Salvesen. Skrevet lørdag kl 17:40 Forfatter Skrevet lørdag kl 17:40 Siden du er så lat så kan jeg jo ta ett eksempel for deg med noen av de tingene du har påpekt. -Medianlønn -Makset boliglån -Aner ikke hvilken alder du ønsker å ta for deg så tar min egen. -Aner ikke noe om transport så bare la det stå uten bil 2021: Månedslønn etter skatt: 34989 Lånekostnader(2.85 millioner) etter fradrag: 9344,- SIFO kostnad: 10685 Til overs: 14960 2025: Månedslønn etter skatt: 41135 Lånekostnader(2.85 millioner) etter fradrag: 13046 SIFO kostnad: 12830 Til overs: 15259 Så er det såklart en masse variable som ekstra kostnader ift bolig, her kan det variere mye ift hva en har kjøpt. I tillegg kan en evt bil påvirke mye, også er ikke 15259 mer enn 14960 pga inflasjon. Ja, ikke overraskende har en noe mindre å rutte med når en ser på "tidenes" laveste rente mot dagens. Men det er ikke så overraskende. Ser en på året før eller etter endrer mye seg kun pga den ekstreme situasjonen i 2021 ift rente.
kremt Skrevet lørdag kl 17:46 Skrevet lørdag kl 17:46 Bør ikke makset boliglån være høyere når lønna er høyere? Ellers er det jo ikke makset boliglån i 2025. Men du ser jo faktisk selv også at man ikke har bedre råd i dag mot for 4 år siden, bare såvidt i kroner men det betyr jo ikke så mye. 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 17:53 Forfatter Skrevet lørdag kl 17:53 kremt skrev (5 minutter siden): Bør ikke makset boliglån være høyere når lønna er høyere? Ellers er det jo ikke makset boliglån i 2025. Men du ser jo faktisk selv også at man ikke har bedre råd i dag mot for 4 år siden, bare såvidt i kroner men det betyr jo ikke så mye. Blir litt rart å sammenligne to perioder på to forskjellige boliger? I mitt hode tenker jeg samme bolig for å ha en lik sammenligning. Jeg har aldri prøvd å påstå at man har bedre råd i dag, men jeg har prøvd å skape en diskusjon om at er det virkelig så galt som mye av overkriftene skal ha det til? Ja, her taper en ca 2500 kroner i inflajon. Men en har fortsatt ett lass til overs. Klart, som nevnt er det nok noen kostnader i tillegg som drar det enda mer ned. Men da begynner regnestykket å bli komplekst. Så dette er absolutt en forverring, men så har jeg også lagt ved andre eksempler der det ikke er så galt. Å leie har nok vært best i denne perioden, eller ikke kjøpe maks i 2021 er vell egentlig sannheten. For det ble dyrt, og det er tvilsomt at det blir like billig igjen de neste 40 årene.
kremt Skrevet lørdag kl 17:57 Skrevet lørdag kl 17:57 Hva kostet boligen i 2021, og hva koster den samme i 2025. Det bør være grunnlaget. Har man ikke kjøpt bolig i 2021 er det kanskje ikke så interessant hva den kostet, de er interessert i å vite hva det koster i dag med dagens priser. 2
Salvesen. Skrevet lørdag kl 18:01 Forfatter Skrevet lørdag kl 18:01 kremt skrev (1 minutt siden): Hva kostet boligen i 2021, og hva koster den samme i 2025. Det bør være grunnlaget. Har man ikke kjøpt bolig i 2021 er det kanskje ikke så interessant hva den kostet, de er interessert i å vite hva det koster i dag med dagens priser. Det var jo fyfy å ta med verdistigning. Dette var ikke penger man hadde... Min sammenligning er ikke en person som kjøper i 2021 og en som kjøper i 2025 men en person som kjøpte i 2021 og kostnadene en nå har i 2025 når en sitter på samme bolig. Det er derfor alt blir så mye enklere når en bare ser på leie(som jeg startet med), her finner en lett snitpris på samme type bolig i 2021 og i 2025. Man trenger ikke å tenke på opptjent egenkapital og slike greier. 1
oddeh Skrevet lørdag kl 18:12 Skrevet lørdag kl 18:12 Salvesen. skrev (9 minutter siden): Det var jo fyfy å ta med verdistigning. Dette var ikke penger man hadde... Mange har nok tjent bra på verdistigning siste tiårene men det hjelper lite når kontoen er tom og regninger er til forfall.
Salvesen. Skrevet lørdag kl 18:14 Forfatter Skrevet lørdag kl 18:14 oddeh skrev (Akkurat nå): Mange har nok tjent bra på verdistigning siste tiårene men det hjelper lite når kontoen er tom og regninger er til forfall. Nei det hjelper veldig mye, man kan selge og man kan refinansiere. Jeg vill si det er enda verre å sitte med en leid leilighet og tom konto og regninger til forfall... Det er ikke slik at de som har bodd i leilighet har hatt mulighet til å sette av enorme mengder penger av den grunn. Så billig har det ikke vært...
iblazeqt Skrevet lørdag kl 18:16 Skrevet lørdag kl 18:16 Salvesen. skrev (1 time siden): Alternativt kan en selge, om en sliter. En har kjøpt seg til fant, noe en burde innset i 2021 når en kjøpte til 0 styringsrente.. Da har man jo fått dårligere råd da, om man klarte seg i 2021, men er nå tvunget til å selge? 4
Salvesen. Skrevet lørdag kl 18:17 Forfatter Skrevet lørdag kl 18:17 iblazeqt skrev (Akkurat nå): Da har man jo fått dårligere råd da, om man klarte seg i 2021, men er nå tvunget til å selge? Som sagt, jeg har på ingen måte prøvd å si at ingen har fått dårligere råd jeg... Og nei, det er ikke nødvendigvis hele sannheten. Det er alt for liten info, derfor jeg oppfordrer dere til å regne å legge ut tall. Men det er ingen som gidder å legge inn innsats.
nirolo Skrevet lørdag kl 18:38 Skrevet lørdag kl 18:38 Salvesen. skrev (40 minutter siden): Å leie har nok vært best i denne perioden, eller ikke kjøpe maks i 2021 er vell egentlig sannheten. Tror leieprisene har hatt veldig ulik utvikling ulike steder i landet. Hvis man titter på Oslo (eller de andre byene) så er prisstigningen på 1-3 roms på 30-40% i perioden (sikkert noen unntak). Kan godt være at leieprisene utenfor byene har vært stabile, men man ser tydelig at de ikke har vært det i byene. Nå har det jo vært en villet politikk og det er en betydelig nedgang på utleieleiligheter i f.eks Oslo. Det får selvfølgelig konsekvenser for utleieprisene. 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 18:42 Forfatter Skrevet lørdag kl 18:42 (endret) nirolo skrev (3 minutter siden): Tror leieprisene har hatt veldig ulik utvikling ulike steder i landet. Hvis man titter på Oslo (eller de andre byene) så er prisstigningen på 1-3 roms på 30-40% i perioden (sikkert noen unntak). Kan godt være at leieprisene utenfor byene har vært stabile, men man ser tydelig at de ikke har vært det i byene. Nå har det jo vært en villet politikk og det er en betydelig nedgang på utleieleiligheter i f.eks Oslo. Det får selvfølgelig konsekvenser for utleieprisene. Det er ingen som påstår at de ikke har fått opp, men ift hvordan renten har økt er det stort sett lite. Men, dette er jo bare en tulleting å se på. De som har leiet har tapt massive summer på prisvekst. Det er kun når en ser på kjøpekraft pr tidsenhet det kan ha vært bedre i noen perioder. EDIT: Det er også strenge regler om en leier den samme leiligheten, en kan ikke øke så mye. Endret lørdag kl 18:42 av Salvesen.
nirolo Skrevet lørdag kl 18:43 Skrevet lørdag kl 18:43 Salvesen. skrev (58 minutter siden): Så er det såklart en masse variable som ekstra kostnader ift bolig, her kan det variere mye ift hva en har kjøpt. I tillegg kan en evt bil påvirke mye, også er ikke 15259 mer enn 14960 pga inflasjon. Ja, ikke overraskende har en noe mindre å rutte med når en ser på "tidenes" laveste rente mot dagens. Men det er ikke så overraskende. Ser en på året før eller etter endrer mye seg kun pga den ekstreme situasjonen i 2021 ift rente. Helt enig i at det ikke er overraskende. Her har du også et relativt moderat lån, men det er jo for en person. Tar man en familie på to voksne + barn, etc, så er typisk lånet høyere og "andre utgifter" (som ikke minst inkluderer bil) går jo også i taket da. Ferie er kanskje de største posten som er utenfor SIFO når man har familie. Når man er singel så er det kanskje uteliv og fritid som er den største posten utenfor. Poenget mitt har hele tiden vært at det som gjør at folk har fått dårligere råd er de økte rentekostnadene og at det må med når man skal snakke om "folk flest". 3
nirolo Skrevet lørdag kl 18:48 Skrevet lørdag kl 18:48 (endret) Salvesen. skrev (6 minutter siden): Det er ingen som påstår at de ikke har fått opp, men ift hvordan renten har økt er det stort sett lite. Tja, 3-roms i Oslo har økt med 5.600 og 1-roms over 4000 - og her får man ikke noe skattefradrag. Salvesen. skrev (6 minutter siden): Men, dette er jo bare en tulleting å se på. De som har leiet har tapt massive summer på prisvekst. Det er jeg enig i. Og det er vel bare de som ikke har råd til å kjøpe som leier over lengre tid. Sånn sett forblir de med dårlig råd tapere på dette markedet Salvesen. skrev (6 minutter siden): EDIT: Det er også strenge regler om en leier den samme leiligheten, en kan ikke øke så mye. Det er sant, så man ser det tydligst ved å analysere nye utleier som utlyses på marketed - men er det ikke det disse statistikkene som regel tar utgangspunkt i? Endret lørdag kl 18:49 av nirolo 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 18:57 Forfatter Skrevet lørdag kl 18:57 nirolo skrev (7 minutter siden): Tja, 3-roms i Oslo har økt med 5.600 og 1-roms over 4000 - og her får man ikke noe skattefradrag. Det er jeg enig i. Og det er vel bare de som ikke har råd til å kjøpe som leier over lengre tid. Sånn sett forblir de med dårlig råd tapere på dette markedet Det er sant, så man ser det tydligst ved å analysere nye utleier som utlyses på marketed - men er det ikke det disse statistikkene som regel tar utgangspunkt i? Hm, prisene dine samsvarer ikke med dette: Historisk leieprisutvikling Ser dog det er oslo og bærum. Mulig du ser på en mindre del av Oslo eller noe slikt? Men ja, dyrt å bo i storbyene Jeg har kontor og mange kollegaer i Zurich. Der er det naturligvis "normalt" å leie pga prisene, tror økningen der har vært verre 😛 1
leticia Skrevet søndag kl 07:36 Skrevet søndag kl 07:36 Theo343 skrev (19 timer siden): Og de fleste uføre er faktisk avhengig av å bo i nærheten av familie og venner siden de er mer avhengig av dem. Det er ikke slik for alle at fordi man er ufør så kan man flytte hvor som helst. Dette kan du gjerne bekrefte med kilder syns jeg. Jeg ville trodd at som ufør blir man oftere ensom fordi familie ikke orker deg (mange uføre opplever samlivsbrudd f.eks, eller får seg ikke partner, spesielt gjelder dette uføre menn), og venner forsvinner fordi man ikke greier henge med mentalt (pga psykisk sykdom eller utmattelse) eller økonomisk (ved at man ikke kan dra ut på aktiviteter i samme grad som vennene gjør). Det er noen som har såpass gode venner at de tilpasser aktivitetene til den uføre, men det krever mer av vennene.
leticia Skrevet søndag kl 08:01 Skrevet søndag kl 08:01 nirolo skrev (12 timer siden): Poenget mitt har hele tiden vært at det som gjør at folk har fått dårligere råd er de økte rentekostnadene og at det må med når man skal snakke om "folk flest". Nå vet ikke jeg hvor mye av tråden du har lest, men det har vært et poeng fra meg også. Når man snakker generelt kan vi ikke se bort fra dette. Som jeg nevnte tidligere i tråden så har akkurat jeg fått bedre råd ettersom jeg gikk fra å leie alene til å flytte inn hos samboer og fikk boutgiftene mine halvert. Men for de som har boliglån (og det har de fleste) så er saken en helt annen. Det vil alltids være noen som får en forbedring eller forverring av sine utgifter avhengig av sin livssituasjon, men siden vi snakker generelt her så er de økte boutgiftene essensielle å tenke på. Dette slår også ut på leiemarkedet etter hvert, når tidsbestemte avtaler utløper, og når leia kan settes på ny. (Ene barnet mitt og samboer måtte f.eks finne seg nytt sted å bo etter at utleier økte leieprisen med ca 50 % da den tidsbestemte avtalen utløp). Jeg forstår godt at utleiere forsøker å legge sine økte lånekostnader over på leietaker, og det var ikke noe problem for denne utleieren å få tak i noen som ville betale de 50 % mer... 1
leticia Skrevet søndag kl 08:43 Skrevet søndag kl 08:43 Salvesen. skrev (15 timer siden): Siden du er så lat så kan jeg jo ta ett eksempel for deg med noen av de tingene du har påpekt. -Medianlønn -Makset boliglån -Aner ikke hvilken alder du ønsker å ta for deg så tar min egen. -Aner ikke noe om transport så bare la det stå uten bil 2021: Månedslønn etter skatt: 34989 Lånekostnader(2.85 millioner) etter fradrag: 9344,- SIFO kostnad: 10685 Til overs: 14960 2025: Månedslønn etter skatt: 41135 Lånekostnader(2.85 millioner) etter fradrag: 13046 SIFO kostnad: 12830 Til overs: 15259 Så er det såklart en masse variable som ekstra kostnader ift bolig, her kan det variere mye ift hva en har kjøpt. I tillegg kan en evt bil påvirke mye, også er ikke 15259 mer enn 14960 pga inflasjon. Ja, ikke overraskende har en noe mindre å rutte med når en ser på "tidenes" laveste rente mot dagens. Men det er ikke så overraskende. Ser en på året før eller etter endrer mye seg kun pga den ekstreme situasjonen i 2021 ift rente. Jeg syns det er rart at du bruker samme lånekostnader i 2021 som i 2025. Prisene på boliger har steget. Ifølge priskalkulatoren til SSB så er 2,85 millioner kroner i juni 2021 det samme som 3,4 millioner i dag... (juni) 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 08:54 Forfatter Skrevet søndag kl 08:54 leticia skrev (8 minutter siden): Jeg syns det er rart at du bruker samme lånekostnader i 2021 som i 2025. Prisene på boliger har steget. Ifølge priskalkulatoren til SSB så er 2,85 millioner kroner i juni 2021 det samme som 3,4 millioner i dag... (juni) Har boliglånet ditt steget? poenget er at jeg prøver å vise forskjellen i kostnader for en fyr som kjøpte bolig i 2021 og masket alt hva en kunne også ser en på kostnadene i 2025 med samme bolig. klart, skal en sammenligne to forskjellige fyrer som kjøper for maks i 2021 og 2025 så må en ta ett annet regnestykke.
leticia Skrevet søndag kl 09:12 Skrevet søndag kl 09:12 Salvesen. skrev (20 minutter siden): Har boliglånet ditt steget? Nei, jeg har ikke boliglån. Men noen låner jo opp mer, f.eks får inn bilen i huslånet. Men ok, skjønner hva du vil frem til. Når du skriver under her: Salvesen. skrev (21 minutter siden): poenget er at jeg prøver å vise forskjellen i kostnader for en fyr som kjøpte bolig i 2021 og masket alt hva en kunne også ser en på kostnadene i 2025 med samme bolig. Salvesen. skrev (21 minutter siden): klart, skal en sammenligne to forskjellige fyrer som kjøper for maks i 2021 og 2025 så må en ta ett annet regnestykke. Ja, dette var mitt poeng. 2
Salvesen. Skrevet søndag kl 09:18 Forfatter Skrevet søndag kl 09:18 leticia skrev (4 minutter siden): Nei, jeg har ikke boliglån. Men noen låner jo opp mer, f.eks får inn bilen i huslånet. Men ok, skjønner hva du vil frem til. Når du skriver under her: Ja, dette var mitt poeng. Joda, men klart utgiftene øker om en kjøper en ekstra bil osv. Jeg prøver bare å sammenligne to "like" situasjoner for to tider. Skulle dog valgt noe annet enn 2021 da renta var latterlig lav da. Men valgte det ift at det var siste år i sist regjering. Hadde kanskje vært bedre å tatt en form for snitt av sist regjering og denne regjeringen eller noe slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå