Trulss Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden Kone skrev (23 minutter siden): Skjønner du ikke hva som diskuteres eller hva feiler det deg? Det handler ikke om å ha det nyeste og beste, men RIKTIGE dekk til årstida. Derfor kjører man ikke på vinterdekk på sommeren. Men greit, enten forstår du ikke dette, ellers så er du bare en kverrulant. Jeg ville tro det mest riktige var å ha ett sett dekk til hver årstid, altså 4 sett dekk?! Eller er det slik at det ikke spiller noen rolle hvor gamle dekkene er, bare de er riktige. Jeg skjønner ikke helt.
Kone Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Trulss skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt. Ærlig sak det. Men da har vi brakt det på det rene værtfall.
Kajac Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Trulss skrev (På 1.8.2025 den 11.21): Splittet ut fra: Jeg kjøpte noen rimelige helårsdekk på Thansen. De har ofte noen kampanjer man kan benytte så prisen blir enda lavere. Går helt fint i store deler av Norge, som f.eks. Bergen, hvor vær og temperatur ofte kan være identisk i både desember og juli. Likevel mener "ekspertene" i NAF, Trygg Trafikk og dekkbransjen at piggfrie vinterdekk (M+S) er livsfarlig i 12 °C og regn i juli, men helt utmerket i 12 °C og regn i desember... Jeg kjørte mange år med diverse helårsdekk, piggfrie vinterdekk, osv. hele året. Så lenge du er bittelitt bevisst på bremselengden når det er varmt, så er du rimelig trygg både for deg selv og andre. 3
Kone Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Kajac skrev (39 minutter siden): Går helt fint i store deler av Norge, som f.eks. Bergen, hvor vær og temperatur ofte kan være identisk i både desember og juli. Likevel mener "ekspertene" i NAF, Trygg Trafikk og dekkbransjen at piggfrie vinterdekk (M+S) er livsfarlig i 12 °C og regn i juli, men helt utmerket i 12 °C og regn i desember... Jeg kjørte mange år med diverse helårsdekk, piggfrie vinterdekk, osv. hele året. Så lenge du er bittelitt bevisst på bremselengden når det er varmt, så er du rimelig trygg både for deg selv og andre. "Store deler av Norge" så nevner du den byen i hele Norge som har mest regn og kanskje minst "norsk" vinter? Ja, hvis man holder seg kun der så blir saken iallefall litt bedre. Men; På Østlandet (som jo også Trulss kommer fra da han kjører i Oslo) har det nå vært en lengre periode med opptil 30c, og på vinterstid er det også ofte veldig variabelt vær, med alt fra -20 og og kaldere, mye snø og perioder med speilblank holke. Så det å si at piggfrie vinterdekk går fint i store deler av Norge er ganske drøyt. Eller regner du Bergen og vestlandet for størsteparten av Norge? Endret 20 timer siden av Kone
oddeh Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Jeg har et par sko som fungerer ok sommer som vinter, men foretrekker heller fottøy som er helt korrekt tilpasset underlag og temperatur.
Cascada81 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Trulss skrev (4 timer siden): Selv biler med testvinnerdekk kjører av veien når man plutselig treffer på is. Det ville jo vært ille om man kom med superdupervinterdekk inn en varm sving hvor sola har stekt hele dagen også. Rundt påsketider kan det være ille. Ja, man kan dø i en trafikkulykke, selv om man kjører en splitter ny bil med gode dekk og bruker sikkerhetsbelte, og man kan fint overleve i en trafikkulykke med en gammel bil mens man kjører i fylla, har slitte dekk og ikke bruker sikkerheltsbelte. Verden er ikke alltid rettferdig sånn sett. Statistikk er vanskelige greier, og har gjort at flere investerer i lottokuponger hos Norsk tipping enn i aksjemarkedet, så klandrer deg ikke.
Dubious Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Kone skrev (3 timer siden): Problemet er at den dagen man virkelig trenger å ha riktige dekk på bilen, så er det for sent. Da hjelper det lite at man har kjørt i x antall år med flaks. Du utsetter også andre for potensiell fare ved å kjøre på slike dekk året rundt. Det er faktisk ikke noe å diskutere egentlig. Du bør lese det folk skriver før du svarer på noe du ikke skjønner. Billige sommerdekk er like farlig som helårsdekk på sommeren. Helårsdekk kan være bedre på vinterføre enn gamle piggdekk. 1
Kone Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Dubious skrev (6 minutter siden): Du bør lese det folk skriver før du svarer på noe du ikke skjønner. Billige sommerdekk er like farlig som helårsdekk på sommeren. Helårsdekk kan være bedre på vinterføre enn gamle piggdekk. Kan du linke til at piggfrie vinterdekk er farligere enn sommerdekk på sommerføre? Endret 18 timer siden av Kone
Trulss Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden Kone skrev (3 minutter siden): Kan du linke til at piggfrie vinterdekk er farligere enn sommerdekk på sommerføre? Du snakker med folksom har erfaring, og som faktisk har førerkort. Vi trenger ikke linke, ei heller stole på tester utført av et bransjeorgan som velger å mele sin egen bransje. Du overser også argumentet om at hyppigere kjøp av nye helårsdekk veier opp for at dekkene blir for gamle. Dette gjelder særlig folk som ikke kjører så mye at de får "brukt opp" dekkene før de egentlig går ut på dato.
Dubious Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Kone skrev (12 minutter siden): Kan du linke til at piggfrie vinterdekk er farligere enn sommerdekk på sommerføre? Du leser fortsatt ikke det folk skriver før du svarer noe som ikke har noe med saken å gjøre.
Kone Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Trulss skrev (41 minutter siden): Du snakker med folksom har erfaring, og som faktisk har førerkort. Vi trenger ikke linke, ei heller stole på tester utført av et bransjeorgan som velger å mele sin egen bransje. Du overser også argumentet om at hyppigere kjøp av nye helårsdekk veier opp for at dekkene blir for gamle. Dette gjelder særlig folk som ikke kjører så mye at de får "brukt opp" dekkene før de egentlig går ut på dato. Er egentlig ferdig med deg nå. Men morsomt at det nå har blitt "vi" En slags kokkogjeng som kjører med vinterdekk på sommeren? Endret 17 timer siden av Kone 1
Kone Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Dubious skrev (36 minutter siden): Du leser fortsatt ikke det folk skriver før du svarer noe som ikke har noe med saken å gjøre. Jo, jeg leser hva folk skriver. Men jeg noterer meg at du ikke kan linke til en test hvor piggfrie vinterdekk er bedre enn billige sommerdekk på sommerføre. For det var det du påsto, var det ikke? Da får nesten du komme opp med noe som støtter opp om den påstanden. Fakta: Selv de billigste sommerdekkene er bedre enn piggfrie vinterdekk på sommerføre, jeg venter på link/bevis på det motsatte. Så slenger du atpåtil på at jeg liksom ikke skjønner noe. 🤡 Endret 17 timer siden av Kone
barfoo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 37 minutes ago, Trulss said: Du snakker med folksom har erfaring, og som faktisk har førerkort. Vi trenger ikke linke, ei heller stole på tester utført av et bransjeorgan som velger å mele sin egen bransje. Kva bransje er det du meiner NAF representerer?
Dubious Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Kone skrev (21 minutter siden): Men jeg noterer meg at du ikke kan linke til en test hvor piggfrie vinterdekk er bedre enn billige sommerdekk på sommerføre. For det var det du påsto, var det ikke? Kan du sitere meg hvor jeg skrev dette?
The Avatar Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Trulss skrev (3 timer siden): Jeg ville tro det mest riktige var å ha ett sett dekk til hver årstid, altså 4 sett dekk?! Det beste er å ha tre sett med dekk. Sommardekk til sommarføre, piggfritt til haust og vår, og piggdekk til dei kaldaste vinterdagane når vegane er islagte. Piggdekk er det beste på våt is, men dårlegare på våt asfalt. Det er stadig fleire som sluttar med piggdekk rett og slett fordi dei fleste vegane er godt brøyta og salta så 90% av vinteren så køyrer ein på våt asfalt og ikkje på snø. Det er likevel få som gjer dette sidan kostnaden og tida det tek ofte ikkje er verdt det for ein ganske minimal fordel. Dette blir likevel gjort på enkelte yrkesbilar som køyrer veldig mykje.
Trulss Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden barfoo skrev (21 minutter siden): Kva bransje er det du meiner NAF representerer? NAF, som den organsiasjonen de er, kan jo ikke rasere dekkbransjen og slike typer verksteder da det vil rive vekk halve omsetningen. Det sier seg dermed selv at de meler sin egen bransje. Dubious skrev (6 minutter siden): Kan du sitere meg hvor jeg skrev dette? Vi diskuterer jo ikke nødvendigvis hva som er best, men om det veier opp for kost/nytte-prinsippet.
barfoo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 4 minutes ago, Trulss said: NAF, som den organsiasjonen de er, kan jo ikke rasere dekkbransjen og slike typer verksteder da det vil rive vekk halve omsetningen. Det sier seg dermed selv at de meler sin egen bransje. WTF? Du er klar over at NAF er medlemsorganisasjon med privatpersoner som medlemmer, og ikkje bransjeorganisasjon for verksteder og dekkforhandlere?
Trulss Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden barfoo skrev (2 minutter siden): WTF? Du er klar over at NAF er medlemsorganisasjon med privatpersoner som medlemmer, og ikkje bransjeorganisasjon for verksteder og dekkforhandlere? Ja, de ligner litt på elbilforeningen som er snytt ut av nesen på gamle netteiere. De stilte seg jo bak den forhatede nye nettleie-modellen også, og trampet dermed hele medlemsmassen på tærne.
barfoo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Just now, Trulss said: Ja, de ligner litt på elbilforeningen som er snytt ut av nesen på gamle netteiere. De stilte seg jo bak den forhatede nye nettleie-modellen også, og trampet dermed hele medlemsmassen på tærne. Så verden er konspirasjoner mot deg. Kvifor opponerer ikkje medlemsmassen og kaster sittande styre da? Kan det vere at medlemsmassen faktisk ikkje er deg, og at du bommer fundamentalt i antagelsen din om kva andre måtte meine?
Kone Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Dubious skrev (30 minutter siden): Kan du sitere meg hvor jeg skrev dette? Dubious skrev (1 time siden): Billige sommerdekk er like farlig som helårsdekk på sommeren. Endret 17 timer siden av Kone
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå