Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få utredning for ADHD?

Gjest 3398d...a11

Anbefalte innlegg

Gjest 3398d...a11
Skrevet

Min datter er 23 år gammel, går på universitetet og prøver å gjøre noe med livet sitt. Men i mange år har hun slitt med konsentrasjonsvansker og har opplevd livet som veldig vanskelig. Hun har en fastlege som er 100% overbevist om at hun har ADHD, men hver gang hun henviser til "kvalifisert psykisk utredning" får hun avslag. Dette har skjedd 6 ganger på 5 år.

Hva faen må til for at hun skal få utredning for psykiske lidelser? Hun sliter som pokker både på skolen og i det private, men får ikke hjelp.

Hvordan skal man gå frem for å få noe hjelp i dette landet? SKal det virkelig være sånn at man ikke få hjelp før man skader seg selv? Hun vurderer nå å gå privat gjennom Volvat, for der får hun ikke avslag. Men er det riktig at hun skal bruke alt hun tjente på sommerjobben sin for å betale for noe som det offentlige skal dekke?

Er det noen som kan gi oss et tips om hvordan datteren min skal få hjelp?

Anonymous poster hash: 3398d...a11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tegn helseforsikring og ta det privat via helseforsikringen. Med tanke på hvor mye skatt vi betaler så er det helt sykt hvor vanskelig det er å få kvalifisert hjelp i dette landet.

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke hjelp med adhd med mindre du er på kjøret. At du ikke klarer studier er ikke god nok grunn. Du kan få privat utredning, det koster cirka 20k. Hun må nok bare lære seg teknikker for å mestre det.

Om du får diagnose hos Volvat, så får du ikke medisiner av det offentlige heller. Du vil fortsatt få avslag om du vil ha videre utredning i det offentlige. 

Skrevet
Boing_80 skrev (1 time siden):

Du skriver ikke hva som er vurderingen bak avslaget.

Høyst trolig fordi hun ikke er ille nok.

Selv får jeg ikke offentlig utredning på bakgrunn av at jeg fungerer i arbeidslivet.

• Liker 1
Gjest 3398d...a11
Skrevet
Boing_80 skrev (1 time siden):

Du skriver ikke hva som er vurderingen bak avslaget.

Det står ikke noe begrunnelse for avslaget. Det står bare at søknaden om utredning er avslått.

Gjest 3398d...a11
Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Om du får diagnose hos Volvat, så får du ikke medisiner av det offentlige heller. Du vil fortsatt få avslag om du vil ha videre utredning i det offentlige. 

Betyr dette at dersom hun betaler for privat utredning så får hun ikke medisiner allikevel? ADHD medisiner skal vel være på blå resept. Vil dette ikke være tilgjengelig for henne?

Skrevet

ADHD har de siste årene blitt en "mote-diagnose" (eller trend om man vil...)
Derfor er det ekstremt mange henvisninger for utredning som blir sendt. Det kan derfor være veldig vanskelig for de som mottar disse henvisningene, å vurdere hva som bør utredes - og ikke.

Mange fagfolk har også vist bekymring for denne trenden. Der man gjerne "selvdiagnoserer" seg gjennom sosiale medier og lignende... så løper man til legen sin og vil ha utredning. Men det kan også være foreldre, som har litt for aktive barn (da det blir mindre og mindre rom for å være annerledes, der alle helst skal "passe inn" i en boks). Siden ADHD har blitt såpass "pop", er det derfor mange foreldre som allerede har "bestemt seg" - for at ungen de har, har ADHD. Selv om det ofte bare dreier seg om livsstil, feil kosthold, eller andre ting - som kan være somatisk, psykisk eller noe så enkelt som at man ikke er skapt for å sitte i ro.

Problemet her. Er at siden det er et såpass stort "trøkk" på utredningsbenken. Så er nåløyet trangt, og da går det ut over det som faktisk SKAL få hjelp. Men; igjen - her er det ofte de mest ressurssterke, de som roper høyeste, klarer å formulere seg best og, tja, jeg vil påstå det har litt med flask å gjøre også. Geografisk tilknytning, hvem man har som lege, hvem som behandler henvisningen og lignende. 

Det kan jo også være at ADHD har vært underrepresentert i en årrekke, og at det er derfor det er så stort "hopp" (så mye som 300% økning i diagnoser bare de siste 2-3 åra). Men personlig tror jeg det handler mer om trend, sosiale medier og den slags. Litt som vi har sett med cøliaki, laktoseintoleranse og andre spennende diagnoser man kan smykke seg med. 

For ordens skyld. Jeg påstår selvsagt ikke at TS sin datter tilhører denne "trenden". Men poenget mitt her, er at dette gjør det vanskelig å få utredning for folk som faktisk trenger det; samt at det gjør det vanskeligere for de som behandler den type saker å vurdere hvem som skal få hjelp eller ikke. 

Mitt råd til TS er å be om henvisning til psykologhjelp. En fastlege har ikke like god oversikt over alt som ligger under ymse paraplyer i spekteret for ADHD og andre psykososiale diagnoser. Dersom en psykolog mistenker ADHD, og ber om utredning for dette. Vil det ha en langt større troverdighet for de som behandler den type henvisninger, enn det en "standard henvisning" fra en fastlege har. 

Gjest 4e87b...33b
Skrevet

Jeg fikk ikke innvilget henvisning til psykolog selv med alvorlig angst og depresjon, så jeg ser ikke helt at å be fastlegen om noe sånt er noen enkel vei å gå heller. Det norske helsevesenet er en diger løgn på enkelte områder. Det treneres og underrapporteres rund baut for å få det til å se ut som det er fryd og gammen og at ting tas på alvor.

Anonymous poster hash: 4e87b...33b

Skrevet
Milhouse85 skrev (1 time siden):

ADHD har de siste årene blitt en "mote-diagnose" (eller trend om man vil...)
Derfor er det ekstremt mange henvisninger for utredning som blir sendt. Det kan derfor være veldig vanskelig for de som mottar disse henvisningene, å vurdere hva som bør utredes - og ikke.

Mange fagfolk har også vist bekymring for denne trenden. Der man gjerne "selvdiagnoserer" seg gjennom sosiale medier og lignende... så løper man til legen sin og vil ha utredning. Men det kan også være foreldre, som har litt for aktive barn (da det blir mindre og mindre rom for å være annerledes, der alle helst skal "passe inn" i en boks). Siden ADHD har blitt såpass "pop", er det derfor mange foreldre som allerede har "bestemt seg" - for at ungen de har, har ADHD. Selv om det ofte bare dreier seg om livsstil, feil kosthold, eller andre ting - som kan være somatisk, psykisk eller noe så enkelt som at man ikke er skapt for å sitte i ro.

Problemet her. Er at siden det er et såpass stort "trøkk" på utredningsbenken. Så er nåløyet trangt, og da går det ut over det som faktisk SKAL få hjelp. Men; igjen - her er det ofte de mest ressurssterke, de som roper høyeste, klarer å formulere seg best og, tja, jeg vil påstå det har litt med flask å gjøre også. Geografisk tilknytning, hvem man har som lege, hvem som behandler henvisningen og lignende. 

Det kan jo også være at ADHD har vært underrepresentert i en årrekke, og at det er derfor det er så stort "hopp" (så mye som 300% økning i diagnoser bare de siste 2-3 åra). Men personlig tror jeg det handler mer om trend, sosiale medier og den slags. Litt som vi har sett med cøliaki, laktoseintoleranse og andre spennende diagnoser man kan smykke seg med. 

For ordens skyld. Jeg påstår selvsagt ikke at TS sin datter tilhører denne "trenden". Men poenget mitt her, er at dette gjør det vanskelig å få utredning for folk som faktisk trenger det; samt at det gjør det vanskeligere for de som behandler den type saker å vurdere hvem som skal få hjelp eller ikke. 

Mitt råd til TS er å be om henvisning til psykologhjelp. En fastlege har ikke like god oversikt over alt som ligger under ymse paraplyer i spekteret for ADHD og andre psykososiale diagnoser. Dersom en psykolog mistenker ADHD, og ber om utredning for dette. Vil det ha en langt større troverdighet for de som behandler den type henvisninger, enn det en "standard henvisning" fra en fastlege har. 

Jeg er mildt sagt uenig i mesteparten av det du sier. Foreldre er de som står barnet nærmest og har førstehåndskunnskap om mistanken utenfor det normale er der. At foreldre ikke blir hørt på dette er trist. At slike tilstander skal underdiagnoseres bare for å spare offentlige ressurser er helt uakseptabelt, da ber man regelrett om flere ungdomskriminelle når den tid kommer. Vi lever tross alt i 2025 og jeg personlig er veldig glad for at utvilkingen og kunnskapen går framover selv om det innebærer økte ressurser.  En adhd utredning er ikke bortkastet selv om personen ikke har adhd, flere diagnoser blir vurdert og sendes videre til spesialister etter behov og mistanke, f.eks er det flere former for autisme som ligner på adhd, sjangsen for at dette blir avdekket er vesentlig større dersom en adhd-utredning blir startet.

• Liker 1
Gjest 3398d...a11
Skrevet
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Mye du skriver som jeg er enig i, men vi har altså fått fastlegen vår til å henvise mange gange til psykologer som bare gir avslag på henvisningen. Så vi kommer ingen vei!

Nå hører det til sammenhengen også at faren hennes har Autismespekter diagnose samt ADD, og hennes storesøster har det samme. Fastlegen har selv 2 barn med ADH og har derfor litt peiling vil jeg si. Vi møter veggen der de som kan ta utredningen bare lar være å hjelpe.

Gjest 3398d...a11
Skrevet
Skandinav skrev (23 minutter siden):

Er det ved noen av avslagene benyttet klageretten?

Ja, flere ganger. Men de avslår klagen også.

Skrevet (endret)
Gjest 3398d...a11 skrev (7 timer siden):

Betyr dette at dersom hun betaler for privat utredning så får hun ikke medisiner allikevel? ADHD medisiner skal vel være på blå resept. Vil dette ikke være tilgjengelig for henne?

Du kan jo betale for utredning for medisiner. Det tar litt tid å finne rett type. Men du er da på deres nåde og andre leger vil ikke fornye den resepten, slik jeg har forstått det. Men om de som gir deg medisin skulle miste lisensen er du som sagt fucked. Et alternativ er adhd klinikken i Bergen eller noe slikt, men samme problemstilling der. 

Milhouse85 skrev (6 timer siden):

Du må lese tråden. Du kommer ikke til psykolog. Du blir avvist når henvendelsen blir sendt fra fastlege til spesialister. Det er veldig vanskelig og få hjelp til psykiske ting i helsevesenet. Har et familiemedlem som døde av overdose noen uker etter avslag om hjelp til avrusning. 🤷

Angående over/under diagnostisering: nikotin maskere symptomene. Nå når færre og færre driver med det samtidig som folk har mindre disiplin og arbeidslivet krever mer og mer så blir det at folk søker løsninger. Jeg tror nok at folk så sine egne begrensinger før. 

Endret av Sjørøver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...