ForTheImperium Skrevet i går, 08:12 Skrevet i går, 08:12 (endret) VG: NorgesGruppen kjøper seg inn i apotekmarkedet Matoligarkien eier fra før av majoriteten av matbutikkene i Norge. Og nå skal de styre medisinkjeden også? Endret i går, 08:54 av ForTheImperium 2 1
vampyrica Skrevet i går, 08:22 Skrevet i går, 08:22 5 minutes ago, ForTheImperium said: VG: NorgesGruppen kjøper seg inn i apotekmarkedet Matoigarkien eier fra før av majoriteten av matbutikkene i Norge. Og nå skal de styre medisinkjeden også? Det var vel i de verste hendene det kunne komme i, tafatt regjering(er) og politikk som tillater dette. På tide Norge tar tilbake eierskap over det vesentligste og ikke private aktører, men alt som er i politikk per dags dato vil ikke være til noen forandring dessverre. 3
The Avatar Skrevet i går, 08:45 Skrevet i går, 08:45 Det kan fort føre til dette om konkurransetilsynet ikkje grip inn. Eg er likevel litt usikker på kor stor betydning dette oppkjøpet får for konkurransesituasjonen. Min forståelse er at apoteka tener relativt lite på å selge reseptbelagte medisinar sidan maksprisen er fastsatt av myndigheitene. Det er derfor apoteka i dag også selger spekepølser og strikkavotter, sidan det er dette dei tener penger på. At Jokerbutikkane i dag berre har eit lite sortement av kosttilskot og solkrem handlar berre om butikkprofilen som NorgesGruppen har lagt seg på. Det er ingenting som hindrer daglegvarebutikkane i å slå seg stort opp på å selge fyrstehjelpsskrin, brystmelkpumper og elektriske tannbørste på samme måte som apoteka gjer utover at det går på bekostning av det øvrige vareutvalget i daglevarebutikken.
Bata Skrevet i går, 09:08 Skrevet i går, 09:08 (endret) Enig, ikke heldig. Men vi er 5,5 millioner i Norge. De fleste hovedstader i Europa, let alone hele verden har flere innbyggere enn vi har i hele vårt land. Og det er så STUPID at folk tror vi trenger flere grossister. Vi har det doble antall butikker per pers i forhold til Sverige. (sure, sentralingspolitikken har noe å si her, men ikke i nærheten av å utgjøre en dobling. Det er bare ikke kundegrunnlag for flere, når vi bor så utstrakt som vi gjør og får å kunne pushe de volum ut i distriktene som trengs, må man ha en effektiv infrastruktur. Begynner vi å dele opp Coop, Rema og Norgesgruppen, kommer distriktene til å blø valuta som aldri før. Det er ikke kunder nok til nye aktører, så alternativet er altså nettopp dette. Om man ikke klarer å forstå hva jeg skriver her, bør man holde meningene sine for seg sjøl. Hadde det funka å dele opp disse grossistene, så hadde jeg stemt med, men realiteten er ikke der. Når det kommer til eierskap av infrastrukturen, derimot... kanskje? Overregulere markedet og innføre tvang om felles logistikk? Mye frimarkedsprinsipper som må blø for å få "konkurranse" her. EDIT: Og når vi snakker oligarki, så har vi mye rikere aktører enn dagligvarebaronene, og de holder nasjonen gissel for formuene sine og vil styre skattepolitikken, få vekk formueskatten. Om vi skal se på noe som oligarker, så er det disse. Endret i går, 09:10 av Bata 2 1
vampyrica Skrevet i går, 09:57 Skrevet i går, 09:57 54 minutes ago, The Avatar said: Det kan fort føre til dette om konkurransetilsynet ikkje grip inn. Eg er likevel litt usikker på kor stor betydning dette oppkjøpet får for konkurransesituasjonen. Min forståelse er at apoteka tener relativt lite på å selge reseptbelagte medisinar sidan maksprisen er fastsatt av myndigheitene. Det er derfor apoteka i dag også selger spekepølser og strikkavotter, sidan det er dette dei tener penger på. At Jokerbutikkane i dag berre har eit lite sortement av kosttilskot og solkrem handlar berre om butikkprofilen som NorgesGruppen har lagt seg på. Det er ingenting som hindrer daglegvarebutikkane i å slå seg stort opp på å selge fyrstehjelpsskrin, brystmelkpumper og elektriske tannbørste på samme måte som apoteka gjer utover at det går på bekostning av det øvrige vareutvalget i daglevarebutikken. Aner ikke hvor du bor men her er det lite spekepølser og strikkevotter. ☺️ Medisin industrien er noe av det største alle land har og Norge er intet unntak her, er masse medisiner som folk med ulike diagnoser må betale vanvittig summer på så industrien går ikke i tap og lite hjelp av Norge, her ligger vi alltid på etterskudd «for å se an» som egentlig betyr mer penger i mellomtiden. Nå er det medisin depot det er snakk om som helhet og DETTE burde være statlig eid og ikke privat selv om det har vært det før. Er lov å lære av feil, men er nok av idioter som synes det er flott vi selger ut infrastruktur som har gått vesentlig raskt siden 2014 til dags dato. (Selvfølgelig tidligere men 2014 har vært vendepunktet hvor ballen rullet, noen vil kalle det høyresiden sin feil men samme f hvem som styrer når motpart er helt lik, men bare bruker forskjellig ord, enden vil alltid være det samme). Norge trenger ikke være siste land i verden hvor vi tenker på vår egen befolkning først. Norge må ta tilbake kontroll av ressurser, er en del som skulle vært vårt men solgt til det private. Er noen grep Norge en dag må gjøre men med våre partier nå vil intet skje, dessverre realiteten. 1
Kajac Skrevet i går, 10:01 Skrevet i går, 10:01 Norgesgruppen-gründer mener gigantkjøp burde stoppes 1
The Avatar Skrevet i går, 10:05 Skrevet i går, 10:05 Bata skrev (47 minutter siden): Og det er så STUPID at folk tror vi trenger flere grossister. Vi har det doble antall butikker per pers i forhold til Sverige. (sure, sentralingspolitikken har noe å si her, men ikke i nærheten av å utgjøre en dobling. Det er her vi har forskjellen på grossistar og butikkar. Ein av mange grunnar til at vi har høge matvareprisar i Norge er at vi har mange butikkar og dertil mange ansatte som skal lønnast. I eit land der lønningane er høge også i lågtlønna yrker så er det store lønnskostnadar knytta til å ha så mange dagligvarebutikkar. Grossistleddet derimot burde vi ha fleire av. Eit stort hinder for etablering av utanlandske og frittståande daglegvarebutikkar i Norge er at det er lite konkurranse i grosisstleddet, noko som fører til at nye butikkar ikkje får kjøpe sine varer til like gunstig pris som dei store kjedene får. Likeså er det vanskeleg for ein liten lokal matvareprodusent å få varene sine ut i butikkhyllene, for dei får ikkje solgt til grosisstleddet med mindre dei har høg nok produksjon til å forsyne heile norge, og sjølv om produksjonen er stor nok så må ein likevel konkurrere med dei store etablerte matvareprodusentane sidan dei trurer med å trekke sine produkt om butikkane får ta inn ein seriøs konkurrent til sine merkevarer. 3
The Avatar Skrevet i går, 10:06 Skrevet i går, 10:06 vampyrica skrev (7 minutter siden): Aner ikke hvor du bor men her er det lite spekepølser og strikkevotter. ☺️ Kanskje no på sommaren, men om du venter til desember så er det utruleg kva du får handle på apoteket som julegåvetips. 2
vampyrica Skrevet i går, 11:45 Skrevet i går, 11:45 1 hour ago, The Avatar said: Kanskje no på sommaren, men om du venter til desember så er det utruleg kva du får handle på apoteket som julegåvetips. Skal ikke være uenig med hva de selger til jul, ikke sett pølser enda, men om noen har gjort det overrasker det ikke. ☺️ Har vel sett sykt dyre julenøtter og lignende. 1 hour ago, Kajac said: Norgesgruppen-gründer mener gigantkjøp burde stoppes Takk for link selv om jeg ville sett den senere, men greit å gå det med seg når man leser seg opp. ☺️ 👍🏻 Så får ta avisrunde nå. ☺️ 1
Krig og fred Skrevet i går, 11:51 Skrevet i går, 11:51 3 hours ago, vampyrica said: Det var vel i de verste hendene det kunne komme i, tafatt regjering(er) og politikk som tillater dette. Selvfølgelig. Tror du noen av de "ansvarlige styringspartiene" tør å tukte norske oligarker? Det toget gikk for flere tiår siden. 2
bo1e Skrevet i går, 11:56 Skrevet i går, 11:56 Kampen mot uavhengige nettapotek er vel også en greie som er pågående. Det jobbes og lobbes for å gjøre det mer kronglete og ulønnsomt. Og det er ikke så veldig lenge siden prisundersøkelser viste at det var uforklarlige gigantforskjeller på apotekpriser mellom norge og sverige. Jo mer som samles i pseudomonopoler hos oligarkene jo dårligere kår blir det for norske forbrukere. 2
sedsberg Skrevet i går, 12:01 Skrevet i går, 12:01 Hva er det som vil hindre de i å øke prisene på reseptbelagte og livsviktige medisiner til perverse høyder slik som i USA? 1 1
The Avatar Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden sedsberg skrev (7 minutter siden): Hva er det som vil hindre de i å øke prisene på reseptbelagte og livsviktige medisiner til perverse høyder slik som i USA? Direktoratet for medisinske produkter. Dei fastsetter makspris på alle reseptbelagte legemiddel som kan omsettast i Norge. Apotek som ikkje følger pålegg frå direktoratet mister konsensjonen til å selge legemidler. 3
vampyrica Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 16 minutes ago, Krig og fred said: Selvfølgelig. Tror du noen av de "ansvarlige styringspartiene" tør å tukte norske oligarker? Det toget gikk for flere tiår siden. Spørsmålet blir selvfølgelig retorisk for meg. ☺️ Det er aldri for sent, jeg vet selv hva en person kan gjøre med domino effekt og flere som gjør sitt jo vanskeligere blir det. Nå spør jeg retorisk, tror du E24 gjorde jobben selv eller fikk de jobben levert angående pendlerboliger? Her kan jeg legge en lang liste, men media gjør ikke jobben om du, andre eller jeg ikke gjør den for dem og faktisk presser dem i et hjørnet, det er nå virkeligheten Norge lever med. Media skal være vår beskyttelse/mellomledd til oss og våre folkevalgte, ikke kun nyheter, men dette vet jeg du vet godt. Vil aldri bøye meg ned å si at ting er umulig, ting tar tid og helt perfekt blir det aldri noen steder. Men nei, ingen av partiene vi har nå vil løfte en finger for fremgang for landet vårt. 2
vampyrica Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 5 minutes ago, The Avatar said: Direktoratet for medisinske produkter. Dei fastsetter makspris på alle reseptbelagte legemiddel som kan omsettast i Norge. Apotek som ikkje følger pålegg frå direktoratet mister konsensjonen til å selge legemidler. Samme direktorat som med vel og viten velger å holde tilbake dyre og viktige medisiner for mange, altså de bruker et loophole som ikke gagner alle selv om muligheten skulle vært der, bare å dra til Sverige så har man bedre tilbud og dette er ikke et rent EU spill som sikkert flere ville dratt kortet med. Medisin er penger. Alt har ikke et pristak og det er en grunn for det også. Kjenner du en lege eller god venn med din egen, spør hvor ofte ulike selskaper gir penger (korrupsjon) for å skrive ut ulike spesifikke medisiner, dette er dessverre helt normalt, men ikke bare her selvfølgelig. 1
Morromann Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) ForTheImperium skrev (19 timer siden): VG: NorgesGruppen kjøper seg inn i apotekmarkedet Matoligarkien eier fra før av majoriteten av matbutikkene i Norge. Og nå skal de styre medisinkjeden også? Det er absolutt ikke bra at private konsern får en hånd på rattet når det gjelder salg av medisin i Norge. Et snikende tilfelle av amerikanske tilstander. vampyrica skrev (19 timer siden): Det var vel i de verste hendene det kunne komme i, tafatt regjering(er) og politikk som tillater dette. På tide Norge tar tilbake eierskap over det vesentligste og ikke private aktører, men alt som er i politikk per dags dato vil ikke være til noen forandring dessverre. Når de allerede lar private aktører sette klørne sine i energiressursene våre er vel ikke dette så overraskende. Drikkevannet vårt neste? Bata skrev (18 timer siden): De fleste hovedstader i Europa, let alone hele verden har flere innbyggere enn vi har i hele vårt land. En sannhet med veldig store modifikasjoner. De fleste hovedsteder i Europa er atskillig mindre enn London og Paris. vampyrica skrev (17 timer siden): Aner ikke hvor du bor men her er det lite spekepølser og strikkevotter. ☺️ Har ikke sett slikt på noen apoteker hvor jeg bor heller men jeg har kanskje ikke sett så nøye etter. Pleier ikke å se meg noe særlig om på apoteker siden jeg ikke er noe shopping-menneske. Så jeg kan jo ta feil. Men - spekepølser på apoteket? Virkelig? Nå har jeg sett at de selger øl på apoteker i USA....men det er nå USA da. Endret 8 timer siden av Morromann 1
Morromann Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden bo1e skrev (15 timer siden): Kampen mot uavhengige nettapotek er vel også en greie som er pågående. Det jobbes og lobbes for å gjøre det mer kronglete og ulønnsomt. Og det er ikke så veldig lenge siden prisundersøkelser viste at det var uforklarlige gigantforskjeller på apotekpriser mellom norge og sverige. Jo mer som samles i pseudomonopoler hos oligarkene jo dårligere kår blir det for norske forbrukere. Sosialisme for de rike, kapitalisme for de fattige. En modell som brer mer og mer om seg internasjonalt. The Avatar skrev (15 timer siden): Direktoratet for medisinske produkter. Dei fastsetter makspris på alle reseptbelagte legemiddel som kan omsettast i Norge. Apotek som ikkje følger pålegg frå direktoratet mister konsensjonen til å selge legemidler. Det drives sikkert lobbyisme i det skjulte for å få slutt på "slikt uvesen" på det området også. Noen får aldri nok hva profitt utgjør; selv ikke på livsviktige medisiner. vampyrica skrev (15 timer siden): Spørsmålet blir selvfølgelig retorisk for meg. ☺️ Det er aldri for sent, jeg vet selv hva en person kan gjøre med domino effekt og flere som gjør sitt jo vanskeligere blir det. Nå spør jeg retorisk, tror du E24 gjorde jobben selv eller fikk de jobben levert angående pendlerboliger? Her kan jeg legge en lang liste, men media gjør ikke jobben om du, andre eller jeg ikke gjør den for dem og faktisk presser dem i et hjørnet, det er nå virkeligheten Norge lever med. Media skal være vår beskyttelse/mellomledd til oss og våre folkevalgte, ikke kun nyheter, men dette vet jeg du vet godt. Vil aldri bøye meg ned å si at ting er umulig, ting tar tid og helt perfekt blir det aldri noen steder. Det er desverre også sant; media som i mye større grad tidligere var "den fjerde statsmakt" og "folkets vaktbikkje" har en ganske så synlig tendens som de som har levd en stund kan observere at de har gått mer vekk fra det til å fremstå mer som PR-organ og heiagjeng for de som styrer og fra å granske makta på vegne av folket har gått mer over til å granske folket på vegne av makta. Vi så hvor tause de var om regjeringens forslag til en dystopisk "sivilbeskyttelseslov" helt til offentligheten ble gjort for oppmerksom på det til at de kunne ignorere det. vampyrica skrev (15 timer siden): Men nei, ingen av partiene vi har nå vil løfte en finger for fremgang for landet vårt. Det er også ganske åpenbart for de som har fulgt med en stund og for alle som kan erfare at de siste 4 årene slett ikke ble "vanlige folks tur". Ingen av "styrtingspartiene" får min stemme i år og det har de ærlig fortjent. 2
vampyrica Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 hour ago, Morromann said: Sosialisme for de rike, kapitalisme for de fattige. En modell som brer mer og mer om seg internasjonalt. Det drives sikkert lobbyisme i det skjulte for å få slutt på "slikt uvesen" på det området også. Noen får aldri nok hva profitt utgjør; selv ikke på livsviktige medisiner. Det er desverre også sant; media som i mye større grad tidligere var "den fjerde statsmakt" og "folkets vaktbikkje" har en ganske så synlig tendens som de som har levd en stund kan observere at de har gått mer vekk fra det til å fremstå mer som PR-organ og heiagjeng for de som styrer og fra å granske makta på vegne av folket har gått mer over til å granske folket på vegne av makta. Vi så hvor tause de var om regjeringens forslag til en dystopisk "sivilbeskyttelseslov" helt til offentligheten ble gjort for oppmerksom på det til at de kunne ignorere det. Det er også ganske åpenbart for de som har fulgt med en stund og for alle som kan erfare at de siste 4 årene slett ikke ble "vanlige folks tur". Ingen av "styrtingspartiene" får min stemme i år og det har de ærlig fortjent. 1 hour ago, Morromann said: Det er absolutt ikke bra at private konsern får en hånd på rattet når det gjelder salg av medisin i Norge. Et snikende tilfelle av amerikanske tilstander. Når de allerede lar private aktører sette klørne sine i energiressursene våre er vel ikke dette så overraskende. Drikkevannet vårt neste? En sannhet med veldig store modifikasjoner. De fleste hovedsteder i Europa er atskillig mindre enn London og Paris. Har ikke sett slikt på noen apoteker hvor jeg bor heller men jeg har kanskje ikke sett så nøye etter. Pleier ikke å se meg noe særlig om på apoteker siden jeg ikke er noe shopping-menneske. Så jeg kan jo ta feil. Men - spekepølser på apoteket? Virkelig? Nå har jeg sett at de selger øl på apoteker i USA....men det er nå USA da. Her var det mye fornuftig, tar av meg hatten for at du har en dyp forståelse, er noe jeg ser lett her. Ja, som du nevner vann er selvfølgelig på listen, men må heller ikke glemme vårt kjære Norge som solgte vann/eiendom til fiskeoppdrett til private aktører så det har allerede skjedd dog ikke drikkevann, men våre ressurser som har blitt familiebedrifter. Ja vi har en laaaaang liste over årene hvor høy korrupsjon er her, men folk sitter med TikTok hukommelse. Se på Snowden og Assange, er bortimot glemt i verdensbildet. Sånn sett så blir det vanskelig å stå frem når verden glemmer. Få noen timer søvn her, så tar det kort her. ☺️ 1
Jarmo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden I dag er ingen av de store norske apotekkjedene norskeid. Det største, Apotek 1, er tyskeid. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå