Simen1 Skrevet torsdag kl 21:45 Skrevet torsdag kl 21:45 Gouldfan skrev (28 minutter siden): Brødskiver har way for mye karbohydrater. Jeg hører du sier det... men jeg leser også dagens middag-tråden der du skriver om ris, pasta bolognese, pasta fetuccini, milkshake og krokan fløteis.. Da blir det litt hyklersk å si at brød nærmest gir insulinsjokk og narkotisk virkning.
Gouldfan Skrevet torsdag kl 22:40 Skrevet torsdag kl 22:40 (endret) Simen1 skrev (57 minutter siden): Jeg hører du sier det... men jeg leser også dagens middag-tråden der du skriver om ris, pasta bolognese, pasta fetuccini, milkshake og krokan fløteis.. Da blir det litt hyklersk å si at brød nærmest gir insulinsjokk og narkotisk virkning. At man liker noe betyr ikke at det er sunt. Jeg minimerer brødmat og gjærbakst. Pasta spiser man vel ikke hver dag, men kulturelt i Norge er brødmat daglig mat dvs hele uka et måltid eller to. Milkshake var jo en dag det var veldig varmt feks.. "kald" Jeg er ikke noen fanatiker, men om jeg skal unne meg noe som spiser jeg heller en liten halv kopp nøtter, enn chips og søtsaker. Det er masse jeg skulle latt være for å være sunnere, snus, øl, vin Sigar osv og nøtter. Men jeg prøver å være moderat med ting som er usunt, mut av snus som jeg bruker daglig og flere ganger om dagen. Endret torsdag kl 22:44 av Gouldfan 2
Gouldfan Skrevet torsdag kl 22:46 Skrevet torsdag kl 22:46 Noe brød har fiber som er en bra ting, annet enn det er ikke brød og frukt annerledes enn brus, søtsaker osv det omdannes til det samme i kroppen.
^fmj Skrevet torsdag kl 23:00 Skrevet torsdag kl 23:00 Gouldfan skrev (1 time siden): Brødskiver har way for mye karbohydrater. Men det er jo godt da, hender jeg spiser maks en skive om dagen. Grovbrød. Om du spiser brød dvs mere, så trigger du insulin, og da er veien til andre søtsaker som feks sjokolade eller Snickers kort fordi du for cravings pga insulinet dvs glukose i brød. Karbohydrater er som et narkotikum for hjernen, som stadig sier den vil ha mer sukker for å tilfredsstille unødvendig behov, sammenlignet med kjøtt og fett som er mye mer mettende. Glukose omdannes til sukker, det er bare litt vanskeligere å nedbryte enn hvitt sukker. Men resultatet er det samme, det omdannes til samme som sukker som alle karbohydrater.. Brød og frukt er ikke mye bedre enn sukker. En banan inneholder feks like mye sukker som en halvliter Coca Cola med sukker...... Kroppen kan omdanne proteiner og glyserol fra fett til glukose. Dette er skremselspropaganda, det er forskjell på karbohydratene. Godt norsk grovbrød gir ikke noe insulinsjokk. Bananer inneholder en del sukker, men de inneholder også mye annet som er bra. Er vel ingen som sitter og mauler ti bananer om dagen? En banan avhengig av størrelse gir cirka 100 kilokalorier.
^fmj Skrevet torsdag kl 23:01 Skrevet torsdag kl 23:01 Gouldfan skrev (14 minutter siden): Noe brød har fiber som er en bra ting, annet enn det er ikke brød og frukt annerledes enn brus, søtsaker osv det omdannes til det samme i kroppen.
Zeph Skrevet i går, 04:33 Skrevet i går, 04:33 Gouldfan skrev (7 timer siden): Brød og frukt er ikke mye bedre enn sukker. En banan inneholder feks like mye sukker som en halvliter Coca Cola med sukker...... I brød og frukt får du andre næringsstoff i tillegg, så jo, det er langt betre enn reint sukker. Nei, det er ikkje like mykje sukker i ei banan som 500 mL Coca-Cola. I flaska er sukkerinnhaldet 10,6 g/100 g, som blir 53 g for heile flaska. Ei moden banan på 120 g kan ha eit kombinert innhald av sukker og stivelse på rundt 25 g/100 g, som blir 30 g for ei heil banan. Du må altså ete nesten to heile bananer før du får i deg like mykje sukker som 500 mL Coca-Cola. I tillegg til vitamin og mineral frå banana gjev den meir kjensle av å bli mett enn brus. Frukt generelt har ofte eit sukkerinnhald på rundt 8-12%, så ikkje noko det er behov for å konsumere store mengder av, men uansett er det langt betre med eit frukt enn eit glas brus.
skaftetryne32 Skrevet i går, 05:59 Skrevet i går, 05:59 Gouldfan skrev (8 timer siden): Brødskiver har way for mye karbohydrater. Men det er jo godt da, hender jeg spiser maks en skive om dagen. Grovbrød. Om du spiser brød dvs mere, så trigger du insulin, og da er veien til andre søtsaker som feks sjokolade eller Snickers kort fordi du for cravings pga insulinet dvs glukose i brød. Det er meningen at ca halvparten av næringen vår skal komme fra karbohydrater, glukose er den energien vi trenger til å mate cellene våre, hjernen og musklene våre, kostfiber er viktig for fordøyelsen og blodsukkerregulering. Og nei insulin fungerer ikke som et narkotisk stoff som tvinger noen til å spise søtsaker, insulin skilles ut etter behov. Gouldfan skrev (8 timer siden): Karbohydrater er som et narkotikum for hjernen, som stadig sier den vil ha mer sukker for å tilfredsstille unødvendig behov, sammenlignet med kjøtt og fett som er mye mer mettende. Om det du sier er at hjernen er avhengig av karbohydrater for å leve så ja, det stemmer, men karbohydrater har ingen narkotisk effekt. Gouldfan skrev (8 timer siden): Brød og frukt er ikke mye bedre enn sukker. Jeg tror du må begynne å dele ut noe dokumentasjon for påstandene dine, for sett i forhold til den konvensjonelle kunnskapen vi har om dette så er det du sier sammenlignbart de verste konspirasjonsteoriene jeg kjenner til, no offense, men selv om det er karbohydrater i frukt og brød så er næringsstoffene i frukt og brød langt mer sammensatt en sukker tilsatt f.eks brus, det er fiber, vitaminer og mineraler dette er viktige næringsstoffer som kroppen trenger, og karbohydratene, fremdeles noe hjernen din trenger, du bør faktisk ikke nekte hjernen din mat.
Gouldfan Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Det er meningen at ca halvparten av næringen vår skal komme fra karbohydrater, glukose er den energien vi trenger til å mate cellene våre, hjernen og musklene våre, kostfiber er viktig for fordøyelsen og blodsukkerregulering. Og nei insulin fungerer ikke som et narkotisk stoff som tvinger noen til å spise søtsaker, insulin skilles ut etter behov. Om det du sier er at hjernen er avhengig av karbohydrater for å leve så ja, det stemmer, men karbohydrater har ingen narkotisk effekt. Jeg tror du må begynne å dele ut noe dokumentasjon for påstandene dine, for sett i forhold til den konvensjonelle kunnskapen vi har om dette så er det du sier sammenlignbart de verste konspirasjonsteoriene jeg kjenner til, no offense, men selv om det er karbohydrater i frukt og brød så er næringsstoffene i frukt og brød langt mer sammensatt en sukker tilsatt f.eks brus, det er fiber, vitaminer og mineraler dette er viktige næringsstoffer som kroppen trenger, og karbohydratene, fremdeles noe hjernen din trenger, du bør faktisk ikke nekte hjernen din mat. Jeg er skeptisk til ernæringsråd og keto eller carnivore wannabe eksperter på YouTube... Jeg har derimot respekt for Birger Svihus som også har vært mye i kanaler som Nrk og Tv2 i intervju. Han er professor i ernæring tror jeg, og har god faglig bakgrunn. Problemet er ikke korn i seg selv, problemene er at vi pga reklame og livsstil som har endret seg at vi spiser for mye karbohydrater totalt i forhold til aktivitet.. Endret 21 timer siden av Gouldfan
kittycat Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden ts her jeg har lest mye morsomt her inne nå det som gjør brød usunt er jo hva man har på det og mengden men også hva det er laget av lyse brød er lite mettende så da spiser man mer mens grov brød er mye mer mettende å da spiser man mindre får jeg i meg for lite fiber så går jeg lett opp i vekt ikke sitter jeg og spiser godteri vær dag heller, vær gang jeg har vært hos lengen så har blodsukkeret mitt vært lavt jeg spiser brød hver dag og har nå gått ned 3,5 kilo på 3 uker
skaftetryne32 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Gouldfan skrev (31 minutter siden): Han er professor i ernæring tror jeg, og har god faglig bakgrunn. Men bruker altså en løgner å en konspirasjonsteoretiker sin kanal til å spre sitt budskap? Bare det er et voldsomt rødt flagg, men greit nok du stoler på fyren, er det herfra du tar påstandene om at karbohydrater og insulin er som narkotika? Ja da tror jeg i så fall du bør finne en annen professor i ernæring, for det er galskap. Gouldfan skrev (39 minutter siden): Problemet er ikke korn i seg selv, Da skjønner jeg heller ikke hvor påstanden om at frukt og brød er like ille som sukker kommer fra, for det er det ganske enkelt ikke, det er mye bedre, mye sunnere, og er generelt meget bra for kroppen, ja selv denne demoniske bananen, at vi har et for høyt inntak av tomme kalorier i form av godteri å potetgull er ikke det samme som at brød og frukt er narkotisk gift.
Resort Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Spis det brødet du vil, herregud. Sunt ditt og datt. Vi skal alle dø en dag uansett.
Gouldfan Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Jeg spiser også norsk grovbrød, jeg klarer ikke det svenske brødet som er mer som loff og unaturlig. Men som regel starter jeg dagen med en liten skål havregryn. Idag har jeg ikke spist noen frokost, det er også vanlig for meg, i helgen osv så mekker ofte kona feks eggerøre og bacon og koker hermetiske tomatbønner eller litt kantarell som det er mye av nå. Den dagen jeg spiser brød, så er det kun en skive med pålegg, av og til også et egg eller et eple. Jeg prøver å spise maks to måltider om dagen, også skeiet jeg ut med en egen laget milkshake en dag det var varmt i et ikea vann glass. I helgen så har vi ofte en treretters, og da er det en liten dessert til slutt feks to kuler is, og eller bær nå det er sommer, feks jordbær eller Multer.
Gouldfan Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (7 minutter siden): Men bruker altså en løgner å en konspirasjonsteoretiker sin kanal til å spre sitt budskap? Bare det er et voldsomt rødt flagg, men greit nok du stoler på fyren, er det herfra du tar påstandene om at karbohydrater og insulin er som narkotika? Ja da tror jeg i så fall du bør finne en annen professor i ernæring, for det er galskap. Da skjønner jeg heller ikke hvor påstanden om at frukt og brød er like ille som sukker kommer fra, for det er det ganske enkelt ikke, det er mye bedre, mye sunnere, og er generelt meget bra for kroppen, ja selv denne demoniske bananen, at vi har et for høyt inntak av tomme kalorier i form av godteri å potetgull er ikke det samme som at brød og frukt er narkotisk gift. Wolfgang har mye rart på kanalen sin, og meninger. Det vet jeg, men han har også mange seriøse gjester. Birger Svihus er tung seriøs gjest, som burde være kjent for de fleste om de har fulgt med litt. Han har vært på nyhetene opptil flere ganger. Og er ofte den de feks Nrk spør feks når det kommer nye råd osv. Endret 21 timer siden av Gouldfan 1
skaftetryne32 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Gouldfan skrev (1 minutt siden): Birger Svihus er tung seriøs gjest, som burde være kjent for de fleste om de har fulgt med litt. Han har vært på nyhetene opptil flere ganger. Er det han som kommer med disse påstandene? 1
Gouldfan Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): Er det han som kommer med disse påstandene? Om du gidder å se på innleggene hans, så var det feks han som kom med bananagate, som påstod det jeg sa at det er like mye sukker i en stor banan som i en flaske Coca Cola med sukker. Akkurat det har jeg fra han. Trigger du insulin hele tiden, med mye brød og frukt, så mener jeg etter å ha fulgt med på mye innen kosthold at veien til småspising av ting som ikke er like bra som brød og frukt er kort dvs når blodsukkeret går ned. Endret 20 timer siden av Gouldfan 1
Bing123 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Birger Svihus har unektelig legitimt kunnskap som lang tids ernæringsforsker. Det å prøve diskreditere alle som eventuelt har vært på Wolfgang Wee blir jo helt patetisk, er jo flere toppolitikere som er innom der fra dagens regjering eller andre partitopper i opposisjon. Den sensur-mentaliteten der må folk bare legge dødt. 1
skaftetryne32 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Gouldfan skrev (3 minutter siden): Om du gidder å se på innleggene hans Hvor ser jeg innleggene hans? Gouldfan skrev (3 minutter siden): så var det feks han som kom med bananagate, som påstod det jeg sa at det er like mye sukker i en stor banan som i en flaske Coca Cola med sukker. som altså ikke stemmer. Du svarer egentlig ikke på spørsmålet. 1
skaftetryne32 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Bing123 skrev (7 minutter siden): Det å prøve diskreditere alle som eventuelt har vært på Wolfgang Wee blir jo helt patetisk, er jo flere toppolitikere som er innom der fra dagens regjering eller andre partitopper i opposisjon. Den sensur-mentaliteten der må folk bare legge dødt. Det handler egentlig ikke om sensur, men om å ikke å støtte en tulling som aktivt lyver for vinnings skyld, fyren kan være en så stor løgner han bare vil, men jeg kommer ikke til å se på det, folk som med viten og vilje sprer desinformasjon er en trussel mot selve demokratiet i mine øyne, og jeg gir ingen støtte til det. Endret 20 timer siden av skaftetryne32 1
Gouldfan Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (16 minutter siden): Hvor ser jeg innleggene hans? som altså ikke stemmer. Du svarer egentlig ikke på spørsmålet. Han har så mange innlegg på YouTube og ikke alle er delt opp i seksjoner, jeg mener den med Bananagate hadde seksjon du kunne hoppe til, men jeg klarer ikke finne innlegget nå med Google.. Innlegget ble også plukket opp av media, og her kan du selv lese, samt høre myndighetenes 5 om dagen svar. Er også publisert på Forskning.no 5 om dagen er bra det, om vi ikke også spiser for mye annet med Sukker innhold, noe alt for mange gjør. 5 om dagen kun frukt, tror jeg er negativt for de aller fleste om de lever et vestlig liv. https://www.rb.no/det-er-mer-sukker-i-banan-enn-coca-cola/s/5-43-12273 Altså er det publisert att En stor gjennomsnittlig banan faktisk har MER sukker enn en Coca Cola med sukker.... Endret 20 timer siden av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (18 minutter siden): Det handler egentlig ikke om sensur, men om å ikke å støtte en tulling som aktivt lyver for vinnings skyld, fyren kan være en så stor løgner han bare vil, men jeg kommer ikke til å se på det, folk som med viten og vilje sprer desinformasjon er en trussel mot selve demokratiet i mine øyne, og jeg gir ingen støtte til det. Wolfgang har en moderne sjargong der han snakker "medgjørlig" med intervju objektene istedenfor å bare stille kritiske spørsmål.. Det er både svakheter og styrker med dette.. Svakheten er at radikale og konspirasjonsteorier kommer frem, det er absolutt ikke bra for tittere med svake sinn. Men jeg er ikke enig i at slike folk burde sensureres eller nektes uttale.... Styrken derimot er at han kommer inn under huden på intervjuene og får mer informasjon om både hva de vet og hva de egentlig mener. Dette er podkast sjangerens metode som har blitt svært populær. Endret 20 timer siden av Gouldfan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå