Gå til innhold

Viljas ubrukte spillsamling er verdt over 200 000 kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skjønner om deltakere i artikelen vil holde steam profilen skjult. Men om ikke, hadde vært kult å sjekke ut steam profilen til Vilja og fremtidige deltakere
Skrevet
Uzen_ skrev:
skjønner om deltakere i artikelen vil holde steam profilen skjult. Men om ikke, hadde vært kult å sjekke ut steam profilen til Vilja og fremtidige deltakere
Heihei! Profilen min er offentlig! Jeg heter Lady Vilja på Steam 😁
Skrevet

Kan man egentlig si at en virtuell spillsamling er verd noe? Jeg forstår at det er brukt ekte penger på spillene, men for at de skal ha en verdi må de også kunne selges videre. 

Så slik jeg ser det har hun brukt over 200 000 på spill som enda ikke er blitt startet. Men samlingen er i praksis ikke verd et øre.

• Liker 4
Skrevet
Kajac skrev:

Kan man egentlig si at en virtuell spillsamling er verd noe? Jeg forstår at det er brukt ekte penger på spillene, men for at de skal ha en verdi må de også kunne selges videre. 

Så slik jeg ser det har hun brukt over 200 000 på spill som enda ikke er blitt startet. Men samlingen er i praksis ikke verd et øre.

Ja, det blir vel mer riktig å si at man har brukt 200k på spill. Føler heller at man ikke har så alt for god garanti for at man ikke mister tilgang eller blir hacket på digitale sider. Det er ikke alt for mye som skal til for at man plutselig mister tilgangen. Personlig så er jeg veldig kresen på hvilke spill jeg kjøper. Jo eldre jeg blir, desto mer kresen på kvaliteten på spillet og om det er verdt pengene. Ser ikke på spill som en samling heller, med mindre jeg de i boks med en hard kopi inni.
Skrevet
7 minutes ago, Kajac said:

Tjah, en kan jo se på P.T på PS4 som en slags pekepinn. I tilfelle hvor et digitalt spill blir gjort utilgjengelig men finnes installert lokalt så kan de så absolutt ha det. Utover det, et steam bibliotek er vel ellers verdt den verdien spillene hadde. Eller om jeg skulle kjøpt en konto med x antall spill er det kanskje bedre å se på nåværende pris.

Skrevet
Runis skrev (3 minutter siden):

Tjah, en kan jo se på P.T på PS4 som en slags pekepinn. I tilfelle hvor et digitalt spill blir gjort utilgjengelig men finnes installert lokalt så kan de så absolutt ha det. Utover det, et steam bibliotek er vel ellers verdt den verdien spillene hadde. Eller om jeg skulle kjøpt en konto med x antall spill er det kanskje bedre å se på nåværende pris.

Om spillet blir gjort utilgjengelig, så er det vel verdiløst. Om du har en lokal DRM-fri kopi du kan "selge", så er det jo i praksis piratkopiering, og det kan man gjøre gratis.

Forøvrig er kjøp og salg av Steam-kontoer ulovlig, selv om det sikkert skjer hele tiden. Så jeg vil fremdeles si at spillsamlingen hennes er verdiløs, om enn for alle andre enn hun selv.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitter på cirka 120.000kr brukt selv så her ser jeg meg litt i speilet. Har noen kroner til da hvis man skal nærme seg dronningen av haugen!
Skrevet
Ifølge steamdb så har jeg 530 spill hvorav jeg har spillt 334. Verdien er pt ca 12 000 kr. Har spilt totalt 3683 timer. Det betyr en time kostnad på 3 kroner og 50 øre. Not bad.
Skrevet (endret)

Steam sin 'unplayed' er ikke korrekt hos meg - det dukker opp mange spill der som jeg definitivt har spilt via Steam-kontoen min der.

F.eks Half-life 2 (som var hele grunnen til at jeg fikk meg en Steam-konto i sin tid) og mange nyere spill også, rapporteres som 'unplayed'.

Så mistenker at for de som har hatt en Steam konto lenge, så vil det dukke opp en del eldre spill som er spilt, men som ikke har fått registrert spilltid.

Endret av Zork
Skrevet
45 minutes ago, Kajac said:

Om spillet blir gjort utilgjengelig, så er det vel verdiløst. Om du har en lokal DRM-fri kopi du kan "selge", så er det jo i praksis piratkopiering, og det kan man gjøre gratis.

Forøvrig er kjøp og salg av Steam-kontoer ulovlig, selv om det sikkert skjer hele tiden. Så jeg vil fremdeles si at spillsamlingen hennes er verdiløs, om enn for alle andre enn hun selv.

P.T var iallefall ikke verdiløst, nettop fordi det var så vanskelig å bare gjøre det gratis.

Skrevet (endret)
Crazning skrev (2 timer siden):
Kajac skrev (2 timer siden):

Ja, det blir vel mer riktig å si at man har brukt 200k på spill. Føler heller at man ikke har så alt for god garanti for at man ikke mister tilgang eller blir hacket på digitale sider. Det er ikke alt for mye som skal til for at man plutselig mister tilgangen. Personlig så er jeg veldig kresen på hvilke spill jeg kjøper. Jo eldre jeg blir, desto mer kresen på kvaliteten på spillet og om det er verdt pengene. Ser ikke på spill som en samling heller, med mindre jeg de i boks med en hard kopi inni.

Spillsamlere kjøper de aller fleste spill til redusert pris. Jeg har omlag tre ganger flere spill i mitt bibliotek enn personen i denne artikkelen, men har brukt langt mindre penger på summen som blir nevnt i artikkelen. Man må være lur og følge med på tilbud og pakkepriser på de flerfoldige sidene som selger rimelige nøkler.

Endret av eirikheggelund
Skrevet
Kajac skrev:

Litt enig der. Selv har jeg en fysisk samling av spill, alt fra Commodore Vic til PS5. Vet ikke verdien på alt i dag, men har registrert noe av det på pricecharting for å ha oversikt over PS1 feks. Har vel mer eller mindre rundt 500 fysiske spill totalt.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

At man samler på digitale spill er å dra det litt langt. Når man ti- og hundrevis- av kvadratmeter med flipperspill, arkademaskiner og big box, da kan man si at man samler. Med digitale spill har man i praksis kun blitt av med pengene.

Det verste er hvis man spiller gacha. Den dagen man slutter er hundretunsenvis av kroner eller millioner borte. Den typen spill hvor man samler på hundrevis av helter og det koster 18k å oppgradere en helt før utviklerne finner på at de skal legge til nye oppgraderinger for å få inn mer penger.

Endret av BadCat
Skrevet
Purfunxion skrev (3 timer siden):

Fikk ikke sett min backlog verdi pga noe kluss i nettsiden, men jeg tror jeg bare hadde en brøkdel av den summen 😱

Jeg fikk heller ikke brukt nettsiden, hver gang jeg prøvde å logge inn så fikk jeg bare masse feil. Litt kjipt for det ser ut til at jeg hadde vunnet om jeg faktisk hadde fått logget inn.

Skrevet
eirikheggelund skrev (36 minutter siden):

Spillsamlere kjøper de aller fleste spill til redusert pris. Jeg har omlag tre ganger flere spill i mitt bibliotek enn personen i denne artikkelen, men har brukt langt mindre penger på summen som blir nevnt i artikkelen. Man må være lur og følge med på tilbud og pakkepriser på de flerfoldige sidene som selger rimelige nøkler.

Spørsmålet er om de spillene dine er verd noe som helst, som i faktisk verdi. Skal noe ha en verdi (sett vekk i fra sentimental verdi), må det kunne omsettes for penger eller byttes i andre verdier. Min påstand er at Vilja har en "samling" spill som har en kjøpskostnad på 200k. Men siden de ikke kan selges, og kun eksisterer virtuelt på Steam, er de i praksis verdiløse.

Dersom jeg piratkopierer nøyaktig de samme spillene hun har brukt hundretusener på, og vi har hver vår digitalt identiske samling, så er det ingen tvil om at min samling er verdiløs. Og siden hennes samling er helt lik min, må derfor også den være verdiløs. Man kan egentlig argumentere for at min pirat-samling er mer verd, da jeg har de "fysiske" filene til spillene, mens hennes samling kun er virtuelle lisenser på en server et eller annet sted (jeg nekter å tro at hun har alle 3239 spillene installert lokalt). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...