Gå til innhold

Spørsmål angående Uføretrygd og fattigdom

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Du bommer totalt, man får ikke 150 000 i barnetillegg. Man får opp til 95% etter hva jeg har kjapt Google til. 

72000 I barnebidrag? er nok tvilsomt for de fleste. Jeg betaler 1800 kroner pr måned, har god lønn og ca 33% samvær. 

Så, det er som forventet store hull i beregningen din.

0,4g per barn? 
72000kr i barnebidrag på 3 barn er fullt mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kåre b skrev (1 minutt siden):

0,4g per barn? 
72000kr i barnebidrag på 3 barn er fullt mulig.

Såklart er det mulig, om man har 0 samvær og høy lønn. Men slik er det ikke normalt sett.

Jeg betaler som sagt mindre enn det du betegner og tjener fort 2x medianen og mer. I tillegg har jeg mindre en 50% samvær som er ganske normalt i dag.

Det jeg prøver å si er at du overdriver i regnestykket ditt. Så det er ikke så rart at du sliter med å legge til kilder.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Bidragskalkulatoren til nav, 9-12 netter hos far. 
far 1000 000 i inntekt, mor 400k. 

Du klarer sikkert å legge inn tallene selv, eller?

Skrevet
Morromann skrev (2 timer siden):

Alt er relativt; for en ufør som er enslig og har nedbetalt bolig er det ikke så fryktelig ille. Men for en som er enslig forsørger med 2-3 barn, leier en leilighet, er avhengig av bil hele tiden og har stor gjeld å nedbetale....vel, da er situasjonen fort en annen.

Det er få uføre som som har nedbetalt bustad som er bortimot gratis å bu i, samt ingen andre utgiftspostar enn seg sjølv.
Sitter du så behageleg i det som ufør så treng du eigentleg ikkje anna enn litt lommepengar. Det vil likevel være heilt feil signal å sende om uføre skal "straffast" i form av redusert uføretrygd fordi dei har vært fornuftige og nøkterne nok betale ned lån og investere i varige verdiar.

Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja stemmer det, de fleste har nok mindre uten at jeg kjenner til statistikken på det:)

For mange uføre så er dette ein gradvis prosess. Kva ein får i uføretrygd er basert på kva lønn du hadde i dei 3 beste åra siste 5 åra. Har du måtte jobbe redusert stilling dei siste åra på grunn av redusert helse så går snittlønna fort mykje ned sjølv om du i utgangspunktet hadde full stilling med god lønn.

• Liker 1
Skrevet
kåre b skrev (5 minutter siden):

Du skulle ikke prøvd å gjøre et mer realistisk regnestykke? Som f.eks å bruke median inntekten til menn? I 2024 var den på 650.000 ifølge AI. 

Du tar heller ikke med i beregningen at man kun kan få utbetalt 95 % av det man tjente før man ble ufør, totalt i uføretrygd + barnetillegg.  Hvor mange enslige mødre har egentlig 3 barn? Barnebidrag er som regel minimalt, og uansett så skal det være med på å dekke deler av utgiftene det er å ha barn fordi foreldrene ikke bor sammen. Hadde de bodd sammen,  hadde det nok blitt brukt mye mer penger fra faren til barna enn det barnebidraget er på.  

Jeg syns også du bør ta ut av regnestykket ditt alt som både uføretrygdede og arbeidstakere har krav på. Slikt som kontantstøtte, barnetrygd, bostøtte o.l. 

Jeg stiller meg bak @Salvesen. her og sier at regnestykket ditt ikke er så realistisk. Du maksimerer alt i en retning. Du bruker t.o.m satsen for ung enslig ufør, når de færreste uføre, også de som har blitt det i ung alder, har dette tillegget i trygda pga det medfølger et alvorlighetskrav for å få dette tillegget. 

• Liker 1
Skrevet

Vel, eksempelet kommer fra en arbeidskollega hvor x samboer er ung ufør, og de har 3 barn. 
Han har million inntekt. 

selvfølgelig er det ett ytterpunkt, men det viser hva som er mulig.

Skrevet
kåre b skrev (41 minutter siden):

Veldig realistisk 😂 som nevnt...

Som sagt, jeg tjener godt og likevel betaler jeg under det du nevner. Mest pga barnehage nå er så ekstremt billig. 

Prøv å legg inn litt realistiske tall..

• Liker 1
Skrevet
kåre b skrev (23 minutter siden):

Vel, eksempelet kommer fra en arbeidskollega hvor x samboer er ung ufør, og de har 3 barn. 
Han har million inntekt. 

Har også 'millionlønn'... 

• Liker 1
Skrevet
kåre b skrev (13 minutter siden):

Han har million inntekt. 

Blir litt på siden her, men det er fullt mulig at man som mann har mer omsorg for barnet hvis å betale bidrag er så fælt. Han ville betalt mere per måned hvis barna hadde bodde med de begge.  Jeg syns også det er noe rart når man velger å gå til det skrittet å få barn når man er ung ufør, men det er bare min personlige mening da. Jeg syns barn fortjener foreldre som er i form. Alle kan bli ufør altså, men når man er det før man velger å få barn det syns jeg ikke er greit. 

Nå har jeg ikke gjort noen beregning av om hun vil få redusert barnetillegget, pga totalinntekt, men det kan godt tenkes. Ung uføresatsen er også høynet noe, til rundt 2.96 G (385.000 ca) bare så vi har fakta på bordet rundt det. 

Barnebidraget skal dekke fars andel av hva det koster å ha barn,  så  barnets andel av boutgifter er inkludert inn i bidraget. Jo flere barn, jo større bolig trenger man. 

Det kan hende det slår ut på den måten du sier i ekstreme tilfeller, men det blir feil å snakke om de tilfellene som om det var normalen. Normalen er at de fleste uføre har lite i inntekt,  og om man i en periode har litt ekstra, f eks med ung ufør som du nevner, så blir barna 18 år en gang de også og alle disse tilleggene vil forsvinne... 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Martelè skrev (På 8.7.2025 den 18.33):

Jeg har to venner. Den ene er 100% ufør og mottar 24 000 i måneden (etter skatt).
Den andre vennen min har jobb, men sier at hun ikke tjener særlig mer enn det han andre får. Hun er sosialarbeider.

Dette synes jeg høres rart ut, og derfor har jeg to spørsmål....
1: Er de på uføretrygd kvalifisert som fattige, her i Norge?
2: Om så, hvordan har det seg at en sosialarbeider ikke tjener stort mer?

1. Mange av de er det, altså lever under fattigdomsgrensa. 

2. Sosialarbeideren lyver. Hva er egentlig " tjener ikke stort mer"... 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (På 10.7.2025 den 10.16):

Det er få uføre som som har nedbetalt bustad som er bortimot gratis å bu i, samt ingen andre utgiftspostar enn seg sjølv.

Kanskje ikke så mange men det er noen. Spesielt de som har hatt en høy stilling med god lønn i flere år før de ble uføre. Uføretrygdede piloter f.eks har det kanskje ikke så verst.

The Avatar skrev (På 10.7.2025 den 10.16):

Sitter du så behageleg i det som ufør så treng du eigentleg ikkje anna enn litt lommepengar. Det vil likevel være heilt feil signal å sende om uføre skal "straffast" i form av redusert uføretrygd fordi dei har vært fornuftige og nøkterne nok betale ned lån og investere i varige verdiar.

Og det er jeg helt enig med deg i. Det er grantert noen politikere der ute som lefler med tanken om å gjøre uføretrygd behovsprøvet. Tanken har nok ikke vært reist ennå; men tro meg; det kommer. Skjønt det er en "moralpanikk" rundt uføretrygdede rundt hvert valgår som dabber av etterhvert.

leticia skrev (På 10.7.2025 den 10.24):

Hvor mange enslige mødre har egentlig 3 barn?

Ikke så få som det later til at du tror. 3 barn har blitt vanligere enn det var for 20 år siden. Jeg kjenner til et par tilfeller av enslige forsørgere med 3 barn. Jeg skriver forsørgere fordi en av disse er en enslig far. Så ja; de finnes. Ellers husker jeg jo at det var en del når jeg tenker meg om under oppveksten da det var langt mer skilsmisse enn det er nå og det var noen jeg vokste opp med som hadde to søsken og enslig mor så ja. Det er ikke så uvanlig nei.

Skrevet
Morromann skrev (3 minutter siden):

Ikke så få som det later til at du tror. 3 barn har blitt vanligere enn det var for 20 år siden. Jeg kjenner til et par tilfeller av enslige forsørgere med 3 barn. Jeg skriver forsørgere fordi en av disse er en enslig far. Så ja; de finnes. Ellers husker jeg jo at det var en del når jeg tenker meg om under oppveksten da det var langt mer skilsmisse enn det er nå og det var noen jeg vokste opp med som hadde to søsken og enslig mor så ja. Det er ikke så uvanlig nei.

Nå mente ikke jeg at de ikke finnes. Men spesielt vanlig er det ikke. I dag så stopper de fleste på 1 eller 2 barn. Jeg har 5 selv,  og var i en periode enslig forsørger (samme var faren  siden de hadde fast delt bosted og bodde 50 % hos hver). Da blir det ikke annet barnebidrag enn det som eventuelt kommer frem i forskjellen av inntekter. 

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/LM7opQ/trebarnsfamiliene-paa-vei-ned-nei-dette-kan-ikke-vaere-sistemann-tenkte-vi

Skrevet
Morromann skrev (13 minutter siden):

Kanskje ikke så mange men det er noen. Spesielt de som har hatt en høy stilling med god lønn i flere år før de ble uføre. Uføretrygdede piloter f.eks har det kanskje ikke så verst.

Den store "bolken" av uføretrygdede ser man fra 45 år og oppover, og ca 75 % av alle uføre bor i egen bolig, (uføre øker med alderen, naturlig nok). Så dermed er det nok en stor andel av de uføre som har nedbetalt bolig. Hvis ikke andre ting har slått inn,  som f.eks skilsmisse, slik at man økonomisk må "starte litt på ny". 

Det er mye fokus på de unge uføre fra politikernes side for tiden. Og akkurat de unge uføre har det nok endel vanskeligere,  som oftere må ut på leiemarkedet, og egentlig aldri har fått opptjent seg noe. Om de da ikke har oppsparte midler fra barneårene, eller har mottatt arv. 

• Liker 1
Skrevet

Denne debatten er litt som den med rikinger og skatt. Man skal ta noen få, også rammer det så mange... Én-størrelse-skal-passe-alle-debatten. Viktig og bra nyansene kommer frem. Men det er ressurskrevende å finne løsninger som treffer mer nøyaktig og innenfor den politiske fire års horisonten. Debatten blir preget av anekdoter og populistiske innfall fra politikere før den dør ut igjen. Jeg tror det er en del følelse av maktesløshet blant folk. Spent på hvordan dette utfolder seg i valget til høsten.

Skrevet (endret)

Husker morfaren min var sjokkert over at jeg ikke reiste og gjorde mer når jeg var lærling/nyutdannet. Fant ut at han hadde mer i pensjon enn det jeg hadde som fagarbeider. Fant så ut at dama til en kamerat fikk mer av nav enn det jeg fikk i lønn. Det var ekstremt lite motiverende. 

Det kan ikke lønne seg å bli uføre. Det må være lite lukrativt. Det er for mange alt for lukrativt. Lønningene må opp og skatten ned. 

leticia skrev (På 10.7.2025 den 9.03):

Uføre misunner oss jobben og at vi er friske, mens arbeidstakere misunner uføre "friheten". Hvilken frihet? De vil alltid være preget av årsaken til uførheten. 

Det er ofte, men langt fra alltid sant. Mange blir uføre for de ikke fungerer godt i jobb og vil holde på med andre ting. De har mye arbeidskapasitet som de bruker på forskjellige prosjekter. Det er også ekstremt mange flyktninger som blir uføre. 

Endret av Sjørøver
Skrevet
Sjørøver skrev (55 minutter siden):

Husker morfaren min var sjokkert over at jeg ikke reiste og gjorde mer når jeg var lærling/nyutdannet. Fant ut at han hadde mer i pensjon enn det jeg hadde som fagarbeider. Fant så ut at dama til en kamerat fikk mer av nav enn det jeg fikk i lønn. Det var ekstremt lite motiverende. 

Det kan ikke lønne seg å bli uføre. Det må være lite lukrativt. Det er for mange alt for lukrativt. Lønningene må opp og skatten ned. 

Det er ofte, men langt fra alltid sant. Mange blir uføre for de ikke fungerer godt i jobb og vil holde på med andre ting. De har mye arbeidskapasitet som de bruker på forskjellige prosjekter. Det er også ekstremt mange flyktninger som blir uføre. 

Såklart får en pensjonist mer enn en fersking som såvidt drar inn penger til selskapet? Hen har jobbet ett helt liv og er sannsynlig spesialist innenfor sitt felt og kunne tjent store penger i arbeid. Det tar tid å tjene penger..

Så du ønsker å gå kraftig ned i lønn om du er uheldig og blir arbeidsufør? Hvorfor det?

Bør vi ikke heller fokusere på at de som er ufør er det på rette betingelser? Og sørge for at de som er det får ett verdig liv både økonomisk samt ellers?

Ned i skatt? Vi betaler jo latterlig lite i skatt i forhold til de rundt oss og det går stadig nedover. Selv høyre lover jo nå drastiske lettelser for folk flest fremover.. 

Tenker det er på tide å holde skattenivået, evt øke litt samt få orden på kostnader. Det er utrolig mye sløsing i Norge og det er åpenbart mye fra NAV systemet. 

Bare å stikke på tiktok det så finner en massevis av trygdede som sitter hele dagen på live, gjerne i utlandet og er i normal aktivitet hele dagen. Reiser verden rundt og viser sjeldent tendenser til å være for syk til å jobbe i mange jobber.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Det er lite lukrativt å leve med varig lav inntekt. Det er lite lukrativt å leve et helt liv som alvorlig syk. Men jeg skjønner, du tenker kun på pengene du. Det lønner seg ikke å bli uføretrygdet, heller ikke økonomisk for de aller fleste. Det er 66 % av tidligere lønn, for noen enda lavere prosent, hvis de har tjent over 6 G i utgangspunktet. Jeg syns diskusjonen om de uføre bør handle om vel så mye hva uføre mister, enn hva de får. Å miste kollegaer, kanskje også venner, sosialt liv, og sist men ikke minst, at de mister helsa.  Kanskje det da er mulig å ha en litt mer balansert debatt  om temaet, uten at de uføre føler seg angrepet av dårlige holdninger og "sjalusi". Mange uføre jobber også med frivillig arbeid i veldedige organisasjoner, for dette er faktisk noe de kan bruke sin restkapasitet på, da kan de si nei hvis det ikke fungerer akkurat den dagen, og ja hvis man har en bedre dag. 

Men, det er noen tilfeller hvor det faktisk kan føles like bra (økonomisk) å være uføretrygdet som det det er å være i arbeid. Det er tilfellene hvor man egentlig ikke har hatt noe særlig inntekt, eller svært lav inntekt, og likevel blir løftet opp til minstebeløpet i uføretrygden.  (Jeg vet ikke nøyaktig hvor høyt det er nå, men minstebeløpet hvis man er gift / samboer ligger på rundt 300.000, dette er FØR skatt, og tilsvarer en utbetaling på rundt 19.000 - 20.000 kroner. 

Høres ut som du er en av de som tenker at ALLE uføretrygdede skal ha mindre i inntekt enn ALLE som er i jobb. Jeg er uenig i dette. En som er høytlønnet i utgangspunktet, må få dekning etter hvor mye inntekt de hadde mens de var i jobb. (slik det er i dag). 

Dette blir mest rettferdig, ettersom uføretrygden skal gjenspeile den inntekten man har mistet. Det er ikke en trafikkskadet høytlønnet sin feil at noen andre ikke har tatt utdanning og / eller jobber i et lavtlønnsyrke. 

Norske lønninger er faktisk (i snitt) ganske høye, men det gjenspeiler litt hvilke utgifter man har også. Jeg er egentlig litt interessert i å vite hvor mye uføretrygd du mener en helt vanlig person som har hatt et gjennomsnittlig yrke skal ha? For som jeg sa, en minsteufør får en inntekt på rundt 19 - 20 tusen i måneden. Litt mer hvis man er enslig, kanskje vi er oppe i 22.000 da? Tar utgangspunkt i en som ikke har barn, eller som har ungt uføretillegg,  vet at det kan være litt flere tillegg da. Så altså, 22.000 som skal dekke leiebolig, (flere uføre enn ellers i befolkningen er på leiemarkedet),  helseutgifter, mat, klær osv. Man havner fort på minussiden da...  

Sjørøver skrev (1 time siden):

Mange som tar denne diskusjonen synes å ha et problem å skille mellom ufør i arbeid og ufør for livet som helhet. Mange tenker at en ufør ikke skal orke noen ting, helst bare ligge i senga 24 /7, nærmest bare ligge å vente på å dø, og være takknemlig fordi vi andre betaler skatt slik at de ikke sulter ihjel... 

Du sier at mange  blir uføre fordi de ikke fungerer godt i jobb. Jeg vet ikke hva du legger i det, men arbeidsuførhet handler også om dette, at man ikke er i stand til å "beholde" en jobb om man kan si det på den måten. En del psykisk syke og folk med medfødte diagnoser kan gå inn i denne kategorien. Andre grupper som gjerne kan havne i den situasjonen er eldre folk som har jobbet i hjørnesteinsbedriften til bygda i alle år, og har bare et par år igjen til pensjonisttilværelsen. Noen ganger er det sikkert lettere for NAV å sile de ut mot uføretrygd fordi de uansett ikke ville fått en ny jobb. Det koster rett og slett mer for samfunnet i form av tilrettelegging for å holde folk i små stillingsprosenter enn det det koster å bare gi dem full uføretrygd... 

Endel  100 % uføre har mer arbeidskapasitet, og mange av de ønsker også å bruke den. Men arbeidsgivere vil (forståelig nok ) ikke ta imot en person som kanskje kan jobbe 15 %, men det er helt uvisst om og når hen er i form til å få utnyttet de 15 prosentene. 

Håper jeg var tydelig nok. Systemet er ikke perfekt, men snakk om systemet, ikke om den enkelte uføre nabo o.l som du så greide å gjøre "det de selv vil". 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...