Gå til innhold

EU ikke inkludert

Anbefalte innlegg

Skrevet
45 minutes ago, Abigor said:

For eksempel carrier-selskaper som ruter trafikken internasjonalt mellom landegrenser. Det er masse fulltidsjobber å lage og vedlikeholde avtaler og infrastruktur globalt mellom land og selskaper. Oppå det kommer kvalitetssikring og beskyttelse mot svindel. Masse penger i ruting av telefontrafikk, penger som selskapene betaler men som du og jeg aldri ser på regningen.

Med 720 millioner innbyggere i Europa (hvorav de aller fleste har mobiltelefoner) og et helt hinsidig forbruk av data og tele, så er prisen av å inngå avtaler mindre enn mikroskopisk. Kvalitetssikring og beskyttelse som svindel gjøres uavhengig av om det er grenser inne i bildet. 

Det at bruk av telefon i utlandet var veldig dyrt var utelukkende for at selskaper så sitt snitt til å tjene enormt på tjenesten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
44 minutes ago, WiiBoy said:

Med 720 millioner innbyggere i Europa (hvorav de aller fleste har mobiltelefoner) og et helt hinsidig forbruk av data og tele, så er prisen av å inngå avtaler mindre enn mikroskopisk. Kvalitetssikring og beskyttelse som svindel gjøres uavhengig av om det er grenser inne i bildet. 

Det at bruk av telefon i utlandet var veldig dyrt var utelukkende for at selskaper så sitt snitt til å tjene enormt på tjenesten.

Det er 5.5 millioner nordmenn og alle land lager egne avtaler. Så det er massevis av folk som jobber med kommunikasjon over landegrensene. Kvalitetssikring og forebygging av svindel er noe helt annet i carrier-nettverk enn på et nasjonalt nivå.

Skrevet

Det vi virkelig kan begynne å snakke høyt om, er prisene Telenor Maritime tar for bruk i sitt nett. Der lukter det mer svidd enn i et krematorium. Jeg har 10 kr/MB hos ice. Happybytes skal ha 30 kr/MB. De andre orker jeg ikke å sjekke. Å ringe/sende sms via satellitt nettverket koster helt grusomt mye. Ja jeg hører alle argumenter om kostnader for drift og vedlikehold, men de greiene der er ikke bygd i går. 

• Liker 1
Skrevet
Kynxx skrev (42 minutter siden):

Det vi virkelig kan begynne å snakke høyt om, er prisene Telenor Maritime tar for bruk i sitt nett. Der lukter det mer svidd enn i et krematorium. Jeg har 10 kr/MB hos ice. Happybytes skal ha 30 kr/MB. De andre orker jeg ikke å sjekke. Å ringe/sende sms via satellitt nettverket koster helt grusomt mye. Ja jeg hører alle argumenter om kostnader for drift og vedlikehold, men de greiene der er ikke bygd i går. 

Det er veldig enkelt å svare på, det er av samme grunn som at mobilabonnement og datapakker med mer er feil priset eller ikke tilbys markedet - nemlig å tjene penger. Har du sjekket om Airalo eller andre har samme pris via satelitt/eller om de tilbyr tjenesten i det hele tatt?

Skrevet

Jeg har gravd litt rundt og funnet ut at red bull (operatør) tilbyr 1 GB til 150kr i bruk hos Telenor Maritime skip. Telenor.no tilbyr 100 MB per døgn til 129,-. 

Til sammenligning koster det 250,- for 42 timer med WiFi hos Color Line mellom Oslo og Kiel. Da per WiFi klient som kobler seg opp. Jeg vet at argumentet er at hvis man har råd til å reise, har man råd til tilbehøret også. Jeg er dog uenig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...