Vokteren Skrevet 20. august Skrevet 20. august Mr.M skrev (14 timer siden): som MER-medlem hos Europris får man automatisk rabatten fratrukket i det man betaler med Visa kort i kassa. Trenger altså ikke oppgi tlf.nr. eller medlem nr. men er andre steder man må bruke fysisk medlemkort, eller oppgi epostadresse eller tlf. for å få rabatten. er det fordi det evt. koster penger å få Visa (eller banken?) å implementere denslags i kortet at det ikke er gjengs brukt? Medlemskap i butikkjeder er hovedsaklig et kynisk markedsføringsstunt som forsøker å binde kunden til denne kjeden. Altså et forsøk på å skape et monopol og et avhengighetsforhold hos de tankeløse. Hva får jeg for å være medlem hos Plantasjen, Jula, Clas Olsson o.l. ut over stadig uønsket reklame på mobilen ? Tilbudsvarer klarer jeg å finne selv når jeg en sjelden gang har behov for det. Jeg sier nå konsekvent nei til nye medlemskap av denne typen…. 3
sedsberg Skrevet 20. august Skrevet 20. august Hvorfor straffer kjedene vanlige kunder med dyrere varer hvis man ikke registrerer seg som medlem? 2
Vokteren Skrevet 20. august Skrevet 20. august sedsberg skrev (47 minutter siden): Hvorfor straffer kjedene vanlige kunder med dyrere varer hvis man ikke registrerer seg som medlem? Konkurransetilsynet sover ikke bare i enkelttimer. De skulker hele dagen. Det gjelder både medlemsfordeler, vareplassering, oppkjøp, godt skjulte prisjusteringer og villedende reklame 2
Mr.M Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Vokteren skrev (2 timer siden): Medlemskap i butikkjeder er hovedsaklig et kynisk markedsføringsstunt som forsøker å binde kunden til denne kjeden. man blir ikke bunnet hvis man er medlem hos en haug forskjellige butikker, noe mange er. Vil heller si det er regelrett dumt" i dagens verden" å ikke melde seg inn. Man må ta med seg de kronene en kan spare rundt omkring. Men mye kommer selvsagt an på "livssituasjon" også, -lever man i en liten blokkleilighet eller hybel og evt. ikke har hverken hus, uteområde/hage, bil og annet å styre med, er det vel stort sett mat og klær som gjelder. Men har man noe av det andre jeg nevnte, er det stadig noe man trenger av alskens ting. Vokteren skrev (3 timer siden): Tilbudsvarer klarer jeg å finne selv når jeg en sjelden gang har behov for det. men du får ikke tilbudsvarer som er reservert for medlemmer. Det kan jo være surt hvis det er akkurat den tingen du har behov for?
Mr.M Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august sedsberg skrev (2 timer siden): Hvorfor straffer kjedene vanlige kunder med dyrere varer hvis man ikke registrerer seg som medlem? feil, man belønner kunder som er medlem. mange steder blir man medlem enkelt bare ved å oppgi tlf.nr/epost, er det virkelig noe strev å gjøre det? 1
The Avatar Skrevet 20. august Skrevet 20. august Mr.M skrev (40 minutter siden): sedsberg skrev (3 timer siden): Hvorfor straffer kjedene vanlige kunder med dyrere varer hvis man ikke registrerer seg som medlem? feil, man belønner kunder som er medlem. mange steder blir man medlem enkelt bare ved å oppgi tlf.nr/epost, er det virkelig noe strev å gjøre det? Det er verken belønning eller straff. Redusert pris er betalinga du får for å tillate butikken å opprette ein profil på deg og sende deg reklame, som igjen fører til at du handler meir i denne butikken. Grunnen til at du oppgir telefonnummer eller epostadresse og ikkje berre får tildelt eit medlemsnummer er sjølvsagt fordi butikken skal ha ein plass å sende reklamen. 1 2
Jarmo Skrevet 20. august Skrevet 20. august Mr.M skrev (51 minutter siden): Vil heller si det er regelrett dumt" i dagens verden" å ikke melde seg inn. Man må ta med seg de kronene en kan spare rundt omkring. Vi tar ca. 3000,- ut fra Trumfkonto i året. Det er 3-4 uker med gratis mat. Hentet senest i dag billig toalettpapir og husholdningpapir fra Europris. Medlemstilbud. Osv.. 1
sedsberg Skrevet 20. august Skrevet 20. august 15 minutes ago, Jarmo said: Vi tar ca. 3000,- ut fra Trumfkonto i året. Det er 3-4 uker med gratis mat. Hentet senest i dag billig toalettpapir og husholdningpapir fra Europris. Medlemstilbud. Osv.. Ja! Og idiotene som av en eller annen uforståelig grunn ikke vil ha reklame betaler for det! Vinn-vinn!
Mr.M Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august The Avatar skrev (38 minutter siden): Det er verken belønning eller straff. Redusert pris er betalinga du får for å tillate butikken å opprette ein profil på deg og sende deg reklame, som igjen fører til at du handler meir i denne butikken. det er mulig jeg handler mer i den butikken ja, men når det er ting jeg uansett trenger så ser jeg ikke problemet. jeg er f.eks. innmeldt hos KID (interiør) og handlet der tre ganger. Altså ikke en butikk jeg drar innom hver uke bare for å se om det er noe tilbud, det har kun vært de tre gangene, og da større/dyre innkjøp hvor besparelsen monnet en god del. Enig med deg at hvis resultatet av reklame er at noen "renner ned døra" og kjøper alt som er tilbud på, så blir de "lurt". Man må holde hodet kalt for å si det sånn 😋 1
Jarmo Skrevet 20. august Skrevet 20. august Mr.M skrev (4 minutter siden): Enig med deg at hvis resultatet av reklame er at noen "renner ned døra" o Ingen reklame i postkassen, har lappa på lokket. E-post kan man nekte å ta imot.
Gjest fd0f2...928 Skrevet 20. august Skrevet 20. august Mr.M skrev (22 timer siden): snakker du om vanlig bankkort altså type Dnb visakort eller kredittkort? er coop-medlem sjøl, ikke fått med meg det kan gå på visakoret mitt (bruker det fysiske coop medlemskortet i kassa) Vanlige bankkort er Visa debet kort. Altså trekkes pengene direkte fra konto, men pga Visa delen så kan det f.eks brukes i mobilbetalingsløsninger og når nettet er nede og det blir reserveløsning. Det er derfor man ikke får f.eks Trump eller Coop poeng når man bruker mobilen til å betale med, da må man evt scanne medlemsskapet først. Det er fordi hvertfall Trump medlemskap er koblet opp mot ditt konto nr, mens mobile pay løsningen bruker Visa delen av kortet ditt for å betale. Anonymous poster hash: fd0f2...928
trikola Skrevet 20. august Skrevet 20. august 2 hours ago, Guest fd0f2...928 said: Det er derfor man ikke får f.eks Trump eller Coop poeng når... Jeg ville ha meg frabedt å få Trump-poeng 🤨 5
Vokteren Skrevet 21. august Skrevet 21. august (endret) Vokteren skrev (20 timer siden): Konkurransetilsynet sover ikke bare i enkelttimer. De skulker hele dagen. Det gjelder både medlemsfordeler, vareplassering, oppkjøp, godt skjulte prisjusteringer og villedende reklame Det samme gjelder alle samtykker når man går inn på en eller annen nettside. Samtykket ligger som regel som førstevalg og er svært enkelt «velge». Hvis man derimot ønsker å reservere seg mot noe som står godt gjemt og med liten skrift, blir det en lang affære med flere kryptiske spørsmål og svar. Tviler på at de fleste vet hva man egentlig sier ja til ved å godta alt. Det er ikke bare for å markedsføre, men livsførsel, innkjøpsvaner, personlige interesser, oppholdssteder, ferievaner, nettsøk osv osv blir overvåket, lagret og solgt til aktører som folk flest ikke kjenner til. Endret 21. august av Vokteren 2
vidor Skrevet fredag kl 19:23 Skrevet fredag kl 19:23 On 8/21/2025 at 7:37 AM, Vokteren said: Det samme gjelder alle samtykker når man går inn på en eller annen nettside. Samtykket ligger som regel som førstevalg og er svært enkelt «velge». Hvis man derimot ønsker å reservere seg mot noe som står godt gjemt og med liten skrift, blir det en lang affære med flere kryptiske spørsmål og svar. Tviler på at de fleste vet hva man egentlig sier ja til ved å godta alt. Det er ikke bare for å markedsføre, men livsførsel, innkjøpsvaner, personlige interesser, oppholdssteder, ferievaner, nettsøk osv osv blir overvåket, lagret og solgt til aktører som folk flest ikke kjenner til. De fleste nettsider har forstått at folk som klikker seg videre om cockies gjør det for å slå av mest mulig. Dette gjør at folk fremdeles gidder å bruke websiden. Det finnes derimot noen få som nekter tilgang til websiden om du nekter. F.eks amerikanske HealthLine. Slike selskaper tror jeg sakte men sikkert graver sin egen grav. Om ikke det, så får de i alle fall et betydelig dropp i trafikken siden det er relativt enkelt å finne en erstatning. Det tar deg sekunder å søke opp en annen kilde, og de glemmer fort enkelte innholdsleverandører.
Jarmo Skrevet fredag kl 21:23 Skrevet fredag kl 21:23 (endret) sedsberg skrev (På 20.8.2025 den 10:17 AM): Hvorfor straffer kjedene vanlige kunder med dyrere varer hvis man ikke registrerer seg som medlem? Hvorfor sparer medlemmer tusenvis av kroner i året, alt dette der er helt frivillig. Take it or leave it. Tanket i dag 30 liter diesel med -45 øre pr liter med Coopkortet. Og vi har 2 biler pga. bosituasjon ut på landet. Intet tog, buss eller andre alternativer.(skolebussen går) Og taxi om nødvendig.. Endret fredag kl 21:24 av Jarmo
sedsberg Skrevet fredag kl 22:29 Skrevet fredag kl 22:29 (endret) Ja, kjedene gjør dette bare for å være snille. Vil man ikke være med i "klubben" så får man betale ekstra. Vinn-vinn! Endret fredag kl 22:30 av sedsberg
SpecialForce Skrevet fredag kl 22:36 Skrevet fredag kl 22:36 Ofte når en større gruppe med kunder begynner å ta i bruk en ny funksjon så danner det ofte et grunnlag for å kunne konvertere en innebygget ekstratjeneste til en ny inntektskilde. Jeg ville ikke blitt overrasket om de multinasjonale kortselskapene ilegger butikker som aktiverer slike sømløse kundeprogram en økning i omkostningene for bruk av bankterminalene som tilrettelegger for dette.
Abigor Skrevet fredag kl 23:04 Skrevet fredag kl 23:04 On 8/20/2025 at 9:33 AM, The Avatar said: Innsamling av kundedata. Det at du får rabatt på varer du handler ofte kan framstå som eit personleg tilbod, men det er basert på analyser av dine handlevaner der dei ser at kvar gong du handler Cola så kjøper du også potetgull. Ved å gi deg tilbud på Cola så selg dei også meir potetgull. Det er ofte snakk om slike medlemsfordeler som noe utelukkende positivt. For eksempel har økonomer vært ute og snakket varmet om at de bruker Æ og Coop og Trumf osv. Men sjeldent/aldri snakk om "prisen" vi betaler ubevisst. Nettopp denne overvåkningen som gir mulighet til å manipulere prisene og våre kjøpemønster. Gjerne helt uten at vi merker det. Sier ikke at det er verdens undergang, men litt skummelt er det vel?
Abigor Skrevet fredag kl 23:06 Skrevet fredag kl 23:06 On 8/20/2025 at 12:53 PM, Mr.M said: man blir ikke bunnet hvis man er medlem hos en haug forskjellige butikker, noe mange er. Vil heller si det er regelrett dumt" i dagens verden" å ikke melde seg inn. Man må ta med seg de kronene en kan spare rundt omkring. Uten tanke på den indirekte prisen man betaler for de kronene som blir til overs? Alt hadde vært så mye bedre om ingen meldte seg inn.
Abigor Skrevet fredag kl 23:07 Skrevet fredag kl 23:07 On 8/20/2025 at 1:01 PM, Mr.M said: mange steder blir man medlem enkelt bare ved å oppgi tlf.nr/epost, er det virkelig noe strev å gjøre det? Ja, det er strev. Ofte så sier jeg nei takk for jeg skal bare ha en liten ting. Gleden av å handle for meg er å gjøre det enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå