Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/vestland/krf-profilar-kritiserer-leiinga_-israel_-frp-og-bibelbruk-i-fokus-1.17574599

KrF-profilar kjenner ikkje igjen sitt eige parti

KrF klarte målet om å komme seg over sperregrensa, men no spør fleire partiprofilar om prisen var for høg.

--

– Vanskeleg å forsvare at partiet ikkje har peika på Israel

– Vi må erkjenne at KrF i denne valkampen har hatt problem med truverdet i ei svært stor verdisak – engasjementet for borna og andre lidingar i Gaza, skriv KrF-profilane.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.finansavisen.no/skatt/2025/09/17/8293433/ja-vi-selger-dette-landet

Nøyaktig det samme som jeg har sagt i mange år. Vi selger ut arvesølvet. Ikke bare vannkraften, men også fremtidsrettede bedrifter.
At formuesskatten er avgjørende, eller i det hele tatt har noen betydning når man skal få ned forskjellene stemmer ikke. Til tross for økt formuesskatt så øker forskjellene i Norge. Og enda verre, fattigdommen.

Nå blir det fire nye år med verdens mest radikale innvandringspolitikk, bedrifter som blir solgt ut og hodeløse "grønne" subsidiesluk. Det som er med venstresidens politikk i Norge, er at den er irreversibel. Man får ikke tilbake solgte bedrifter, man kan ikke utvise personer som har fått statsborgerskap(som deles ut i hytt og pine), og man kan ikke bryte allerede inngåtte avtaler.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Krig og fred skrev (På 17.9.2025 den 19.35):

Igjen kommer disse løgnene. 

For faen da dette er fakta ! Ikke det at alle de andre på Stortinget står for noe annet helt radikalt ! Vi har en helt vanvittig immigrasjosnpolitikk i dette landet men det er ikke bare AP sin skyld. Uansett ! Vi har over 20. 000 milliarder på bok ! Vi trenger ikke mer skatteinntekter ! Det vi trenger er ekstremt mange flere  personer og firmaer som har lyst å investere i Norge over tid for å opprettholde velferdsstaten.  Det bør være fokuset og ikke noe annet.  Bedrifter som ønsker å investere i Norge fordi det er gunstig gir flere arbeidsplasser som gjør at mennesker har arbeid alle som en, men god konkurranse på alle stillinger !  Slik at alle som en selv de som går på trygd tenker " faen jeg tjener mer på å jobbe i en  jobb jeg faktisk kan få " enn å gå på trygd. Hadde sett på dette som vinn vinn over alt annet. 

• Liker 7
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 9/20/2025 at 6:30 PM, 23:4 said:

For faen da dette er fakta !

Ja, det er dessverre fakta.

I smålige, misunnelige jantelandet Norge så er det skatt på alle slags ting. 
Har du fått en jobbtelefon? En firmabil? En lunsj betalt av arbeidsgiver? Gratulerer – det er skattepliktig.

Snart kommer det vel arveavgift også, eller kanskje de igjen vil prøve å innføre monsterskatten: "Monsterskatt» i strid med menneskerettighetene" https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/OrwRnE/monsterskatt-i-strid-med-menneskerettighetene 

Det offentlige eser ut og byråkratiet er blitt helt vanvittig. Folk flest har lite kjennskap til hvor ressurskrevende og kompliserte lover som åpenhetsloven, bærekraftsrapportering, GDPR og andre lover er. 

I tillegg så elsker de alle slags avgifter og byråkratene får aldri nok av flisespikeri og endringer her. En pølse med brød har lavere MVA (15 %) fordi den regnes som mat. En pølse uten brød har høyere MVA (25 %) fordi den regnes som "varm mat servert uten tilbehør".Resultat: Det er billigere å kjøpe pølse med brød enn uten – selv om du kaster brødet.
Kjøper du frukt i løsvekt? 15% mva. Som smoothie 25% Ekte juletre: lav MVA, kunstig juletre: Full MVA. OSV.

Det eneste som er sikkert er at den røde gjengen som folket har valgt alltid jobber med en eller annen skatt ... Det er skatt på inn og utpust. 

• Liker 5
Skrevet
23:4 skrev (På 20.9.2025 den 18.30):

For faen da dette er fakta ! Ikke det at alle de andre på Stortinget står for noe annet helt radikalt ! Vi har en helt vanvittig immigrasjosnpolitikk i dette landet men det er ikke bare AP sin skyld. Uansett ! Vi har over 20. 000 milliarder på bok ! Vi trenger ikke mer skatteinntekter ! Det vi trenger er ekstremt mange flere  personer og firmaer som har lyst å investere i Norge over tid for å opprettholde velferdsstaten.  Det bør være fokuset og ikke noe annet.  Bedrifter som ønsker å investere i Norge fordi det er gunstig gir flere arbeidsplasser som gjør at mennesker har arbeid alle som en, men god konkurranse på alle stillinger !  Slik at alle som en selv de som går på trygd tenker " faen jeg tjener mer på å jobbe i en  jobb jeg faktisk kan få " enn å gå på trygd. Hadde sett på dette som vinn vinn over alt annet. 

EØS avtalen var en ting som det var bred enighet om i partiene...

Ellers har Norge tatt imot kvoteflykninger etter FNs regler. Vi burde kanskje tatt imot færre slik som Finland, Danmark og Polen.

Vi har ikke mye ikke vestlig innvandring i Norge, det er flyktninger og familie deres som kommer etter det, samt nordmenn eller 2 gen som gifter seg med utenlandsk.

Det er veldig restriktiv politikk allerede, det er strenge krav for familiegjenforening feks, og tror ikke det blir mindre strengt, snarere tvert imot.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (15 minutter siden):

EØS avtalen var en ting som det var bred enighet om i partiene...

Ellers har Norge tatt imot kvoteflykninger etter FNs regler. Vi burde kanskje tatt imot færre slik som Finland, Danmark og Polen.

Vi har ikke mye ikke vestlig innvandring i Norge, det er flyktninger og familie deres som kommer etter det, samt nordmenn eller 2 gen som gifter seg med utenlandsk.

Det er veldig restriktiv politikk allerede, det er strenge krav for familiegjenforening feks, og tror ikke det blir mindre strengt, snarere tvert imot.

Polen har tatt imot 1 million Ukrainere og fått 69% i jobb.
I Norge er det vel 38% som er i jobb.
Har sikkert mye med språk og kultur også.

https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine/location/10781

Endret av halnes1
  • Liker 2
Skrevet

Er jo veldig mye om kutt i helsevesenet nå etter valget, men også kutt i kollektiv pga krav om el-busser som er mye dyrere å kjøpe.

Helse Nord: 

• Må kutte minst 1,2 milliarder kroner for å gå i balanse i 2025.
  • Dette er en betydelig økning fra 2024 og en krevende prosess, ifølge Helse Nord.
Helse Midt-Norge:
  • St. Olavs hospital i Trondheim står overfor drastiske kutt på 200 millioner kroner neste år, delvis på grunn av kostnadene med Helseplattformen. 

• Det er også planlagt å kutte 230 årsverk ved St. Olavs hospital, samt 200 årsverk ved Helse Møre og Romsdal. 

• Forslag til kutt for 2025 er lagt frem av de fem sykehusene i Helse Midt-Norge. 

Årsaker til kuttene:
  • Økte kostnader: 
    Utgifter til lønn og innleie har økt, spesielt med høyere sykefravær og behov for mer vikarer. 

• Helseplattformen: 
    Innføringen av det nye journalsystemet har medført ekstrakostnader og økt behov for bemanning for å ivareta pasientsikkerheten, noe som har bidratt til den krevende økonomiske situasjonen. 

• Økonomisk press: 
    Helseregionene opplever et generelt økonomisk press som tvinger frem behovet for kostnadsreduksjoner for å oppnå balanse. 

Konsekvenser:
  • Færre årsverk: 
    Tallet på ansatte må ned, og sykehusene planlegger kutt i antall stillinger, inkludert utdanningsstillinger. 

• Frykt for pasienttilbudet: 
    Legeforeningen og tillitsvalgte uttrykker bekymring for at kuttene kan ramme pasienter og kvaliteten på helsetjenestene. 
  • Liker 2
Skrevet
freedomseeker skrev (På 8.9.2025 den 0.27):

Ulikhetene i Norge har økt under Støres regjering, og fattigdommen har også blitt mer utbredt.

Tidlig på 2000-tallet var inntektsnivået i Norge sammenlignbart med Sveits, mens det nå ligger betydelig lavere, nær halvparten. Også Danmark har i dag høyere lønninger enn Norge, noe som indikerer at det har skjedd en vesentlig endring i vår relative økonomiske utvikling.

På 2000 tallet var det fred, ingen Covid det var andre tider det forstår du...

• Liker 2
Skrevet (endret)
Subara skrev (På 17.9.2025 den 18.39):

https://www.nrk.no/vestland/krf-profilar-kritiserer-leiinga_-israel_-frp-og-bibelbruk-i-fokus-1.17574599

KrF-profilar kjenner ikkje igjen sitt eige parti

KrF klarte målet om å komme seg over sperregrensa, men no spør fleire partiprofilar om prisen var for høg.

--

– Vanskeleg å forsvare at partiet ikkje har peika på Israel

– Vi må erkjenne at KrF i denne valkampen har hatt problem med truverdet i ei svært stor verdisak – engasjementet for borna og andre lidingar i Gaza, skriv KrF-profilane.

KRF er det eneste av partiene på Stortinget jeg aldri har vært i nærheten av å vurdere å stemme på og har vært et kristenmoralistisk "bruk penger på det vi liker"-parti så lenge jeg kan huske. At de krangler internet minner meg ikke om annet enn interne sektkrangler. Jeg kan ikke huske at de har vørt noe annet enn pro-israelsk gjennom hele sin historie så at dette er splittende er isåfall nytt for meg.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (På 17.9.2025 den 19.15):

Nøyaktig det samme som jeg har sagt i mange år. Vi selger ut arvesølvet. Ikke bare vannkraften, men også fremtidsrettede bedrifter.
At formuesskatten er avgjørende, eller i det hele tatt har noen betydning når man skal få ned forskjellene stemmer ikke. Til tross for økt formuesskatt så øker forskjellene i Norge. Og enda verre, fattigdommen.

Jeg har gitt opp å forstå eller ha noen bestemte meninger om formueskatten. Men denne snikutselgelsen av vannkraften er ubestridelig en katastrofe for Norge som samfunn; det er godt kjent for alle som hører og vil høre og ikke lukker ørene fordi vannkraften mer enn oljen faktisk har vært avgjørende for Norge som velferssamfunn. Så dette er et grovt svik av lett manipulerbare eller til og med snikkorrupte politikere som har solgt seg ut for posisjoner i den store verden.

Norge mister viktig industri mens verdiløs og snyltende tilkarringsindustri vokser - på befolkningens regning.

Synes egentlig hele formueskattdebatten ble en distraksjon for den langt mer viktigere diskusjonen om hvor langt man skal gå med "det grønne skiftet" om fortsatt naturvandalisering for å bygge "fornybart"; datasentre og batterifaberikker og selvfølgelig den viktige debatten om vi bør satse på kjernekraft fremfor "fornybart". Det ble det ikke snakket nok om som jeg fikk med meg men jeg skal innrømme at jeg ikke var så veldig flink til å følge med i debattene i år; orker ikke da slik stort sett er støy men jeg fikk med meg at det var ganske mye om formueskatten som; som jeg nevner virker mer som en klassisk distraksjonsdebatt.

Ja, fattigdommen øker; "men snart får folk bedre råd" har vært mantraet til Støre før han flyr av gårde til nok en konferanse med opphold på luksushotell i det store utland betalt blant annet av den store økende delen av befolkningen i matkø.

freedomseeker skrev (På 17.9.2025 den 19.15):

Nå blir det fire nye år med verdens mest radikale innvandringspolitikk

Nåja, jeg tror Storbritannia slår oss der. Men Norge er ikke blant de strengeste desverre. På den annen side har AP generelt vært mer restriktive enn sentrumspartier som KRF og Venstre og heldivis har ikke SV en hånd på rattet i innvandringspolitikken slik tilfellet var under Stoltenberg-årene. Og heldigvis får ikke Rødt og MDG det heller. Da kunne vi fort snakket om både svenske, britiske og franske tilstander.

Cervinus skrev (På 9.10.2025 den 16.31):

Det offentlige eser ut og byråkratiet er blitt helt vanvittig. Folk flest har lite kjennskap til hvor ressurskrevende og kompliserte lover som åpenhetsloven, bærekraftsrapportering, GDPR og andre lover er. 

Da har man jo også en genial måte å øke "sysselsettingen" på. For det er jo en del av dette. Lag så mange idiotiske lover og forskriftet som man trenger maksimalt med byråkrater og bullshtjobber for å administere - og vipps, har du flere nye "jobber"(skjønt det ikke akkurat kan kalles verdiskapende). Støre skrøt jo av "lav" arbeidsledighet i Norge og glemte å nevne at 90% av nye jobber var i offentlig sektor. Samtidig legger de mennesker på trygd i NAV-tiltak en gang i uken inn under "sysselsetting"; men dette er statistisk svindel; men Støre bruker også den "statistikken" frekk og løgnaktig som han er. Jeg er ikke for ideen om borgerlønn, men det hadde definitivt vært billigere for samfunnet å plassere alle disse ansatte i bullshitjobber på borerglønn. Samfunnet hadde spart millarder av årsverk på det.

Folks kunnskapsmangel om dette er villet; folk interesserer seg rett og slett mer for "skal vi danse" enn for hva som skjer i politikken. Det mangler ikke på tilgjengelig informasjon.

I tillegg så elsker de alle slags avgifter og byråkratene får aldri nok av flisespikeri og endringer her. En pølse med brød har lavere MVA (15 %) fordi den regnes som mat. En pølse uten brød har høyere MVA (25 %) fordi den regnes som "varm mat servert uten tilbehør".Resultat: Det er billigere å kjøpe pølse med brød enn uten – selv om du kaster brødet.
Kjøper du frukt i løsvekt? 15% mva. Som smoothie 25% Ekte juletre: lav MVA, kunstig juletre: Full MVA. OSV.

Hmmm....billigere å ha med usunt tilbehør enn uten....interessant. Skjønt man kan jo velge å kaste tilbehøret. Men det er jo også genialt - for med den billigere komboen med usunt tilbehør øker sjansen for hjerte-karsykdommer, kreft og andre fæle ting slik at man stryker med tidligere. Pluss at regjeringen helst vil at folk skal jobbe mye lenger; ja helst til de nærmer seg 80. Vel vitende om at enda flere kommer til å stryke med før de i det hele tatt rekker å bli pensjonister; men det er milliarder å spare der og tro ikke et sekund at det ikke er baktanker med dette maset om at folk skal jobbe til de er langt opp i 70-årene; en alder det fortsatt er helt vanlig at mennesker dør på(de fleste av har ikke samme levealder som milliardærer som lever til de er nærmere 100 eller mer).

• Liker 1
Skrevet

Det eneste som er sikkert er at den røde gjengen som folket har valgt alltid jobber med en eller annen skatt ... Det er skatt på inn og utpust. 

If you get too cold I tax the heath. Hehe for det er jo nettopp det de gjør.

• Liker 1
Skrevet
halnes1 skrev (På 9.10.2025 den 20.55):

Polen har tatt imot 1 million Ukrainere og fått 69% i jobb.
I Norge er det vel 38% som er i jobb.
Har sikkert mye med språk og kultur også.

https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine/location/10781

Som mange har påpekt i disse debattene opp gjennom årene; eller for den saks skyld tiårene er det systemets og ikke innvandrernes skyld. Systemet er lagt opp til at nyinnvandrede skal leve på stønader over lengre tid før de kan skoleres til å jobbe med noe selv når det er snakk om innvandrere med høy utdannelse. Jeg vet ikke om det er slik fortsatt men tidligere ble det innformert mer om hvilke trygderettigheter man hadde snarere enn plikter til å skaffe seg høvelig arbeid. I Polen har de sikkert noen trygdeordninger men selvfølgelig ikke noe som minner om NAV i Norge. Det er skrevet mye om somalieres lave sysselsetingsgrad i Norge, men i USA er nesten alle somaliere i jobb så det er systemet det er noe i veien med.

Man må også legge til at Norge selvfølgelig er en magnet for de av flyktinger og migranter som ikke ønsker å tjene sine egne penger men spekulere i velferdsordningene. Det er en ærlig sak - fordi systemet er lagt opp til det. Og det er ikke noe man skal dømme noen nasjonaliteter og folkegrupper for. Det er politikerne som har ansvaret for at det har blitt slik.

halnes1 skrev (På 9.10.2025 den 20.59):

Er jo veldig mye om kutt i helsevesenet nå etter valget, men også kutt i kollektiv pga krav om el-busser som er mye dyrere å kjøpe.

Helse Nord: 

• Må kutte minst 1,2 milliarder kroner for å gå i balanse i 2025.
  • Dette er en betydelig økning fra 2024 og en krevende prosess, ifølge Helse Nord.
Helse Midt-Norge:
  • St. Olavs hospital i Trondheim står overfor drastiske kutt på 200 millioner kroner neste år, delvis på grunn av kostnadene med Helseplattformen. 

• Det er også planlagt å kutte 230 årsverk ved St. Olavs hospital, samt 200 årsverk ved Helse Møre og Romsdal. 

• Forslag til kutt for 2025 er lagt frem av de fem sykehusene i Helse Midt-Norge. 

Årsaker til kuttene:
  • Økte kostnader: 
    Utgifter til lønn og innleie har økt, spesielt med høyere sykefravær og behov for mer vikarer. 

• Helseplattformen: 
    Innføringen av det nye journalsystemet har medført ekstrakostnader og økt behov for bemanning for å ivareta pasientsikkerheten, noe som har bidratt til den krevende økonomiske situasjonen. 

• Økonomisk press: 
    Helseregionene opplever et generelt økonomisk press som tvinger frem behovet for kostnadsreduksjoner for å oppnå balanse. 

Konsekvenser:
  • Færre årsverk: 
    Tallet på ansatte må ned, og sykehusene planlegger kutt i antall stillinger, inkludert utdanningsstillinger. 

• Frykt for pasienttilbudet: 
    Legeforeningen og tillitsvalgte uttrykker bekymring for at kuttene kan ramme pasienter og kvaliteten på helsetjenestene. 

Det virker ikke som om de har lært noen verdens ting av årene 2020-2021. Er som om det aldri har skjedd? Så jeg antar at de overhodet ikke har noen beredksapsplan for en eventuell ny viruskrise? Bortsett fra å stenge ned samfunnet kanskje. "Det fungerte jo så bra". Håper ihvertfall Vedum lykkes med å få på plass den alliansen mot foretaksmodellen som han har snakket om.

El-bussene ja. De som ikke fungerer i det norske vinterværet. Heia Norge.

• Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (På 9.10.2025 den 20.40):

Du er like skammelig naiv som den politiske siden du hører til. Så de som kommer etter er altså ikke innvandrere, hva  er de da? Etterkommere? Vi har tusenvis av mennesker i Norge som har spekulert og bløffet til seg velstand dette landet. Unger sendes foran, de får enkelt asyl, for de er jo så snille og uskyldige. Grøss for et system vi har i dette landet!

https://www.nettavisen.no/nyheter/udi-barn-sendes-alene-til-norge-i-migrasjonsstrategi/s/5-95-2671323

• Liker 1
Skrevet (endret)
Klote skrev (1 time siden):

Du er like skammelig naiv som den politiske siden du hører til. Så de som kommer etter er altså ikke innvandrere, hva  er de da? Etterkommere? Vi har tusenvis av mennesker i Norge som har spekulert og bløffet til seg velstand dette landet. Unger sendes foran, de får enkelt asyl, for de er jo så snille og uskyldige. Grøss for et system vi har i dette landet!

https://www.nettavisen.no/nyheter/udi-barn-sendes-alene-til-norge-i-migrasjonsstrategi/s/5-95-2671323

Hadde Norge nektet å ta imot flyktninger fra ikke EU land så hadde det ikke vært mye problemer med innvandring tror jeg, typ slik som Finland til stor del har gjort eller Polen.

Hadde fortsatt hatt de østeuropeiske kriminelle, men det er mest innbrudd osv.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet

En må stille mye høyere krav til innvandrere, lære seg språket er det første.
Dette med spesielt at somaliere er den største gruppen som mottar sosial hjelp.
Og dette har jo vært slik i mange år.
Fra 2017:
Jeg postet kanskje her om en somalier som vart spurt om han jobbet, nei han hadde ikke jobbet og vil ikke jobbe.
Fra 2003: En som sier hvordan det er.
Mens to av tre somaliere bosatt i Norge står utenfor arbeidslivet, har nesten 70 prosent av filippinerne jobb.Innvandrere fra Norden og resten av vest-Europa scorer høyest på statistikken. Rundt 70 prosent av dem er i arbeid. Seks av ti østeuropeere i Norge har jobb.https://www.vg.no/nyheter/i/zLLLnO/somaliere-uinteresserte-i-aa-jobbe
Fra 2024: Enda en som forteller hva statistikken viser.

SSBs ubehagelige sannheter

Her er de ubehagelige faktaene som ingen tør å snakke om, og som Kjetil Rolness avdekket allerede i 2018: Bare hold deg fast, 9,5 prosent av somaliske kvinner i Norge jobber heltid. Ja, du leste riktig. Under ti prosent.

Dette er tall SSB har, men som de ikke presenterer direkte for offentligheten. Man må visst være detektiv for å finne dem.

Av alle somaliske flyktninger og familieinnvandrede er bare 33 prosent i jobb overhodet, og kun 18,3 prosent jobber heltid. For menn er tallet 26,1 prosent. Og før noen roper «kontekst»: Dette er en gruppe som har vært her lenge. Veldig lenge.

Men vent, det blir verre.

Den ferske SSB-rapporten viser at kriminaliteten blant unge somaliske menn i Oslo i aldersgruppen 15–24 år ligger på svimlende 2120 siktelser per 1000 innbyggere i perioden 2020–2023. Det er tall som får selv en garvet samfunnsdebattant til å gni seg i øynene og lese en gang til.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-lett-a-bli-krenket-av-emilie-enger-mehl/o/5-95-2193862
Fra 2018:SSB publiserer ikke tallene under offentlig, sikkert fordi de ikke ser særlig bra ut.

Ta somalierne, Norges største og raskest voksende ikke-vestlige innvandringsgruppe. Dette er også en gruppe som samlet har relativt lang botid. 33 prosent av somaliske flyktninger og familieinnvandrede er i jobb, ifølge SSB. Men bare 18,3 prosent jobber heltid. 26,1 prosent av mennene, og 9,5 prosent av kvinnene.Disse tallene burde vært nyhetsstoff, og fått alarmklokker til å ringe. Men SSB presenterer dem ikke. Du må selv lete og regne. 
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/1kp9el/tallene-burde-vaert-nyhetsstoff-de-burde-faatt-alarmklokker-til-aa-ringe-men-ssb-gir-dem-ikke-til-oss-kjetil-rolness

• Liker 1
Skrevet (endret)
Morromann skrev (På 13.10.2025 den 2:18 PM):

Det er skrevet mye om somalieres lave sysselsetingsgrad i Norge, men i USA er nesten alle somaliere i jobb så det er systemet det er noe i veien med.

I USA har de en massiv svindel skandale i Minnesota der flere og flere somaliere har blitt tatt.

Minnesotas justisminister, hvor jeg tidligere jobbet som svindeleieretterforsker, annonserte i fjor sin største Medicaid-svindelsak noensinne, der  18 personer ble siktet  for å ha stjålet 9,5 millioner dollar. Ikke lenge etter siktet justisministeren  tre personer  for å ha stjålet nesten 11 millioner dollar, igjen i Medicaid-midler. I mai ble  åtte  siktet for å ha svindlet Medicaid for 2,6 millioner dollar. Forrige måned siktet justisministeren  fem  personer for å ha stjålet mer enn 10 millioner dollar. Disse sakene – alle siktet i løpet av det siste året – har et samlet dollarbeløp som er større enn summen av alle 261 straffedommer for Medicaid-svindel sikret av justisministeren siden oktober 2018. 

Du har kanskje ikke lest eller sett mye om disse sakene, men du har sikkert hørt om de  fem personene som ble funnet skyldige  i forrige måned på flere anklager i den første rettssaken i det som har blitt kjent som «Feeding Our Future»-svindelen. 

Totalt 70 personer er siktet i forbindelse med et opplegg for å lure den føderale regjeringen for mer enn 250 millioner dollar som var ment å mate sultne barn under pandemien. The  Reformer  rapporterte  at nesten halvparten av de tiltalte som ble siktet i det føderale matprogrammet hadde  andre  virksomheter som mottok midler fra staten.

Vi må ta et oppgjør med noe som er ubehagelig og sant: Nesten alle de tiltalte i sakene jeg har listet opp er fra mitt lokalsamfunn. Det somaliske samfunnet. 

https://minnesotareformer.com/2024/07/17/a-somali-american-investigator-heres-why-youre-hearing-so-much-about-fraud-in-my-community/

Nearly half of all immigrants in the Minneapolis-St. Paul Twin Cities were found to have committed some form of immigration fraud during a recent sweep by authorities with the Department of Homeland Security, officials revealed Tuesday.

“Officers encountered blatant marriage fraud, visa overstay, people claiming to work as businesses that can’t be found, forged documents, abuse of the H1B visa system, abuse of the F1 visa, and many other discrepancies,” US Citizenship and Immigration Services (USCIS) director Joseph B. Edlow told reporters Tuesday.

Officials didn’t point to a specific group, but the Twin Cities has seen a massive uptick in Somali refugees and immigrants in recent years — with more than 82,000 from the East African country living in Minnesota.

https://nypost.com/2025/09/30/us-news/bombshell-ice-sweep-in-minneapolis-st-paul-finds-50-of-immigrants-had-committed-immigration-fraud-after-massive-arrival-uptick-from-somalia/

Endret av halnes1
Skrevet

Og Jens Stoltenberg som Statsminister når helse reformen kom i 2001.

Antall sengeplasser i helsevesenet har også blitt kraftig redusert på 30 år:

• Fra 22.000 til 10.800 somatiske sengeplasser per i dag
  • Fra 8000 til 3200 psykiatriske sengeplasser per i dag

Forskere fra tre ulike sykehus mener nedbyggingen av sengeplasser har gått for langt.

De mener også at de ovennevnte problemene i helsevesenet har en hovedårsak: foretaksreformen.

– Helse- og omsorg er ikke en vare som kan selges på et marked. Det må speile befolkningens behov og ikke hva som gir økonomisk utbytte.

Det sier professor emeritus Sven Erik Gisvold ved St. Olavs hospital/NTNU.

Sammen med Oluf Dimitri Røe og Torgeir Bruun Wyller har han skrevet artikkelen «Er vi på vei mot et sengeløst, hjerteløst og todelt helsevesen?» i tidsskriftet Samfunn og økonomi.

Norge er et av landene med færrest somatiske sykehussenger per innbygger i hele Europa, ifølge Gisvold.

https://www.nrk.no/trondelag/forskere-ved-ntnu-mener-helseforetaksreformen-har-skyld-i-sprengte-sykehus-1.16183405

Skrevet (endret)
halnes1 skrev (På 14.10.2025 den 20.26):

En må stille mye høyere krav til innvandrere, lære seg språket er det første.
Dette med spesielt at somaliere er den største gruppen som mottar sosial hjelp.
Og dette har jo vært slik i mange år.
Fra 2017:
Jeg postet kanskje her om en somalier som vart spurt om han jobbet, nei han hadde ikke jobbet og vil ikke jobbe.
Fra 2003: En som sier hvordan det er.
Mens to av tre somaliere bosatt i Norge står utenfor arbeidslivet, har nesten 70 prosent av filippinerne jobb.Innvandrere fra Norden og resten av vest-Europa scorer høyest på statistikken. Rundt 70 prosent av dem er i arbeid. Seks av ti østeuropeere i Norge har jobb.https://www.vg.no/nyheter/i/zLLLnO/somaliere-uinteresserte-i-aa-jobbe
Fra 2024: Enda en som forteller hva statistikken viser.

Veldig gammel artikkel da; fra 2003; 22 år siden(!), den gangen det het aetat. Men denne representanten for aetat er nå ganske direkte da og en NAV-ansatt som hadde sagt det samme nå i 2025 hadde nok fått sparken på dagen og ikke blitt intervjuet av VG. Og selv om det er generalisering og man aldri skal dra ALLE under samme kam så pekte han på noe statistikken ikke lyver om og som er et utbredt problem. Det er desverre ganske mye trygdemisbruk hos personer med bakgrunn fra Somalia; ikke minst med det mistenkelig høye antallet "alenemødre" innenfor denne gruppen. Men nå er det jo engang det norske systemet som har lagt til rette for dette fremfor å sette krav fra dag 1 om at i Norge skal man jobbe.

Kronikken fra Rollness er ikke så gammel, "bare" 7 år gammel men det er lite som tyder på at så mye er forandret. Og han peker på noe viktig om hvordan det jukes grovt med sysselsettingsstatistikken hvor NAV-tiltak EN gang i uken føres opp som å være i jobb; slik at sysselsettingen ser enormt mye høyere ut på papiret enn den egentlig er. Men politikere bruker denne juksestatistikken når de skryter av sysselsettingen i Norge i festtalene sine. Det burde ikke vært lovlig å føre opp NAV-tiltak som "arbeide" i statistikkene. Men det tjener kanskje polikterne å bruke slik svindelsstatistikk til bruk i valgkamper, hva vet jeg?

Endret av Morromann
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...