Vokteren Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden The Avatar skrev (3 timer siden): Slik som eg forstår situasjonen så er ikkje dette ein voldsepisode. Når ein klient møter opp på eit NAV kontor, skyter to skudd i sikker retning for å ikkje skade nokon, og overgir seg til politiet så straks dei er framme, så kan eg berre sjå to motiv. Mest truleg er dette ein måte å få oppmerksomheit på, som eit rop om hjelp. Eller så er det snakk om psykiatri der gjerningspersonen ikkje har vært heilt ved sine fulle fem og bevist på kva han/ho gjorde. Eg vil nok gjette på at dette er ein person som ikkje har opplevd å få nødvendig hjelp og som har utført dette som ei desperat handling. No vil gjerningsmannen både bli psykiatrisk vurdert og vil få gratis kost og losji for ei periode. Ingen voldsepisode ? Helt ufarlige skudd i sikker retning ? Høye tanker om den stakkars gjerningsmannen, men lite om voldspotensialet, risikoen og ofrene. Hvis jeg roper om hjelp, gjør jeg det på helt andre og mer lovlige måter…… 5
Mannen med ljåen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Finnes det egentlig en ufarlig retning, inne i et trygdekontor? På en skytebane er blinken ufarlig retning, men bare når flagget er oppe. 5 1
Vokteren Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Mannen med ljåen skrev (12 minutter siden): Finnes det egentlig en ufarlig retning, inne i et trygdekontor? På en skytebane er blinken ufarlig retning, men bare når flagget er oppe. Helt rett og der er det i tillegg strenge regler. Å kalle noe for «sikker retning» inne på et trygdekontor, blir bare for dumt. 1
Boing_80 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Jeg ser at hver gang en innvandrer er i søkelyset så går hele Diskusjo.no av skaftet. I fare for whataboutism; det er også nordmenn som havner i slike situasjoner. Isteden for å kjempe for et sterkere psykisk helsevern slår man politisk mynt. https://www.ostlendingen.no/nyheter/hamar/hamar-dagblad/truet-med-oks-flere-ganger/s/2-2.2757-1.6150733 https://www.nrk.no/innlandet/flere-nav-kontor-opplever-trusler-1.11185000 Skjønner ikke folk at det er snakk om mennesker i kriser som ikke får den hjelpen de trenger? Etter at psykisk helsevern er blitt enda mindre med dårligere tilbud som følge, så blir det dessverre slike situasjoner. Da handler det ikke om hudfarge eller religion, det handler som psykisk ustabile personer som trenger hjelp. Faen så sint jeg blir på enkelte i denne tråden som meler sin kake ved å mistolke med vilje. Endret 17 timer siden av Boing_80 3
Sjørøver Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Donkey Kong skrev (3 timer siden): En pistol er verdt en del penger. Han kunne for eksempel solgt den og spist som en konge i helgen. Jeg tipper dette handler mer om sinneproblemer og manglende impulskontroll. Mange år siden jeg vare inne å kikket på silkroad og lignende, men det er var forbausende billig med våpen og andre ymse ting. Utrolig hva som var/er til salgs. Mener en 22 revolver kostet 1200kr.
Mannen med ljåen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Kan kjøpe mange first price nudler for de pengene, så de er ikke så desperate at de trengte å skyte for å få mat den dagen.
Cyrio Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Boing_80 skrev (2 timer siden): det er også nordmenn som havner i slike situasjoner. Det er jo ikke så rart all tid man er i Norge. Men om man begynner å titte litt på kriminelle handlinger pr nasjonalitet og samtidig ser hvor mange prosent denne nasjonaliteten utgjør blant befolkningen blir det raskt ganske dystert. Og selv om mange garantert ønsker å kaste ut rasisme-spøkelset nå, så er jo det en diskusjon som må tas. Om "gruppe a" står for 25% av voldelig kriminalitet, men kun utgjør 5% av befolkningen er noe utrolig galt. (Helt fiktive tall) Men om man ikke klarer å se/anerkjenne et slikt mønster når det skulle oppstå slik at man kan løse det, ja da har man større utfordringer enn om det skulle vise seg at det tilfeldigvis var en innvandrer som var skyldig denne gangen. (Eller en etnisk norsk person for den saks skyld) 3 1
Boing_80 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Cyrio skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke så rart all tid man er i Norge. Men om man begynner å titte litt på kriminelle handlinger pr nasjonalitet og samtidig ser hvor mange prosent denne nasjonaliteten utgjør blant befolkningen blir det raskt ganske dystert. Og selv om mange garantert ønsker å kaste ut rasisme-spøkelset nå, så er jo det en diskusjon som må tas. Om "gruppe a" står for 25% av voldelig kriminalitet, men kun utgjør 5% av befolkningen er noe utrolig galt. (Helt fiktive tall) Men om man ikke klarer å se/anerkjenne et slikt mønster når det skulle oppstå slik at man kan løse det, ja da har man større utfordringer enn om det skulle vise seg at det tilfeldigvis var en innvandrer som var skyldig denne gangen. (Eller en etnisk norsk person for den saks skyld) Debatten bør heller omhandle psykisk helsevern som stadig blir nedbygd. Det er en vesentlig faktor opp i det hele. 1
Cyrio Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Boing_80 skrev (8 minutter siden): Debatten bør heller omhandle psykisk helsevern som stadig blir nedbygd. Nå bare diskuterer jeg.. Men mener du at man skal ignorere det faktum at enkelte grupperinger er sterkt overrepresentert i enkelte statistikker? Betyr det at jeg kan avfeie all statistikk som omhandler at menn 18-25 er overrepresentert i bilulykker med at statens vegvesen suger..? 3
Boing_80 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Cyrio skrev (40 minutter siden): Nå bare diskuterer jeg.. Men mener du at man skal ignorere det faktum at enkelte grupperinger er sterkt overrepresentert i enkelte statistikker? Betyr det at jeg kan avfeie all statistikk som omhandler at menn 18-25 er overrepresentert i bilulykker med at statens vegvesen suger..? Den samme regla igjen. I denne saken, i denne tråden så handler det om NAV klienter som ikke får den hjelpen de trenger. Og mange av disse personene er også psykisk syke og trenger hjelp. Men der har psykiatrien gradivis blitt nedbygd slik at disse ikke lenger har tilbud. Stadig flere pasienter blir utskrevet fra sengeposter og DPS før de er ferdigbehandlet. Og det nye nå er at DPSene får stadig sykere pasienter i behandling. Der avsluttes de etter 4-timer og blir overført til kommunene som heller ikke har midler til å gjøre noe særlig. Hold debatten saklig. Ikke trekk inn alskens statistikker og Støres mor. Jeg forsvarer ikke det den personen gjorde, men det er åpenbart at både NAV og psykiatrien trenger en renessanse/fornyelse. Dette har vært et varmt tema i samfunnsdebatten ganske lenge. 2020: https://www.legeforeningen.no/contentassets/1d46cd7bb42b4005a95d3039606f21e0/nedprioritering-av-psykiatriske-pasienter-igjen.pdf 2024: selv Klassekampen har en artikkel om temaet: https://klassekampen.no/artikkel/2024-10-10/debatt-hva-gjor-vi-med-de-aller-psykeste/6bND Tro meg, jeg er ikke naiv eller dum. Opplevde selv å bli truet av en narkoman (etnisitet er uvesentlig, narkomanes kår er ikke de beste i samfunnet) på Tøyen torg for en del år siden, og endte opp med å løpe til nærmeste Securitas-vakt da jeg var redd for å bli knivstukket. Men det har ikke ført til at jeg tenker at alle narkomane er noe herk. Tvert imot, det er mange triste skjebner der ute. Disse menneskene trenger hjelp og ikke minst trengs det legalisering av enkelte typer "lette" rusmidler slik at disse menneskene juridisk sett ikke blir sett på som kriminelle, og derav utsatt for diskriminering og forskjellsbehandling av storsamfunnet. Endret 14 timer siden av Boing_80 3
Cyrio Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Boing_80 skrev (1 time siden): Den samme regla igjen. I denne saken, i denne tråden så handler det om NAV klienter som ikke får den hjelpen de trenger. Nei, denne tråden ble laget med det ene formålet å fjerne mulighet for å diskutere etnisitet rundt denne saken før den i det hele tatt er kjent. Personlig blir jeg særdeles lite sjokkert om det er en etnisk norsk person bare så det er nevnt.. Boing_80 skrev (1 time siden): Hold debatten saklig. Ikke trekk inn alskens statistikker og Støres mor. Hvorfor får ikke jeg lov til det når du umiddelbart etter dette drar inn alskens artikler og Støres mor..? Boing_80 skrev (1 time siden): Men det har ikke ført til at jeg tenker at alle narkomane er noe herk. Det har ikke jeg påstått heller, hverken om narkomane, innvandrere eller andre folkegrupper.. Alt jeg sier er at det er litt pussig at enkelte får totalt fnatt dersom det påpekes tydelige mønstre i kriminelle handlinger osv. Jeg synes også synd på narkomane, men jeg blir jo allikevel ikke overrasket om noen forteller meg at de ligger dårlig ann på krim-statistikken, også utenfor narkotikabruk.. Og det er alt jeg vil få frem. 🙂 2 1
Theo343 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 8 hours ago, Krig og fred said: Enig! Og det er ikke første gangen folk har begått slike handlinger på NAV-kontor. Det skjønner ikke de rabiate fjolsene som hele tiden skal rope om innvandring, for de mangler empati og visdom. Nå har det jo skjedd mange ganger at det begås drap og voldshandlinger etter avslag på å få være i landet. Dette blir like dumt som å si "La oss snakke om vold mot kvinner men håper vi slipper idotene som snakker om at det i størst grad blir utført av menn". 3 1
Boing_80 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Cyrio skrev (1 time siden): Nei, denne tråden ble laget med det ene formålet å fjerne mulighet for å diskutere etnisitet rundt denne saken før den i det hele tatt er kjent. Personlig blir jeg særdeles lite sjokkert om det er en etnisk norsk person bare så det er nevnt.. Hvorfor får ikke jeg lov til det når du umiddelbart etter dette drar inn alskens artikler og Støres mor..? Det har ikke jeg påstått heller, hverken om narkomane, innvandrere eller andre folkegrupper.. Alt jeg sier er at det er litt pussig at enkelte får totalt fnatt dersom det påpekes tydelige mønstre i kriminelle handlinger osv. Jeg synes også synd på narkomane, men jeg blir jo allikevel ikke overrasket om noen forteller meg at de ligger dårlig ann på krim-statistikken, også utenfor narkotikabruk.. Og det er alt jeg vil få frem. 🙂 Jeg har ikke nektet deg noe. Bare oppfordret deg til å holde deg sakens kjerne. Det er de som vil spille politisk mynt på denne hendelsen. Nei, Frp er ikke svaret og de har heller ikke svaret.
Kone Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Boing_80 skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke nektet deg noe. Bare oppfordret deg til å holde deg sakens kjerne. Det er de som vil spille politisk mynt på denne hendelsen. Nei, Frp er ikke svaret og de har heller ikke svaret. Å sakens kjerne er, ifølge deg? At dette ikke handler om etnisitet og innvandring men psykisk helse? Vi vil ikke bli som Sverige, Tyskland, Belgia og England, men det kommer vi før eller senere til å bli om AP med støttepartier får fortsette å regjere. At FrP vil kraftig begrense innvandring, øke sikkerhet på grensene rettet mot spesielt Svenske kriminelle nettverk ser ut til å bare øke i støtte i befolkningen generelt. Støre og AP sin valgkamp ser jo ut som en ren svertekampanje mot FrP. Endret 12 timer siden av Kone 1 1
Boing_80 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Kone skrev (Akkurat nå): Å sakens kjerne er, ifølge deg? At dette ikke handler om etnisitet og innvandring men psykisk helse? Vi vil ikke bli som Sverige, Tyskland, Belgia og England, men det kommer vi før eller senere til å bli om AP med støttepartier får fortsette å regjere. At FrP vil kraftig begrense innvandring, øke sikkerhet på grensene rettet mot spesielt Svenske kriminelle nettverk ser ut til å bare øke i støtte i befolkningen generelt. Støre og AP sin valgkamp nå ser jo ut som en ren svertekampanje mot FrP. Det har jeg allerede sagt noe om tidligere i denne tråden og gidder ikke å repetere. Men jeg ser tydelig hvem som prøver å avspore temaet i denne tråden. 1
Kone Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Boing_80 skrev (2 minutter siden): Det har jeg allerede sagt noe om tidligere i denne tråden og gidder ikke å repetere. Men jeg ser tydelig hvem som prøver å avspore temaet i denne tråden. Temaet i tråden er jo bare piss for det første, en tilsynelatende rabiat venstreradikal som lager en tråd hvor det ikke skal diskuteres etnisitet og innvandring angående skyteepisoden på nav, før man i det hele tatt vet noe om etnisitet?! Så da kan man spørre seg, kanskje trådstarter selv har en mistanke om hvem som kan ha gjort dette? 3 1
kremt Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Hele tråden er jo bare flamebait, trolig i strid med forumets retningslinjer. 1 1
Vokteren Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Boing_80 skrev (10 timer siden): Den samme regla igjen. I denne saken, i denne tråden så handler det om NAV klienter som ikke får den hjelpen de trenger. Det handler vel heller om at de ikke får den hjelpen de krever og deretter tyr til drastiske midler. Kravmentaliteten og frustrasjonen har gode vekstvilkår når resten av Norge danser i ekstase rundt gullkalven….
pølsemaker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Krig og fred skrev (18 timer siden): Fra NRK: Kan vi holde denne tråden fri for kommentarer om innvandring og muslimer? Hver gang det er en tråd om noe som skjer i Oslo kommer the usual suspects med kommenterer om innvandring og Islam. Det var derfor jeg startet denne tråden, for å komme de i forkjøpet. edit: Fra Dagbladet Hvor vil trådstarter med denne diskusjonen? Diskutere NAV og psykiatri, vold mot NAV-ansatte, våpenlovene? Ser innvandring og muslimer ikke ønskes som tema/avsporing. Jeg antar i beste mening det er ønske om en generell diskusjon, om hva vi tror driver mennesker til slike handlinger. Og/eller hva det gjør med de som blir utsatt for dette. Og hvordan vi skal unngå at slikt skjer. Et tungt og komplekst tema. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå