Gå til innhold

EU ikke inkludert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som tror vi går tilbake til tiden hvor bruk i EU ikke er inkludert, eller i det minste blir valgfritt?

Jeg savner de rimelige abonnementene fra den tiden, og synes det er tullete å betale for noe man ikke nødvendigvis bruker. Særlig nå om dagen hvor man kan kjøpe e-sim på nett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutes ago, Trulss said:

Jeg savner de rimelige abonnementene fra den tiden

Har ikkje prisane i større grad sammenheng med endra bruk og inkluderte tenester? Har inntrykk av at prisen på kommunikasjon har hatt jamt fallande kurve dei siste hundre åra...

Skrevet
12 minutes ago, Trulss said:

Er det noen som tror vi går tilbake til tiden hvor bruk i EU ikke er inkludert, eller i det minste blir valgfritt?

Jeg savner de rimelige abonnementene fra den tiden, og synes det er tullete å betale for noe man ikke nødvendigvis bruker. 

Hvilken tid snakker du om? 
Har det noen gang vært så rimelig som nå?

EU inkludert handler mer om at vi ikke blir flådd KUN fordi vi er uten for Norge, ikke at noe mer er inkludert. Å bruke mobilen i Spania er på ingen måte dyrere enn i Norge. Alt handler kun om at det må være et avtaleverk mellom operatører. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
barfoo skrev (4 minutter siden):

Har ikkje prisane i større grad sammenheng med endra bruk og inkluderte tenester? Har inntrykk av at prisen på kommunikasjon har hatt jamt fallande kurve dei siste hundre åra...

Jeg minnes at etter EU ble inkludert forsvant de rimeligste abonnementene. Husker jeg hadde Xito med liten datamengde og x-antall ringeminutter inkludert.

Mener jeg leste for kke lenge siden så ble det inngått ny avtale i/eller med EU om at det skulle fortsette å være slik det er nå en stund til. Det virker altså til å være en midlertidig ordning som nylig ble vedtatt forlenget.

WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Hvilken tid snakker du om? 
Har det noen gang vært så rimelig som nå?

EU inkludert handler mer om at vi ikke blir flådd KUN fordi vi er uten for Norge, ikke at noe mer er inkludert. Å bruke mobilen i Spania er på ingen måte dyrere enn i Norge. Alt handler kun om at det må være et avtaleverk mellom operatører. 

Man betaler indirekte for denne type bruk selv om det ikke synes på fakturaen.

Skrevet

Det kan se ut som om avtalen ble fornyet i 2022 for ti nye år. Men det er fortsatt lov å selge abonnement uten EU inkludert, men ingen operatører gjør det, så vidt jeg vet.  Håper slike abonnement kommer tilbake.

Skrevet
5 minutes ago, Trulss said:

Man betaler indirekte for denne type bruk selv om det ikke synes på fakturaen.

Nei det koster ikke forbrukerne noe at teleoperatørene har avtaler om samarbeid.

Hvilke ekstra kostnader mener du at er involvert dersom jeg ringer fra Gøteborg til en i Oslo, som ikke er involvert om jeg ringer fra Tromsø til en i Oslo ?

Skrevet
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Nei det koster ikke forbrukerne noe at teleoperatørene har avtaler om samarbeid.

Hvilke ekstra kostnader mener du at er involvert dersom jeg ringer fra Gøteborg til en i Oslo, som ikke er involvert om jeg ringer fra Tromsø til en i Oslo ?

Joda, vi har takstsoner i dag også. Det er koster å ringe ut av Norge!

Skrevet
1 minute ago, Trulss said:

Joda, vi har takstsoner i dag også. Det er koster å ringe ut av Norge!

Men hva er det som teknisk sett koster ekstra for signaler som går over en "fiktiv" grense på et kart?
Det er ett fett for trafikken om den går via linjer og servere mellom Oslo og Gøteborg, eller Oslo og Tromsø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...