdg på den liberale aksen er i seg selv absurd. De kan ha en liberal innvandringspolitikk, men ellers er politikken deres gjennomgående autoritær.

Skrevet

Så da er kommentaren at du frykter at det politiske kompassets skribenter bruker chatgdp? 

freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Plassere rødt og mdg på den liberale aksen er i seg selv absurd. De kan ha en liberal innvandringspolitikk, men ellers er politikken deres gjennomgående autoritær.

Tenker at man gjerne ha da en isolert diskusjon om er rødt i Norge like autoritært som Moa og stalin? Hvis vi kan eniges om noe her kommer vi lengre frem i diskusjonen.

freedomseeker skrev (18 minutter siden):

Og da kan man gjerne bruke kompasset som nettopp er det poenget jeg har, ettersom man deler opp økonomiske tanker og hvor autoritær/fravær av autoritære mål ulike partier har.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, ole_marius said:

For å kanskje snevre inn dette med hva er ekstreme, så tenker man er tjent med å bruke bruk det politiske kompasset, ettersom generelt en forenkling med venstre og høyre er veldig forenklet. Med en ekstra akse med liberal og autoritær blir det lettere å ta denne sidediskusjonen.

image.thumb.png.1ae0f6867a7dd5941de192a790991673.png

Haha.. hvem i huleste har laget den oversikten der? Enten er det "Liberal" som i venstre som de bruker i USA eller så har de misforstått alt.

Sv som det mest liberalistiske partiet i Norge :)

og jeg liker også partiet "Senter"..   altså ingen kildekritikk på hva du linker til?

Endret av scuderia
  • Liker 1
Skrevet (endret)
ole_marius skrev (10 minutter siden):

Så da er kommentaren at du frykter at det politiske kompassets skribenter bruker chatgdp? 

Jeg frykter det ikke, jeg påpekte bare at dette er en type grafikk chatgpt produserer. Det fungerer greit når man skal hente frem statistikk og lignende, men når det brukes til å rangere partier blir resultatet skjevt, fordi det formes av hvordan partiene omtales i mediene.

ole_marius skrev (10 minutter siden):

Tenker at man gjerne ha da en isolert diskusjon om er rødt i Norge like autoritært som Moa og stalin? Hvis vi kan eniges om noe her kommer vi lengre frem i diskusjonen.

Har jeg sagt at de er like autoritære som Stalin? Nei. Poenget er at de ble plassert på den liberale aksen, noe som i seg selv viser hvor absurd hele opplegget er.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...