Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (57 minutter siden):

Hadde du lest artikkelen så ville du sett at i tillegg til 500kWh batteri hadde de også et dieselaggregat.

Hadde du lest mine innlegg så ville du sett at jeg har kommentert dieselaggregatet.

Du har fortsatt ikke svart på hva en off grid solcellestasjon ville kostet hvis man fjernet batteri (og aggregat) fra oppsettet. Hvis du ikke gidder å kvalitetssikre jobben selv så kan du jo åpenbart spørre AI.

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hadde du lest mine innlegg så ville du sett at jeg har kommentert dieselaggregatet.

Du har fortsatt ikke svart på hva en off grid solcellestasjon ville kostet hvis man fjernet batteri (og aggregat) fra oppsettet. Hvis du ikke gidder å kvalitetssikre jobben selv så kan du jo åpenbart spørre AI.

 

Det vet jeg fordi jeg har sjekket det på mitt hus. For 100 000kr i solceller på taket  får jeg 3500kWh i året. Holder det i 20 år og om jeg skulle være så heldig at bilen kunne stå hjemme om sommeren når det er sol så hadde strømmen kostet meg 5000kr i avdrag og 5000kr i rente eller 2.75kr pr kWh

 

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (25 minutter siden):

Det vet jeg fordi jeg har sjekket det på mitt hus. For 100 000kr i solceller på taket  får jeg 3500kWh i året. Holder det i 20 år og om jeg skulle være så heldig at bilen kunne stå hjemme om sommeren når det er sol så hadde strømmen kostet meg 5000kr i avdrag og 5000kr i rente eller 2.75kr pr kWh

Takk! Hvilken del av Afrika bor du i? Sånn med tanke på solforhold altså.

Som nevnt, grid scale solceller er nede i ca 1 USD per Watt installert effekt, inkludert invertere, paneler, stativer, arbeid og alt annet for et komplett opplegg. For 100 000 kr burde du altså fått ca 10 kW installert effekt. Hvordan har det seg at du bare får 3500 kWh ut av et sånt anlegg?

Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Takk! Hvilken del av Afrika bor du i? Sånn med tanke på solforhold altså.

Som nevnt, grid scale solceller er nede i ca 1 USD per Watt installert effekt, inkludert invertere, paneler, stativer, arbeid og alt annet for et komplett opplegg. For 100 000 kr burde du altså fått ca 10 kW installert effekt. Hvordan har det seg at du bare får 3500 kWh ut av et sånt anlegg?

Ja det hadde sikkert vert bedre om jeg bodde i afrika. Problemet hadde vert at jeg måtte hatt en ekstra bil for å komme meg på jobb fordi elbilen måtte stå hjemme på dagtid å lade når det er sol

Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Ja det hadde sikkert vert bedre om jeg bodde i afrika. Problemet hadde vert at jeg måtte hatt en ekstra bil for å komme meg på jobb fordi elbilen måtte stå hjemme på dagtid å lade når det er sol

Har du bil som ikke kan hurtiglade? Har du glemt at vi snakker om solcelledrevne hurtigladestasjoner? I Afrika - uten batterier, aggregater eller nettlinje?

I så fall, hvorfor ikke bare saktelade på den afrikanske jobben? Hvert eneste 400W-panel kan gi ~16 km i løpet av en 8 timers arbeidsdag. Hvor mange paneler ville du trengt på jobben for å dekke din pendleavstand i Afrika?

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Har du bil som ikke kan hurtiglade? Har du glemt at vi snakker om solcelledrevne hurtigladestasjoner? I Afrika - uten batterier, aggregater eller nettlinje?

I så fall, hvorfor ikke bare saktelade på den afrikanske jobben? Hvert eneste 400W-panel kan gi ~16 km i løpet av en 8 timers arbeidsdag. Hvor mange paneler ville du trengt på jobben for å dekke din pendleavstand i Afrika?

Sist jeg jobbet i afrika var det rimelig langt å kjøre. Vi bodde i ett land og jobbet i et annet. Men om jeg hadde el bil ville jeg nok kunne lade der. 

Skrevet
16 hours ago, Trestein said:

Vacum? Jeg sier bare at mange steder i verden er lokalt strømnett et virvar med skjøtekabler koblet til et gammelt 15KW diesel aggregat 15familier får strøm til tv og en lyspære fra. 

Disse er vanskelige å fase seg sammen med.

Problemet her er at du kan kaste ut påstander som andre må motbevise. Det er ikkje interessant å diskutere mot den stilen din. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
barfoo skrev (9 timer siden):

Problemet her er at du kan kaste ut påstander som andre må motbevise. Det er ikkje interessant å diskutere mot den stilen din. 

Det er jo bare å finne et eksempel på noen som har laget en offgrid 350KW ladestasjon til en pris dere hentyder

Diskusjonen går på om hvor lenge biler med forbrenningsmotor vil være salgbare. Min påstand er at det vil ta lang tid før hele verden har et strømnett som tåler hurtiglading av el biler.

Mange steder er faktisk strømnettet i forfall.

Skrevet (endret)
On 8/29/2025 at 10:51 PM, Trestein said:

Alikevel koster el motorene mere. Fordelen med en bensin eller diesel motor er at det ofte er småting som må skiftes som vannpumpa eller noen reimer. Mange el motorer har problemer pga at folk ikke skifter olje på dem

På hybrid biler fra toyota/lexus er det ikke reimer?

Nå valgte jeg toyota yaris cross, fordi jeg kan ikke velge ny nx, kun el der

Snart det samme på toyota, kun el biler..

El motorer har ikke olje, det som er det fine med dem. Men kjøling er noe annet,

Endret av Kjetil Lura
Skrevet
Kjetil Lura skrev (13 minutter siden):

På hybrid biler fra toyota/lexus er det ikke reimer?

Nå valgte jeg toyota yaris cross, fordi jeg kan ikke velge ny nx, kun el der

Snart det samme på toyota, kun el biler..

El motorer har ikke olje, det som er det fine med dem. Men kjøling er noe annet,

El motorer har reduksjonsgear og de trenger oljeskift omtrent som andre gearkasser

  • Liker 1
Skrevet
14 hours ago, Trestein said:

El motorer har reduksjonsgear og de trenger oljeskift omtrent som andre gearkasser

ICE har motorolje, girkasseolje/transmisjonsvæske, differensialgirolje, adblue, kanskje drivstofftilsetninger 🤨

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

ICE har motorolje, girkasseolje/transmisjonsvæske, differensialgirolje, adblue, kanskje drivstofftilsetninger 🤨

Adblue er vel mest diesel motorer som har. El biler har vel også differensial selv om den gjerne er sammen med reduksjonsgear.

Båter har gjerne el fremdrift batterier og generatorer i dag. Skulle vert artig å vite om båter med el fremdrift holder seg bedre i pris enn båter med motor gear og aksling? Båter med gear blir ofte valgt når krav til virkningsgrad er høy mens el drevne båter er valgt pga effekt fleksiblitet. En stykkgodt frakter bruker gjerne 1500KW 95% av tiden den er i bruk mens ett ankerhåndterings fartøy kjører mye med varierende last. Kystvakten er for eksempel diesel elektrisk fordi det kun trenger full effekt noen ganger i året. 

Ser ma på vedlikeholds kostnader på et mekanisk drevet skip vs el drevet er det relativt likt når det gjelder kraft forsyning og propeller anlegg. El skipet har gjerne en stor tavle med brytere (Kontaktorer) og div målinger. Så har den generatorer som må overhales jevnlig (30-40 000timer) fekvensomformere som skal ha service samt fremdriftsmotorer som må taes ut for overhaling

Har skipene batteripakker er det ofte 10-15 års beregnet levetid på disse. Dette avgjøres på design stadie.  

Et mekanisk gear varer ofte veldig lenge da det bader i olje. 

Jeg tror ikke det er billigere å drifte et skip med elektrisk fremdrift og ofte har el overføringen større tap enn mekanisk.

El drevne båter har vi hatt i 120år uten at det har tatt helt av. 

Bergens ikonet "Beffen" som er en liten passasjerbåt som krysser vågen var elektrisk dreven for 120 år siden

https://no.wikipedia.org/wiki/MF_«Beffen»

Skrevet
Kjetil Lura skrev (8 minutter siden):

Jepp, men ikke alle har det?

 

Muligens light year one. Den har motoren i hjula. Godt mulig den har planetgear. Uansett de fleste el motorer går med 10-20 000rpm og bruker ca 1.10 reduksjonsgear.

Skrevet
Trestein skrev (På 5.9.2025 den 20.10):

El motorer har reduksjonsgear og de trenger oljeskift omtrent som andre gearkasser

Dvs. ca aldri? Jeg har aldri (fått) bytta olje på gearkasse eller diff. det jeg vet om i hvert fall.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Dovreekspressen said:

Dvs. ca aldri? Jeg har aldri (fått) bytta olje på gearkasse eller diff. det jeg vet om i hvert fall.

Bortsett fra noen automatgirkasser er det sjeldent spesifisert oljeskift på gir og differensialer på fossilbiler. Og jeg har aldri hørt om oljeskift på elbiler.

Edit: På dagens, moderne biler.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Dovreekspressen skrev (23 minutter siden):

Dvs. ca aldri? Jeg har aldri (fått) bytta olje på gearkasse eller diff. det jeg vet om i hvert fall.

Jeg tar aldri sjansen på det. Bytta på 100 000km på automatkassa. Koster fort 5-10 000kr. Å ikke gjøre det kan fort gi reparasjoner i 100 000kr klassen. Et valg man må ta. Jeg tar det billige alternativet

  • Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (22 minutter siden):

Bortsett fra noen automatgirkasser er det sjeldent spesifisert oljeskift på gir og differensialer på fossilbiler. Og jeg har aldri hørt om oljeskift på elbiler.

Edit: På dagens, moderne biler.

Som sagt. Sjekk hva bilfabrikantene mener med bilens levetid!

Skrevet

Tesla s sine første 2-3 årsmodeller hadde hvertfall spesifisert oljeskift. Det var vel 2-3 liter på disse, trolig atf eller gearolje. Etter noen år gikk de bort fra dette, ble vel litt unødvendig jobb når hele dritten uansett måtte byttes etter 100-150 tusen km. Oljeskift på Zf 8hp er trolig lurt. Selve kassene er jo svært holdbare og driftssikre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...