Gå til innhold

Ny elbil i brann


Trulss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Latterlig tråd startet av en dieselsniffer 🙂

"Bensin- og dieselbiler brenner oftere enn elbiler, selv om mange er bekymret for brann i elbiler. Elbiler utgjør en langt mindre andel av bilbrannene, og det er vanligere at det brenner i interiør og plast enn i selve batteriet. 

Generelt om bilbranner:

Fossilbiler brenner hyppigere:

Statistikk viser at bensin- og dieselbiler brenner fire til fem ganger oftere enn elbiler, justert for antall biler. 

Elbiler har lavere risiko:

Selv om elbiler har fått mye oppmerksomhet med tanke på brannfare, er de faktisk mindre utsatt for brann enn fossilbiler. 

Brannårsaker varierer:

Mens branner i fossilbiler ofte kan knyttes til drivstoff, slanger, rør og varme i motorrommet, kan branner i elbiler være mer komplekse. 

Brannslukking kan være vanskeligere:

Selv om elbiler brenner sjeldnere, kan branner i batteripakken være mer utfordrende å slukke. "

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trulss skrev (6 timer siden):


Mener å ha hørt Zoe, i3 og Jaguar ligger ganske høyt på listen.

Denne setningen gir absolutt ingen mening, og skulle ikke vært skrevet. Rykk tilbake til start.

  • Liker 1
Skrevet

Det blir interresant å se på statistikken når hydrogenbilrevolusjonen trer inn for fullt. For den kommer jo snart? Har jo hørt fra hydrogeneksperter her inne at det er like før nå. Og har også hørt at hydrogen er heeelt trygt siden gassen er så lett at den bare vil forsvinne opp i luften.

Skrevet
sedsberg skrev (22 minutter siden):

Det blir interresant å se på statistikken når hydrogenbilrevolusjonen trer inn for fullt. For den kommer jo snart? Har jo hørt fra hydrogeneksperter her inne at det er like før nå. Og har også hørt at hydrogen er heeelt trygt siden gassen er så lett at den bare vil forsvinne opp i luften.

Skumle greier ja, men samfunnet utvikler seg og det er veldig skremmende for mange!

Er ikke lenge siden Orville og Wilbur laget den første flyvemaskinen og det er alt for tidlig med komersiell drift av dette spetakkelet! 😞

Nå er det visstnok noen som har flydd EL-fly også? Gud bedre ... 😮

Skrevet
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Kilde.

Det ser ut som de publiserer så mye de kan uten å komme i konflikt med personvernhensyn. Kildene til de to datasettene oppgir de også her.

Kan jeg spørre: Hva er årsaken til denne voldsomme skepsisen?

Alle tall som presenteres fra DSB, NVE, Statkraft, Elbilforeningen osv. må tas med en klype salt da de har sin helt egen agenda. Siden jeg har god oversikt over enkelte kjøretøy vil lett kunne se om statiskken holder mål. Man da trenger jeg bilmerke og ikke bare antallet totalt sett.

Om kun antall branner brannvesen har hatt utrykning på vises jo endel feilmargin allerde, om årsaken til brannen er uvklart er en ytterlige feilkilde osv.

Jeg er altså provosert av tall fra de store og kunnskapsrike som detaljstyrer statiskk og budsjett dit de vil. Noe nøytralt vil vi aldri få av dem. Jeg vil bare kontrollere det jeg er mulighet til utfra de kunnskaper jeg har på papriet fra før av. Det er jo også av interesse å se hvor mange som har tatt fyr under lading med forsvarlig montert ladeboks. Men tallene holdes tett til brystet.

Skrevet
11 minutes ago, trn100 said:

Skumle greier ja, men samfunnet utvikler seg og det er veldig skremmende for mange!

Er ikke lenge siden Orville og Wilbur laget den første flyvemaskinen og det er alt for tidlig med komersiell drift av dette spetakkelet! 😞

Nå er det visstnok noen som har flydd EL-fly også? Gud bedre ... 😮

Ja tenk å tro at hydrogenbiler er en flopp! Alle vet jo at de kommer nå snart siden to personer klarte å lage et fly. :D

Skrevet
Jalla21 skrev (40 minutter siden):

Denne setningen gir absolutt ingen mening, og skulle ikke vært skrevet. Rykk tilbake til start.

Hvorfor mener du det?
Jeg tror bilene er godt representert på brannstatistikken og burde være på statikken. LG batterier tar fyr oftest, og de har innrømmet produksjonesfeil.

Skrevet
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Ja tenk å tro at hydrogenbiler er en flopp! Alle vet jo at de kommer nå snart siden to personer klarte å lage et fly. :D

Hva det blir til med hydrogenbiler er fremdeles usikkert, men det som både morer meg og irriterer meg litt er denne latterlige motstanden mot utvikling generelt?

Hver eneste gang noen nevner el-bil, miljø, bærekraft og ikke minst klima så dukker det opp en haug med "IQ-befriade" som har hørt at CO2 er sunt og ikke evner å se lenger enn til eget eksosanlegg, for det har Sylvi sagt...

Skrevet
16 minutes ago, Trulss said:

Alle tall som presenteres fra DSB, NVE, Statkraft, Elbilforeningen osv. må tas med en klype salt da de har sin helt egen agenda. Siden jeg har god oversikt over enkelte kjøretøy vil lett kunne se om statiskken holder mål. Man da trenger jeg bilmerke og ikke bare antallet totalt sett.

Uh. Det einaste som er åpenbart er at du har agenda. Kva agenda DSB, NVE og Statkraft har framstår som uklart. Elbilforeningen har vel ingenting med den statistikken å gjere.

Og at du har oversikt over bilmekre trur eg ikkje på. Men kvifor ber du ikkje DSB om meir informasjon framfor å sutre på eit forum?

  • Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, trn100 said:

Hva det blir til med hydrogenbiler er fremdeles usikkert, men det som både morer meg og irriterer meg litt er denne latterlige motstanden mot utvikling generelt?

Hver eneste gang noen nevner el-bil, miljø, bærekraft og ikke minst klima så dukker det opp en haug med "IQ-befriade" som har hørt at CO2 er sunt og ikke evner å se lenger enn til eget eksosanlegg, for det har Sylvi sagt...

Ja lol! Samme sa de angående solcelleveier. Dette er jo også en utvikling som garantert kommer til å bli en suksess! For utvikling er alltid bra! Gleder meg til vi får i gang hydrogenproduksjon med strøm fra havvind. Skal bli deilig å bare kunne stikke innom en stasjon og fylle opp bilen på få sekunder i stedet for å stå i ladekø i evigheter.

Skrevet (endret)
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Ja lol! Samme sa de angående solcelleveier. Dette er jo også en utvikling som garantert kommer til å bli en suksess! For utvikling er alltid bra! Gleder meg til vi får i gang hydrogenproduksjon med strøm fra havvind. Skal bli deilig å bare kunne stikke innom en stasjon og fylle opp bilen på få sekunder i stedet for å stå i ladekø i evigheter.

Einstein blir av mange oppfattet som en relativt intelligent mann og sa en gang: "Det sanne kjennetegnet på intelligens er ikke kunnskap, men fantasi."

Har du batteri i telefonen eller går den på diesel også?

Endret av trn100
Skrevet
barfoo skrev (14 minutter siden):

Uh. Det einaste som er åpenbart er at du har agenda. Kva agenda DSB, NVE og Statkraft har framstår som uklart. Elbilforeningen har vel ingenting med den statistikken å gjere.

Og at du har oversikt over bilmekre trur eg ikkje på. Men kvifor ber du ikkje DSB om meir informasjon framfor å sutre på eit forum?

Jeg sutrer ikke rundt på formuet, jeg forsøker samle relevant informasjon. Elbilforeningen burde være interessert i disse tallene, og de har de nok i sin besittelse, men publiseres ikke fordi de ikke ønsker negativ omtale av elbiler. Ergo vil jeg tro det er et overordnet mål og holde tallene tilbake, eller redusere dem av "etiske" grunner som ikke tramper næringen på føttene.

Jeg finner deg også rart at debatantene som deltar i diskusjonen heller ikke er interessert. Det nok mange byråkrater her inne, for ikke å snakke om kverrulanter. Men forstår ikke hvorfor man ønsker kverrulere heller.

Jeg har dermed slått fast at ingen er spesielt interessert i vite hvilke bilmerker som har brent i 2024 og 2025.

  • Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (37 minutter siden):

Alle tall som presenteres fra DSB, NVE, Statkraft, Elbilforeningen osv. må tas med en klype salt da de har sin helt egen agenda.

Jeg har aldri sett NVE eller Statkraft presentere tall over bilbranner. Har du? Elbilforeningen har tidsvis omtalt tall fra DSB. DSB har åpenbart en aganda og det er de helt åpen om på hjemmesiden:

Dataene som samles inn i BRIS brukes både av brannvesenet og andre som jobber med brannforebyggende arbeid. Målet med Brannstatistikk.no er å tilgjengeliggjøre dataene fra BRIS og løfte brannforebygging opp på agendaen.

Trulss skrev (37 minutter siden):

Siden jeg har god oversikt over enkelte kjøretøy vil lett kunne se om statiskken holder mål. Man da trenger jeg bilmerke og ikke bare antallet totalt sett.

Bedre oversikt enn brannvesenets egne logger? Nå ble jeg nysgjerrig! På hvilken måte?

Trulss skrev (38 minutter siden):

Om kun antall branner brannvesen har hatt utrykning på vises jo endel feilmargin allerde, om årsaken til brannen er uvklart er en ytterlige feilkilde osv.

Burde ikke det statistisk gjelde akkurat like mye for kategorien ikke elbiler?

Skrevet
Trulss skrev (39 minutter siden):

Hvorfor mener du det?
 

Så du forstår ikke engang hva du skriver?
Sitat - "Mener å ha hørt".   Du er altså ikke engang sikker på at du har hørt det du kommer med en påstand om. Altså skulle du ikke ha skrevet det du gjorde, for du opptrer kun som en  "rykte kjerring"

  • Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (2 minutter siden):

Jeg sutrer ikke rundt på formuet, jeg forsøker samle relevant informasjon. Elbilforeningen burde være interessert i disse tallene, og de har de nok i sin besittelse, men publiseres ikke fordi de ikke ønsker negativ omtale av elbiler. Ergo vil jeg tro det er et overordnet mål og holde tallene tilbake, eller redusere dem av "etiske" grunner som ikke tramper næringen på føttene.

Jeg finner deg også rart at debatantene som deltar i diskusjonen heller ikke er interessert. Det nok mange byråkrater her inne, for ikke å snakke om kverrulanter. Men forstår ikke hvorfor man ønsker kverrulere heller.

Jeg har dermed slått fast at ingen er spesielt interessert i vite hvilke bilmerker som har brent i 2024 og 2025.

Hvilke tall er det du savner eller ikke forstår?

279 bilbranner hittil i år – kun 15 av de i elbil – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Det burde justeres for alder på bil. Brann i fossilbiler er trolig dominert av biler på 10-15 år +. Mens det er beskjeden mengde elbiler som er over 10-15 år gamle, ofte begynner de å bli utdatert på rekkevidde, dårlig batteri eller får dyre reparasjoner på en bil som er verdt lite. En veldig stor andel av elbilene på norske veger er 5 år og nyere. 

Dette er heilt klart ein x-faktor, det er ingen som veit korleis brannstatistikken vil sjå ut for veteran-elbilar. Samtidig så er det eit viktig poeng at dei viktigaste brannårsakene på gamle fossile bilar manglar på elbilar. Typisk brannårsak på fossile bilar er lekkasje av brennbar væske som drivstoff og smøreolje som kjem i kontakt med varme motordelar. 

  • Liker 2
Skrevet
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Dette er heilt klart ein x-faktor, det er ingen som veit korleis brannstatistikken vil sjå ut for veteran-elbilar. Samtidig så er det eit viktig poeng at dei viktigaste brannårsakene på gamle fossile bilar manglar på elbilar. Typisk brannårsak på fossile bilar er lekkasje av brennbar væske som drivstoff og smøreolje som kjem i kontakt med varme motordelar. 

Og akkurat av den grunn mener jeg trådstarter er fullstendig på bærtur med sin påstand! Dette er bare enda et innfall fra EL-Bil motstanderenes utømmelige og svært lite intelligente argumentasjon. Poenget er tilsynelatende å være motstander, uansett! 😉

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...