Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan det påvirke menn mentale helser når de ikke har et aktivt sexliv?

Gjest 1900b...fda

Anbefalte innlegg

Gjest 37539...a81
Skrevet
Gjest 1900b...fda skrev (På 3.9.2025 den 9.57):

Hvis det er menn der ute som ikke har hatt sex i flere år eller aldri hatt sex i det hele tatt, kan det påvirke den mentale helsen, selvbildet og selvtillit? 

Anonymous poster hash: 1900b...fda

Det er ingen som bryr seg om menn får pult eller ikke. 

Anonymous poster hash: 37539...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, Martelè said:

@Colin. når du sier at man ikke kan være helt lykkelig som singel,
baserer du det kun på det at mennesker er flokkdyr? Fordi det tar nok ikke hensyn til enkelttilfeller på et individuelt plan

Både og. Ikke at jeg ser på mennesker som dyr da, men at man er skapt til å pleie samhold. På individuelt plan kan nok mange føle seg tilfreds, men det er nok fordi mange ikke vet hva de går glipp av. Som ordtaket går: "Ignorance is bliss".

Skrevet
Colin. skrev (14 timer siden):

Ja, det er min mening, at man ikke kan bli fullt ut lykkelig som singel. For mennesker trenger nærhet og egen familie for å nå sitt potensial som menneske. Ta en titt på det som skrives av de som hevder de er single og lykkelige.

Ja som sagt, men det det er også bare en mening, og en fra mitt perspektiv en litt merkelig en. Du sier mennesker trenger nærhet og egen familie, men det er ganske enkelt ikke sant, ikke alle setter pris på tomprat eller fysisk kontakt, noen er psykopater og har muligens ikke slike behov i det hele tatt, mange liker sitt privatliv, og det gjør hele den familiegreia til noe realt skit. 

Colin. skrev (14 timer siden):

I denne tråden har man jo et anonymt tilfelle på et individ som ikke skinner lykke utifra det man kan tolke ifra det som skrives. Leser man på andre fora der så ser man at ulykkeligheten og håpløsheten er til stede i stor grad blant single, dessverre.

Hvis det er diverse fora og emnet "kjærlighet, relasjoner og dating" du bruker som bevis så er det jo ganske åpenbart at du plukker kirsebær fra selveste kirsebær kilden. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (16 timer siden):

Er du så sikker på at du er uattraktiv? Altså, det er  jo opp til damene å bedømme dette. Og damer faller for forskjellige ting akkurat slik som menn gjør det. Sånn uten å ha sett hvordan du ser ut så høres du mye mer attraktiv ut, enn folk som jabber om "datingmakten" og at" 80 % av damene vil ha 20 % av mennene", og "blæh feminisme" iallefall...

- Poenget mitt, attraktivitet trenger ikke å være fysisk, man kan like personligheten til folk. Det er tross alt den man skal bo sammen med, hvis man ikke kun er ute etter et ligg da ;) Blir du glad i en person og personligheten deres så blir du automatisk mye mer attraktiv i deres øyne også ❤️ 

Men, det må være lov å trives best alene også. Et forhold er faktisk endel jobbing, iallefall for introverte som i utgangspunktet kanskje trives best i sitt eget selskap :) 

Jeg gjentar delvis meg selv her nå, men det får bare være; man må først elske seg selv før man kan forvente at noen andre skal gjøre det, og man må faktisk også ha energi til å legge ned innsats i et annet menneske. Det er her jeg ser mange kanskje "feiler", at de snakker om hva de skal ha, hva de vil ha (her gjelder det dame men kan også være andre veien). Hører ikke ett ord om hva de har å tilby en dame. Sånn sett er du et friskt pust her, som mener du ikke har noe å tilby. Jeg tror likevel at du kanskje kan ta feil. Men ditt liv, og ditt valg :) 

God helg til deg ❤️ 

Gode poenger.
Utseendet er bare innpakningspapiret. Den reelle personligheten er mye viktigere.
Jeg har unge kollegaer som er så overfladiske og usikre på seg selv at de bruker AI for å skape en «perfekt» profil på Tinder.
Å selge personligheten er mer krevende.

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Kan det påvirke menn mentale helser når de ikke har et aktivt sexliv?

Det gjelder alle, men det forsterkes betraktelig i dagens samfunn av det usunne ekstreme fokuset på sex i media.
Man skal seksualisere absolutt alt i dag. Som forøvrig alltid gjennom historien har vært et tidlig tegn på et samfunn i forfall. Ikke bare etisk og moralsk men faktisk forfall.

Dette blandet med kroppsfokus og annet "perfeksjonsfokus" vil samlet sett i dagens SoME og mediabilde forårsake en så stor mental last for mange at de til slutt blir syke. Som igjen gjerne forverrer de forholdene de opplevde press på, hvor man ender opp i en ond sirkel og nedagående spiral.

Dette gjelder ikke bare unge mennesker (og da særlig unge menn) men alle aldre som ikke er mentalt utviklet ennå til å håndtere og forstå at man ikke trenger å være en del av denne mentaliteten. Man kan melde seg ut av denne usunne galskapen, men det er ikke enkelt å få til i et samfunn som gjennomsyres av skadelig mentalitet. Alternativet er å se til samfunn som har bedre verdier og skape en tilværelse som er bedre for en selv.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
On 9/4/2025 at 10:56 PM, leticia said:

Ja, hvis du leste den nederste artikkelen, fra amnesty så treffer man på en slik forklaring. 

"Nasjonalstaten har behov for et voldspotensial i befolkningen. Menn er pålagt oppgaven å utøve vold. I fredstid blir kvinner offer for menns oppøvde voldspotensial. Psykolog Peder Isdal og mannsforsker Jørgen Lorentzen mener likestilling er løsningen. "

https://amnesty.no/hvorfor-slar-menn

Tallene taler et tydelig språk. Andelen menn som har brukt eller bruker vold mot sine samlivspartnere er i de nordiske landene 10 -15 prosent, i USA og Canada 25 prosent, i Tyrkia og Mellom Amerika 50 prosent og blant gifte menn i Pakistan på ekstreme 90 prosent. Jo mer makt menn har, jo mer vold.

De som tror på «kjønnsforskjellene» sliter i dag mer enn «moderne» menn.

Les gjerne hele artikkelen, den var interessant. 

Jørgen Lorentzen. Han har ingen troverdighet. Hvis du virkelig vil lytte til forskere, bør du heller lese Sapolsky

Endret av Krig og fred
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Gode poenger.
Utseendet er bare innpakningspapiret. Den reelle personligheten er mye viktigere.
Jeg har unge kollegaer som er så overfladiske og usikre på seg selv at de bruker AI for å skape en «perfekt» profil på Tinder.
Å selge personligheten er mer krevende.

Jeg tror det henger sammen med presset fra sosiale medier. Man skal være så "perfekt ". Men hva hjelper egentlig det hvis man kommer til det skrittet at man skal møte personen? Da hjelper ikke AI... 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, leticia said:

Hvorfor har han "ingen troverdighet"? 

Fordi han ikke følger vanlig praksis når det kommer til forskning. Det er en grunn til at Lorentzen&co ble fratatt midler etter Harald Eias hjernevask. Og den grunnen er at universitetsledelsen begynte å se på akkurat hva det var han holdt med på. Inntil da hadde de fått holde på som de ville, da det er et felt for de spesielt interesserte. 

Robert Sapolsky på den andre siden, er kanskje den mest anerkjente i verden når det kommer til homo-sapiens og oppførsel, biologi, og genetikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...