Gå til innhold

Hvem vil leve evig ?

Jobs

Anbefalte innlegg

Skrevet
O3K skrev (13 timer siden):

Igjen, trådens tema er det evige liv etter døden.

Tror kanskje flere her sliter med å lese, eller sliter med viljen. 
Trådens tema er:

Hvem vil leve evig ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle gjerne kunne gitt et klart Ja/Nei-svar, men da måtte jeg i forkant ha visshet om den faktiske konsekvensen av dette valget - både for egen del og for mine nærmeste. Så langt jeg kan se er det kun vage tolkninger av bibelteksten som ligger til grunn.

Og - hvis det er et valg for den enkelte, til hvilken adresse skal søknaden sendes? Og dessuten, kan det være sånn at søknaden gjelder kun når ønsket er å ikke leve evig. Kan jo hende man faktisk er gått lei på slutten - litt kjipt å da skulle holdes våken mot sin vilje i en potensielt elendig tilværelse.

Skrevet
geir__hk skrev (11 minutter siden):

Og - hvis det er et valg for den enkelte, til hvilken adresse skal søknaden sendes?

Her er en god begynnelse på søknaden:

Da sto en lovkyndig fram og ville sette Jesus på prøve. «Mester», sa han, «hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?» 26 «Hva står skrevet i loven?» sa Jesus. «Hvordan leser du?»

27 Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og din neste som deg selv.» 28 Da sa Jesus: «Du svarte rett. Gjør det, så skal du leve.»

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Tror kanskje flere her sliter med å lese, eller sliter med viljen. 
Trådens tema er:

Hvem vil leve evig ?

«Hvem vil leve evig?» er trådens tittel. Og det er ganske åpenbart fra trådstarter sine egne innlegg at det er spesifikt snakk om evig liv i Guds himmelske paradis i henhold til kristen lære, og ikke evig liv på jorden som dødelig:

Jobs skrev (På 22.8.2025 den 18.18):

Jeg hilser milliarder av år i live om det er 100 ganger bedre og leve i himmelen,ref Jesus.

Jobs skrev (På 21.8.2025 den 23.07):

...evigheten i det neste liv selvfølgelig.

Eller mener du, @PÃ¥inter at kristendommen lover evig liv FØR man dør og kommer til paradis kanskje?

Skrevet
O3K skrev (16 timer siden):

Det som ble diskutert var hva man skulle bedrive i all evighet, og du svarte med bibelsitater som nevner dyrking av mat og vin.

Høres ikke akkurat ut som paradis, selv mekanisert jordbruk er ett hardt jævla arbeide, det er også den type arbeide der man alltid må være på vakt, ikke mye paradis i mine øyne.

En ting er sikkert skulle jeg på et eller annet guddommelig vis få muligheten til evig liv så vil jeg faen steike meg ha noen supermann krefter og en exit strategi, skulle det være sånn at jeg må produsere mat i de nesten 13 milliarder år for å leve komfortabelt så kan det fort bli utrivelig når sola ekspanderer om 7.5 milliarder år og alle muligheter for jordbruk forsvinner sammen med vannet som fordamper, det som kan starte som et paradis blir fort et faktisk helvete på jord, der man i beste fall lever som inntørket kosmisk støv, ikke akkurat en eksistens jeg hadde misunnet noen som helst.

Men folk flest ser vel kanskje for seg evig liv i en slags alternativ dimensjon kanskje kalt Valhall eller lignende, der de døde ender opp, og så magisk blir levende igjen, og alt er bare sex drugs and rockn roll, og ingen plikter eller 14 timers arbeidsdager på jordet, det er hvert fall sånn jeg tror jeg ville sett det for meg om jeg var troende, maksimere nivåene av nytelse og morro, men selv det tror jeg hadde blitt temmelig døllt om man har dyppa pølsa i alle fra Margaret Thatcher til Marilyn Monroe 170000 ganger i løpet av de siste 13000 milliardene årene, og ikke glem det er en evighet igjen, det hele blir bare, ikke for meg tror jeg.    

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (4 timer siden):

27 Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og din neste som deg selv.» 28 Da sa Jesus: «Du svarte rett. Gjør det, så skal du leve.»

Jeg tror det hele er en svindel. 

Tenk litt på det.. Gud startet med å være ganske grusom, altså; tilbe meg or face the consequences. Hans mål, var at alle skulle tilbe han, og kun han, i all evighet. Folk gadd ikke være med på det, så han sendte ned Jesus for å få folk til å ville tilbe gud, ved å være litt mer rund i kantene. 
De fleste som har drevet med ledelse, vet at ledelse motivert av frykt er temmelig dårlig deal, og man lærer ganske fort at man får flere folk, mer motivert, dersom man leder og ikke er sjef. Jesus inn, er et sjakktrekk i så måte. 

Jeg tror  endgamet til gud, er at alle skal tilbe han, som den store sjefen han er, det er dette evigheten og paradis består av, bruke all sin tid på å tilbe gud, siden det er det beste som finnes i hele verden, ihht det gud sier. 

Hva er det egentlig som skiller gud fra familien Kim i Nord-Korea? Hva er det som tilsier at målet til gud faktisk har endret seg? Jeg tipper det er akkurat det samme, men at veien dit har endret seg. 

Det beste som finnes er å legge sin sjel til gud, og tilbe han i all evighet (sa ingen noensinne, unntatt gud). Naah, bedre å daue og bli borte etter 80+ år spør du meg. 

Endret av Baranladion

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...