Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er grunnen til at varebil bevarer høy pris


Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg forstår det rett så er varebil unnlatt, to-tre seter, å betale avgift. Mens 5 seter må betale avgift. 

Eks. så holder volkswagen caddy, maxi, etc brukt, særdeles høy pris kontra brukt passat, 5 seter. 

Er det noen som er bilinteressert som kan utdype fenomenet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en del år siden kunne vi som ikke trengte flere enn to seter kjøpe varebil provat til en langt lavere sum. Det ser ut til at det mer eller mindre er slutt på dette i dag?

VW Touran var en typisk bil som var meget populær bil i så måte. Men nå selges ikke disse lenger. Litt rart for dem var meget populære og som firmabil hadde dem nok solgt bra den dag i dag vil jeg tro. Moder kjøpte en ny Caddy varebil for 5 år siden og betalte 430.000 for bilen med en 130HK'er 1.4l bensiner og DSG kasse. uten noe mer dilldall annet enn vinterhjul. 

Det er ganske stiv pris mener nå jeg. 

Skrevet
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Det ser ut til at det mer eller mindre er slutt på dette i dag?

Nei, varebil-registrert bil er fortsatt billigere enn samme bil registrert som personbil. Eneste store endringen er at du ikke lengre kan sette inn bakseter gratis etter 10 års tid.

  • Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (Akkurat nå):

Nei, varebil-registrert bil er fortsatt billigere enn samme bil registrert som personbil. Eneste store endringen er at du ikke lengre kan sette inn bakseter gratis etter 10 års tid.

Også er det vel kanskje ikke noen varebiler som frister lenger heller for privatpersoner. Er vel bare pizzabiler og slikt? Touran var jo vertfall en fin bil for privatpersoner som ikke trengte flere enn to seter. 

Skrevet
Mykesider skrev (16 minutter siden):

Er det noen som er bilinteressert som kan utdype fenomenet? 

Nytteverdien er høy i slike biler, og det er lett å omsette de for det er alltid noen som trenger. Enten det er private eller firmaer.

 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Også er det vel kanskje ikke noen varebiler som frister lenger heller for privatpersoner. Er vel bare pizzabiler og slikt? Touran var jo vertfall en fin bil for privatpersoner som ikke trengte flere enn to seter. 

Markedet har nok gått i fra touran til caddy. Også er vel touran en eldre bil så kan tenkes at flere har fått satt inn igjen baksetet da dette er gratis når bilen er eldre enn 10 år.

Skrevet (endret)

Norge er både by og bygd. Dermed så vil transporttjenester alltid være en faktor i livene våre. En varebil er unntatt reglene om kjøre og hviletidsbestemmelsene. Man kan derfor ta oppdrag som er mindre i omfang men som det fortsatt er et marked for.  Dette markedet blir i stor grad oversett av tradisjonelle bedrifter som driver med logistikk. Derfor vil en funksjonell varebil alltid bevare en god del av verdien sin. 

Endret av SpecialForce
Skrevet

Samme med pickuper. Kunstig høye priser. En bil som er over 10 år gammel er ikke verdt over 200 tusen kr når man vet hvilke forhold bilene blir utsatt for i Norge. 

Skrevet

Hva bør prisen være da? Ny pickup koster 700-800 tusen + mva. Syns selv pickup er alt for dyrt, men det ser jo ut som noen gladelig betaler prisen. Det er vel ofte en type livsstil/image kjøretøy. Og mange kjøpes på firma selvfølgelig. De holder hvertfall prisen godt så det kan jo være at de faktisk er verdt det også. 

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (32 minutter siden):

Hva bør prisen være da? Ny pickup koster 700-800 tusen + mva. Syns selv pickup er alt for dyrt, men det ser jo ut som noen gladelig betaler prisen. Det er vel ofte en type livsstil/image kjøretøy. Og mange kjøpes på firma selvfølgelig. De holder hvertfall prisen godt så det kan jo være at de faktisk er verdt det også. 

Pickup er i mine øyne en trillebår med fire hjul. Klarer ikke helt og se nytteverdien. En Caddy eller varebil gjør tilnærmet samme nytten og da har man bedre plass og rommet bak er lukket. 

Men noen av dem ser jo litt kule ut skal sies. Men det er vel det. 

Skrevet
16 hours ago, Bjerknez said:

Pickup er i mine øyne en trillebår med fire hjul. Klarer ikke helt og se nytteverdien. En Caddy eller varebil gjør tilnærmet samme nytten og da har man bedre plass og rommet bak er lukket. 

Men noen av dem ser jo litt kule ut skal sies. Men det er vel det. 

Kommer jo an på hva man skal bruke dem til. Men synes også mange nye pickuper er mest jåleri. Man får jo knapt en plenklipper og en sekk med gjødsel på planet. I motsetning til pickup-ene jeg kjørte på jobb tidligere.

Spoiler

crafter-pickup.thumb.jpg.8db59ba614632e40a7e3f4294aff0b5c.jpg

VS

Spoiler

5cb9e7a4d2ce7809c35ee963.jpg.29a8180538c809c7a3ae59d346c259fb.jpg

 

Skrevet

Når firma som selger brukt biler så står det 3 måneder garanti og 3000 km. 

Men når privat person skal selge så er det 2 år uansett, ubegrenset km? hvordan sy sammen til å forstå sammenheng. 

Hvem avgjør garanti på en brukt bil? 

Om jeg skal selge en bil, trenger jeg egentlig å velge if garanti 6 måneder og 6000 km? det holder kanskje kun med NAF test?

Skrevet
22 minutes ago, Mykesider said:

Når firma som selger brukt biler så står det 3 måneder garanti og 3000 km. 

Men når privat person skal selge så er det 2 år uansett, ubegrenset km? hvordan sy sammen til å forstå sammenheng. 

Hvem avgjør garanti på en brukt bil? 

Om jeg skal selge en bil, trenger jeg egentlig å velge if garanti 6 måneder og 6000 km? det holder kanskje kun med NAF test?

Det er ikke noe krav om 2 års garanti når en privatperson selger bruktbil. Det er ikke krav om garanti overhodet - dette er noe produsent eller selger velger å tilby. Jeg tror du blander sammen med reklamasjonsrett som er noe annet, men som til en viss grad overlapper det som oppnås med garanti. 

Skrevet (endret)

På grunn av den kraftige svekkelsen av kronen har mange bruktbiler forsvunnet ut av landet. Samtidig har vi befolkningsvekst, og noen biler er dessuten sendt til Ukraina

Opelduude skrev (20 timer siden):

Samme med pickuper. Kunstig høye priser. En bil som er over 10 år gammel er ikke verdt over 200 tusen kr når man vet hvilke forhold bilene blir utsatt for i Norge. 

For 10-15 år siden kunne man få en ny pickup for 300 000 kroner. På grunn av norsk vanstyre koster de samme bilene nå over 600 000.

Endret av freedomseeker
Skrevet (endret)

Garanti er noe produsenten gir, og fritar slik jeg har fortstått det både forhandler og sluttkunde for økonomiske heftelser hvis skader som går på garanti dukker opp. Derfor er det som oftest lettere og få ting fikset på garanti da forhandlere får slike jobber dekket av produsent. 

Reklamasjon er slik jeg ser det noe forhandler gir utover garanti og reklamasjoner må slik jeg har oppfatet det dekkes av forhandleren selv og kan derfor ofte være LITT vanskeligere og få dekket. 

For sluttbrukeren betyr dette omtrent det samme. Har man kjøpt fra en seriøs forhandler med god likviditet og evne til å fikse opp, så kan reklamasjon og garanti ses på som det samme fra et sluttnrukers ståsted. 

-----

Reklamasjon ved privatkjøp er noe som skal beskytte kjøper fra luringer som prøver og svindle. Selger du en 2 år gammel Tesla så skal du som selger garantere at det ikke er noen skjulte feil som du vet om. Har du vært uheldig og krasjet og den nye lykten du satt inn ikke ble skrudd fast skikkelig da skruefestene var ødelagte så er dette skjulte feil som du vet om. 

Hvos du har kjlrt på en stein i veien og slått høl på eksospotta å du har teipet denne med 100 runder gaffateip, så er dette en feil som du vet om som kjøper kan ta deg på senere, HVIS dette ikke tydelig fremgår i kontrakten. 

Hvis kjøper plutselig hører en knirkelyd i forstillingen som ikke var der når han kjøpte den men dukket opp etter hvert er dette en sliteskade som han må dekke selv. 

Eller hvis registerreima ryker og du har papirer på at du har byttet denne i henhold til serviceavtale så er dette noe kjøper må ta selv via forhandler. 

En privatselger kan ikke gi reklamasjonsrett utover det forhandler kan for privatselger er ikke en profesjonell part som kan garantere at bilen funker da han mest trolig ikke har kompetansen til å utføre slike tester selv eller vite hva som skjer inne i en lukket motor. 
 

-----

Merk at dette er MIN mening om saken slik jeg oppfatter dette å ikke nødvendigvis den hele og fulle sannhet. 
 

-----

Ja, jeg blandet inn eksospotte i eksmplene over hvor jeg nevnte Tesla i første setning, men dere skjlnner sikkert tegninga okke som :)

Endret av Bjerknez
Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Garanti er noe produsenten gir, og fritar slik jeg har fortstått det både forhandler og sluttkunde for økonomiske heftelser hvis skader som går på garanti dukker opp. Derfor er det som oftest lettere og få ting fikset på garanti da forhandlere får slike jobber dekket av produsent. 

Reklamasjon er slik jeg ser det noe forhandler gir utover garanti og reklamasjoner må slik jeg har oppfatet det dekkes av forhandleren selv og kan derfor ofte være LITT vanskeligere og få dekket. 

For sluttbrukeren betyr dette omtrent det samme. Har man kjøpt fra en seriøs forhandler med god likviditet og evne til å fikse opp, så kan reklamasjon og garanti ses på som det samme fra et sluttnrukers ståsted. 

-----

Reklamasjon ved privatkjøp er noe som skal beskytte kjøper fra luringer som prøver og svindle. Selger du en 2 år gammel Tesla så skal du som selger garantere at det ikke er noen skjulte feil som du vet om. Har du vært uheldig og krasjet og den nye lykten du satt inn ikke ble skrudd fast skikkelig da skruefestene var ødelagte så er dette skjulte feil som du vet om. 

Hvos du har kjlrt på en stein i veien og slått høl på eksospotta å du har teipet denne med 100 runder gaffateip, så er dette en feil som du vet om som kjøper kan ta deg på senere, HVIS dette ikke tydelig fremgår i kontrakten. 

Hvis kjøper plutselig hører en knirkelyd i forstillingen som ikke var der når han kjøpte den men dukket opp etter hvert er dette en sliteskade som han må dekke selv. 

Eller hvis registerreima ryker og du har papirer på at du har byttet denne i henhold til serviceavtale så er dette noe kjøper må ta selv via forhandler. 

En privatselger kan ikke gi reklamasjonsrett utover det forhandler kan for privatkjøper er ikke en profesjonell part som kan garantere at bilen funker da han mest trolig ikke har kompetansen til å utføre slike tester selv eller vite hva som skjer inne i en lukket motor. 
 

-----

Merk at dette er MIN mening om saken slik jeg oppfatter dette å ikke nødvendigvis den hele og fulle sannhet. 

jeg synes du beskrev veldig bra. Da er det jo egentlig unødvendig av meg å ha en forsikring på 6 måneder igjennom if. Særlig når jeg drar til NAF først. Da har skal jeg ha alt på det tørre. 

Skrevet
freedomseeker skrev (9 minutter siden):

På grunn av den kraftige svekkelsen av kronen har mange bruktbiler forsvunnet ut av landet. Samtidig har vi befolkningsvekst, og noen biler er dessuten sendt til Ukraina

For 10-15 år siden kunne man få en ny pickup for 300 000 kroner. På grunn av norsk vanstyre koster de samme bilene nå over 600 000.

Jeg mener dette også bør være en kampsak i politikken, nå snakkes det kun om bensin priser, og da nyter vel politikere når ingen snakker mer om det. Det er befolkningen som må si i fra for at politikere skal reagere. Det er for dumt at staten skal ta den store kaka fra produsenter fordi staten skal flå gleden til befolkningen. 

Jeg skal begynne snakke mer om dette nå i facebook andre steder med politikere. 

Skrevet
Mercruiser skrev (22 minutter siden):

Det er ikke noe krav om 2 års garanti når en privatperson selger bruktbil. Det er ikke krav om garanti overhodet - dette er noe produsent eller selger velger å tilby. Jeg tror du blander sammen med reklamasjonsrett som er noe annet, men som til en viss grad overlapper det som oppnås med garanti. 

og da har jeg nok tolket noe feil. Jeg skal selge en bil muligens etterhvert privat, og ønsker 280 000 kr for bilen. 

Skrevet
1 minute ago, Bjerknez said:

Garanti er noe produsenten gir, og fritar slik jeg har fortstått det både forhandler og sluttkunde for økonomiske heftelser hvis skader som går på garanti dukker opp. Derfor er det som oftest lettere og få ting fikset på garanti da forhandlere får slike jobber dekket av produsent. 

Reklamasjon er slik jeg ser det noe forhandler gir utover garanti og reklamasjoner må slik jeg har oppfatet det dekkes av forhandleren selv og kan derfor ofte være LITT vanskeligere og få dekket. 

For sluttbrukeren betyr dette omtrent det samme. Har man kjøpt fra en seriøs forhandler med god likviditet og evne til å fikse opp, så kan reklamasjon og garanti ses på som det samme fra et sluttnrukers ståsted. 

-----

Reklamasjon ved privatkjøp er noe som skal beskytte kjøper fra luringer som prøver og svindle. Selger du en 2 år gammel Tesla så skal du som selger garantere at det ikke er noen skjulte feil som du vet om. Har du vært uheldig og krasjet og den nye lykten du satt inn ikke ble skrudd fast skikkelig da skruefestene var ødelagte så er dette skjulte feil som du vet om. 

Hvos du har kjlrt på en stein i veien og slått høl på eksospotta å du har teipet denne med 100 runder gaffateip, så er dette en feil som du vet om som kjøper kan ta deg på senere, HVIS dette ikke tydelig fremgår i kontrakten. 

Hvis kjøper plutselig hører en knirkelyd i forstillingen som ikke var der når han kjøpte den men dukket opp etter hvert er dette en sliteskade som han må dekke selv. 

Eller hvis registerreima ryker og du har papirer på at du har byttet denne i henhold til serviceavtale så er dette noe kjøper må ta selv via forhandler. 

En privatselger kan ikke gi reklamasjonsrett utover det forhandler kan for privatkjøper er ikke en profesjonell part som kan garantere at bilen funker da han mest trolig ikke har kompetansen til å utføre slike tester selv eller vite hva som skjer inne i en lukket motor. 
 

-----

Merk at dette er MIN mening om saken slik jeg oppfatter dette å ikke nødvendigvis den hele og fulle sannhet. 

En garanti gis frivillig av produsent/selger og kan variere i omfang og innhold. En produsentgaranti er som regel universal, men kan variere i varighet og innhold i ulike geografiske områder - som regel tilpasset det enkelte lands kjøpslovgivning. Hendelser innenfor garantibetingelsene blir som regel utbedret uten problemer. 

Reklamasjonsrett iht. norsk lov derimot, er en juridisk prosess der kjøper må påvise en vesentlig mangel som var der på kjøpstidspunktet og som selger må eller burde ha visst om. Reklamasjonsretten betyr ikke nødvendigvis at man får medhold i reklamasjonen. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...