Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Antar han refererer til denne saken, hvor en polsk soldat skjøt en sudanesisk migrant med en gummikule fordi han bevegde seg inn på ulovlig territorium. 

https://www.infomigrants.net/en/post/65977/poland-soldier-shoots-undocumented-migrant-at-border

Med andre ord en svært tabloid fremstilling av hvordan Polen håndterer uønsket migrasjon. Det er ikke slik at Polen fører en bevisst politikk hvor de skyter såkalte flyktninger på grensa. 

Takk 🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (3 timer siden):

Har du noen dokumentasjon på dette, det høres villt ut, og noe som jeg ser for meg heller høres ut som noe som kunne skjedd over atlanteren. 

Statsminister sa det selv og ja det skjer om noen prøver å trenge seg gjennom, mulig varselskudd først.

Han er på youtube å hevder det, bare søk og Amnesty eller en annen menneskerett organisasjon har sagt det samme mener jeg å huske.

De skyter ikke alle sammen, noen arresterer de og kaster ut, men om det er mølje tror jeg de skyter og det har hendt flere ganger.

Skrevet
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Statsminister sa det selv og ja det skjer om noen prøver å trenge seg gjennom, mulig varselskudd først.

Han er på youtube å hevder det, bare søk og Amnesty eller en annen menneskerett organisasjon har sagt det samme mener jeg å huske.

De skyter ikke alle sammen, noen arresterer de og kaster ut, men om det er mølje tror jeg de skyter og det har hendt flere ganger.

Man kan risikere å bli skutt med gummikuler i de fleste land hvis man trenger seg inn på ulovlig område. Dette er ikke unikt for Polen. 

Men Polen er spesielt utsatt, ettersom Belarus bevisst bruker migranter til å krysse grensa for destablisere det og andre EU-land. 

• Liker 3
Skrevet
VifteKopp skrev (14 minutter siden):

Man kan risikere å bli skutt med gummikuler i de fleste land hvis man trenger seg inn på ulovlig område. Dette er ikke unikt for Polen. 

Men Polen er spesielt utsatt, ettersom Belarus bevisst bruker migranter til å krysse grensa for destablisere det og andre EU-land. 

Så vidt jeg skjønner så skyter de med skarp ammunisjon.

Skrevet
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Unnskyld er ikke det Polens statsminister? Eller nylige ministeren?

Donald Tusk er Polens statsminister. 

Jeg lurte på hva kilden din var på at Polen skyter skarpt mot flyktninger. 

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Donald Tusk er Polens statsminister. 

Jeg lurte på hva kilden din var på at Polen skyter skarpt mot flyktninger. 

Polen er svært fiendtlig mot ulovlige innvandrere.. og ja, de har skutt mot flyktninger.

• Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (1 time siden):

Polen er svært fiendtlig mot ulovlige innvandrere.. og ja, de har skutt mot flyktninger.

Men en kilde klarer du ikke å finne? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Men en kilde klarer du ikke å finne? 

https://www.amnesty.org/en/documents/eur37/9322/2025/en/

Her er en blandt mange, Polen og flyktninger og bla Russland og Hviterussland som beskyldes for Hybrid angrep ved å dumpe flyktninger på grensen til Polen har vært alt over i internasjonale medier og tilogmed Cnn og BBC...

At dette blir kaos og vold og også skyting er ikke vanskelig å forstå, det er møljer som forsøker å storme Polen, og de blir med vold og arrestasjoner returnert...

Er en polsk soldat/grensevakt som har dødd også i tjeneste, og det gjorde ikke temperaturen bedre.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvor i det dokumentet står det at Polen skyter skarpt på migranter? 

Det har skjedd..

Gemini svar på -Har Polske grensevakter skutt på flyktninger?

Svar:

Det er rapportert om alvorlig vold og overgrep mot flyktninger og migranter ved grensen mellom Polen og Hviterussland, inkludert bruk av skytevåpen og elektrosjokkpistoler.

• Rapporter om skyting: Flyktninghjelpen gjengir i en rapport fra september 2024 en beretning fra en flyktning som hevder at polske betjenter avfyrte skudd da de ble oppdaget ved grensen. Amnesty International har også rapportert (fra april 2022) at migranter har blitt skutt med elektriske pistoler og utsatt for andre overgrep.
  • Vold og overgrep generelt: Flere humanitære organisasjoner, som Leger Uten Grenser og Flyktninghjelpen, har i flere år (siden 2021) dokumentert at mennesker på flukt blir utsatt for fysisk vold, mishandling og "pushbacks" (tvangsretur) utført av uniformert personell fra både polsk og hviterussisk side.
  • Humanitær krise: Situasjonen ved grensen har lenge vært kritisk, med flyktninger og migranter som sitter fast under svært vanskelige forhold uten tilgang til vann, mat eller medisinsk hjelp, og med begrenset tilgang for hjelpeorganisasjoner.

Det er altså bekreftede rapporter fra humanitære organisasjoner om at polske grensevakter har brukt vold, og det foreligger spesifikke vitnesbyrd om at skudd er avfyrt, samt bruk av elektrosjokkpistoler.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Om du legger til ordet "skarpt" får du et helt annet svar.

Skrevet
Gouldfan skrev (28 minutter siden):

Det har skjedd..

Svar:

Det er rapportert om alvorlig vold og overgrep mot flyktninger og migranter ved grensen mellom Polen og Hviterussland, inkludert bruk av skytevåpen og elektrosjokkpistoler.

• Rapporter om skyting: Flyktninghjelpen gjengir i en rapport fra september 2024 en beretning fra en flyktning som hevder at polske betjenter avfyrte skudd da de ble oppdaget ved grensen. Amnesty International har også rapportert (fra april 2022) at migranter har blitt skutt med elektriske pistoler og utsatt for andre overgrep.
  • Vold og overgrep generelt: Flere humanitære organisasjoner, som Leger Uten Grenser og Flyktninghjelpen, har i flere år (siden 2021) dokumentert at mennesker på flukt blir utsatt for fysisk vold, mishandling og "pushbacks" (tvangsretur) utført av uniformert personell fra både polsk og hviterussisk side.
  • Humanitær krise: Situasjonen ved grensen har lenge vært kritisk, med flyktninger og migranter som sitter fast under svært vanskelige forhold uten tilgang til vann, mat eller medisinsk hjelp, og med begrenset tilgang for hjelpeorganisasjoner.

Det er altså bekreftede rapporter fra humanitære organisasjoner om at polske grensevakter har brukt vold, og det foreligger spesifikke vitnesbyrd om at skudd er avfyrt, samt bruk av elektrosjokkpistoler.

Først linket du til et intervju med en tilfeldig polsk politiker.
Så linket du til en Amnesty-rapport som ikke inneholdt et ord om skyting.
Og nå linker du til KI, som nevner alt annet enn skarp beskytning. 

Jeg tror vi kan slå fast at du ikke har belegg for påstanden din om at Polen er så strenge at de skyter på uønskede flyktninger. 

Det kan selvsagt skje, hvis migranter utgjør en trussel mot soldater ved grensa, men det kan skje i alle land. Det er ikke spesielt for Polen. 

• Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (11 timer siden):

For mange nordmenn står julefeiringen i fare fordi økonomien ikke strekker til. Dette gjelder én av fire barnefamilier, viser ferske tall fra Frelsesarmeens fattigdomsbarometer

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18728580/en-av-fem-frykter-de-ikke-har-rad-til-jul?publisherId=89216&lang=no

SV bryr seg ikke om fattige Nordmenn, så lenge de kan hjelpe noen som de mener er mer utsatt. God forby at vi skal hjelpe de fattige. Nei her må minoritetene får en storslagen ny giga-moske slik at de kan føle seg mer hjemme her.

Skrevet (endret)

Først linket du til et intervju med en tilfeldig polsk politiker.
Så linket du til en Amnesty-rapport som ikke inneholdt et ord om skyting.
Og nå linker du til KI, som nevner alt annet enn skarp beskytning. 

Jeg tror vi kan slå fast at du ikke har belegg for påstanden din om at Polen er så strenge at de skyter på uønskede flyktninger. 

Det kan selvsagt skje, hvis migranter utgjør en trussel mot soldater ved grensa, men det kan skje i alle land. Det er ikke spesielt for Polen. 

Norske grensevakter skyter vel ikke etter flyktninger???

Jeg mener ikke at det nødvendigvis er galt eller ikke, bare at det er forskjell, på alle måter, både politisk og sitasjonsmessig med stor grense til Hviterussland etc.

Endret av Gouldfan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...