Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
scuderia skrev (2 timer siden):

Det er så mye mer. Somling i godkjennelsesprosessen koster utbyggere millioner i renter. Handikap krav for bad til alle leiligheter. Infrastruktur påtvunget av kommuner. Vanvittige krav til standard. Miljøstandarder under bygging og i bygget..   osv osv..

Alt gjør at nye bygg blir latterlige dyre som da trekker opp prisene på eldre bygg.

Og dokumentavgift deretter når noen skal kjøpa..

Endret av Jarmo
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sureup skrev (20 timer siden):

Bare fordi du ikke føler deg rik så betyr det ikke at du ikke er rik. Din inntekt er i 99. prosentil og formue i 10. desil (fant ikke noe mer detaljert enn desiler på formue).

Det er veldig vanlig at uansett hvor rik man blir så sammenligner man alltid oppover, og realiteten er at det vil alltid være noen rikere enn deg. 

Du sier også at du føler du blir fattigere for hvert år, hvor har du plassert formuen din? Hva gjør du med de 1m netto utbetalt per år uten gjeld? Renter på sparekonto er høye, aksjemarkedet har gått så det suser, så det er ikke så mye som skal til for å i det minste holde tritt med ~1% formueskatt + inflasjon.

Jeg har ikke en livsførsel i tråd med å være rik - det er jo hele bakgrunnen for at jeg er formuende. Jeg startet vel med ca 200k i lønn i sin tid og har siden dag en alltid spart...uansett hva jeg har tjent..Jeg kunne gjort som mine arbeidskolleger å dyttet pengene inn i ymse eiendom,aksjer osv.. og betalt vesentlig mindre i skatt. Formuen kan garantert investeres mer fornuftig mhp skatt - men det er jo litt galskap at man skal oppfordres til å kjøpe f.eks dyrere eiendom eller hytte for å skjerme formue...Mao skal man gjennom skattesystemet oppfordre folk til løpende å leve i tråd med inntekt og således forbruke mer enn sunt er mhp miljø og klima? Det er jo faktisk det som skjer! Jeg forstår jo at å argumentere med at jeg lever som hvermansen og følgelig ikke føler meg rik og at fra mitt ståsted fremstår skattemodellen som helt tullete - ikke når frem. Folk har jo et bilde av at når man tjener 2 mill så skal man eie hytte,dyr bil og faktisk reise mye...jeg er ikke en slik person som har en slik livsførsel og jeg betaler relativt dyrt for dette sammenlignet med andre som lever ut sin rikdom. Å påpeke at man straffes for å leve på en bærekraftig måte gjennom skattesystemet er som å snakke til døve ører...ingen vil høre, ingen bryr seg og ingen forstår det. Isteden skal man oppleve å bli uglesett og få klistrelapper som SV politikere slenger på en fordi der forstår man ikke at folk er forskjellige - i alle fall ikke at folk med formue faktisk kan leve som en fabrikkarbeider og at de som gjør det - er de som rammes hardest av deres egne forslag til skatteregler. For egen del har jeg en samboer som ønsker adskillt økonomi og som tjener relativt lavt - ca 400k i året. Jeg kunne ført over noe formue på henne, f.eks hus, - men hun nekter - hun vil ha 100% adskillt økonomi og jeg må bare respektere dette. Men det gjør jo igjen at skattebyrden for oss samlet blir ennå høyere enn nødvendig. Folk er ulike - det gjelder også økonomiske valg - ikke alle gjør rasjonelle valg - og mhp skattesystemet vårt så er det spesiellt dette med formueskatt som kan slå veldig tullete ut om man ikke agerer rasjonellt mhp hvordan reglene er skrevet. Og reglene er, slik jeg ser det, utformet slik at man har et bilde av hva "rike" personer gjør med sin formue og hvordan de lever - og så har man designet reglene etter denne malen. I mitt hode skulle jeg nesten fått ett takkekort fra SV bøllen fordi vår familie betaler så mye andel i skatt og i tillegg til at vi gir til veldedighet - men isteden blir vi stemplet og uglesett. Så ja - det føles virkelig som vi er fattige på mange måter..

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

For egen del har jeg en samboer som ønsker adskillt økonomi og som tjener relativt lavt - ca 400k i året.

Vi har også totalt atskilt økonomi. Jeg kan gjette meg til at din samboer ønsker å være selvstendig og ta ansvar / kontroll over sitt eget liv? 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (27 minutter siden):

Vi har også totalt atskilt økonomi. Jeg kan gjette meg til at din samboer ønsker å være selvstendig og ta ansvar / kontroll over sitt eget liv? 

Vel..hun liker å håndtere egen økonomi og jeg har null innsikt i den foruten at jeg vet sånn ca hva hun tjener. Jeg betaler løpende alle,100%,alle daglige utgifter til hele husholdningen. Det være seg mat,reise,klær til barn,bil,forsikring,strøm osv..Kjøpte ny bil fruen også og 90% av forbruk fra min lønn går til barn og samboer. Men hun betaler meg et fast beløp pr mnd på noen få tusenlapper som da er  hennes bidrag. Selv bruker jeg knapt penger på meg selv. Jeg forsøkte en periode å gi henne et kredittkort,betalt av meg,slik at hun kunne handle felles mat osv..på dette..men det følte hun var overvåkning så det ble skrotet til fordel for en fast sats pr mnd..Den har nå stått på samme sum i 6-7 år. Orker ikke diskutere felles økonomi med henne da vi har så vi klarer oss uansett. Men skattemessig så har vi ikke gjort ett eneste grep som da f.eks ville redusert formueskatten på meg og samlet skattebyrde for oss. Hun har alltid bestemt selv over egen økonomi i alt og ett hvilket ikke har gagnet oss skattemessig eller f.eks når hun skulle ha fødselspermisjon..Alt er gjort slik at vinneren alltid er staten  i forhold til de valg vi kunne gjort. Det jeg opplever som verst er jo utsagn fra SV'ere som ber rikinger dra dit peppern gror fordi de tror alle snyter unna så mye som mulig..når fakta er stikk motsatt!  Nå er jeg ingen sveitser flyktning...men jeg hadde dratt på dagen om muligheten hadde bydd seg. 

Skrevet

@obygda

At du ikke velger å leve "rikt" når du er rik er ikke skattesystemet sin feil. Det er også ganske rart å mene at skattesystemet skal tilpasses din spesifikke "ikke-rasjonelle" livsstil. I tillegg så nevner du ikke alle fordelene med å ha mye penger tilgjengelig, selv om du må skatte ~1% av dem årlig. Du er i en ekstraordinær posisjon til å ta de valgene du selv ønsker, men virker istedenfor besatt på hva et lite parti på stortinget mener om deg.

• Liker 4
Skrevet
sureup skrev (1 minutt siden):

@obygda

At du ikke velger å leve "rikt" når du er rik er ikke skattesystemet sin feil. Det er også ganske rart å mene at skattesystemet skal tilpasses din spesifikke "ikke-rasjonelle" livsstil. I tillegg så nevner du ikke alle fordelene med å ha mye penger tilgjengelig, selv om du må skatte ~1% av dem årlig. Du er i en ekstraordinær posisjon til å ta de valgene du selv ønsker, men virker istedenfor besatt på hva et lite parti på stortinget mener om deg.

Skattesystemet bør være verdinøytralt mhp formue og det å ta opp gjeld bør ikke belønnes med skattefradrag. 

Skrevet
14 minutes ago, obygda said:

Skattesystemet bør være verdinøytralt mhp formue og det å ta opp gjeld bør ikke belønnes med skattefradrag. 

Det er helt ok å mene, og stemme deretter. 👍

Kontra vil være at ønsket er å gi et insentiv til at folk flest kan eie sin egen primærbolig og fritidsbolig, og at man ikke ønsker å legge til rette for at milliarder med død kapital ligger i banken. I tillegg så har verdettelsesrabattene blitt kraftig redusert de siste årene. Aksjer gir kun 20% avslag og sekundærbolig er på 0%, så det er ikke like lett å redusere formuen lenger via investeringer utenom primærbolig og fritidsbolig lenger.

• Liker 1
Skrevet

Snittinntekt sier meg veldig lite. Det vi heller bør fokusere på i vanskelige økonomiske tider er unge, eldre og syke.

Jeg tror ikke dagens økonomi er et problem for en veletablert, høyt utdannet middelaldrende mann som har hytte og båt og leier ut hytte nummer to via AirBnB til 3000 kr natta.

Minstepensjonister, de med minstesats AAP og uføretrygd og unge aom nettopp har startet i jobb, er de som virkelig merker forskjellen i økonomien de siste årene. Spesielt de som har lån og barn.

Lønningene i Norge er heller ikke så gode for unge eller de uten utdanning.

En slektning av meg (mann, 29 år) som jeg nylig snakket med startet nettopp i ny jobb på den lokale bensinstasjonen tjener 170 kr timen, hvordan skal han greie å kjøpe seg bolig eller gi barn en god oppvekst i et så dyrt land som Norge? Det er ikke alle som kan eller vil starte på en utdanning.

Vi skal heller ikke ha et samfunn fullt av papirflyttere med mastergrader, vi må heller senke skattene og belønne hardt, fysisk arbeid.

Selv i USA har jeg sett eksempler på steder som McDonald's der de lokker nyansatte uten utdanning med ny jobb til over $20 (203 kr) timen så vi blir frakjørt land aom USA på lønninger. De får ofte også gratis tannlege, optiker og psykolog med i helseplanen, noe nordmenn kan se langt etter.

Jeg ser ikke lenger særlig mange fordeler ved å jobbe hardt som lavtlønnet i et høykostland som Norge.

En løsning kan være å fjerne inntektsskatten på de første 400 000 kr man tjener. Man kan også fjerne alle avgifter og moms på mat, drivstoff og strøm. Fjerne bompenger også. Og så må man bygge mange flere boliger og deregulere markedet slik at boligprisene faller eller ikke vokser like raskt.

Skrevet

Formueskatt og eiendomsskatt hadde fått mer aksept om den først slo inn på verdier fra og med 100 000 000 kr og oppover. Realisering av gode investeringer i dag blir beskattet nesten 40%, det er galskap og burde bare være på max 5% og på verdisalg fra og med 100 000 000 kr eller fjernes helt. Når folk må ta ut barn fra barnehagen fordi kommunen finner ut at det er greit å ta mange tusen kroner i månedlig eiendomsskatt på et ordinært hus, så er det noe galt.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Vel..hun liker å håndtere egen økonomi og jeg har null innsikt i den foruten at jeg vet sånn ca hva hun tjener. Jeg betaler løpende alle,100%,alle daglige utgifter til hele husholdningen. Det være seg mat,reise,klær til barn,bil,forsikring,strøm osv..Kjøpte ny bil fruen også og 90% av forbruk fra min lønn går til barn og samboer. Men hun betaler meg et fast beløp pr mnd på noen få tusenlapper som da er  hennes bidrag.

Ah, okay, da snakker vi ikke om ønsket selvstendighet her. Bare kontroll over egne penger ;) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 hours ago, obygda said:

Jeg har ikke en livsførsel i tråd med å være rik - det er jo hele bakgrunnen for at jeg er formuende. Jeg startet vel med ca 200k i lønn i sin tid og har siden dag en alltid spart...uansett hva jeg har tjent..Jeg kunne gjort som mine arbeidskolleger å dyttet pengene inn i ymse eiendom,aksjer osv.. og betalt vesentlig mindre i skatt. Formuen kan garantert investeres mer fornuftig mhp skatt - men det er jo litt galskap at man skal oppfordres til å kjøpe f.eks dyrere eiendom eller hytte for å skjerme formue...Mao skal man gjennom skattesystemet oppfordre folk til løpende å leve i tråd med inntekt og således forbruke mer enn sunt er mhp miljø og klima? Det er jo faktisk det som skjer! Jeg forstår jo at å argumentere med at jeg lever som hvermansen og følgelig ikke føler meg rik og at fra mitt ståsted fremstår skattemodellen som helt tullete - ikke når frem. Folk har jo et bilde av at når man tjener 2 mill så skal man eie hytte,dyr bil og faktisk reise mye...jeg er ikke en slik person som har en slik livsførsel og jeg betaler relativt dyrt for dette sammenlignet med andre som lever ut sin rikdom. Å påpeke at man straffes for å leve på en bærekraftig måte gjennom skattesystemet er som å snakke til døve ører...ingen vil høre, ingen bryr seg og ingen forstår det. Isteden skal man oppleve å bli uglesett og få klistrelapper som SV politikere slenger på en fordi der forstår man ikke at folk er forskjellige - i alle fall ikke at folk med formue faktisk kan leve som en fabrikkarbeider og at de som gjør det - er de som rammes hardest av deres egne forslag til skatteregler. For egen del har jeg en samboer som ønsker adskillt økonomi og som tjener relativt lavt - ca 400k i året. Jeg kunne ført over noe formue på henne, f.eks hus, - men hun nekter - hun vil ha 100% adskillt økonomi og jeg må bare respektere dette. Men det gjør jo igjen at skattebyrden for oss samlet blir ennå høyere enn nødvendig. Folk er ulike - det gjelder også økonomiske valg - ikke alle gjør rasjonelle valg - og mhp skattesystemet vårt så er det spesiellt dette med formueskatt som kan slå veldig tullete ut om man ikke agerer rasjonellt mhp hvordan reglene er skrevet. Og reglene er, slik jeg ser det, utformet slik at man har et bilde av hva "rike" personer gjør med sin formue og hvordan de lever - og så har man designet reglene etter denne malen. I mitt hode skulle jeg nesten fått ett takkekort fra SV bøllen fordi vår familie betaler så mye andel i skatt og i tillegg til at vi gir til veldedighet - men isteden blir vi stemplet og uglesett. Så ja - det føles virkelig som vi er fattige på mange måter..

Hvordan hadde du råd til å spare så mye? For mange så betyr det at man ikke startet helt med blanke ark i voksenlivet. De færreste kan spare særlig mye når de etablerer seg. Gjerne ikke før man har jobbet i nærmere 20 år. Det er alltid noe de som "gikk greit for meg å kjøpe leilighet i 20 åra" ikke forteller som bidrar til det.

Eks. en kamerat og hans bror når jeg vokste opp. De fikk bo hjemme lenge og alt var dekket. De hadde ikke utgifter til noen ting. De fikk låne gratis bil til alt de trengte. Fikk påspandert førerkort. Begge to fikk fast jobb gjennom det foreldrene drev med. Når de skulle kjøpe leilighet hjalp foreldrene dem med egenkapital og var kausjonist. Gjennom hele oppveksten fikk de bra med penger på sparekontoer fra besteforeldre og foreldre. 

Dette var ingen rik familie. De bodde i 4 roms blokkleilighet 4 mil utenfor Oslo i oppveksten med helt vanlige jobber. Og så går man gjerne ut og sier "var ikke noe problem for meg å etablere meg", mens alle detaljene til hvorfor det gikk så greit unnlates.

Men én ting er rimelig sikkert i dag. De unge under 30 i dag har et ekstremt forbruk kontra unge fra 90 tallet og fremover. De har vokst opp med livsstilsreklamer på TV og tv-serier som viser at alt skal være tipp topp og forventer å ha det slik selv.

Skal jeg oppsummere folk i dag med 4 ord som jeg sjelden så i min oppvekst men som har nærmest blitt normen i dag:

1. Fake it til you make it
2. Glansbilde
3. Fasade
4. Rettighetsmentalitet (man skal ikke lenger jobbe for titler og forfremmelser)

Også lurer man på hvorfor folk blir deprimerte når dette har blitt normen og forsterket med SOME? Selv 50 åringer driver jo med dette glansbilde tullet i dag.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Snittinntekt sier meg veldig lite. Det vi heller bør fokusere på i vanskelige økonomiske tider er unge, eldre og syke.

Jeg tror ikke dagens økonomi er et problem for en veletablert, høyt utdannet middelaldrende mann som har hytte og båt og leier ut hytte nummer to via AirBnB til 3000 kr natta.

Minstepensjonister, de med minstesats AAP og uføretrygd og unge aom nettopp har startet i jobb, er de som virkelig merker forskjellen i økonomien de siste årene. Spesielt de som har lån og barn.

Lønningene i Norge er heller ikke så gode for unge eller de uten utdanning.

En slektning av meg (mann, 29 år) som jeg nylig snakket med startet nettopp i ny jobb på den lokale bensinstasjonen tjener 170 kr timen, hvordan skal han greie å kjøpe seg bolig eller gi barn en god oppvekst i et så dyrt land som Norge? Det er ikke alle som kan eller vil starte på en utdanning.

Vi skal heller ikke ha et samfunn fullt av papirflyttere med mastergrader, vi må heller senke skattene og belønne hardt, fysisk arbeid.

Selv i USA har jeg sett eksempler på steder som McDonald's der de lokker nyansatte uten utdanning med ny jobb til over $20 (203 kr) timen så vi blir frakjørt land aom USA på lønninger. De får ofte også gratis tannlege, optiker og psykolog med i helseplanen, noe nordmenn kan se langt etter.

Jeg ser ikke lenger særlig mange fordeler ved å jobbe hardt som lavtlønnet i et høykostland som Norge.

En løsning kan være å fjerne inntektsskatten på de første 400 000 kr man tjener. Man kan også fjerne alle avgifter og moms på mat, drivstoff og strøm. Fjerne bompenger også. Og så må man bygge mange flere boliger og deregulere markedet slik at boligprisene faller eller ikke vokser like raskt.

Ok, la oss ta eksemplet med en på "minste uføre". 

Årssats i 2021: 264 859

Netto pr år: 218 425

Pr måned: 18202

Årssats i 2025: 322 798

Netto pr år: 268871

Pr måned: 22406

Økning i netto inntekt: 23% mot inflasjon som er 18%.

Så kan en se på Sifo, denne gangen uten bil da en trossalt ikke har råd til slikt:

2021: 10685

2025: 12830

Så kan en se på leie, for hele norge og 1 roms. Igjen, en har ikke råd til mer..

2021: 7690

2025: 8647(finner bare 2024 tall en så lenge så har justert det med snitt økning for samme periode

Til overs:

2021: -173

2025: 929

...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Og de fleste uføre er faktisk avhengig av å bo i nærheten av familie og venner siden de er mer avhengig av dem. Det er ikke slik for alle at fordi man er ufør så kan man flytte hvor som helst.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Og de fleste uføre er faktisk avhengig av å bo i nærheten av familie og venner siden de er mer avhengig av dem. Det er ikke slik for alle at fordi man er ufør så kan man flytte hvor som helst.

Hvem har sagt at man skal flytte hvor som helst? Tallet er for HELE norge. 

Klart, det er vanskeligere for en i Oslo å leie ett roms enn en midt i landet utenfor industri osv. Men, nå finnes det vell også bostøtte for "slike".

Poenget er uansett det samme, det er ikke nødvendigvis blitt verre selv om en har "minst". Det er ikke absolutt, det er ett generelt eksempel. Basert på tall, og ikke følelser..

EDIT: Sjekket nå, personen kan få hele 307 i bostøtte i august...

EDIT2: bommet kraftig på bostøtten da jeg la inn inntekstall fra 2021. Justert nå

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 minute ago, Salvesen. said:

Hvem har sagt at man skal flytte hvor som helst? Tallet er for HELE norge. 

Klart, det er vanskeligere for en i Oslo å leie ett roms enn en midt i landet utenfor industri osv. Men, nå finnes det vell også bostøtte for "slike".

Poenget er uansett det samme, det er ikke nødvendigvis blitt verre selv om en har "minst". Det er ikke absolutt, det er ett generelt eksempel. Basert på tall, og ikke følelser..

Ja min mor fikk i 10 år bostøtte på 800,- kroner måneden som ufør. Nå siste året har hun fått 1800,- og husleien har nærmest doblet seg de siste 5-10 årene.

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Ja min mor fikk i 10 år bostøtte på 800,- kroner måneden som ufør. Nå siste året har hun fått 1800,- og husleien har nærmest doblet seg de siste 5-10 årene.

Se over.... Dere må virkelig begynne å søke og regne på ting... 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutes ago, Salvesen. said:

Det hjelper ikke med statistikk hvis det ikke stemmer med den faktiske virkeligheten.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Hvilken statistikk er feil? 

Så hva mener du var feil?

Skrevet
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Ja, alle disse tallene fra offentlige instanser henger sjelden på greip. Din mor er nok ikke noe unntak da de fleste opplever det slik som dette. Inntekten holder ikke stikk mot de ekstra utgiftene. 

Tall som inflasjon osv. hopper ofte over strømpriser, energipriser som bensin og kommunale avgifter med mer. Videre gjenspeiler ofte fellesutgifter et felles lån som også har gått rett i taket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...