Gå til innhold

EU truer Norge med toll på ferrolegeringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neptun1 skrev (12 minutter siden):

Dette er direkte feil.
(Dear) Ursula forsikret at Norge var innafor for ikke lenge siden.
https://www.vg.no/nyheter/i/B01MVQ/ursula-von-der-leyen-om-norsk-tollskvis-norge-er-og-vil-forbli-i-det-indre-markedet

Nå ser vi hvor mye EU er å stole på - og hvor joviale/krypende norske medier og globalister er overfor EU-diktaturet..

Som jeg har sagt tidligere i tråden er det  mange drittsekker i EU også...Norge må være krystallklare i alt og ett mhp EU. I det hele tatt gå inn å diskutere toll mot Norge bør sees på som illojalt og det bør man være tydelig på.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er ganske arrogant å tro at vi kan inngå en tollkrig med EU og komme vinnende ut av det. Tror det er viktig å være takknemlig for EØS-avtalen, og jeg er ganske sikker på at det er dette EU vil vi skal kjenne på. EØS-avtalen skal tross alt være et gjensidig gode, og ikke en hvilepute for anti-EU retorikere.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (20 minutter siden):

I så fall er den regelen død. Trump satsar på bilaterale avtalar framfor internasjonale reglar og samarbeid. Det burde dermed ikkje vere vanskeleg for EU å gjere unntak for EØS-land.

Så ditt argument er altså at fordi USA fucker opp verdenshandelen, så skal EU drite i WTO-regler som sier at alle utenfor tollområdet må behandles likt? Hva da med f.eks. Australia? Hvorfor skal ikke de få være innafor? Eller Kina? Hvorfor kun Norge? Det er tollunion som er nøkkelen her og hva WTO bryr seg om. 

• Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (25 minutter siden):

Dette er direkte feil.
(Dear) Ursula forsikret at Norge var innafor for ikke lenge siden.
https://www.vg.no/nyheter/i/B01MVQ/ursula-von-der-leyen-om-norsk-tollskvis-norge-er-og-vil-forbli-i-det-indre-markedet

Nå ser vi hvor mye EU er å stole på - og hvor joviale/krypende norske medier og globalister er overfor EU-diktaturet..

Ja men vi ER i det indre market... det er fremdeles helt riktig. Vi er dog UTENFOR tollunionen (etter Norges eget ønske). Dette har ikke noe med tillit å gjøre, bare fakta. EU forholder seg riktig og har varslet ihht EØS-reglene ang. ny planlagt toll. Nå skal det være en periode med drøftelser med EU før det avgjøres hva som blir det endelige utfallet. 

• Liker 5
Skrevet
Neptun1 skrev (46 minutter siden):
Reg2000 skrev (5 timer siden):

Norge er ikke med i EU's tollunion. Det er derfor bl.a Stoltenberg har advart mot at noe slikt kan skje når Trumpern så gjerne vil ha en handelskrig. 

Dette er direkte feil.

Du får prøve å finne ut kva som er norsk toll på poteter, mjølk, oksekjøt osv.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Andre1980 skrev (25 minutter siden):

Ja men vi ER i det indre market... det er fremdeles helt riktig. Vi er dog UTENFOR tollunionen (etter Norges eget ønske). Dette har ikke noe med tillit å gjøre, bare fakta. EU forholder seg riktig og har varslet ihht EØS-reglene ang. ny planlagt toll. Nå skal det være en periode med drøftelser med EU før det avgjøres hva som blir det endelige utfallet. 

Den tolkningen er nok Ja til EU - partiene AP, Høyre og Venstre helt enige i til tross for at Norge er største bidragsyter i EU og "flinkest" i klassen med å innføre nye EU-direktiver. (enda vi ikke er medlem)
Deutschland ûber alles gjelder fremdeles (alltid) for disse.

Skal tro om Sveits som ikke er EØS medlemmer engang har bedre avtaler enn underdanige Norge?

Endret av Neptun1
Skrevet
Andre1980 skrev (24 minutter siden):

Så ditt argument er altså at fordi USA fucker opp verdenshandelen, så skal EU drite i WTO-regler som sier at alle utenfor tollområdet må behandles likt? Hva da med f.eks. Australia? Hvorfor skal ikke de få være innafor? Eller Kina? Hvorfor kun Norge? Det er tollunion som er nøkkelen her og hva WTO bryr seg om. 

Australia og Kina har aldri hatt ein EØS-avtale så vidt eg veit.

Skrevet (endret)
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Du får prøve å finne ut kva som er norsk toll på poteter, mjølk, oksekjøt osv.

Som om jeg forsvarer dét.

Endret av Neptun1
Skrevet
Neptun1 skrev (Akkurat nå):

Som om jeg forsvarer dét.

Poenget er at Norge ikkje er med i tollunionen. No ser ein mogelege konsekvensar av dette. Det er også andre typar samarbeid som ikkje er omfatta av EØS-avtalen. Som f.eks. då EU måtte gjere eit unntak for å sikre Norge vaksiner under koronapandemien.

Eit alternativ er at Norge går inn i EU som fullverdig medlem. Men då må ein få til overgangsavtalar slik at ein kan bevare norsk landbruk i framtida.

Skrevet (endret)
2 hours ago, torbjornen said:

Om EU då ikkje innfører toll på vidaresal gjennom Norge vil Norge utgjere eit hol i den europeiske tollmuren.

I EØS avtalen er det nevnt at bare varer som produseres i et EØS land er omfattet av avtalen så det vil ikke være mulig å bruke norge som et transittland slik for å omgå tollmuren.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Skrevet
torbjornen skrev (1 time siden):

Eit alternativ er at Norge går inn i EU som fullverdig medlem. Men då må ein få til overgangsavtalar slik at ein kan bevare norsk landbruk i framtida.

Nei, det er ikke et alternativ - og heller ikke noe å hige etter.

EU klør etter å ta kontroll over norsk olje, gass, vannkraft (hjemfallsretten), fisk og andre ressurser. Vi skal sannelig ikke hjelpe dem med dette.
Synes det er skuffende lite respekt for folkets mening om dette å spore i Norge - hos ja-partier og andre globalister.

• Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (11 minutter siden):

Du tror ikke jeg fant ut av det selv?
Vel, én ting er sikkert - EU er mer avhengig av oss enn vi av dem, spesielt etter Russlands morderiske angrep på Ukraina.
Kanskje på tide for EU-tilhengere å riste av seg den velkjente norske lua i hånden husmannsånden. 

Norge der 75% av eksport er råolje, fisk og aluminium er et selvstendig land som ikke trenger frihandel?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Norge der 75% av eksport er råolje, fisk og aluminium er et selvstendig land som ikke trenger frihandel?

Det er nettopp frihandel jeg er tilhenger av.
Verken EUs tollunion, Norges astronomiske toll på landbruksvarer eller USAs mulige toll er frihandel.

Skrevet
Neptun1 skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp frihandel jeg er tilhenger av.
Verken EUs tollunion, Norges astronomiske toll på landbruksvarer eller USAs mulige toll er frihandel.

Poenget mitt er at norsk industri skjelver i buksene med tanken på tollmurer fra Trump og EU.

Norge er en single-source økonomi som er sterkt avhengig av fri vareflyt med EU, og vi er heldige som får lov å inngå gode handelsavtaler til tross for våre egne tollmurer på bla. landbruksvarer. Tror et hvert EU-land skulle ønske de kunne fått vår avtale med EU.

EU er ikke interessert i å få seg uvenner eller drive med geopolitiske pressmidler, men ærlig talt så tror jeg du må kvitte deg med David-kompleksene dine. EU er en 40 ganger så stor økonomi som Norge, og kunne lett tatt en støyt for å presse land ut av en ufordelsmessig EØS-avtale om de begynner å se på Norge som en toll-lekkasje, eller som et ideal for exit-bevegelser.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Andre1980 skrev (6 timer siden):

4. Jeg tviler vel på at det er lurt av Norge, med sine 5,5 mill innbyggere, å innføre gjengjeldelsestoll mot EU, med sine 450 millioner innbyggere. 

Innbyggertall har fint lite å si. Hva som har noe å si er leverage. Varer eller tjenester som de andre parter er helt avhengig av. Der er Norge i en særstilling spesielt pga. det forhastete grønne skiftet i Europa. Gass og vannkraft, der har du leverage. Spesielt Tyskland er helt avhengig av norsk energi. 

Varer Norge selger kan fint selges til andre markeder også. 

Nå sier ikke jeg at det nødvendigvis er lurt å legge opp til en fullskala trade war, det ville nok ikke vært lurt.. Men en litt hardere linje med politikere som faktisk har litt baller og ikke bare EU lap-dogs, det hadde Norge vært veldig tjent med for å kunne få til best mulig avtaler. Jeg tror EU også er veldig lite interessert i at Norge plutselig hadde stengt krana. 

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke Norge bare justere fremtidig utvinning av rare earts tilsvarende eller true med å sette slik utvinning på is?

Slik jeg forstår det har EU mast noe voldsomt on at utvinninga må komme i gang.

Skrevet
BadCat skrev (6 minutter siden):

Kan ikke Norge bare justere fremtidig utvinning av rare earts tilsvarende eller true med å sette slik utvinning på is?

Slik jeg forstår det har EU mast noe voldsomt on at utvinninga må komme i gang.

Norge bruker årevis av tid før noe slikt kommer i gang.
Og demostrantene kommer svømmende.

Vi har en enorm fosfat konsentrasjon også i Rogaland, starter kanskje produksjon i 2028.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Norge sent ute med mye. Det som irriterer meg er at vi er over 30 år for sent til å komme i gang med produksjon av halvledere. Vi har råstoff, vi har vann, vi har energi og vi har areal. Havner har vi også.

Norge kunne ha blitt noe, men vi vil sove i timen, fase ut og bygge ned.

Det har visst vært noen samtaler med TSMC i år, men nei, det er for dårlig og for sent.

Det største problemet med Norge er at vi vil eksportere råvarer og energi fremfor ferdige produkter til en langt høyere fortjeneste.

Jeg er klar over at det er lettere sagt enn gjort, men har vi i det hele tatt forsøkt å tenke på hva vi skal gjøre etter olja?

Vi greier knapt å beholde den produksjonen vi har. En rekke produksjonsbedrifter har blitt lagt ned i Norge og flyttet til Sverige og andre land.

Endret av BadCat
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...