Simen1 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) BadCat skrev (21 minutter siden): Jeg snakker om menn med faktiske sosiale handicap. Menn som ignorerer kvinner er en greie. Godt poeng, jeg vil anta det har vært en stor økning av slike, først på grunn av voksne gutter som knapt har vært sosiale utenfor internett i sitt liv, og på toppen kom jo pandemien og bremset mye sosialt. De som var 18-20 år under pandemien kan ha fått langvarige skader på de sosiale antennene. Sosial trening i kroppspråk er som all annen trening, man blir flinkere. Det blir man ikke bak en skjerm. @Martelè Jeg har vandret litt mellom ulike miljø opp gjennom årene og må bare si at det er stor forskjell på drikkekultur i Norge. Det handler mye om å finne sin klikk. Vil du ha alkoholfrie sosiale sammenkomster så går det fint an å finne det også, men det er vanligere og lettere å finne miljøer mellom 1 og 9 på en alkoholikerskala fra 0 til 10. Selv er jeg nok en 1-er på den skalaen for tiden, men er nå helt normalt sosial likevel. Endret 18 timer siden av Simen1 2
AMajor Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden BadCat skrev (2 timer siden): Man må gå videre med livet. Samtidig er det vanskelig når man minnes tider hvor det meste var artigere. Man opplevde ting sammen med andre mens nå sitter folk alene og glor på skjermen. For eksmepel musikk- og dansekulturen på 80- og 90-tallet. Arkadehallen på 80- og 90-tallet. Demoscene-kulturen på 80- og 90-tallet. LAN-treff på 90 og 2000-tallet. Ang. demoscenen. Jeg var på Black Valley i år. For å komme meg vekk... Men ja savner 90-tallet, så absolutt. Bruker å se mange gode 90-talls filmer ennå! BadCat skrev (2 timer siden): Enkelte har autisme og personlighetsforstyrrelser som gjør at de ikke skjønner at noen er interessert med mindre det blir sagt i klartekst. Der har du meg. Vel, har ikke autisme så vidt jeg vet. Men fikk diagnose med en lett personlighetsforstyrrelse for mange år siden. Mulig det er borte nå, jeg vet ikke. Men jeg kjenner meg igjen i at det må sies i klartekst for at det skal fungere for meg. Fordi ellers vet jeg ikke hva kvinnen er ute etter. 1
Daisy 🌸 Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden Ting sporer veldig av her nå. Vi må være klar over at mange menn vil ha feminisme, nettopp fordi de selv nyter godt av dette. De vil fortsette å si ting som at feminismen egentlig er et gode. De vil fokusere på hvor vanskelig og hard og forferdelig verden er, og hvor snille de selv er, som tar kvinners parti. Jeg sier dette fordi jeg som kvinne kjenner igjen dette, mange menn prøver seg med det, i en romantisk eller seksuell kontekst. Men vi må overse disse og ikke svare de og ikke mate de, i stedet gå tilbake til tema, som er enslige menn og hvorvidt de setter pris på kvinners initiativ. Det finnes mange ting man gjorde på nittitallet som man ikke tør gjøre nå. Jeg reiste f.eks. alene rundt i Europa, sov alene i togvogner sammen med menn, opplevde å bli lagt pute under føttene av en mann, holdt med selskap av en mann, og vekket for å bli med av toget og spise frokost med en mann. Mange år senere, mye mindre attraktiv for menn på jakt etter uskyldige jenter, vil jeg mene, og likevel ville jeg ikke ha gjort det i dag. Kulturen er endret, ironisk nok mye på grunn av de samme menneskene som hausser opp viktigheten av feminisme. Vær snille med kvinner sier de, og så åpner de døren og sier velkommen til kvinnefiendtlig kulturer. Jommen sa jeg smør, som vi sa på nittitallet. Men ting er altså ikke slik de var da. Likevel, det jeg prøvde på i denne andre tråden, den som ble slettet, var å løfte frem det kvinneidealet som fantes på den tiden der. Prøve å få det til å bli kult igjen, det å ta initiativ overfor menn. Prøve å få det til å være kult igjen, det å være en ålreit og real mann. Kanskje dette er umulig. Man blir tross alt tøffere av å kunne reise alene i Europa, og mindre tøff av å måtte sitte bak en hekk i en hage, med pepperspray. Men det er verdt et forsøk? 1
Daisy 🌸 Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Nå er ikke poenget mitt å spore tråden inn på hudfarge og religion, men i helt norske miljøer - så tror jeg ikke det er nevneverdig farligere å være norsk kvinne i dag enn det var for 30-40 år siden. Kanskje til og med tryggere. Enig. Jeg vokste også opp med flyktninger og innvandrere fra Chile, India, Pakistan, Vietnam, som var godt integrert og som jeg var og er like trygg på som jeg var på mine etnisk norske venner og naboer. Det samme med de som kom fra Balkan på nittitallet. Det er ikke sånn nå, men fokuset på de som ikke oppfører seg, blir brukt som hersketeknikk for å fremme frykt og dertilhørende tiltak, som ikke gagner noen. Særlig sleipt er det, at det er de samme som slipper disse inn, som bruker det som hersketeknikk. 2
Daisy 🌸 Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden Jeg er enda ikke ferdig med å lese og tenke omkring de første innleggene i denne tråden. Jeg synes det som sto om kroppsspråk et sted, var veldig interessant. Husker vi leste en bok om kroppsspråk siste halvdel av nittitallet, det var sjokkerende hvor godt man kunne lese interesse - eller mangel på sådan - bare ved å se hvor mennesker plasserte blikk og føtter. Det hender jeg bruker kunnskapen derfra - det er et veldig interessant tema. Tenker at det er tre typer menn som ikke tar initiativ; 1. De som er ekstremt sjenert, disse har alltid fantes og vil alltid finnes. 2. De som er underdanig, eller, det minste liker bedre kvinner som er tøffe og mer hardhaus. Disse har også alltid fantes og vil alltid finnes. 3. De som sluttet på grunn av #metoo, disse fantes nok ikke før, men det er uansett ikke de jeg forsøker å finne ut av. Så egentlig er det mange av de samme typen menn som finnes nå som fantes på nittitallet? Det er min tanke, i alle fall
BadCat Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg hadde playdates med jenter da jeg var barn. Jeg har ingen aning om slikt er vanlig i dag. Jeg begynte å spørre jenter om de ville være kjæreste da jeg var 7 år. Det med avvisning var jeg ikke forberedt på. For å få fart på sakene arrangerte jeg en klubb hvor alle måtte kysse. Det var ment som en spøk, men plutselig ringte det på døra der stod det to jenter og to gutter som hadde tatt invitasjonen for alvor. Egentlig ble jeg femte hjulet på vogna, i alle fall i starten, men wheels in motion, wheels in motion. Vi flyttet til byggefelt i stor og fin enebolig. Jentene i gata ville gjerne leke, men etter hvert møtte jeg veggen. Mine foreldre var ikke velstående nok og dessuten var jeg en ramp, altså en ufordragelig unge. Foreldrene satte ned foten. Jenter ble erstattet med videospill og pinball. Men man aner håp i hengende snøre etter hvert som det ble arrangert klassefester med ekte discolys. Underlig nok ble det en mulighet til å danse roligdans med nesten alle jentene i klassen. Ytterligere ti år skulle gå før jeg fikk min første kjæreste, men det er ei anna historie. 1
torbjornen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Daisy 🌸 skrev (43 minutter siden): Vi må være klar over at mange menn vil ha feminisme, nettopp fordi de selv nyter godt av dette. Akkurat. Daisy 🌸 skrev (43 minutter siden): De vil fortsette å si ting som at feminismen egentlig er et gode. De vil fokusere på hvor vanskelig og hard og forferdelig verden er, og hvor snille de selv er, som tar kvinners parti. Jeg sier dette fordi jeg som kvinne kjenner igjen dette, mange menn prøver seg med det, i en romantisk eller seksuell kontekst. Så du trur eigentleg ikkje på menn som hevdar at feminisme vil skape eit betre samfunn for alle? Endret 17 timer siden av torbjornen
torbjornen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Daisy 🌸 skrev (36 minutter siden): Enig. Jeg vokste også opp med flyktninger og innvandrere fra Chile, India, Pakistan, Vietnam, som var godt integrert og som jeg var og er like trygg på som jeg var på mine etnisk norske venner og naboer. Det samme med de som kom fra Balkan på nittitallet. Det er ikke sånn nå, men fokuset på de som ikke oppfører seg, blir brukt som hersketeknikk for å fremme frykt og dertilhørende tiltak, som ikke gagner noen. Særlig sleipt er det, at det er de samme som slipper disse inn, som bruker det som hersketeknikk. Dette er eit interessant perspektiv.
sedsberg Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Med mindre man er attraktiv så er man avhengig av at kvinnen tar initiativ. Hvis ikke blir det trakkasering, og det er forbudt. Og siden kvinner ikke vil ta kontakt med uattraktive menn (doh) så er det en del som er dømt til å leve enslige. Enten de vil eller ikke. Sånn er det bare. 1
Theo343 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 1 hour ago, Daisy 🌸 said: Ting sporer veldig av her nå. Vi må være klar over at mange menn vil ha feminisme, nettopp fordi de selv nyter godt av dette. De vil fortsette å si ting som at feminismen egentlig er et gode. De vil fokusere på hvor vanskelig og hard og forferdelig verden er, og hvor snille de selv er, som tar kvinners parti. Jeg sier dette fordi jeg som kvinne kjenner igjen dette, mange menn prøver seg med det, i en romantisk eller seksuell kontekst. Men vi må overse disse og ikke svare de og ikke mate de, i stedet gå tilbake til tema, som er enslige menn og hvorvidt de setter pris på kvinners initiativ. Jeg klødde meg litt i hodet av denne. Hvor opplever man det?
BadCat Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Attraktivitet er så mangt. Man kan få mange poeng for selvsikkerhet, å være omgjengelig, humor, sosial verdi, sosial etikette, gode tenner, veltrent kropp, danseferdigheter osv. Mange av begrensningene sitter i eget hode eller fordi man hørte på det andre sa, til man begynte å tro på det. Quote Don't let someone else's opinion of you become your reality. – Les Brown Tapere går gatelangs og leter etter nachspiel. Vinnere får beskjed i god tid inne på utestedet. Jeg har forsøkt begge deler og man vet når man kommer inn i sonen. Man føler seg straks litt bedre når de kuleste og mest populære folkene står utenfor utestedet og venter på deg. Eller når de tar selfie sammen med deg. Man legger også merke til når eieren av nattklubben gir deg VIP-adgang. Gratis adgang til alle arrangementer året rundt. Fordi det er så viktig å ha deg i lokalet at noe annet ikke er et alternativ. Det er stor forskjell på å bli behandlet som luft/søppel og på å bli behandlet med respekt. Jeg har blitt kalt alt fra Dumboøre til Juling. Eller han som de helte urin på i dusjen etter gymmen. "Der kommer Juling." Det gikk mange år før jeg ble omtalt som Mr. Colgate og Dansekongen. Selv om man oppnår popularitet vil det aldri kompensere for det folk sa på skolen opp gjennom årene. "Du er stygg." "Du burde gjøre aller en tjeneste og avslutte livet." "Du kommer aldri til å få deg dame." "Ingen liker deg og ingen kommer noen gang til å gjøre det." "De helte urin på ham! – Gjorde de det, stakkars?" "Du får ikke komme på festen, men vi vil gjerne låne lydkabel av deg. Ellers får vi ikke lyd." "Kom deg av dansegulvet, dette kan du ikke. Sett deg på en stol og se på de andre, siden du ikke har vett til å gå hjem. Helst et stykke unna så vi slipper å se hvor stygg du er." Nei, at man ikke er attraktiv og at man er direkte upopulær betyr ikke at man ikke kan snu det helt rundt. Jeg vil ikke anbefale noen å jakte på popularitet. Men man kan bli høy på seg selv og det er totalt sett ikke verdt det. Bare ikke vær den minst populære i rommet. De nye yrkene som influencer, livestreamer, blogger og YouTuber er temmelig toxic. Alt handler om følgere, likes og pengegaver. Det er ingen ting som føles bedre enn å gå live på YouTube/Twitch, men det er mange fallgruver og baksider. Men skal være ganske modig før man setter seg foran et kamera og lar "hele verden" se og høre. Tilbakemeldingene kan være brutale. Men man blir i det minste kvitt sosial nervøsitet hvis man prøver seg på livesendinger. Eller så blir man så skremt at man aldri vil vise seg blant folk igjen. "Hit, miss or somewhere in between." Endret 14 timer siden av BadCat
Daisy 🌸 Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden (endret) Tar bort innlegget da det ikke lengre er relevant Endret 13 timer siden av Daisy 🌸
BadCat Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Jeg har kun delt av mine livserfaringer som sjenert mann. Å si til ei kvinne at man liker henne har vanvittig stor fallhøyde og det gjør en mann svært sårbar. De få gangene det har gått bra har det vært kvinnen som spurte om kjæresteri eller giftemål. Jeg har aldri noen gang hatt god respons på å ytre at jeg liker ei kvinne og derfor har jeg også avvist de fleste som har vist interesse. Det gikk bra til slutt for min del, enn så lenge i alle fall. Jeg har vanskelig for å tro på at det kommer til å vare, men jeg er villig til å prøve en siste gang. Jeg har hatt et artig liv og jeg angrer ingen ting. Endret 15 timer siden av BadCat 1
Daisy 🌸 Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden BadCat skrev (5 minutter siden): Jeg har kun delt av mine livserfaringer som sjenert mann. Å si til ei kvinne at man liker henne har vanvittig stor fallhøyde og det gjør en mann svært sårbar. De få gangene det har gått bra har det vært kvinnen som spurte om kjæresteri eller giftemål. Jeg har aldri noen gang hatt god respons på å ytre at jeg liker ei kvinne og derfor har jeg også avvist de fleste som har vist interesse. Det gikk bra til slutt for min del, enn så lenge i alle fall. Jeg har vanskelig for å tro på at det kommer til å vare, men jeg er villig til å prøve en siste gang. Dine innlegg er en fryd. Eneste aberet er at du skriver mer enn jeg rekker å ta inn…jeg må få litt tid
BadCat Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 25 minutes ago, Daisy 🌸 said: Dine innlegg er en fryd. Eneste aberet er at du skriver mer enn jeg rekker å ta inn…jeg må få litt tid Ta det rolig. Jeg skal ikke skrive alt jeg har opplevd. I så fall får du vente på bøkene.
torbjornen Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Daisy 🌸 skrev (53 minutter siden): Ja, jeg opplever torbjornen sin oppførsel i denne tråden er et godt eksempel på hva jeg ville ha anbefalt en ung kvinne å styre bort fra. Helt i orden at man avsporer i ren iver, om kysseklubber og LAN og ungdomsdisco. Men å bevisst komme inn i en tråd og avspore ved å så tvil om eller forsøke å motbevise premisset, slik at tråden handler om noe annet - særlig når det virker som at så mange andre har glede av en tråd - det er ikke grei oppførsel. Her er det ikke en gang et lite forsøk på å holde seg til sak. Det er bølleoppførsel og asosial oppførsel, mener jeg. Dessverre har mange unge kvinner lært at det er nærmest et slags biologisk imperativ at man må formere seg med akkurat slike, fordi de visstnok er så flink til å beskytte familien, slik vi vel var inne på før, men oppdager i stedet at menn som oppfører seg som bøller utad, ofte ikke fungerer så mye bedre innad i familien. Så skiller de lag fordi mannen oppleves som et stort barn. Veltilpassede gutter og menn er hva jenter og kvinner trenger og dermed burde de lære seg å kjenne igjen hva de skal gå etter. Jeg har vært ute på tur og har tenkt en del på familiemedlemmenes rolle i denne saken, hvordan en gutt blir til mann, med eller uten fedre og søstre, for eksempel. Det hadde vært interessant å pare oppvekstvilkårene med hvordan man sjekker opp kvinner eller venter på å bli sjekket. Bare hyggelig om noen har innspill om slike ting Eg beklagar at eg har bidrege til å avspore tråden, og at eg tydelegvis hadde lite å fare med. Eg tykkjer uansett at temaet er interessant. Takk for meg.
ps5 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Dette var enklere på nittitallet / tidlig 2000. Folk gikk på bar og ingen fare for å gå viralt på TikTok samme kveld. 1
BadCat Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 18 minutes ago, ps5 said: Dette var enklere på nittitallet / tidlig 2000. Folk gikk på bar og ingen fare for å gå viralt på TikTok samme kveld. Jeg havnet i avisa sist jeg var på fest. Disse var på sommerfesten, klikk for bilder og video. Fyttikatta. 3
Daisy 🌸 Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden torbjornen skrev (56 minutter siden): Eg beklagar at eg har bidrege til å avspore tråden, og at eg tydelegvis hadde lite å fare med. Eg tykkjer uansett at temaet er interessant. Takk for meg. Alt i orden, og du er hjertelig velkommen til å delta om tema. Men da har vi alle lært at ikke alle kvinner synes feminisme er noe bra, og at det ikke betyr at ‘vi ikke vet vårt eget beste’. Det er bare å se til borgerlig side, der har vi hatt kvinner i ledelsen i årevis, helt uten kvotering. Selv er jeg kvinne født på søttitallet, har aldri møtt på en eneste ting jeg ikke kan fordi jeg er kvinne. Har møtt på ting jeg ikke kan fordi jeg ikke kan, men da er jeg glad om noen sier stopp og ikke sier; Kjør på likevel. Alt som kreves er menn som har tro på kvinner og som ikke overkjører kvinner eller mener de vet bedre om oss enn hva vi selv gjør. Og der er vi tilbake til den tenkningen jeg mener at man har nytte av vedrørende sex og romantikk også. Må ellers utsette videre deltagelse til morgen, kjenner jeg. God natt til dere alle sammen i tråden 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå