Trulss Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Er det noen som tror vi går tilbake til tiden hvor bruk i EU ikke er inkludert, eller i det minste blir valgfritt? Jeg savner de rimelige abonnementene fra den tiden, og synes det er tullete å betale for noe man ikke nødvendigvis bruker. Særlig nå om dagen hvor man kan kjøpe e-sim på nett.
barfoo Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 10 minutes ago, Trulss said: Jeg savner de rimelige abonnementene fra den tiden Har ikkje prisane i større grad sammenheng med endra bruk og inkluderte tenester? Har inntrykk av at prisen på kommunikasjon har hatt jamt fallande kurve dei siste hundre åra... 1
WiiBoy Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 12 minutes ago, Trulss said: Er det noen som tror vi går tilbake til tiden hvor bruk i EU ikke er inkludert, eller i det minste blir valgfritt? Jeg savner de rimelige abonnementene fra den tiden, og synes det er tullete å betale for noe man ikke nødvendigvis bruker. Hvilken tid snakker du om? Har det noen gang vært så rimelig som nå? EU inkludert handler mer om at vi ikke blir flådd KUN fordi vi er uten for Norge, ikke at noe mer er inkludert. Å bruke mobilen i Spania er på ingen måte dyrere enn i Norge. Alt handler kun om at det må være et avtaleverk mellom operatører. 5 1
Trulss Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden barfoo skrev (4 minutter siden): Har ikkje prisane i større grad sammenheng med endra bruk og inkluderte tenester? Har inntrykk av at prisen på kommunikasjon har hatt jamt fallande kurve dei siste hundre åra... Jeg minnes at etter EU ble inkludert forsvant de rimeligste abonnementene. Husker jeg hadde Xito med liten datamengde og x-antall ringeminutter inkludert. Mener jeg leste for kke lenge siden så ble det inngått ny avtale i/eller med EU om at det skulle fortsette å være slik det er nå en stund til. Det virker altså til å være en midlertidig ordning som nylig ble vedtatt forlenget. WiiBoy skrev (3 minutter siden): Hvilken tid snakker du om? Har det noen gang vært så rimelig som nå? EU inkludert handler mer om at vi ikke blir flådd KUN fordi vi er uten for Norge, ikke at noe mer er inkludert. Å bruke mobilen i Spania er på ingen måte dyrere enn i Norge. Alt handler kun om at det må være et avtaleverk mellom operatører. Man betaler indirekte for denne type bruk selv om det ikke synes på fakturaen.
Trulss Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden Det kan se ut som om avtalen ble fornyet i 2022 for ti nye år. Men det er fortsatt lov å selge abonnement uten EU inkludert, men ingen operatører gjør det, så vidt jeg vet. Håper slike abonnement kommer tilbake.
WiiBoy Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 5 minutes ago, Trulss said: Man betaler indirekte for denne type bruk selv om det ikke synes på fakturaen. Nei det koster ikke forbrukerne noe at teleoperatørene har avtaler om samarbeid. Hvilke ekstra kostnader mener du at er involvert dersom jeg ringer fra Gøteborg til en i Oslo, som ikke er involvert om jeg ringer fra Tromsø til en i Oslo ? 1
Trulss Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden WiiBoy skrev (2 minutter siden): Nei det koster ikke forbrukerne noe at teleoperatørene har avtaler om samarbeid. Hvilke ekstra kostnader mener du at er involvert dersom jeg ringer fra Gøteborg til en i Oslo, som ikke er involvert om jeg ringer fra Tromsø til en i Oslo ? Joda, vi har takstsoner i dag også. Det er koster å ringe ut av Norge!
WiiBoy Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 1 minute ago, Trulss said: Joda, vi har takstsoner i dag også. Det er koster å ringe ut av Norge! Men hva er det som teknisk sett koster ekstra for signaler som går over en "fiktiv" grense på et kart? Det er ett fett for trafikken om den går via linjer og servere mellom Oslo og Gøteborg, eller Oslo og Tromsø.
Kynxx Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg håper vi får vekk all lokal takst-priser og har samme flate pris internasjonalt som hjemme. At vi mennesker skal dele opp verden i streker og prise varer og tjenester deretter, er bare dårlige unnskyldninger for å ha kontroll. Vi lever på samme planeten, hvorfor skal det da være så vanskelig å ringe noen litt lenger unna enn nærme. Jeg mener at lovverket rundt roam like home i eu er genialt, og at vi burde få til slike avtaler ellers med verden. Ta selskapet happybytes for eksempel. Sjekk utlands prisene de har i forhold til ice (jeg er kunde hos ice) og ... Telia? Se for deg at du reiser til Tyrkia. Pris per GB Happybytes: 20 kr/GB Telia: 199,- for 1 GB. 5GB for 399,- og 15GB for 599,-. Dette er slike pakker som varer en uke. Mye hvis om og men for bruk Ice: 1GB for 199,-. 4 GB for 399,-. Ellers koster bruk uten datapakke utland 1250,-/GB. Orker ikke å bruke tid på samtale og sms. Så når man reiser til utlandet, kan det lønne seg å sikre seg et simkort eller eSIM i det landet man er i, eller bruke en internasjonal løsning hos airalo eller noe sånt. Bruk fra Norge til andre land er så variert priset at jeg ikke vil bruke av fritiden mer enn jeg må til å sjekke. Savner undertegnede den tiden man fikk abonnementer men kun lokal bruk? Nei. Det var 50,- kr per mnd i forskjell på disse og med eu inkludert tilbake i 2016. Samtidig 9 år senere har vi fått mye mer inkludert i bruk, både data, samtale og sms/mms. Og slike trivielle løsninger Telenor og Telia mener vi burde ha og betale for, men som fåes mye bedre og gratis andre steder. 1
Trulss Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Talkmore inkluderte Tyrkia i sin Roam like Home løsning for noen år siden. Dette ble fjernet etter kort tid og nå er det kun bedriftskunder som får Tyrkia inkludert. Det ville vært fint med valgfrie pakkeløsninger for Roam like Home, eller egne abonnement. Det at Roam like home er for alle betyr at det bakes inn i prisen for abonnementet, og de som ikke benytter dette taper på det. Det er rart at vi i Norge ikke har abonnement uten roaming.
Krig og fred Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 17 hours ago, barfoo said: Har ikkje prisane i større grad sammenheng med endra bruk og inkluderte tenester? Har inntrykk av at prisen på kommunikasjon har hatt jamt fallande kurve dei siste hundre åra... Jeg husker godt jeg betalte 12 kroner per minutt da jeg ringte fra min murstein av en mobil.
Kynxx Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden I 2025 fakturerer operatørene hverandre maks €1.30 per GB. Fra og med 2027 skal pris taket ned til €1 per GB. At den prisen sendes videre til oss kunder, er det ingen tvil om. Samtidig får man i dag 100 GB med eu inkludert, fri tale og data, samt lave bruks kostnader hos de billigste operatørene. Til en pris for 300~ kr. Ja det er litt hvis/om/men for de abonnementene, men likevel. Tidsmaskin: i 1996 solgte Telenor et abonnement kalt Telenor 200 som kostet 200 kr/mnd. Der var abonnementsprisen 200 kr FØR bruk, tilsvarer 407,- kr i 2025 pris. ifølge priskalkulatoren hos SSB. Hva hvert minutt og sms kostet i bruk etterpå, finner jeg ingen informasjon om. I 1999 fikk jeg mitt første kontantkort abonnement hos netcom. 150 kr ga meg en sms til 1.50kr/stk. 6 kr/min til fasttelefon og 2 kr/min til mobiltelefon. Alt i alt har man det ikke så verst i dag i 2025 syns jeg. Se bare på abonnementet hos andre enn Telenor og Telia, for de har mistet bakkekontakten helt med sine "tilbud" her i Norge.. 😅 5GB for 349 og 379 hos respektive er helt vilt. 1
Trulss Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Kynxx skrev (38 minutter siden): I 2025 fakturerer operatørene hverandre maks €1.30 per GB. Fra og med 2027 skal pris taket ned til €1 per GB. At den prisen sendes videre til oss kunder, er det ingen tvil om. Samtidig får man i dag 100 GB med eu inkludert, fri tale og data, samt lave bruks kostnader hos de billigste operatørene. Til en pris for 300~ kr. Ja det er litt hvis/om/men for de abonnementene, men likevel. Tidsmaskin: i 1996 solgte Telenor et abonnement kalt Telenor 200 som kostet 200 kr/mnd. Der var abonnementsprisen 200 kr FØR bruk, tilsvarer 407,- kr i 2025 pris. ifølge priskalkulatoren hos SSB. Hva hvert minutt og sms kostet i bruk etterpå, finner jeg ingen informasjon om. I 1999 fikk jeg mitt første kontantkort abonnement hos netcom. 150 kr ga meg en sms til 1.50kr/stk. 6 kr/min til fasttelefon og 2 kr/min til mobiltelefon. Alt i alt har man det ikke så verst i dag i 2025 syns jeg. Se bare på abonnementet hos andre enn Telenor og Telia, for de har mistet bakkekontakten helt med sine "tilbud" her i Norge.. 😅 5GB for 349 og 379 hos respektive er helt vilt. For mitt Xito abonnement betalte jeg kr. 39 for 200 min/sms og 500 mb data. Vi kan se til våre naboland som tilbyr rimelige løsninger uten roaming. De samme operatøene driver samme type praksis på tv/nett abonnementene, hvor man må betale for alt man ikke ser å bruker, og de snor seg på gamle folk som føler de ikke har noe valg. Rådyre tv abonnement både på tv, nett og mobil. Det er liten tvil om at de subsidiere andre folks forbruk.
WiiBoy Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 1 minute ago, Trulss said: De samme operatøene driver samme type praksis på tv/nett abonnementene, hvor man må betale for alt man ikke ser å bruker, og de snor seg på gamle folk som føler de ikke har noe valg. Rådyre tv abonnement både på tv, nett og mobil. Det er liten tvil om at de subsidiere andre folks forbruk. Du skriver samme påstand om igjen og om igjen, men vil ikke forklare hva som er fordyrende ved at en mobil brukes i Sverige kontra i Norge. Hva mener du at gjør en telefonsamtale mellom Gøteborg - Oslo dyrere enn Tromsø-Oslo? Kreves det annet teknisk utstyr, dyrere kabler, dyrere antenner? Det at teleselskapene før (og i noen grad fremdeles) velger å flå personer som ikke er bosatt i et land med horrible priser KUN fordi den personen som blir flådd aldri vil bli kunde uansett (siden personen bor i et helt annet land) er så ekstremt forbrukervennlig at det burde vært forbudt.
Trulss Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden WiiBoy skrev (1 minutt siden): Du skriver samme påstand om igjen og om igjen, men vil ikke forklare hva som er fordyrende ved at en mobil brukes i Sverige kontra i Norge. Hva mener du at gjør en telefonsamtale mellom Gøteborg - Oslo dyrere enn Tromsø-Oslo? Kreves det annet teknisk utstyr, dyrere kabler, dyrere antenner? Det at teleselskapene før (og i noen grad fremdeles) velger å flå personer som ikke er bosatt i et land med horrible priser KUN fordi den personen som blir flådd aldri vil bli kunde uansett (siden personen bor i et helt annet land) er så ekstremt forbrukervennlig at det burde vært forbudt. Det aner jeg ikke. Ring operatøren å spør?! Hvorfor kan vi ikke få alle verdens tv-kanaler når man betaler det hvite ut av øyet for Telia sine tjenester?
The Avatar Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Trulss skrev (18 timer siden): Jeg savner de rimelige abonnementene fra den tiden, og synes det er tullete å betale for noe man ikke nødvendigvis bruker. Særlig nå om dagen hvor man kan kjøpe e-sim på nett. Det koster ikkje telefonselskapet meir å tillate deg å bruke mobiltelefonen på same måte som heime, det er derfor ikkje noko prisavslag å hente på å eit abonnement utan dette godet. Vi kjem nok ikkje til å gå tilbake, då det å ikkje tilby slik fri bruk i EU/EØS berre medfører eit dårlegare tilbod til kundane utan at det gir grunnlag for lågare pris. Bruk av mobiltelefon kjem på sikt til å bli ein fastpris for å kunne bruke så mykje data du vil alle stadar der du har dekning, men inntil vidare så held teleselskapa igjen fordi det er lønnsomt med ein "konkurranse" om kven av teleselskapa som kan tilby det raskaste mobilnettet (men fortsatt med avgrensa datamengde). Sjå berre kor lenge dei tviholdte på å ta betalt for SMS sjølv om det i praksis var gratis å la kundane sende så mykje SMS som dei berre ville.
Trulss Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden The Avatar skrev (5 minutter siden): Det koster ikkje telefonselskapet meir å tillate deg å bruke mobiltelefonen på same måte som heime, det er derfor ikkje noko prisavslag å hente på å eit abonnement utan dette godet. Vi kjem nok ikkje til å gå tilbake, då det å ikkje tilby slik fri bruk i EU/EØS berre medfører eit dårlegare tilbod til kundane utan at det gir grunnlag for lågare pris. Bruk av mobiltelefon kjem på sikt til å bli ein fastpris for å kunne bruke så mykje data du vil alle stadar der du har dekning, men inntil vidare så held teleselskapa igjen fordi det er lønnsomt med ein "konkurranse" om kven av teleselskapa som kan tilby det raskaste mobilnettet (men fortsatt med avgrensa datamengde). Sjå berre kor lenge dei tviholdte på å ta betalt for SMS sjølv om det i praksis var gratis å la kundane sende så mykje SMS som dei berre ville. Dette skjønner jeg ikke noe av, fordi det er rimeligere abonnement uten roaming i våre naboland. Og etter at UK gikk ut av EU får man fortsatt kjøpt med roaming inkludert om man ønsker, men abonnementen uten roaming har blitt rimeligere igjen.
WiiBoy Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 17 minutes ago, Trulss said: Dette skjønner jeg ikke noe av, fordi det er rimeligere abonnement uten roaming i våre naboland. Det er som regel dyrere å skaffe nye kunder enn å konvertere eksisterende kunder over til mer lønnsomme løsninger. Det kan være at de selger abonnement uten roaming rimeligere for å skaffe kunder, for så å fjerne den abonnementstypen og flytte kunden til et nytt abo eller for å gjøre nysalg mot de.
The Avatar Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Trulss skrev (35 minutter siden): Dette skjønner jeg ikke noe av, fordi det er rimeligere abonnement uten roaming i våre naboland. Og etter at UK gikk ut av EU får man fortsatt kjøpt med roaming inkludert om man ønsker, men abonnementen uten roaming har blitt rimeligere igjen. Det har med betalingsviljen i Norge å gjere. I teorien kan du fint ha billig europeisk abonnement i Norge om du berre er villig til å ha utanlandsk nummer.
Abigor Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 19 hours ago, WiiBoy said: Nei det koster ikke forbrukerne noe at teleoperatørene har avtaler om samarbeid. Hvilke ekstra kostnader mener du at er involvert dersom jeg ringer fra Gøteborg til en i Oslo, som ikke er involvert om jeg ringer fra Tromsø til en i Oslo ? For eksempel carrier-selskaper som ruter trafikken internasjonalt mellom landegrenser. Det er masse fulltidsjobber å lage og vedlikeholde avtaler og infrastruktur globalt mellom land og selskaper. Oppå det kommer kvalitetssikring og beskyttelse mot svindel. Masse penger i ruting av telefontrafikk, penger som selskapene betaler men som du og jeg aldri ser på regningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå