Helleland Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Hei alle sammen! 👋 Jeg jobber for tiden med et nytt prosjekt kalt Utleiekontroll, og tenkte det kunne være spennende å bruke forumet her til å samle testere og diskutere løsningen underveis. Målet er å bygge et verktøy som virkelig forenkler hverdagen til de som driver med utleie, og da er innspill fra dere helt uvurderlige. Hva er Utleiekontroll? Nettsiden: Utleiekontroll.no Nettsiden er hovedsakelig laget for å registrere og holde oversikt over utgifter og inntekter knyttet til hvert enkelt utleieobjekt. Målet er å gi utleiere bedre kontroll på økonomien og en enklere måte å følge opp regnskapet på. En av funksjonene er knappen "Last ned din rapport", som genererer et Excel-dokument med alle registrerte utgifter for valgt år – i et format som kan lastes direkte opp til Skatteetaten. Appen "Utleiekontroll" Foreløpig kun på Apple App Store – Android kommer!) gjør at du raskt kan legge inn kvitteringer mens du er på farten. Den bruker Google ML Kit for å lese teksten og GPT-4 (snart GPT-5) for å fylle ut feltene automatisk. Det hadde vært gøy bruke denne tråden som et lite “prosjektforum” der vi kan dele erfaringer, forslag og tilbakemeldinger. Som å: Teste om løsningen dekker behovene deres Å teste funksjonaliteten i praksis Foreslå nye funksjoner eller endringer Finne mangler eller ting som kan forenkles Gi innspill på design og brukervennlighet Er du utleier, utvikler, kjenner noen som driver med utleie eller bare synes dette høres spennende ut? Sleng deg med i tråden her, så kan vi utvikle Utleiekontroll sammen. Alle innspill, store som små, er velkomne. 🙌 Endret 15 timer siden av Helleland 1
Sjørøver Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Du bør fokusere på hva du tilbyr som ikke hybel eller husleie tilbyr, mener jeg. 2
Helleland Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden Sjørøver skrev (25 minutter siden): Du bør fokusere på hva du tilbyr som ikke hybel eller husleie tilbyr, mener jeg. Takk for innspillet! Per nå fokuserer vi mest på enkel opplasting og registrering av bilag og inntekter knyttet til utleieobjekter, slik at man får full oversikt og kan laste ned rapporter klare til Skatteetaten. Dette er noe husleie og hybel ikke har i dag. På sikt ønsker vi også å implementere opprettelse av kontrakter og fakturering, slik at plattformen kan dekke hele prosessen og kan konkurrere med hybel eller husleie 1
Søkerma Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Ikke mulig å registrer seg på appen? Kun på nettsiden?
Helleland Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden Grunnen er at appen foreløpig er laget primært for rask opplasting av bilag og inntekter, mens registreringsprosessen er lagt på nettsiden slik at vi kan håndtere brukerkontoer og innstillinger på en tryggere og mer oversiktlig måte for nå. På sikt er planen å legge inn registrering direkte i appen også.
Kajac Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Hvilken prompt bruke du? "Skriv en forumpost hvor jeg søker etter testere til Appen "Utleiekontroll"? 1
Helleland Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden Kajac skrev (14 minutter siden): Hvilken prompt bruke du? "Skriv en forumpost hvor jeg søker etter testere til Appen "Utleiekontroll"? Kul kommentar. Ja hvorfor ikke bruke de verktøyene vi har tilgjengelig i 2025. Enten man skriver alt selv eller får litt hjelp til å strukturere teksten, så handler det jo om å lage noe som funker best mulig for å nå ut til de riktige folkene. Men hvis du synes det er mer autentisk å hamre ut innleggene på en Commodore 64, så skal jeg ikke stoppe deg. 😉
Kajac Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Helleland skrev (1 time siden): Kul kommentar. Ja hvorfor ikke bruke de verktøyene vi har tilgjengelig i 2025. Enten man skriver alt selv eller får litt hjelp til å strukturere teksten, så handler det jo om å lage noe som funker best mulig for å nå ut til de riktige folkene. Men hvis du synes det er mer autentisk å hamre ut innleggene på en Commodore 64, så skal jeg ikke stoppe deg. 😉 For meg vitner KI-bruk bare om latskap. Og har du vært lat med denne teksten, har du kanskje vært lat andre steder, som i utviklingen av tjenesten. Og da frister det ikke å gi den data som potensielt inneholder personopplysninger. Man kan fortelle mye om et menneske utifra hvilke verktøy de bruker, og hvordan de bruker dem. Jeg ser jo at du klarer å skrive helt utmerket selv. Så når KI-tekster er så lett å avsløre, så forstår jeg ikke helt hvorfor man velger å bruke KI til å generere noe så enkelt som en forumpost.
Sjørøver Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Kajac skrev (23 minutter siden): har du kanskje vært lat andre steder, som i utviklingen av tjenesten. Tea-App, noen? Jeg avslørte den ikke som AI. Det minnet meg veldig mye om den forrige daglige lederen der jeg jobber. Corporate speak heter det hell på godt norsk. Helleland skrev (2 timer siden): Takk for innspillet! Per nå fokuserer vi mest på enkel opplasting og registrering av bilag og inntekter knyttet til utleieobjekter, slik at man får full oversikt og kan laste ned rapporter klare til Skatteetaten. Dette er noe husleie og hybel ikke har i dag. På sikt ønsker vi også å implementere opprettelse av kontrakter og fakturering, slik at plattformen kan dekke hele prosessen og kan konkurrere med hybel eller husleie Hvordan har du tenkt å tjene penger på dette? Det er en fin tjeneste. Men du skal ha en del boliger før det blir verdt det. Det er så enkelt. Det som hadde vært verdt mye er en tjeneste der man beregner verdien av vedlikehold man har utført. Jeg har feks tettet en lekkasje i tak på utleiebolig. Hva er rimelig timepris? Hvilke regler gjelder? Om du kunne gjort det enklere, så vil jeg prøve det. 1
Helleland Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Sjørøver skrev (1 time siden): Hordan har du tenkt å tjene penger på dette? Det er en fin tjeneste. Men du skal ha en del boliger før det blir verdt det. Det er så enkelt. Det som hadde vært verdt mye er en tjeneste der man beregner verdien av vedlikehold man har utført. Jeg har feks tettet en lekkasje i tak på utleiebolig. Hva er rimelig timepris? Hvilke regler gjelder? Om du kunne gjort det enklere, så vil jeg prøve det. Jeg planlegger å gjøre funksjonen for registrering av utgifter og inntekter på nettsiden helt gratis å bruke. Dette er noe jeg selv har savnet. For eksempel ogm man er innom Biltema og kjøper noe til en bolig, kan man bare ta et bilde av kvitteringen direkte i appen. Kvitteringen legges automatisk inn som en utgift. Senere blir alle registrerte utgifter og inntekter med i en årsrapport som kan lastes ned på nettsiden og deretter lastes opp til Skatteetaten. Jeg tror denne funksjonen alene kan gjøre at mange vil ønske å bruke løsningen. På sikt ønsker jeg å utvide tjenesten med funksjoner for både opprettelse av leiekontrakter og fakturering for huseiere. Disse funksjonene er ikke tilgjengelige ennå, men planen er at dette skal bli hovedmåten jeg kan tjener penger på. Modellen vi ser for oss ligner på den Husleie.no bruker, der jeg ikke tar en fast månedspris, men i stedet et lite gebyr som for eksempel 79 kroner – per innbetaling som går til huseier via plattformen. På den måten kan tjenesten være gratis for de som kun bruker den til registrering av utgifter og inntekter, samtidig som jeg får inntekter fra de som bruker de mer avanserte verktøyene. Og jeg rtror det er bedre for folk at man tar fra summen, en at man må betale selv. Hva tenker du? Når det gjelder eksempelet ditt med takreparasjon: I Norge får man ikke fradrag for egen arbeidstid, selv på utleieboliger. Du kan derimot føre alle dokumenterte kostnader som materialer, verktøy og tjenester du har kjøpt inn. Hos oss kan du registrere alt dette på boligen via appe ller nettsiden, og ved årets slutt laste ned et dokument som legges ved skattemeldingen. Dette vil redusere den skattepliktige summen. Var det dette du mente?
Helleland Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Kajac skrev (3 timer siden): For meg vitner KI-bruk bare om latskap. Og har du vært lat med denne teksten, har du kanskje vært lat andre steder, som i utviklingen av tjenesten. Om du er nysgjerrig på kvaliteten, er det kanskje bedre å prøve løsningen selv enn å anta ut fra hvordan foruminnlegget ble skrevet. Teksten er uansett basert på faktiske funksjoner og planer for tjenesten,og utviklingen av plattformen har vært alt annet enn lat
:utakt Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Kan du ikke sette opp en testbruker folk kan logge inn med og klikke seg litt rundt? 1
Helleland Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden :utakt skrev (5 minutter siden): Kan du ikke sette opp en testbruker folk kan logge inn med og klikke seg litt rundt? God ide! Opprettet en testbruker nå: Epost: [email protected] Passord: passord123
Søkerma Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Helleland skrev (7 timer siden): Grunnen er at appen foreløpig er laget primært for rask opplasting av bilag og inntekter, mens registreringsprosessen er lagt på nettsiden slik at vi kan håndtere brukerkontoer og innstillinger på en tryggere og mer oversiktlig måte for nå. På sikt er planen å legge inn registrering direkte i appen også. Ahh skjønner. Ja sikkert lurt å gjøre det mulig på sikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå