AndersT2 Skrevet tirsdag kl 12:30 Skrevet tirsdag kl 12:30 Har du vært uheldig å fått fjernet strømmen til pumpen? Regner med AIOen du har har 2 strøm kontakter, En (eller flere) for viftene, og 1 for selve pumpen. Hvis pumpen mister strøm, så blir det varmt. Hvis du ikke ha noe isoproponol å bruke for å fjerne gammel kjølepasta, så holder det å tørke så godt som mulig med tørkepapir, og få fjernet så mye som mulig. Det vil fungere, men best å bruke noe som fjerner alt. Noen nevnte også at SSDen du satt i kanskje kunne dele spor med skjermkortet. Det gjør det ikke. Alle M.2 slottene kan brukes uten at det går utover skjermkort PCI-e porten. De eneste er hvis du bruker PCI-e SSD i den aller nederste M.2, så fungerer ikke 2 av SATA.
squaddie Skrevet tirsdag kl 12:39 Forfatter Skrevet tirsdag kl 12:39 55 minutes ago, Thor. said: Etter 4 år så har kjølepastaen tørket inn. Jeg bruker blårens, virkestoffet er isopropanol. Kan kjøpes på Clas Ohlson og på steder som selger maling. Bruk papir som ikke loer, for eksempel kaffefilter. Koster totalt ca 150 kroner. Også trenger du ny kjølepasta. Du har kanskje en tube liggende? Hvis ikke så kjøp noe Arctic Silver 5, Thermal Grizzly Kryonaut eller annen kjølepasta fra et anerkjent merke. Papir fuktet med isopropanol lar du fordampe ute før du kaster det i søpla (meget brannfarlig!). Papir som ikke loer... Dvs ikke tørkerull? Har ingen CO her. Selger Monter sånt mon tro? Må høre med de.... Ingenting i en dagligvareforretning som selger noe sånt eller?
sedsberg Skrevet tirsdag kl 13:50 Skrevet tirsdag kl 13:50 Du kan fint bruke tørkerull. Men du må se ekstra nøye at det ikke ligger noe lo igjen når du legger på ny pasta og monterer kjøleren igjen. Sånne lo-frie pads for å fjerne sminke kan også brukes. Vil tro de har det i sminkereolene i de fleste butikker.
^fmj Skrevet onsdag kl 03:02 Skrevet onsdag kl 03:02 Kjøp sprit på et Apotek. Blårens og rødsprit funker, men det er ikke helt rent, blir noen rester.
sedsberg Skrevet onsdag kl 05:41 Skrevet onsdag kl 05:41 Det er ikke hjernekirurgi. Om det blir noen mikroskopiske rester har fint lite å si. Du kan også bruke kondensfjerner.
KANE2009 Skrevet onsdag kl 08:50 Skrevet onsdag kl 08:50 (endret) Kjell & Company har også noen fine flasker med isopropanol: https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/rengjoring/isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358 Edit: spent på fortsettelsen her. Endret onsdag kl 08:50 av KANE2009
Svein M Skrevet onsdag kl 10:32 Skrevet onsdag kl 10:32 Jeg vil også nevne dette med at du må sjekke om AIO har strøm til pumpen.
^fmj Skrevet onsdag kl 11:37 Skrevet onsdag kl 11:37 sedsberg skrev (5 timer siden): Det er ikke hjernekirurgi. Om det blir noen mikroskopiske rester har fint lite å si. Du kan også bruke kondensfjerner. Det ER jo hjernekirurgi!
Seawanderer Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Ok, da gir jeg offisielt opp på de her møkkagreiene..... Jeg la til nytt kjølepasta etter mye om og men, me NEIDA, CPU og temp er fremdeles ditto høyt........ Jeg har Arctic Liquid Freezer II, og den lille kabelen som går fra den er godt montert på hovedkortet, ja. Nå er jeg rett og slett tom for ideer og ting som fikser det her. Har dere noen forslag å komme med hva som gjør at det er sånn?? Her er hva temp viser for øyeblikket:
Seawanderer Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden On 7/23/2025 at 1:37 PM, ^fmj said: Det ER jo hjernekirurgi! On 7/23/2025 at 12:32 PM, Svein M said: Jeg vil også nevne dette med at du må sjekke om AIO har strøm til pumpen. On 7/23/2025 at 10:50 AM, KANE2009 said: Kjell & Company har også noen fine flasker med isopropanol: https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/rengjoring/isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358 Edit: spent på fortsettelsen her. On 7/23/2025 at 7:41 AM, sedsberg said: Det er ikke hjernekirurgi. Om det blir noen mikroskopiske rester har fint lite å si. Du kan også bruke kondensfjerner. On 7/22/2025 at 2:30 PM, AndersT2 said: Har du vært uheldig å fått fjernet strømmen til pumpen? Regner med AIOen du har har 2 strøm kontakter, En (eller flere) for viftene, og 1 for selve pumpen. Hvis pumpen mister strøm, så blir det varmt. Hvis du ikke ha noe isoproponol å bruke for å fjerne gammel kjølepasta, så holder det å tørke så godt som mulig med tørkepapir, og få fjernet så mye som mulig. Det vil fungere, men best å bruke noe som fjerner alt. Noen nevnte også at SSDen du satt i kanskje kunne dele spor med skjermkortet. Det gjør det ikke. Alle M.2 slottene kan brukes uten at det går utover skjermkort PCI-e porten. De eneste er hvis du bruker PCI-e SSD i den aller nederste M.2, så fungerer ikke 2 av SATA. Ok, da gir jeg offisielt opp på de her møkkagreiene..... Jeg la til nytt kjølepasta etter mye om og men, me NEIDA, CPU og temp er fremdeles ditto høyt........ Jeg har Arctic Liquid Freezer II, og den lille kabelen som går fra den er godt montert på hovedkortet, ja. Nå er jeg rett og slett tom for ideer og ting som fikser det her. Har dere noen forslag å komme med hva som gjør at det er sånn?? Her er hva temp viser for øyeblikket:
Thor. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Hvis du bruker kabelen til venstre, kan du bytte til den andre kabelen? Da får du sett turtall på både pumpe, VRM kjøler og radiatorviftene. Med kabelen til venstre så får du kun sett radiatorviftens turtall.
TheKims Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Det høres ut som pumpa på kjøleren har tatt kveld. Tror Arctic har 6 års garanti på kjølerene sine, så ville ha tatt kontakt med butikken du kjøpte kjøleren fra om du er innenfor garanti perioden.
squaddie Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden 13 minutes ago, Thor. said: Hvis du bruker kabelen til venstre, kan du bytte til den andre kabelen? Da får du sett turtall på både pumpe, VRM kjøler og radiatorviftene. Med kabelen til venstre så får du kun sett radiatorviftens turtall. 13 minutes ago, TheKims said: Det høres ut som pumpa på kjøleren har tatt kveld. Tror Arctic har 6 års garanti på kjølerene sine, så ville ha tatt kontakt med butikken du kjøpte kjøleren fra om du er innenfor garanti perioden. Jeg vet ikke hvor en sånn kabel er.... Den er iallefall ikke synlig for min del. 😧 Ahh, kjøpte den på komplett, så jeg får vel høre hva de sier. Da lurer jeg på 1 ting... Jeg har en Arctic Liquid Freezer III som er på vei som jeg skal bruke på min nye PC, men frem til resten av delene er på plass, kan jeg erstatte ALF II med III, kanskje?
Thor. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Hvis Komplett har plugget inn den til venstre så ville jeg kalt det latskap fra deres side. Jeg vet ikke hvilken praksis de har på "kabler til overs" men jeg ville trodd de la de kablene som ikke ble brukt i esken til hovedkortet, og sendt denne sammen med PC.
Kakkelfant Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Går cpu på 100% eller er det jeg som blingser på bildet ditt? edit: er vel kanskje 100% varme bildet viser? Herre min for en elendig grafikk. Kan koble strøm bare i vannpumpa og legge den inntil øret - surrer og går det inne i der? Endret 6 timer siden av Kakkelfant
squaddie Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden 27 minutes ago, Thor. said: Hvis Komplett har plugget inn den til venstre så ville jeg kalt det latskap fra deres side. Jeg vet ikke hvilken praksis de har på "kabler til overs" men jeg ville trodd de la de kablene som ikke ble brukt i esken til hovedkortet, og sendt denne sammen med PC. 1 minute ago, Kakkelfant said: Går cpu på 100% eller er det jeg som blingser på bildet ditt? Altså, snakker du om den lille kabelen som går fra cpu-kjøleren til hk eller? Denne: Ja, cpu'en min går i 100%.... 😑 Kan jeg bruke Arctic Liquid Freezer III på denne pc'en mens jeg venter på hva Komplett sier? Ps: det er jeg selv som bygget pc'en i 2021. Ikke Komplett.
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 1 hour ago, Seawanderer said: Det står 100% under cpu på dette bildet, er det 100% load eller er det 100% temp? edit: altså idler maskinen din eller ikke? sjekk task manager om du er i tvil edit edit: rengjør pc'en din, skaff deg kompressor Endret 5 timer siden av Kakkelfant
Svein M Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Tror vi sliter med å forstå målingene. Er målingene gjort når CPU jobber hardt (spill eller stresstest kjører), eller er det lav belastning på CPU. Er Artic 3-fans viftene på AIO kjøleren? Der det står CPU temp, så måles det 97 grader. Tallet 100% kan bety utgang til vifter eller pumper, eller det kan være noe som ikke er benyttet. Om det er et vindu i AIO så kan en kanskje se om pumpen går. Endret 5 timer siden av Svein M
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Hvis maskinen går på 100% er det ikke i det hele tatt rart den oppleves som treg og varm Dette er helt essensiell informasjon før vi går videre Endret 5 timer siden av Kakkelfant
squaddie Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) 1 hour ago, Kakkelfant said: Det står 100% under cpu på dette bildet, er det 100% load eller er det 100% temp? edit: altså idler maskinen din eller ikke? sjekk task manager om du er i tvil edit edit: rengjør pc'en din, skaff deg kompressor 52 minutes ago, Svein M said: Tror vi sliter med å forstå målingene. Er målingene gjort når CPU jobber hardt (spill eller stresstest kjører), eller er det lav belastning på CPU. Er Artic 3-fans viftene på AIO kjøleren? Der det står CPU temp, så måles det 97 grader. Tallet 100% kan bety utgang til vifter eller pumper, eller det kan være noe som ikke er benyttet. Om det er et vindu i AIO så kan en kanskje se om pumpen går. 1 hour ago, Thor. said: Hvis Komplett har plugget inn den til venstre så ville jeg kalt det latskap fra deres side. Jeg vet ikke hvilken praksis de har på "kabler til overs" men jeg ville trodd de la de kablene som ikke ble brukt i esken til hovedkortet, og sendt denne sammen med PC. 2 hours ago, TheKims said: Det høres ut som pumpa på kjøleren har tatt kveld. Tror Arctic har 6 års garanti på kjølerene sine, så ville ha tatt kontakt med butikken du kjøpte kjøleren fra om du er innenfor garanti perioden. Altså, her er målene... Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre... Det må være noe med at CPU'en er fail ellerno? Som om ikke det er nok, så hører jeg væske "flyte" rundt i AIO.... Det skal vel ikke være sånn? Så da er det kanskje ALFII som er gåen, hva? Her har dere lydklipp (crank up volumen for å høre lyden): https://streamable.com/e1pw09 Og her er hva task manager og fancontrol har å si: Endret 4 timer siden av squaddie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå