nebrewfoz Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden En gentest høres jo ut som en enkel løsning, men mulighetene for juks er jo definitivt til stede. Kan man være sikker på at den som blir testet og den som stiller opp i konkurransen er en og samme person?
fredrik2 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) 22 minutes ago, nebrewfoz said: En gentest høres jo ut som en enkel løsning, men mulighetene for juks er jo definitivt til stede. Kan man være sikker på at den som blir testet og den som stiller opp i konkurransen er en og samme person? Antar att man har en procedur på samma sätt som man har för doping tester angående vem man testar och kriterier för lab och sånt. edit: själva regeln är ju också viktigt i sig själv trots att det kanske går att juksa för de som verkligen vill. Den sier ju att de med de flesta dsd:er ikke får konkurrera längre vilket de tidigare fick (med testosteron krav i en del klasser de senaste åren) och att transkvinner ikke får konkurrera de heller. Endret 9 timer siden av fredrik2
nebrewfoz Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 12 minutes ago, fredrik2 said: själva regeln är ju också viktigt i sig själv trots att det kanske går att juksa för de som verkligen vill. Den sier ju att de med de flesta dsd:er ikke får konkurrera längre vilket de tidigare fick (med testosteron krav i en del klasser de senaste åren) och att transkvinner ikke får konkurrera de heller. Dette har jo fungert bra (?) som en regel de siste årene, så hvorfor ikke bare fortsette med det? Har noen klaget over at "ikke-kvinner" deltar i kvinneklassen i friidrettsøvelser?
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden nebrewfoz skrev (38 minutter siden): En gentest høres jo ut som en enkel løsning, men mulighetene for juks er jo definitivt til stede. Kan man være sikker på at den som blir testet og den som stiller opp i konkurransen er en og samme person? Kan man være sikker på noe som helst?
fredrik2 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 5 minutes ago, nebrewfoz said: Dette har jo fungert bra (?) som en regel de siste årene, så hvorfor ikke bare fortsette med det? Har noen klaget over at "ikke-kvinner" deltar i kvinneklassen i friidrettsøvelser? Caster Semenay, alla 3 på pallen i på 800 m i Rio er "ikke-kvinner" enligt de nya reglerna. Sen införde de noen regler för testosteron på distanser runt 800 som pappan Caster vägrade följa så hon slutade med 800 m. Sen har vi ju självklart fiaskot med boksingen i OL. Er vel inte speciellt klart om regeln som har funnits de senaste åren i friidrett fungerar bra eller ikke. De som forskar på detta tycker i alla fall att de nya reglerna är bättre. Det er också tydliga regler angående transkvinner men jag vet ikke vad friidretten har gjort där tidigare. Antar att det inte heller er noen som helt vet vad regeln kommer ha för utslag då man ikke har testat folk tidigare. Tycker det är väldigt mye bättre att man inför nya regler nu så man slipper nya vinster med folk med dsd eller kommer i situationer som med Lia Thomas där man förstod att det antagligen ikke kommer bli speciellt bra i framtiden hvis man ikke ändrar reglerna så man gjorde det.
nebrewfoz Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 6 minutes ago, fredrik2 said: Caster Semenay, alla 3 på pallen i på 800 m i Rio er "ikke-kvinner" enligt de nya reglerna. Sen införde de noen regler för testosteron på distanser runt 800 som pappan Caster vägrade följa så hon slutade med 800 m. Sen har vi ju självklart fiaskot med boksingen i OL. Her handler det om VM i friidrett, så OL og boksing har ikke noe med dette å gjøre. De 3 på pallen i Rio kan - i tråd med de reglene som har blitt praktisert de siste 5 årene - ikke lenger konkurrere på 800m, så de nye gentest-reglene endrer ingen ting her. edit: Er dette et eksempel på "a solution in search of a problem"? Endret 8 timer siden av nebrewfoz 1 1
nebrewfoz Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 20 minutes ago, Salvesen. said: Kan man være sikker på noe som helst? ... at du ikke deltok i NM i friidrett på Askøy i helgen? 2
bo1e Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Lurte på når norske medier skulle skrive om vedtaket, og saken ble ikke at nå skal kvinner testes for å fastslå biologisk kjønn, nei saken ble at en mor må bevise at hun er kvinne. Så alle de som ikke leser så grundig får ikke med seg hva det dreier seg om en gang. Sannhetsformidlerne slår til igjen. Og argumentet at det er helt hinsides at mødre skal testes er selvfølgelig tøv. Det er mer krevende å skulle holde styr på hvem som skal og ikke skal testes, enn å bare teste alle. Testen er gjort på et blunk, og at alle testes burde egentlig være det mest rettferdige og solidariske, men ikke i dag gitt. Den åpenbare sannheten hadde jo ødelagt hele NRK-saken, så det snakker vi ikke om. 1
fredrik2 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 2 minutes ago, nebrewfoz said: Her handler det om VM i friidrett, så OL og boksing har ikke noe med dette å gjøre. De 3 på pallen i Rio kan - i tråd med de reglene som har blitt praktisert de siste 5 årene - ikke lenger konkurrere på 800m, så de nye gentest-reglene endrer ingen ting her. edit: Er dette et eksempel på "a solution in search of a problem"? De 3 på pallen i Rio kan visst konkurrera hvis de tar medisin för att få ned testosteronet. Tycker det siste du skriver bara er merkligt. Friidretten hade ett problem för 10-15 år sen. Boksingen i OL hade ett problem för 1 år sen. Transkvinner i idretten har också varit ett problem och er noe som diskuteras. Ingen vet om lösningen friidreten kom fram till efter Rio er bra eller inte. Nu kommer de med en ny regel som är genomtänkt. Varför skulle det vara en "solution in search of a problem"? 1
Sovna Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jaggu på tide. Nå må vi faen meg snart ha lært. Damer som hus, med svære svarte persilledusker under armer og ut av neseborene. Og i boksing tør ikke motstandere(normale kvinner) og møte de, i frykt for å få hodet tømt for hjerne. Boksing eller friidrett? Samme ulla. Disse "uvanlige", i mangel av styggere ord, har et helt annet repertoar og ikke minst intensitet innabords hva innebærer former for spenst, styrke og hurtighet. Forøvrig vært artig å sett dette på Tyson sin storhetstid i boksing. Mikaela Tyson🧌 1
nebrewfoz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 28 minutes ago, fredrik2 said: Nu kommer de med en ny regel som är genomtänkt. Du påstår at den er gjennomtenkt. Hvordan skal de løse utfordringen med lagring og tilgang til individuelle data? Eller skal hvert land bare offentliggjøre hvem som er testet og 'godkjent' som biologiske kvinner? Eller et det et lite utvalg av sertifiserte testere som må reise verden rundt og teste alle sammen? 1 1
nebrewfoz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 1 minute ago, Sovna said: Boksing eller friidrett? Samme ulla. Disse "uvanlige", i mangel av styggere ord, har et helt annet repertoar og ikke minst intensitet innabords hva innebærer former for spenst, styrke og hurtighet Kan du gi noen eksempler på noen slike "uvanlige" fra friidretten de siste 5 årene? 1 1
fredrik2 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Just now, nebrewfoz said: Du påstår at den er gjennomtenkt. Jag påstår att regeln är genomtänkt och det är baserat på vad jag har läst vad forskare som Russ Tycker och andra han har sammarbeidet med har skrivet. Just now, nebrewfoz said: Hvordan skal de løse utfordringen med lagring og tilgang til individuelle data? Eller skal hvert land bare offentliggjøre hvem som er testet og 'godkjent' som biologiske kvinner? Eller et det et lite utvalg av sertifiserte testere som må reise verden rundt og teste alle sammen? Jag tror det där är "utfordringar" som man redan har ett system för i samband med dopingen och eller lisenser. Tror inte heller att de är speciellt vanskliga att lösa. Tycker inte heller eventuella problem med att det eventuellt går att juksa eller att noe eventuellt blir lite problematiskt adminstrativt skulle medföra att man ikke inför regeln. Nu är det tydligt vilka som får vara med och vilka som ikke får vara med. 2
Maabren Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden God utvikling! Heldigvis få kvinnehatere som syns det er greit med biologiske menn i kvinne-idrett. Smart at alle kvinner må teste seg, så får man håpe at gen-testen holder menn borte fra kvinne-idrett...
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden nebrewfoz skrev (51 minutter siden): ... at du ikke deltok i NM i friidrett på Askøy i helgen? Tja, det er rimelig sikkert. Det skal jeg absolutt være enig i. Men, likevell ikke helt usikkert? Poenget er bare at en stort sett kan jukse på det meste. Ser en jo bare på alle doping skandalene i sporten feks selv om de har "strenge" krav til testing.
nebrewfoz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 9 minutes ago, Salvesen. said: Men, likevell ikke helt usikkert? Jeg så ingen med din kroppsfasong der, sorry. Ikke på banen, vaffal. edit: Sorry igjen, unødvendig fra min side. Var ment som humor .. Endret 7 timer siden av nebrewfoz
nebrewfoz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 13 minutes ago, Maabren said: Heldigvis få kvinnehatere som syns det er greit med biologiske menn i kvinne-idrett. Er dette med biologiske menn et stort (- eller lite -) problem i friidrett slik reglene har vært praktisert de siste 5 årene?
nebrewfoz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 13 minutes ago, Salvesen. said: Ser en jo bare på alle doping skandalene i sporten feks selv om de har "strenge" krav til testing. Og gentesting vil ikke forandre noe på problemet med doping generelt ... 1
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden nebrewfoz skrev (10 minutter siden): Jeg så ingen med din kroppsfasong der, sorry. Ikke på banen, vaffal. edit: Sorry igjen, unødvendig fra min side. Var ment som humor .. Creepy at du kjenner min kroppsfasong. Men jeg kjenner den så godt at det tar jeg meg ikke nær av, men du bør tenke litt mer på hva du er opptatt av og deler på nett. Jeg aner ikke din kroppsfasong, ikke er jeg interessert i å verken vite det eller snakke om det på nett. Creep. 1
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden nebrewfoz skrev (5 minutter siden): Og gentesting vil ikke forandre noe på problemet med doping generelt ... Nei det har jeg ikke sagt noe om, ,men slik det har blitt tenker jeg denne gentestingen er på sin plass. Selv om den ikke er feilfri, den heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå