Gå til innhold

strømstøtte eller Norgespris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

med andre ord, hvis vi legger NVE til grunn, må Norge fortsette å eksportere alt vi kan, så lenge det tekniske ved kabler og installasjoner fungerer som det skal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (26 minutter siden):

her er det lett å mistenke at noen har oversatt avtaleteksten slik enkelte har oversatt bibelen gjennom tiden. Det springende ordet i sitatet ditt er: forsyningssikkerheten 

Hos NVE derimot står det: driftssikkerheten

Systemoperatørene kan bare redusere overføringskapasitet dersom det er nødvendig av hensyn til driftssikkerheten og er mer effektivt enn å benytte andre mulige avbøtende tiltak i systemdriften.

det er en vesensforskjell på de to ordene, fordi driftsikkerhet handler om det tekniske utstyret, ikke hvorvidt det er mye eller lite kraft tilgjengelig.

Slik jeg forstår så er begge gyldige grunner. Er ikke det mulig å sende kraft nedover så er det ingen grunn til klager fra EU. Kapper noen kabelen som mange her på berget vil så kan vi ikke sende strøm nedover med lastebiler.

For øvrig avtale med UK:

https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2021-09-16-13

EDiT: redigert pga av ørten folk rundt meg, 4 hunder, skattefuten, dårlige naboer og mange spm. samtidig til en som sliter dysleksi.

Endret av Jarmo
Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):

med andre ord, hvis vi legger NVE til grunn, må Norge fortsette å eksportere alt vi kan, så lenge det tekniske ved kabler og installasjoner fungerer som det skal.

Staten kan overkjøre NVE pga. forsyningssikkerhet. 

Skrevet
Jarmo skrev (6 minutter siden):

forsyningssikkerhet

men kan man påberope seg forsyningssikkerhet-argument pga. skyhøye priser? Hvis EU er villig å betale 17 kr/kWh og norske forbrukere må konkurrere med det, kan man strupe eksport for å få opp magasinfyllingen? Nei ifølge NVE

Kan vi stenge kablene til utlandet for å holde prisen nede?

Det korte svaret er nei. Mer detaljert:

1. Utenlandskablene er et gjensidig samarbeid mellom de to landene som kabelen knytter sammen.
  2. I Norge er utenlandskablene regulert gjennom forskrift under Energiloven – nærmere bestemt Forskrift om elektrisk kraft over landegrensene (FOR-2006-12-20-1563)
  3. Forskriften er harmonisert med tilsvarende regelverk i EU - (forordning (EF) nr. 714/2009 (elektrisitetsforordningen etter tredje energimarkedspakke)
  4. Enkel forklart kan vi si at dette regelverket skal sikre effektiv og sikker kraftutveksling mellom landene.
  5. Etter elektrisitetsforordningen artikkel 16 plikter systemoperatørene (Statnett) å sørge for at maksimal kapasitet i nettet gjøres tilgjengelig for grensekryssende handel, samtidig som det tas hensyn til at grensene for sikker nettdrift ikke overskrides. Enkel forklart betyr det siste at en kabel kan «stenges» hvis den skulle true driftssikkerheten i nettet.
  6. Det vil ikke være i tråd med dette regelverket at eksporten over kablene reduseres for å oppnå lavere kraftpriser i Norge.
  7. Systemoperatørene kan bare redusere overføringskapasitet dersom det er nødvendig av hensyn til driftssikkerheten og er mer effektivt enn å benytte andre mulige avbøtende tiltak i systemdriften.

https://www.nve.no/om-nve/spoer-nve/om-stroempriser/spoersmaal-og-svar-om-stroemprisen/

Skrevet
Mr.M skrev (1 minutt siden):

men kan man påberope seg forsyningssikkerhet-argument pga. skyhøye priser? Hvis EU er villig å betale 17 kr/kWh og norske forbrukere må konkurrere med det, kan man strupe eksport for å få opp magasinfyllingen? Nei ifølge NVE

Kan vi stenge kablene til utlandet for å holde prisen nede?

Det korte svaret er nei. Mer detaljert:

1. Utenlandskablene er et gjensidig samarbeid mellom de to landene som kabelen knytter sammen.
  2. I Norge er utenlandskablene regulert gjennom forskrift under Energiloven – nærmere bestemt Forskrift om elektrisk kraft over landegrensene (FOR-2006-12-20-1563)
  3. Forskriften er harmonisert med tilsvarende regelverk i EU - (forordning (EF) nr. 714/2009 (elektrisitetsforordningen etter tredje energimarkedspakke)
  4. Enkel forklart kan vi si at dette regelverket skal sikre effektiv og sikker kraftutveksling mellom landene.
  5. Etter elektrisitetsforordningen artikkel 16 plikter systemoperatørene (Statnett) å sørge for at maksimal kapasitet i nettet gjøres tilgjengelig for grensekryssende handel, samtidig som det tas hensyn til at grensene for sikker nettdrift ikke overskrides. Enkel forklart betyr det siste at en kabel kan «stenges» hvis den skulle true driftssikkerheten i nettet.
  6. Det vil ikke være i tråd med dette regelverket at eksporten over kablene reduseres for å oppnå lavere kraftpriser i Norge.
  7. Systemoperatørene kan bare redusere overføringskapasitet dersom det er nødvendig av hensyn til driftssikkerheten og er mer effektivt enn å benytte andre mulige avbøtende tiltak i systemdriften.

https://www.nve.no/om-nve/spoer-nve/om-stroempriser/spoersmaal-og-svar-om-stroemprisen/

Strømprisen til EU har ikke vært target men Statens regulering av Norgesprisen.

Skrevet
Jarmo skrev (7 minutter siden):

Strømprisen til EU har ikke vært target men Statens regulering av Norgesprisen.

alt henger sammen all den tid det er felles marked

Skrevet
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Den som lever, får se.

vel, for egen del frykter jeg ikke at regjeringen kommer til å benytte det omtalte punkt 10. for å fjerne Norgespris. Det er et veldig usannsynlig scenario, men de har bare tatt høyde for det, i tilfelle.. osv.

Skrevet
Mr.M skrev (1 minutt siden):

vel, for egen del frykter jeg ikke at regjeringen kommer til å benytte det omtalte punkt 10. for å fjerne Norgespris. Det er et veldig usannsynlig scenario, men de har bare tatt høyde for det, i tilfelle.. osv.

Totalt umulig å vite noe mer.

Men det bygges ut ny kraft ut av ville hel..te hver dag innen EU og her så. Hvordan kraften blir brukt er en annen diskusjon.

Skrevet
Femtekolonne skrev (På 1.9.2025 den 21.01):

strømstøtte eller Norgespris?

Rar formulering ettersom Norgespris er en form for strømstøtte. Jeg synes det er unødvendig forvirrende navn på begge støtteordningene:

Ordning A: Staten gir 90% av den spotprisen som overstiger 75 øre/kWh til abbonenten.

Ordning B: Staten gir 100% av den spotprisen som overstiger 40 øre/kWh men tar også 100% av spotprisen under 40 øre fra abbonenten.

I tillegg til disse statlige støtteordningene må du huske at du også må betale for strømmen og nettleia. Nettleia har man ingen valgmuligheter for, men strømmen er fortsatt et fritt privat marked der du må velge leverandør og type prisavtale: Fastpris eller spotprisbasert. Vær obs på at det er 4 ulike kombinasjoner: 2 ulike støtteordninger og 2 ulike strømabbonement-typer. Elhub viser bare 2 av disse 4.

NB: Vær obs på at spotpris alltid er uten/før avgifter som elavgift, enova, mva osv.

paatur skrev (På 1.9.2025 den 21.15):

Bor i NO2 og kommer nok til og ikke velge Norges pris. Er veldig ofte/mye bort reist så bruker kun rundt 3500kwh i året.

Brukte eks 199kwh i august . Januar som var kaldeste måten bruke jeg 495kwh.

Bor i ganske nytt rekkehus som er A merket så jeg har ikke mange or og tjene på Norges pris.

Fra fjordkraft sin mail ang mye jeg hadde tjent  på Norges pris i 2024 så var det 185kr

Merkelig valg når det er enkelt å spare ~185 kr med noen få tastetrykk.

AndersT2 skrev (På 2.9.2025 den 6.54):

Husk også at de skal starte med å sende over forbruket hvert 15 minutt, og ikke hver time, slik at strømforbrukstopper blir oftere registrert enn i dag, som nok også vil resultere i høyere kostnader for vanlige folk.

Det vil neppe utgjøre noen forskjell. Som abonnent får man fortsatt timepriser. Kraftleverandøren som må "oversette" fra kvarter-priser til timepriser vil neppe merke noen forskjell. Det er litt som når man gikk med kontanter i butikken og noen ganger ble sluttsummen sånn at man rundet opp, andre ganger ned - totalt sett gikk det ca i null.

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (På 2.9.2025 den 12.04):

Godt poeng. Hvis vi tar spotprisen i NO3 i 2025 som utgangspunk, 17 øre, og legger på 35 øre så blir det 52 øre. Da kommer norgespris-støtten 12 øre bedre ut enn strømstøtte-støtten, forutsatt at man kombinerer det med en spotprisavtale. Men jeg ser ingen tegn til prisøkningen ennå så det er ingen vits å forhaste seg med Norgespris i NO3. Det er bare å lene seg tilbake og se det an. Til og med første dag med over 40 øre kan man fint lene seg tilbake og se det an videre, for det kan jo fort gå ned igjen også. Velger man Norgespris-støtten så binder man seg og da risikerer man å betale mer, fordi man trigget på en kortvarig topp. Se for deg at 2025 gjentar seg og du binder prisen 22. januar, den høyeste toppen her:

Screenshot2025-10-01at21-39-06NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.9481d2c5e0292a757231037415cab3a5.png

Grønn linje er Norgespris. Blå linje er NO3.

AndersT2 skrev (4 timer siden):

Drev å kikket litt på Norgespris avtalen nå. Og det eneste i avtalen som gir litt usikkerhet er punkt 10

10. Justering og opphør av Norgespris av hensyn til kraftsituasjonen Energidepartementet kan gi forskrift om opphør og justering av Norgespris av hensyn til kraftsituasjonen

Så Energidepartementet kan når som helst sette opp prisen, og bare skylde på kraftsituasjonen. Ikke noe om at det skal varsles eller noe. Så er vi heldig så ser de at det blir for falt i februar og skrur opp prisen, så sitter man med høyere pris enn man først trodde igjennom sommeren. Regner med at de ikke setter ned noe igjen hvis situasjonen endrer seg.

Hvis staten lurer folk inn i en binding og misbruker den til å sette opp prisen uten at det er tvingende nødvendig så vil det bli heksebrenning utenfor olje og energidepartementet. Det tror jeg de forstår også så jeg er rimelig sikker på at de ikke tør å misbruke bindingen.

Endret av Simen1
Skrevet

Ehub sier jeg kan spare 2457 kr på å velge Norgespris.Skjermbilde2025-10-01kl_21_45_46.png.0fa8984e02542d337747997fe24018c6.png

Og hva sparer jeg når "de" trekker fra det som ikke er inkludert i beregningen: nettleie, forbruksavgift, Enovaavgift og påslag fra strømselskapet? Ingen verdens ting kanskje.

Hipp-hurra du sparer penger, men ikke likevel. Noen andre skal ha de pengene, men det har ikke Norgespris noe med.

Skrevet
Subara skrev (6 minutter siden):

Ehub sier jeg kan spare 2457 kr på å velge Norgespris.Skjermbilde2025-10-01kl_21_45_46.png.0fa8984e02542d337747997fe24018c6.png

Og hva sparer jeg når "de" trekker fra det som ikke er inkludert i beregningen: nettleie, forbruksavgift, Enovaavgift og påslag fra strømselskapet? Ingen verdens ting kanskje.

Hipp-hurra du sparer penger, men ikke likevel. Noen andre skal ha de pengene, men det har ikke Norgespris noe med.

Tja, de tingene du nevner måtte du uansett betalt, de øker ikke pga Norgespris, så med mindre du bruler veldig mye på en gang, eller veldig mye mer enn før kommer du positivt ut

• Liker 1
Skrevet (endret)
Subara skrev (13 minutter siden):

2457 kroner sa du. Det er besparelsen.

De andre tingene kommer jo i tillegg uansett om du velger den ene eller andre støtteordningen. Illustrerende regneeksempler:

Spoiler

Alternativ A:

Strøm: 8000

Nettleie: 8000

Støtte: 3000

Sum A: 13 000

Alternativ B:

Støtte: 3000+2457

Sum B: 10 543

Besparelse = Sum A - Sum B = 2457

Hvis du trodde du levde i Sovjetunionen og staten skulle levere deg strøm til totalt gratis sluttsum, så må du tro om igjen. Støtteordningen skal redusere totalprisen, ikke fjerne den.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

2457 kroner sa du. Det er besparelsen.

De andre tingene kommer jo i tillegg uansett om du velger den ene eller andre støtteordningen. Illustrerende regneeksempler:

Skjul innhold

Alternativ A:

Støtte: 3000

Sum A: 13 000

Alternativ B:

Støtte: 3000+2457

Sum B: 10 543

Besparelse = Sum A - Sum B = 2457

OK takk, ja det gir mening. Alternativ A: med dagens strømstøtte. Alternativ B: med Norgespris.

Da er det bare å gå å bestille. Så får jeg bestemme om jeg bytter strømselskap en annen dag. Mange strømselskap/avtaler er billigere enn Fortum Spotpris.

Det har også vært en diskusjon her om fastprisavtale kombinert med Norgespris, tror jeg. Jeg fant ikke den diskusjonen. Går ut i fra at man ikke har behov for fastprisavtale når Norgespris betaler forbruket over en viss sum?

Skrevet

Det er mulig å ha fastprisavtale selv om en har Norgespris. Om det lønner seg avhenger av hva prisene blir. Det er egentlig uheldig at det er mulig med fastpris. Om en har spotpris så vil Norgespris virke slik det er tiltenkt.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (25 minutter siden):

Det har også vært en diskusjon her om fastprisavtale kombinert med Norgespris, tror jeg. Jeg fant ikke den diskusjonen. Går ut i fra at man ikke har behov for fastprisavtale når Norgespris betaler forbruket over en viss sum?

Denne tråden, ca de siste 50 sidene. Skal prøve å lage en kort oppsummering. Først: Jo, det betyr noe mye!

Flere regneeksempler:

Spoiler

A = strømstøtte-støtte og B = Norgespris-støtte. Nettleien settes for enkelhets skyld til 100, påslaget til 0, og alle priser i øre/kWh uten mva. Støtte oppgis med fortegn - når du får støtte og + når du må betale tilbake til staten, så det blir lett å summere.

Først med spotprisavtale:

Spotpris = 0

A: Pris hos strømleverandøren: 0, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 100

B: Pris hos strømleverandøren: 0, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 40 = sum 140

Spotpris = 40

A: Pris hos strømleverandøren: 40, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 140

B: Pris hos strømleverandøren: 40, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 140

Spotpris = 75

A: Pris hos strømleverandøren: 75, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 175

B: Pris hos strømleverandøren: 75, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -35 = sum 140

Spotpris = 300

A: Pris hos strømleverandøren: 300, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -202,5 = sum 197,5

B: Pris hos strømleverandøren: 300, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -260 = sum 140

Så med fastprisavtale

Fastprisen er satt til 80. NB. Støtten fra staten beregnes fortsatt ut fra spotpris så summen vil fortsatt avhenge av spotprisen

Spotpris = 0

A: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 180

B: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 40 = sum 220

Spotpris = 40

A: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 180

B: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten 0 = sum 180

Spotpris = 75

B: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -35 = sum 145

Spotpris = 300

A: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -202,5 = sum -22,5

B: Pris hos strømleverandøren: 80, pris hos nettselskap 100, pris hos staten -260 = sum -80

Skrevet
leticia skrev (7 minutter siden):

Obs... 

Snakket med noen i dag som faktisk ikke får inngå avtalen om Norgespris pga de har betalingsanmerkning. 

Det skal egentlig ikke være mulig å nekte å inngå Norgespris.  Man kan nekte strømavtale, men ikke norgespris. Da jeg Google sa KI at det var ikke en logisk kombinasjon av ord..

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det skal egentlig ikke være mulig å nekte å inngå Norgespris.  Man kan nekte strømavtale, men ikke norgespris. Da jeg Google sa KI at det var ikke en logisk kombinasjon av ord..

Jeg tror ikke den jeg snakket med løy for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...