Gå til innhold

Rørlegger som overfakturerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig hatt en rørlegger som satt opp et nytt dusjkabinett hos meg. Totalen kom på 20000kr (mva. inkl.), men det jeg undrer på er at på fakturaen, så har jeg blitt fakturert for 3.5 timer som totalt utgjorde 3500kr (eks. mva.), men rørleggeren var hos meg i 1 time og 50 minutter, hvor han i tillegg var borte i vel 15 minutter (i den nevnte tidsrammen) fordi han hadde glemt å ta med noe utstyr. Er det bare jeg som ikke helt forstår det her, at det skal være 3.5 timer og ikke f.eks 2 timer, eller..? 

Noen som vet hva jeg bør gjøre her? Jeg har sendt en mail til de for redegjørelse, men jeg får sikkert svar hos de i morgen, håper jeg på. Men hvis de står på sitt at de har vært her i 3.5 timer, hva gjør jeg da? Jeg tok enda bilde når rørleggeren dro, også kom han 20 minutter etter opprinnelig avtalt tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg leste overskriften her datt jeg av stolen, for jeg ble altså så overrasket.

Du har nok blitt fakturert for kjøretid, og litt "opprunding". 2 timer pluss kjøring blir fort 3.5 timer når faktura skal sendes. Du kan nok spare litt på å krangle på beløpet. Generelt råd, be om pris før jobben begynner. Kan gjerne gå på timer, men da burde du ha en du stoler på og som ikke bruker langt over normert tid.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Seawanderer skrev (17 timer siden):

Er det bare jeg som ikke helt forstår det her, at det skal være 3.5 timer og ikke f.eks 2 timer, eller..?

Høres helt normalt ut. Mener å huske at en elektriker her inne har skrevet at de klarer å fakturere inntil 14 timer per dag på småjobber.

Skrevet

Norske håndverkere er ranere på åpenlys dag. Er ikke rart man ser mange som gjør ting selv (med vekslende resultat selvsagt) Disse håndverkerene skal ha sine 700-800 000 pr år som de fleste andre,og disse "småjobbene" er det som betaler for moroa. 

Skrevet

230 arbeidsdager pr år. 700.000 i lønn. Grovt regnet må de ha inn ca. 4.000,- per arbeidsdag for å gå i null med adm. kostnader. Skjønner det er kjipt at du har betalt for 1 time mer enn du så for deg, men du hadde ikke reagert om han brukte 1 time mer på badet for samme jobb.. be om fastpris neste gang, og du endrer på 25.000,-.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Prusk said:

230 arbeidsdager pr år. 700.000 i lønn. Grovt regnet må de ha inn ca. 4.000,- per arbeidsdag for å gå i null med adm. kostnader. Skjønner det er kjipt at du har betalt for 1 time mer enn du så for deg, men du hadde ikke reagert om han brukte 1 time mer på badet for samme jobb.. be om fastpris neste gang, og du endrer på 25.000,-.

Det er da ikke i nærheten en gang...

Såvidt jeg har fått med meg, så regner man kostpris pr kontorarbeider på ca bruttolønn x 1.8. Dette er inkludert arbeidsgiveravgift, utstyr, kontor, varme, etc. Med bil og utstyr, så er nok håndverkeren over x2.0.

Dvs, de må dra inn ca 6000kr/arbeidsdag for å gå i null. Trekk fra noen sykedager, litt kostnader til folk som administrerer dem og litt avanse til eierne, så snakker du over 7000kr pr arbeidsdag for å "ha verdi for eierne".

Det skulle stemme noenlunde godt. Jeg hadde elektriker innom en hel dag, og regninga kom på ca 13-14k pluss utstyr. Inkludert 1000kr "kjøregebyr" for å kjøre to ganger 4 minutter...

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Skrevet

Vel, jeg fikk svar som ga mening av rørleggeren uansett:

Klargjøring av bilen, pakking, rydding og ordne dokumentasjon + monteringen.

Tråd løst.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...