Jason P. C. Skrevet søndag kl 12:40 Skrevet søndag kl 12:40 Jeg har aldri hatt behov for smarttlf før. Bruker pc til alt og har kun kontantkort. Jeg liker å ha det enkelt. Men tydeligvis er den tiden over 1
Atib Azzad Skrevet søndag kl 12:42 Skrevet søndag kl 12:42 Just now, Jason P. C. said: Jeg har aldri hatt behov for smarttlf før. Bruker pc til alt og har kun kontantkort. Jeg liker å ha det enkelt. Men tydeligvis er den tiden over Man klarer seg heldigvis fremdeles uten smarttelefon, 2g forsvinner kanskje, men det er fremdeles fint mulig å holde smarttelefonløsningene på avstand.
Jason P. C. Skrevet i går, 06:59 Skrevet i går, 06:59 Men, hvis jeg porterer tlfnr over til Telenor så vil mobilen min fortsette å fungere til 2027? Det hadde vært en enklere løsning for meg ihvertfall
toralfb Skrevet i går, 07:08 Skrevet i går, 07:08 (endret) Jason P. C. skrev (10 minutter siden): Men, hvis jeg porterer tlfnr over til Telenor så vil mobilen min fortsette å fungere til 2027? Det hadde vært en enklere løsning for meg ihvertfall Du kan portere til Talkmore, som benytter Telenor sitt nett. Da bør telefonen fungere som før frem til Telenor stenger 2G nettet. https://talkmore.no/privat/kundesenter/dekning/telenordekning Endret i går, 07:10 av toralfb
Papachrum Skrevet i går, 10:00 Skrevet i går, 10:00 21 hours ago, Atib Azzad said: Man klarer seg heldigvis fremdeles uten smarttelefon, 2g forsvinner kanskje, men det er fremdeles fint mulig å holde smarttelefonløsningene på avstand. Ja, det stemmer. Det finnes vanlige dumbphones uten android, med knapper, som støtter VOLTE. For Eks. Myphone Halo 4 Lte. Jeg bruker selv en, med chilimobil og talkmore kontantkort. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/421316588
Trulss Skrevet i går, 10:33 Skrevet i går, 10:33 Jason P. C. skrev (3 timer siden): Men, hvis jeg porterer tlfnr over til Telenor så vil mobilen min fortsette å fungere til 2027? Det hadde vært en enklere løsning for meg ihvertfall Talkmore sitt kontantkort heter Forhåndsbetalt. Jeg ville gått for denne løsningen i ditt tilfelle. Der er det mulighet for fast datapakke om man skulle trenge det, eller å kjøpe en datapakke i ny og ne. Hvem vet, kanskje nedstengingen blir ytterligere utsatt når det nærmer seg 2027.
FrihetensRegn Skrevet i går, 10:40 Skrevet i går, 10:40 Vil nedstengning av 2G gjøre at det blir bedre 4G og 5G dekning? Eller at man kan få ringe over 5G? Jeg vet militæret i Norge kan ringe over 5G men ikke sivile enda. 5G ringing kan gi nærmest øyeblikkelig anropstilkobling og bedre samtalelyd.
barfoo Skrevet i går, 10:48 Skrevet i går, 10:48 4 minutes ago, FrihetensRegn said: Vil nedstengning av 2G gjøre at det blir bedre 4G og 5G dekning? Eller at man kan få ringe over 5G? Jeg vet militæret i Norge kan ringe over 5G men ikke sivile enda. 5G ringing kan gi nærmest øyeblikkelig anropstilkobling og bedre samtalelyd. Nedstenging av 2G kan føre til det ja. Kort sagt kan 4G/5G overføre fleire bits per Hz bandbredde, på grunn av bedre moduleringsteknikker. Dvs. at du kan kanskje ha 100 samtaler over 4G der 2G kun hadde plass til 10. Når det kjem til VoNR så krev det 5G SA-nettverk som ikkje er utbygd p.t. I praksis ivl ikkje oppkoblingsitd og lyd vere gamechangers; det er få som vil merke stor forskjell frå VoLTE til VoNR som sluttbruker.
Chris93 Skrevet i går, 10:52 Skrevet i går, 10:52 Nedstengingen av 2G har ingenting med 5G tale å gjøre. Hilke planer Telia har for de frigjorte 5MHz vet jeg ikke, men det kan teoretisk gi bedre dekning for 5G. Ihvertfall litt bedre kapasitet totalt sett.
The Avatar Skrevet i går, 10:53 Skrevet i går, 10:53 FrihetensRegn skrev (3 minutter siden): Vil nedstengning av 2G gjøre at det blir bedre 4G og 5G dekning? Eller at man kan få ringe over 5G? Jeg vet militæret i Norge kan ringe over 5G men ikke sivile enda. 5G ringing kan gi nærmest øyeblikkelig anropstilkobling og bedre samtalelyd. Det er det som er tanken ja, at ein frigjer frekvensar som kan brukast til 4G/5G. I kor stor grad ein får betre dekning og raskare internett gjenstår å sjå. Eg mistenker sterkt at det for teleselskapa handlar meir om å kutte kostnadane dei har ved å drifte 2G nettet utan at det nødvendigvis fører til at det kjem på plass 5G sendar i staden for. Realistisk sett så kan du nok ikkje rekne med at utrullinga av 5G vil gå nevneverdig mykje fortare etter nedstenginga. Som eg har tatt til orde for tidlegare så meiner eg ulempane ved å stenge ned 2G klart overgår fordelane ved at det frigjer kapasitet til enda raskare mobilnett. Eg er særleg bekymra for at vi no får masse bilar på vegane som har eCall som tilfredsstiller EU kravet om å bruke 2G nettet som no vil slutte å fungere på bilar som skal fortsette å rulle i mange år til. At det blir kostbart å unødig skifte ut fungerande telefonutstyr i heiser og alarmsystem er også ein ulempe, men der vil vi i det minste kunne være sikre på at utstyret blir oppdatert sidan manglande telefon i heisene og tryggheitsalarmar som ikkje fungerer vil føre til avvik og krav om utbetring innan relativt kort tid.
FrihetensRegn Skrevet i går, 14:51 Skrevet i går, 14:51 barfoo skrev (4 timer siden): Når det kjem til VoNR så krev det 5G SA-nettverk som ikkje er utbygd p.t. Jeg mener Ice sitt nett er bygd med SA-nettverk fra bunnen av. Da kan man kanskje til neste år få VoNR.
Chris93 Skrevet i går, 15:05 Skrevet i går, 15:05 The Avatar skrev (4 timer siden): Det er det som er tanken ja, at ein frigjer frekvensar som kan brukast til 4G/5G. I kor stor grad ein får betre dekning og raskare internett gjenstår å sjå. Eg mistenker sterkt at det for teleselskapa handlar meir om å kutte kostnadane dei har ved å drifte 2G nettet utan at det nødvendigvis fører til at det kjem på plass 5G sendar i staden for. Realistisk sett så kan du nok ikkje rekne med at utrullinga av 5G vil gå nevneverdig mykje fortare etter nedstenginga. Det er 99.9% sikkert på grunn av driftskostnader. Da kan de kvitte seg med CS-core og kun fokusere på PS-core. Det er nok ganske mange kroner å spare vil jeg tro.
mandela Skrevet i går, 15:21 Skrevet i går, 15:21 FrihetensRegn skrev (24 minutter siden): Jeg mener Ice sitt nett er bygd med SA-nettverk fra bunnen av. Da kan man kanskje til neste år få VoNR. Det kan stemme at de har SA slått på, men da kun data-centric, altså ikke egnet for mobiltelefoni. NR SA gir høyere UL og lavere DL enn dagens NR NSA, men det er andre fordeler med teknologien i SA slik som network slicing, enda lavere latency som er mest interessant for industrien per i dag antar jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå